گلدان های دست ساز برای آبیاری بهتر گیاهان

گلدان

به قلم نینا خزدوز

17 بهمن 1396

آبیاری گیاهان بخش مهمی از پرورش گل و گیاه است که به دقت بالا نیاز دارد و اگر درست و اصولی انجام نشود به گیاه آسیب رسانده و موجب خشک شدن آن میشود. گلدان مناسب علاوه بر این که امکان رشد مناسب گیاه را فراهم میکند امکان میدهد که آبیاری گیاه به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

در این نوشته یک ایده جالب برای ساخت گلدان مناسب داریم که میتواند به آبیاری بهینه گل ها و گیاهان هم کمک کند و با لوازم ساده و ارزان قیمت میتوانید خودتان در خانه آن را بسازید.

لوازم اولیه و مراحل ساخت گلدان

برای ساخت این گلدان به یک ظرف پروپیلن بزرگ، مقداری لوله و اتصالات پولیکا، پارچه کتان و کمی سنگ ریزه نیاز خواهید داشت و البته اره، دریل و مته مناسب را هم فراموش نکنید.

ساختار عملکرد این گلدان به هیچ وجه پیچیده نیست؛ قصد داریم با یک لوله کشی ساده زیر بستر خاک کاری کنیم که آب به بهترین شکل و به صورت یکسان به ریشه گیاهان برسد و البته اگر میزان آب زیادی وارد شد خود به خود از آن خارج شود. با این روش میتوان مطمئن شد که همیشه گلها به اندازه کافی و به بهترین شکل آب دریافت میکنند.

در اولین قدم باید لوله کشی را در کف گلدان انجام دهیم. قطر گلدان را اندازه بگیرید و لوله پولیکا را هم اندازه با آن برش بزنید. این قسمت بریده شده همان بخشی است که آبیاری را بر عهده دارد و مانند شلنگ عمل میکند. با کمک دریل و مته مناسب دور تا دور لوله سوراخ های یکسان و منظم ایجاد کنید. سوراخ ها باید به اندازه ای باشند که آب به راحتی و با فشار مناسب از آنها عبور کند.

این لوله را به یک زانوی 90 درجه وصل کنید و با کمک یک قطعه لوله دیگر مطابق شکل قسمت بالایی را بسازید؛ این بخش قرار است دسترسی شما را برای آبیاری تامین کند. طول لوله را کمی بلندتر از ارتفاع گلدان در نظر بگیرید که پس از پر کردن گلدان و کاشت گیاهان دسترسی به آن راحت باشد.

حال که بخش آبیاری را ساختید باید مجرای خروجی را نیز در نظر بگیرید؛ چند سانتیمتر بالاتر از لوله و در قسمتی که احساس میکنید میزان آب گلدان کفایت خواهد کرد یک سوراخ مناسب ایجاد کنید و لوله باریکی از آن عبور دهید. این قسمت سوپاپ اطمینان گلدان شما خواهد بود و زمانی که آب از این سطح بالاتر بیاید از این مسیر خارج می شود.

در مرحله بعد باید اطراف لوله پولیکا را با سنگ ریزه بپوشانید، این سنگ ها اجازه میدهند آب به راحتی از لوله خارج شود و مانع ورود گل و لای به حفره ها و گرفتگی لوله آبیاری می شوند. اندازه سنگ ها نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. سنگ ریزه های خیلی ریز خروجی ها را میپوشانند و مانع خروج درست آب میشوند و سنگ های خیلی بزرگ هم برای این کار مناسب نیستند. آنقدر سنگ ریزه به گلدان اضافه کنید که با لوله خروجی آب هم سطح شود.

شلنگ آب را درون لوله ورودی قرار داده و چیزی که ساخته اید را یک بار امتحان کنید. اگر همه چیز درست باشد گلدان شروع به پر شدن میکند و هنگامی که سطح آب به حفره خروجی رسید، آب اضافی از لوله خروجی خارج میشود.

سنگ ها را خوب همسطح و تراز کنید و روی آن را با پارچه کتان بپوشانید؛ این پارچه کتانی هم مانع عبور گل و شن به سطح زیرین و رسیدن به لوله ها میشود و هم رطوبت اضافی را در خود نگاه میدارد که باعث رسیدن مناسب تر آب به گل ها و گیاهان درون گلدان خواهد شد.

در مرحله آخر خاک مناسب، کمپوست و کود خود را اضافه کنید و گل و گیاهانی که دوست دارید درون گلدان بکارید. بهتر است گل ها و گیاهان را از نژادهای نزدیک به هم انتخاب کنید تا شرایط نگهداری یکسانی داشته باشند.

از این پس آب دادن به این گلدان کار سختی نخواهد بود؛ شلنگ آب را درون لوله ورودی قرار دهید و خیالتان راحت باشد، گل ها همگی به طور یکسان و مناسب آبیاری خواهند شد و آب اضافی هم به راحتی از گلدان خارج می شود.

منبع: Hative

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.