چگونه کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم

کابینت آشپزخانه

به قلم امید دبیری نژاد

26 آذر 1396

هر چند کابینت آشپزخانه مدل های متفاوت و گوناگونی دارد؛ با کمی جستجو و تحقیق در خواهید یافت؛ در حقیقت کابینت آشپزخانه به طور کلی در چند دسته بندی اصلی قرار میگیرد. این دسته بندی ها بر اساس جنس کابینت و سبک طراحی آن صورت میگیرد. در این مطلب با انواع اصلی کابینت آشپزخانه آشنا خواهیم شد و تصاویری از جدیدترین و خلاقانه ترین مدل های کابینت آشپزخانه خواهیم دید.

کابینت

انتخاب دکوراسیون آشپزخانه

بررسی چند عامل اصلی در انتخاب مدل کابینت آشپزخانه راهنمای شما خواهد بود. ابتدا تصمیم بگیرید آیا دکوراسیون آشپزخانه قرار است بازتابی از دکوراسیون داخلی منزل باشد یا خیر؛ در اکثر مواقع دکوراسیون آشپزخانه بیانگر طرح کلی دکوراسیون خانه است، ولی اینکه آشپزخانه متفاوت از سایر فضا های منزل طراحی شود و دکوراسیون و حس و حال مخصوص خود را داشته باشد چندان عجیب نیست. پس از تصمیم گیری درباره این موضوع میتوانید بر انتخاب طرح و مدل کابینت آشپزخانه تمرکز نمایید.

کابینت آشپزخانه

نکته مهم دیگری که احتمالا ذهن شما را درگیر خواهد کرد انتخاب سبک اصلی و مدل کابینت آشپزخانه خواهد بود. هر چند مدل های بسیار متنوع و گوناگون کابینت وجود دارد و انتخاب مدل مناسب کابینت به سلیقه شما بستگی دارد، کابینت ها را می توان به دو سبک اصلی کابینت کلاسیک و کابینت مدرن دسته بندی کرد.

کابینت کلاسیک

در کابینت کلاسیک معمولا از چوب رنگ نشده استفاده میشود. کابینت کلاسیک کمترین اجزای زائد را دارد و کمترین تزئینات بر روی آن انجام می شود اما در کنار سایر اجزا و تزئینات آشپزخانه زیبایی خیره کننده ای خلق می کند. کابینت کلاسیک باید کاملا قرینه باشد تا در زیبا ترین حالت خود قرار بگیرد؛ بنابراین برای آشپزخانه های بزرگ و بدون زاویه مناسب است و استفاده از کابینت کلاسیک برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک پیشنهاد نمی شود.

کابینت آشپزخانه

همانطور که بیان شد، متریال اصلی کابینت کلاسیک از چوب است. از آنجا که چوب قدیمی ترین متریال ساخت کابینت محسوب می شود برای طراحی کابینت کلاسیک کاملا ایده آل به نظر می رسد. با توجه به این نکات کابینت کلاسیک با ترکیب رنگ سفید، کرم یا بژ، بهترین هماهنگی با سایر اجزای آشپزخانه و یراق آلات را دارد و به کار بردن آن بسیار مرسوم است. از طرف دیگر چوب و رنگ طبیعی آن ساختاری طبیعی به فضای خانه میبخشند و محیط را گرم تر نشان میدهند.

کابینت کلاسیک

علی رغم سادگی در رنگ، کابینت کلاسیک میتواند طرح ها و ابزارکاری های گوناگون و جذابی داشته باشد که زیبایی آشپزخانه را به حد کمال برساند؛ به علاوه سادگی کابینت کلاسیک در کنار ترکیب رنگ کف آشپزخانه و دیوارها جلوه زیبایی به فضای آشپزخانه خواهد بخشید. در کنار این ها، استفاده از حاشیه های ابزار کاری شده و درب های شیشه ای برای کابینت کلاسیک، جلوه بصری و جذابیت خاصی به طرح آشپزخانه کلاسیک شما خواهد بخشید و با حفظ سبک زیبای قدیمی جلوه ای مدرن به خانه خواهد داد.

کابینت مدرن

طراحی مدرن برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد، اما به طور کلی سبک طراحی که از سنت ها فاصله میگیرد را و با خلاقیت ها همراه میشود را مدرن می نامند. طراحی مدرن از اواخر جنگ جهانی دوم شکل گرفت و از مشخصه های اصلی آن طراحی ساده و با سطوح صاف و تزئینات کم میتوان نام برد. ویژگی هایی که در کابینت مدرن هم به خوبی قابل تشخیص هستند. کابینت مدرن را از درها و فریم های براق، زاویه دار و ساده ای که دارند می توان تشخیص داد. طرح های امروزی کابینت مدرن بازتابی از دکوراسیون و سبک طراحی مبلمان معاصر؛ ترکیبی از زوایا و انحنا های تند، است. کابینت جزیره در آشپزخانه عنصر دگری ایست که به زیبایی هر چه بیشتر این طرح های زاویه دار کمک میکند و از طرف دیگر فضای مناسب برای اجاق گاز و سینک ظرفشویی فراهم می آورد.

