يك متر مناسب بايد چه ويژگي هايي داشته باشد

متر روکش دار

به قلم حمیدرضا رامخو

23 آذر 1396

مترها مهمترین ابزار اندازه گیری در صنایع مختلف هستند به طوریكه در كلیه كارهای ساختمانی،  تاسیسات، نجاری، آهنگری و…. به وفور مورد استفاده قرار میگیرند بنابراین انتخاب متر مناسب برای هر كاربری بسیار مهم میباشد.

مترهای نواری فلزی پركاربردترین و عمومی ترین نوع از انواع مترها میباشند .این مترها با ظواهر مختلف و ویژگی های متفاوت به راحتی از هر فروشگاه ابزار فروشی قابل تهیه هستند ، اما وقتی به فروشنده رجوع میكنید میتواند انواع بسیار متنوعی به شما معرفی كند كه در این مطلب سعی بر آن است كه كار شما را جهت انتخاب متر دلخواه خود راحت تر كند.

سایز متر

اولین و مهمترین مطلب در انتخاب مترها حداكثر طول تیغه متر كه اندازه گیری شما را محدود به همان اندازه میكند ،میباشد .بنابراین نسبت به حداكثر سایزهایی كه میخواهید اندازه گیری كنید طول متر مورد نظرتان را انتخاب كنید .

مثلا برای مصارف خانگی و یا كارهای با قطعه كارهای كوچك پایینترین سایزها انتخاب مناسبی خواهند بود چرا كه تفاوت قیمتی نیز بین سایزها وجود دارد و شما میتوانید در خرید خود هوشمندانه تر عمل كنید.

معمول ترین سایزهای متر های نواری شامل ٣ متری،٥ متری،٥/٥متری ،٧/٥ متری و نهایتا ١٠ متری میباشند البته سایزهای كوچكتر و بزرگتر نیز وجود دارند اما به ندرت در بازار ابزار ایران دیده میشوند و سایزهای ذكر شده متداول و قابل دسترس تر میباشند.

نكته دیگر اینكه برای اندازه گیری های بالای ١٠ متر معمولا از مترهای پارچه ای یا فایبر گلاس و یا متر مهندسی فلزی استفاده میشود این نوع مترها دارای سایزهای بیشتر شامل ١٥،٢٠،٣٠،٥٠و ١٠٠ متری میباشند كه بیشتر در اندازه گیری های ساختمانی و زمین ها مورد استفاده هستند.

بدنه متر

جنس بدنه و محفظه متر بسیار در نوع كاربری و البته قیمت متر تاثیر دارد ، امروز بیشتر از مواد پلاستیكی یا ترمو پلاستیكی جهت ساخت محفظه یا اتاق مترها استفاده میشود، به طوریكه معمولا جنس بدنه از ABSیا PVCو تركیبات مرتبط به آنها میباشد.بدنه مترها میتواند توسط یك روكش لاستیكی محافظت شود كه اصطلاحا به این نوع مترها ، مترهای روكش دار گفته میشود.

برتری این نوع مترها قابلیت محافظت از صدمه یا شكستن محفظه یا اتاق متر میباشد كه به همین دلیل بسیار محبوب می باشند و اكثر استادكاران این مترها را ترجیح میدهند ،چرا كه به علت استفاده مداوم در محیط های كاری احتمال ضربه خوردن متر بسیار زیاد است.

قابلیت های دیگری مثل بدنه ABS با روكش soft finish و یا بدنه پولیش شده ، مواردی از روش های تولید بدنه مترها میباشند كه حین به دست گرفتن متر به راحتی قابل حس كردن میباشند و میتواند نظر شما را به خود جلب كنند!

مترهای بدنه فلزی نسل قدیمی تری نسبت به مترهای ذكر شده دارند ولی به علت سنگین تر بودن ، به مرور زمان از گردونه مصرف خارج شده اند.

