چکش تخریب بتن را بیشتر بشناسید

چکش تخریب بتن رونیکس
  • دقیقه 3
  • 576
  • 0

به قلم میلاد اسدی

6 خرداد 1397

معمولاً قبل از اجرای هر پروژه ساختمانی، اعم از ساخت یا تغییر به فرآیند تخریب نیاز داریم. این فرآیند در ابعاد بزرگ توسط بیل مکانیکی یا ماشین‌های تخریب انجام می‌شود؛ اما در ابعاد کوچکتر بخصوص در صورت نیاز به تغییر در سازه، این عملیات توسط یک فرد و معمولاً به کمک چکش‌های بزرگ دستی یا پتک انجام می‌شود. انجام این فرآیند به صورت سنتی علاوه بر خطر آفرین و وقت گیر بودن، از دقت کمی هم برخوردار است. فرض کنید نیازمند ایجاد سوراخ لوله بخاری در دیوار هستید، در صورت استفاده از روش‌های قدیمی احتمال اینکه بخشی بیشتر از نیازتان را تخریب کنید بسیار زیاد است. ابزاری که در این مواقع به سرعت و دقت کار کمک قابل توجهی می‌کند، چکش تخریب بتن است.

در حقیقت چکش‌های تخریب ، قدرت بالا را با دقت کافی و به وسیله مکانیزم خاص خود تخریب می‌کنند که به همین دلیل در انجام انواع فرآیندها من جمله راه‌سازی، تغییرات دکوراسیون، لوله کشی و غیره بسیار محبوب است. نحوه عملکرد این دستگاه به زبان ساده این‌گونه است که قدرت بالای تولیدی توسط موتور را در یک نقطه خاص و به صورت حرکت رفت و برگشتی متمرکز می‌کند. البته لازم به ذکر است که این حرکت رفت و برگشت چکش تخریب آنقدر سریع و در بازه حرکتی کوچکی است که شاید با چشم خیلی قابل رویت نباشد. در انتخاب نوع این دستگاه نکاتی وجود دارند که اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نیست.

قدرت و سایز چکش تخریب بتن

هرچه توان و قدرت موتور بالاتر می‌رود سایز و وزن دستگاه هم بیشتر شده و هم‌چنین قدرت ضربه هم بالاتر می‌رود. انتخاب سایز چکش تخریب بتن به طور مستقیمی با نوع و نحوه کاربری دستگاه در ارتباط است. فرض کنید برای تخریب یا سوراخ کردن دیوار از چکش تخریب بتن استفاده می‌کنید، در این صورت انتخاب سایز بزرگ و سنگین بازدهی را کم کرده و باعث خستگی کاربر می‌شود؛ اما اگر از این دستگاه برای تخریب کف‌های بتنی یا سنگی استفاده می‌کنید علاوه بر قدرت بالا، وزن زیاد دستگاه هم می‌تواند باعث بالا رفتن راندمان کار شود. هم‌چنین توان ضربه ابزار نیز که به قدرت موتور بستگی دارد بر حسب ژول بیان شده و از مشخصه‌های اصلی چکش تخریب بتن است. این پارامتر در حقیقت بیان‌گر نیروی وارد شده در هر ضربه است،  پارامتر دیگر تعداد ضربه در دقیقه است که در سایزهای متفاوت متغیر است. معمولاً این میزان در دستگاه‌هایی با سایز بزرگ ثابت بوده اما در بعضی از نمونه‌های کوچکتر متغیر است و توسط کاربر تعیین می‌شود.

ابزارگیر و ابزار

ظرفیت ابزارگیر چکش تخریب بتن از مشخصه‌های اصلی این دستگاه است که برحسب میلی‌متر بیان می‌شود و بیانگر بزرگترین سایز ابزاری است که در دستگاه جای‌گذاری می‌شود. علاوه بر ظرفیت، نوع ابزارگیر نیز تعیین کننده است. به طور کلی ابزارهای چکش تخریب به سه دسته چهار و پنج شیار و شش ضلعی تقسیم می‌شوند، پس اگر ابزارگیر دستگاه از نوع شش ضلعی باشد، ابزارهای چهار یا پنج شیار قابلیت جای‌گذاری در ابزارگیر را ندارند.

ابزار چکش تخریب بتن عموماً از جنس فولاد است که علاوه بر سایز و نوع قرار گیری در دستگاه (چهار و پنج شیار یا شش ضلعی) از نظر شکل نوک نیز متفاوت است. به طور عمومی این ابزار در دو نوع نوک تیز و نوک تخت وجود دارند. نوک تخت برای تخریب دیوار و یا کف آجری و سرامیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما نوع نوک تیز به دلیل تمرکز ضربه بالا برای نفوذ و تخریب سطوح سخت‌تر همانند کف‌های بتنی مناسب‌تر است.

ایمنی

کاربرای برای استفاده از این دستگاه، به دلیل وزن و قدرت بالایی که دارد علاوه بر آشنایی قبل از استفاده، به قدرت بدنی بالا هم نیاز دارند. از آنجایی که سایزهای بزرگ برای تخریب کف و به صورت ایستاده مورد استفاده قرار می‌گیرند، شدیداً توصیه می‌شود که از کفش ایمنی استفاده شود. همچنین به دلیل پرتاب شدن مصالح و تولید صدای بالا (بخصوص در سایزهای بزرگ) استفاده از عینک و محافظ گوش هم توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.