کابینت کلاسیک

متریال اولیه کابینت مدرن ممکن است هر نوع ماده ساخت بشر باشد. در برخی طرح های فوق مدرن از فلز، پلاستیک، بتون و شیشه هم استفاده می شود. شیشه های نیمه مات هم در طراحی کابینت مدرن بسیار کاربرد دارند. اما در معنی عام تر به کابینت های ساده و صاف ام دی اف یا روکش دار، کابینت مدرن می گویند. برای رسیدن به طرح مدرن تر میتوان از روکش های طرح دار و اغراق شده هم کمک گرفت.   

کابینت مدرن

بر خلاف کابینت کلاسیک که از یک نوع چوب ساخته می شود، کابینت مدرن می تواند ترکیبی از متریال مختلف مانند چوب، شیشه و فلز باشد تا احساس متفاوتی را در دکوراسیون آشپزخانه ایجاد نماید.

رنگ از دیگر مشخصه های کابینت مدرن است. اگر چه رنگ طبیعی چوب در طراحی کابینت مدرن کاربرد دارد؛ رنگ های خاص تر مانند قرمز، آبی، زرد، سبز و حتی نارنجی هم در طراحی کابینت مدرن بکار می رود.

کابینت مدرن

فارغ از رنگ و مواد اولیه، کابینت مدرن از شکل ظاهری، درهای صاف براق و طرح های ساده و بدون اجزای اضافی که دارند قابل شناسایی هستند. نه قسمت های ابزارکاری شده دارند، نه تاج و زیر چراغ دارند؛ در عوض سطوحی صاف، براق و رنگی دارند.

کابینت مدرن

سادگی کابینت مدرن، آشپزخانه را بزرگ تر و جادار تر نشان می دهد و برای آشپزخانه های کوچک و متوسط آپارتمان های کوچک شهری کاملا مناسب است. همچنین اگر در آشپزخانه پنجره های زیادی بکار رفته باشد، کابینت مدرن برای طراحی آشپزخانه انتخاب مناسب تری است.

کابینت مدرن

اگر به نمایشگاه های کابینت و یا شرکت های طراحی داخلی مراجعه نمایید، احتمالا با گزینه های گوناگون و متفاوتی مواجه خواهید شد که تصمیم گیری را برایتان سخت خواهد کرد. بهتر است با اصطلاحات امروزی تر در صنعت کابینت سازی آشنا شوید.

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف

در سال های قدیم بیشتر کابینت ها از فلز ساخته میشدند؛ ولی چند سالی است که کابینت های فلزی کاملا از رده خارج شده اند و کابینت های جدید جای آن ها را گرفته اند. این مدل های کابینت مدرن با عنوان کابینت ام دی اف در بازار مطرح هستند. ام دی اف در حقیقت نوعی تخته فیبر است که به روش خشک، فشرده و تولید می گردد. سپس یک لایه آغشته به چسب تحت فشار و حرارت دستگاه پرس بر روی تخته چسبانده میشود. اسامی مختلف و عناوینی که در صنعت کابینت میشنوید معمولا اسامی و جنس لایه های رویی چسبانده شده به تخته است و در مغزی تفاوتی با هم ندارند.

کابینت ام دی اف

کابینت های گلاس

کابینت های گلاس در حقیقت همان مغزی ام دی اف است که با لایه های گلاس روکش می شود. کابینت های گلاس براق است و خط و خش را کمتر نشان میدهد و البته قیمت مناسبی دارد. این عوامل باعث شده کابینت های گلاس بر سر زبان ها بیافتد و استفاده از آن در کابینت آشپزخانه مرسوم شود. در انتخاب کابینت های گلاس توجه نمایید که هر چه رنگ کابینت های گلاس تیره تر باشد لکه ها را راحت تر نشان میدهد و البته فراموش نکنید که کابینت های گلاس هم خط میافتد؛ تنها به علت این که براق است و نور را منعکس میکند، خط و خش های ایجاد شده در فاصله و زاویه خاصی قابل مشاهده هستند. اگر میخواهید کابینت آشپزخانه کمترین میزان لک و خطوط را نشان بدهد کابینت های گلاس طرح دار رنگ روشن بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

کابینت های گلاس

اگر میخواهید کابینت آشپزخانه براق تر و یا مات تر داشته باشید به جنس های دیگر کابینت فکر کنید. کابینت روکش پلی گلاس یا پلی لاک براق ترین مدل موجود در بازار است و روکش ملامینه براق کمترین میزان براقیت را دارد، این روکش کیفیت پایینی داشته و بعد از مدتی مات میشود.

کابینت های گلاس

کابینت روکش اکریلیک، روکش یو وی و روکش پی وی سی براق که به کابینت ممبران معروف است، دیگر انتخاب های ممکن شما برای جنس کابینت هستند و با قیمت ها و کیفیت های گوناگون در بازار ارائه میشوند.

امروز جدیدترین مدل کابینت روکش پولیش و رنگ است که به کابینت پولیشی نیز معروف است. کابینت پولیشی مانند کابینت ممبران قابلیت ابزار خوری داشته و نیازی به نوار ندارد؛ این کابینت گران قیمت بعد از ایجاد طرح داخل دستگاه پاشش رنگ قرار میگیرد و معمولا رنگ براق دارد.

2 پاسخ به “چگونه کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم”

  1. […] انتخاب بهتر سبک طراحی مد نظر مقاله “چگونه کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم؟” را […]

  2. […] اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله چگونه کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم؟ را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.