تیغه متر نواری

دو نكته مهم در تیغه مترها وجود دارد كه هر دو مورد به راحتی قابل تشخیص میباشند اول ضخامت تیغه و دوم سایز عرض تیغه یا پهنای آن. معمولا تیغه های ضخیم تر عمر بیشتر و كاربری بهتری را دارند ،در مقایسه مترها تیغه های ضخیم تر به راحتی نسبت به نازك تر قابل تشخیص هستند.جهت كارهای مداوم و حرفه ای مترها با تیغه با ضخامت بیشتر توصیه میشود .

در مورد عرض تیغه متر استانداردی وجود دارد به طوریكه برای مترهای ٣ متری عرض تیغه معمولا ١٦ و یا ١٩ میلی متر قابل تولید میباشد، در ٥ و ٥/٥ متری ١٩ و ٢٥ میلی متر قابل تولید میباشد و در متر های ٧/٥ و ١٠ متری ٢٥و٣٢ میلی متر قابل عرضه میباشد

توجه كنید عرض بیشتر تیغه قیمت خرید شما را بالاتر میبرد بنابراین برای مصارف عادی یا خانگی متر با تیغه باریكتر هم كار شما را راه می اندازد.

نكته دیگر چاپ روی تیغه مترهاست،با توجه به رواج سیستم متریك در اندازه گیری های كشورمان ،بهترین انتخاب تیغه های دو طرف متریك میباشد یعنی در هر دو طرف تیغه برحسب میلی متر درجه بندی شده باشد .چرا كه در دنیا مترهایی متداول است كه یك طرف تیغه برحسب میلی متر و طرف دیگر برحسب اینچ درجه بندی شده است.

نوع دیگری از تیغه مترها ، تیغه فلزی پشت و رو چاپ میباشد یعنی هم روی تیغه و هم پشت تیغه قابلیت استفاده در اندازه گیری را دارد كه بسیار مناسب مشاغلی است كه اندازه گیری های پرتكرار و سریع دارند.

نكته دیگر در تولید تیغه مترها استفاده از روكش نایلونی روی تیغه میباشد كه این مورد باعث عدم ایجاد خط و خش و یا پاك شده گی درجه بندی ها میگردد و مترهایی كه تیغه آنها روكش نایلونی دارد به مراتب حرفه ای تر و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

قلاب متر

قلاب متر ، در ابتدای تیغه متر نواری قلاب فلزی یا لاستیكی وجود دارد كه نقش مهمی در اندازه گیری ها دارد و میتواند در دقت اندازه گیری و سهولت كاربری بسیار موثر باشد چراكه یك قلاب مناسب به راحتی به قطعه كار و یا ابتدای

محدوده اندازه گیری متصل میشود و كار را برای كاربر راحتتر میكند.

در بازار ابزار ایران مترهای با قلاب مگنتی یا آهنربایی طرفداران بیشتری دارند چرا كه مخصوصا در كاربری های فلزی به راحتی كاربر كمك میكنند.البته این قابلیت باعث افزایش قیمت متر نیز میشود.

ترمز متر

مترهای نواری معمولا با یك ،دو و یا سه ترمز تولید و عرضه میشوند ، اصلی ترین ترمز متر روی قسمت جلویی بدنه و در دسترس ترین نقطه محفظه متر قرار دارد و با حركت دكمه ترمز به طرف پایین ،حركت تیغه نواری متر كاملا متوقف شده و ثابت میشود.

معمولا بنا به طراحی مترها، ترمز های دیگر در زیر محفظه و یا در جنب متر قرار میگرند كه معمولا ترمز های ایستگاهی یا مقطعی میباشند كه با نگه داشتن دكمه ترمز توقف جمع شدن تیغه متر اتفاق میفتد كه در كارهای مداوم و حرفه ای بسیار كمك حال استادكاران میباشد.

در پایان این مطلب ذكر یك نكته مهم ضروری می باشد و آن هم نوع كاربری شما برای مترهاست، معمولا این كه متر كجا و تحت چه شرایط كاری استفاده شود، تعیین كننده انتخاب شماست بنابراین با بررسی ویژگی های اصلی مترها كه در بالا به آنها اشاره شد می توان انتخاب درست را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.