چطور پیچ گوشتی را آهنربایی کنیم؟

  • دقیقه 3
  • 3882
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

1 آذر 1396

تا به حال چنین تجربه ای داشته اید؟ مشغول تعمیر وسیله ای هستید، طول پیچ گوشتی کافی نیست؛ دستتان را دراز میکنید و صدای افتادن پیچ… اگر پیچ گوشتی آهنربایی باشد دوباره این تجربه را تکرار نخواهید کرد.

با کمک آهنربا

یک تکه آهنربای قوی بردارید. هر چه آهنربا قوی تر باشد کار مغناطیسی کردن نوک پیچ گوشتی ساده تر خواهد بود. در حالت ایده آل، آهنربایی از جنس نئودیمیوم با کشش حدود 100 گرم عالی خواهد بود. البته که یک آهنربا معمولی هم کفایت خواهد کرد.

پیچ گوشتی را خوب تمیز کنید. هر نوع دوده و چربی را به خوبی از سطح پیچ گوشتی پاک کنید. اگر مجبور شدید از پارچه مرطوب استفاده کنید؛ پس از پایان کار، پیچ گوشتی را خوب خشک نمایید.

آهنربا را روی پیچ گوشتی از سمت دسته پیچ گوشتی به سمت نوک آن بکشید. یک سمت آهنربا را روی سطح پیچ گوشتی بکشید و این کار را دوباره از سمت دسته به سمت نوک پیچ گوشتی تکرار نمایید.

این کار باعث ایجاد مناطق مغناطیسی کوچکی با جهت یکسان در سطح فلزی پیچ گوشتی میشود.

اگر پیچ گوشتی بلندی دارید، لازم نیست تمام طول فلزی پیچ گوشتی را آهنربا کنید. این کار را تنها برای نیمه پایینی و نوک پیچ گوشتی انجام دهید.

به آرامی پیچ گوشتی را کمی در دست بچرخانید و هر بار آهنربا را روی سطح فلز از پایین به بالا بکشید. همواره از یک قطب آهنربا استفاده کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمامی سطح فلزی پیچ گوشتی آهنربا شود.

حال پیچ گوشتی را امتحان نمایید. نوک پیچ گوشتی را به پیچ نزدیک نمایید. اگر پیچ گوشتی نتوانست پیچ را به راحتی بلند جذب کند، مراحل قبل را تکرار کنید. اگر باز هم جواب نداد باید آهنربای قوی تر بکار بگیرید.

استفاده از باتری

یک تکه سیم روکش دار حدود یک متر تهیه کنید. دو سر سیم را حدود 3 سانتی متر لخت نمایید. سیم نازک سریع داغ میشود و سیم ضخیم هم برای انجام کار مناسب نیست. سیمی با ضخامت بین 0.6 میلیمتر تا 1.3 میلیمتر مناسب خواهد بود.

هر چه روکش سیم نازکتر باشد نیروی مغناطیسی بیشتری خواهید داشت. سیم مسی روکش دار بهترین گزینه است. اگر روکش سیم خیلی ضخیم بود با کمک کاغذ سنباده کمی آن را نازک نمایید.

سیم را به دور قسمت فلزی پیچ گوشتی بپیچید. سیم را حدود بیست بار سفت و محکم به دور پیچ گوشتی تاب دهید. اگر پیچ گوشتی کوچک بود، میتوانید سیم را دو مرتبه به دور پیچ گوشتی بپیچید تا یک سیم پیچ دولایه داشته باشید. دقت کنید جهت گردش سیم در کل مسیر تغییر نکند و ثابت بماند. یعنی سیم را چپ و راست به دور پیچ گوشتی نپیچید و همواره آن را ساعتگرد یا پادساعتگرد بچرخانید. اگر لازم بود سیم را با کمک چسب نواری روی پیچ گوشتی محکم نمایید.

سیم را به باتری متصل کنید. هر سر سیم را به یک قطب باتری متصل کنید. یک باتری 6 یا 9 ولتی کتابی کاملا مناسب است.

با عبور جریان از سیم یک سیم پیچ الکتریکی ساخته میشود و پیچ گوشتی که در مرکز میدان قرار دارد را به آهنربا تبدیل مینماید.

استفاده از باتری های با ولتاژ بالاتر نیازی نیست و اگر در کار با برق و باتری تجربه ای ندارید به هیچ عنوان توصیه نمیشود. هر چیزی با ولتاژ بیش از 9 ولت میتواند در کسری از ثانیه پیچ گوشتی را مغناطیسی کند.

بهتر است حین انجام این مرحله دستکش به دست داشته باشید تا دستتان را در برابر شوک و جرقه الکتریکی محافظت کند.

پیچ گوشتی تا زمانی که به باتری متصل باشد، مغناطیسی خواهد ماند، ولی سر باتری ها و سیم خیلی سریع داغ خواهند شد. بعد از 30 تا 60 ثانیه سیم را از باتری جدا کنید. حال سعی کنید با کمک پیچ گوشتی یک پیچ را بلند کنید. اگر تمام مراحل را درست انجام داده باشید پیچ گوشتی شما آهنربا شده است. اگر بعد از جدا کردن باتری پیچ گوشتی خاصیت مغناطیسی خود را از دست داد، سیم را بیشتر به دور پیچ گوشتی بپیچانید و مراحل بالا را مجدد تکرار کنید.

اگر امکانات، حوصله یا زمان انجام این کارها را ندارید، میتوانید به بازار مراجعه نموده و به سادگی یک پیچ گوشتی آهنربایی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.