بهترین انتخاب بر اساس قدرت چکش تخریب

دریل چکشی

به قلم حمیدرضا رامخو

27 فروردین 1395

هنگامی که برای عملیات تخریب، لازم است از دستگاه تخریب استفاده شود، باید بدانیم که چگونه می‌توان بهترین چکش تخریب را انتخاب کرد. این انتخاب باید با نوع کاری که قرار است انجام دهیم متناسب باشد. مثلا ممکن است هدف تخریب یک پیاده‌رو باشد و یا چکش تخریب را برای از بین بردن و شکستن یک دیوار آجری نیاز داشته باشیم . به طور حتم در هر یک از این موارد قدرت مشخصی برای تخریب مورد نیاز است. در این صورت استفاده از دستگاه تخریب با قدرتی خیلی بالاتر یا پایین تر از حد لازم هیچ یک مناسب نبوده و در هر دو حالت مشکلاتی پیش خواهد آمد.برای تشخص قدرت چکش تخریب باید به واحد قدرت تخریب که بر حسب ژول بیان می شود توجه کرد. بنابراین اگر به دنبال بهترین چکش تخریب هستید که برای نوع کار و شغل شما مناسب باشد لازم است درک درستی از این موضوع داشته باشید که واحد قدرت تخریب که بر حسب ژول بیان می‌شود معرف چیست؟

دستگاه تخریب را بر اساس نیروی مورد نیاز انتخاب کنید

در صورتی که شغل شما به گونه‌ای است که معمولا قرار است سطوح بسیار سخت را تخریب کنید،  قطعا نیاز به یک چکش تخریب با قدرت کافی برای شکستن و تخریب مواد خواهید داشت. در اکثر موارد قدرت چکش‌های تخریب با وزن آن‌ها سنجیده می‌شود. چرا که وزن چکش ارتباط مستقیمی با میزان انرژی هر یک از ضربات چکش دارد. که . می‌دانیم که واحد اندازه‌گیری انرژی ژول است.

با توجه به توضیحات بالا، هر قدر واحد قدرت یک چکش تخریب بر حسب ژول عدد بزرگتری باشد، مفهومش این است که هر ضربه این چکش انرژی بیشتری در مقایسه با ضربات یک چکش با عدد ژول پایین‌تر تولید خواهد کرد. مثلا یک چکش شش کیلوگرمی قدرتی در حدورد 15 ژول دارد در حالی که یک چکش 30 کیلوگرمی تقریبا دارای 65 ژول قدرت است. مشاهده می‌کنید همانطور که این دو نمونه اختلاف وزن زیادی دارند، ضربات آن‌ها نیز قدرت بسیار متفاوتی دارد. توجه داشته باشید که برای تخریب یک محل مشخص اگر عملیات را با استفاده از چکش سبک‌تر انجام دهید، در مقایسه با حالتی که از چکش سنگین‌تر و با قدرت بیشتر استفاده شود، مدت زمان بیشتری لازم است ضربه وارد کنید که قطعا تنش و خستگی بیشتری به کاربر وارد خواهد شد.

در ادامه با بیان چند مثال سعی می‌کنیم مطلب را به‌صورت کاربردی‌تر توضیح دهیم:

بیشتر بخوانید:ابزارآلات نجاری مدرن

چکش تخریب حدود 6 کیلوگرمی:

این چکش‌ها کاملا کوچک هستند و اغلب در مواردی نظیر حذف کاشی‌های دیوار در حمام و آشپزخانه استفاده می شود. کاملا واضح است که قدرتی معادل حدود 15 ژول برای شکستن موادی مثل بتن مناسب نیست. اما می توان آن را برای فشرده کردن بخش های کوچک بتن استفاده کرد.

چکش تخریب حدود 11 کیلوگرمی:

چنین وزن‌هایی از چکش تخریب نیز اغلب در حمام‌ها و برای شکستن لایه بتنی یا برای بلند کردن کاشی های کف استفاده می شوند. از قدرت 27 ژول، می توان برای شکستن بتن سبک (نازک)، سنگ‌ها و همچنین بعضی از آجر ها استفاده کرد.

چکش تخریب حدود 15 کیلوگرمی:

قدرت این دستگاه‌های تخریب برای مواردی نظیر شکستن پایه‌های بتنی تقریبا 100 میلی متر ضخامت است.

چکش تخریب حدود 30 کیلوگرمی:

قدرت تخریب این چکش‌ها در حدود 63 ژول بوده و برای شکستن بتن‌های ضخیم‌تر از 100 میلی متر و یا سنگ‌هایی مانند گرانیت و یا زمین‌های خیلی سخت مثل جاده‌ها مناسب است.

عوامل موثر در انتخاب چکش تخریب

عوامل بسیاری هستند که در انتخاب و خرید چکش تخریب تاثیر دارند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

نوع کاربری: برای اینکه هم در وقت و هم در هزینه خود صرفه جویی کنید، می بایست ابزاری متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. به عنوان مثال در صورتی که جهت تخریب دیوارهای بتنی به چکش تخریب نیاز دارید، نباید این ابزار را با انرژی ضربه کم تهیه نمایید. چرا که در این صورت فشار زیادی به دستگاه وارد شده و آسیب خواهد دید.

سرعت: از دیگر فاکتورهای مهم بعد از توان، سرعت دستگاه است. این فاکتور سرعت حرکت سری چکش تخریب را نشان می دهد. واحد آن BPM به معنای تعداد ضربات دستگاه در هر دقیقه می باشد.

توان یا قدرت چکش تخریب: برای این که در هنگام کار با دستگاه مشکلی به وجود نیاید، باید توان آن متناسب با کاربردی که در نظر دارید، باشد.

نوع مته: برای انجام عملیات مختلف از مته های متفاوتی استفاده می شود. بنابراین در هنگام خرید مدلی را انتخاب کنید که متناسب با کاربرد مدنظر شما باشد.در انتها انواع چکش تخریب به نقل از سایت ايسنا عبارتند از:

“برقی

در چکش های تخریب برقی ، این ابزار  با متصل شدن به برق کار می کند، این نمونه توان و قدرت بالایی دارد ولی از معایب آن  می‌توان گفت، در مکان های که دسترسی به برق نباشد نمی‌توان از آن استفاده کرد البته در این مواقع موتور برق راه چاره است.

بادی

این نمونه از چکش تخریب با هوای فشرده که به سمت چکش پمپ می‌شود کار تخریب را انجام می‌دهد، این هوای فشرده  توسط مخزن‌هایی  که متصل به دستگاه است، تامین می‌شود.

هیدرولیکی

این مدل از چکش‌های تخریب وزنه سنگین و سایز بزرگتری دارند که بر روی بیل های مکانیکی و لودرها سوار می‌شوند و کار تخریب را انجام می‌دهند، این ابزارها توان و قدرت بالایی در تخریب سطوح و سازه سخت دارند.”

بیشتر بخوانید:ابزار یراق و انواع آن

4 پاسخ به “بهترین انتخاب بر اساس قدرت چکش تخریب”

  1. علی اکبری گفت:

    سلام . دستگاه تخریب رو میشه با موتور برق روشن کرد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، سلام. اگر از موتور برق با توان متناسب با دستگاه تخریب خود استفاده کنید، می‌توانید آن را روشن کنید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    چقدر عالی توضیح دادید اگر در مورد هر کدام از برندها هم توضیح دهید و معایب و محاسن هر کدام رو هم بفرمایین بسیار عالیتر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.