چند اصل ساده برای مرتب سازی کارگاه

به قلم امید دبیری نژاد

17 آبان 1396

ممکن است در نگاه اول، حفظ نظم و ترتیب در یک کارگاه فعال و حرفه ای کار دشواری به نظر برسد ولی غیر ممکن نیست. اگر کارگاه مرتبی داشته باشید در زمان و انرژی صرفه جویی خواهد شد در غیر این صورت احتمالا به سختی ابزاری را پیدا خواهید کرد و به زور باید سر جای قبلی برگردانید. این اصول ساده کمک می کند کارگاه مرتبی داشته باشید.

ابزار دستی را دم دست نگاه دارید. چند قلاب به دیوار یا پشت در انبار بچسبانید و ابزار دستی سبک یا برس های رنگ را از آن بیاویزید.

ابزارهایی که دسته دارند مانند پیچ گوشتی یا آچار ها را به دیوار آویزان کنید تا هم در دسترس باشند و هم دست و پا گیر و مزاحم نباشند. چند شیار با فاصله مناسب روی یک تخته چوبی ایجاد کنید و تخته را به دیوار محکم نمایید. این تخته نگهدارنده ابزار شماست و آنها مرتب و منظم نگاه می دارد.

ابزار هایی که زیاد استفاده می شوند را در کنار هم نگاه دارید، برای این کار می توانید از جعبه های ابزار و یا کیف ابزار استفاده کنید. اگر ابزار را بر اساس کاربردشان در کنار هم قرار دهید زمانی که نیاز باشد می توانید به آسانی آن ها را بردارید و لازم نیست در انبار به دنبال هر یک بگردید.

قفسه بندی را فراموش نکنید. حتما از نکات قبلی متوجه شده اید، راز داشتن کارگاه مرتب، خالی کردن هر چه بیشتر فضای کف است. برای رسیدن به این هدف باید از دیوار ها نهایت استفاده را ببرید. هر چند قفسه ها خیلی سریع نامرتب می شوند اما وجودشان برای خالی کردن کف کارگاه ضروری است.

اشیا کوچک را در لیوان نگهداری کنید. لیوان انتخاب ارزان و ایده آلی برای نگه داشتن پیچ ها، میخ ها و مهره ها است. استفاده از لیوان های شفاف کمک می کند آنچه می خواهید را راحت تر بیابید. می توانید از لیوان های پایه دار استفاده کنید و پایه لیوان را به کف قفسه بچسبانید تا ناخواسته واژگون نشوند و ترتیب ثابتی داشته باشند. هر زمان نیاز باشد می توانید لیوان را از پایه جدا کنید.

قدرت آهنربا را بکار گیرید. قطعات ریز فلزی را با کمک آهنربا می توانید در کنار هم نگاه دارید. اگر پیچ ها، میخ ها و مهره ها را در ظروف جدا نگاه می دارد با کمک یک آهنربا در هر ظرف می توانید مانع گم شدن یا پخش شدن آن ها شوید.

از جعبه ها کمک بگیرید. کارگاه قفسه بندی شده با کمک جعبه ها بیشترین فضا را مهیا می کند. ابزاری که کمتر به آن ها نیاز دارید را درون جعبه قرار دهید. به وزن و استحکام جعبه ها توجه کنید و اینکه قفسه توان نگهداری آن ها را داشته باشد.

همه چیز را برچسب گذاری کنید. اگر چندین جعبه داشته باشید ولی ندانید چه چیزی درونش است احتمالا از سازماندهی کارگاهتان پشیمان خواهید شد. با کمک یک ماژیک پر رنگ و با خط خوانا روی هر جعبه محتویاتش را بنویسید.

کارگاه را منظم نگاه دارید. حفظ نظم یک کارگاه کار سختی به نظر می رسد، به خصوص برای حرفه ای ها که تمام طول روز مشغول کار هستند. کار زیادی لازم نیست فقط باید هر چیز که بر می دارید را دوباره سر جای خودش بگذارید. باور کنید ارزشش را دارد.

 اشیا بلا استفاده را دور بریزید. همواره دقت کنید فضای ارزشمند قفسه ها با اشیا بلا استفاده و قطعات خراب پر نشود. هر چیز که لازم ندارید و به درد نمی خورد را دور بریزید تا قفسه ها مرتب بمانند.

با رعایت این نکات ساده می توانید کارگاه مرتبی داشته باشید و در زمان و انرژی صرفه جویی کنید. رعایت این اصول ساده بهره وری کارگاه را افزایش می دهد و منافع مالی هم در پی خواهد داشت.

2 پاسخ به “چند اصل ساده برای مرتب سازی کارگاه”

  1. […] بیشتر بخوانید: چند اصل ساده برای مرتب سازی کارگاه […]

  2. […] بیشتر بخوانید: چند اصل ساده برای مرتب سازی کارگاه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.