نکات نگهداری ابزار بادی

نگهداری ابزار بادی
  • دقیقه 3
  • 1215
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

3 دی 1396

ابزارهای بادی نیز همانند سایر ابزارالات نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا طول عمر مفید آن ها افزایش یابد و با همان کیفیت اولیه کارایی داشته باشند. بنابراین اگر نگهداشت منظم ابزارآلات را به عادت تبدیل کنید، همواره ابزاری سلامت و آماده به کار خواهید داشت. ابزارآلات بادی اگرچه گران قیمت هستند و نگهداری از آنان کمی دردسر دارد، اما در پروژه ها و انجام کارها آنقدر تاثیر گذار و کمک رسان هستند که نمیتوان آنها را کنار گذاشت. برای حفظ کارایی و اثربخشی ابزارآلات بادی باید از آنها به دقت نگهداری نمود. در ادامه این مقاله مواردی را بیان خواهیم کرد که در نگهداری ابزار بادی به شما کمک می کند.

توصیه هایی در نگهداری ابزار بادی

نگهداری در جای خشک و مناسب

اگر ابزار را در جای مناسب نگهداری نمایید در بهترین شرایط کاری باقی می مانند. ابزارآلات بادی را همیشه خشک و دور از رطوبت نگهداری کنید. نم و رطوبت باعث زنگ زدگی ابزار شده و به آنها آسیب میرساند. اگر در مناطق مرطوب زندگی میکنید،  بسته های رطوبت گیر در محل نگهداری ابزارآلات قرار دهید. هر اقدامی لازم است انجام دهید تا محل نگهداری ابزار همواره خشک باشد. در صورتی که ابزار بادی به دور از رطوبت قرار نگیرد ممکن است در حرکت قطعات مکانیکی اختلال ایجاد شود و پس از مدتی دستگاه از کار بیفتد.

idea (2)توجه داشته باشید که اگر به صورت مداوم از ابزار بادی خود استفاده می کنید، لازم است از رطوبت گیر (فشار شکن) نیز استفاده نمایید.

به کارگیری ابزارالات مناسب برای انجام هر کار

حتی کارهای ساده باید با ابزار مناسب خود انجام شوند، چرا که استفاده اشتباه از ابزار حتی برای انجام کارهای کوچک، میتواند مشکلات بزرگی به وجود آورد. این اصل را فراموش نکنید که برای انجام هر کار ابزارآلات مناسب آن وجود دارد. بنابراین توجه به این نکته می تواند در نگهداری ابزار بادی به شما کمک کند و علاوه بر اینکه عمر مفید دستگاه را افزایش می دهد، در بلند مدت نیز باعث کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض شود.

تمیز کردن ابزار پس از هر بار استفاده

گاهی ممکن است به دلیل خستگی زیاد تمیز کردن ابزار را به زمان دیگری موکول کنید اما معمولا این کار باعث فراموشی تمیزکاری خواهد شد. حتی اگر چند دقیقه از ابزارآلات بادی استفاده کردید، باید آن را تمیز کنید. صبر کنید ابزار خنک شود، سپس قبل از آن که آن را سر جایش بگذارید با یک پارچه خشک و تمیز آن را دستمال بکشید. پارچه ای که استفاده میکنید حتما خشک و تمیز باشد، چرا که تمیز کردن ابزارآلات با پارچه کثیف هیچ فایده ای نخواهد داشت.

عدم فراموشی ایمنی در کار

از عینک های محافظ استفاده کنید و لباس کار مناسب به تن کنید. بهتر است حین کار با ابزار بادی، جواهرات و زیورآلات خود را باز کنید. پوشیدن کفش ایمنی و دستکش های کار هم میتواند مفید باشد. کفش و دستکش ایمنی کمک شایانی به امنیت شما حین کار با ابزارآلات خواهد کرد. اگر لباس مناسب کار به تن داشته باشید، حین کار با ابزار قدرتی، ایمن تر کار خواهید کرد. زمانی که از امنیت خود اطمینان دارید، از ابزارآلات صحیح تر و بهتر استفاده خواهید نمود، در نتیجه ابزار نیز کمتر آسیب خواهد دید و صدمه ای به شما در حین کار وارد نخواهد شد.

محکم کردن اتصالات به طور منظم

لرزش و حرکات ابزارآلات بادی سبب میشود پیچ ها و مهره ها به مرور شل شوند. به طور منظم پیچ ها، مهره ها و سایر اتصالات ابزار را سفت کنید؛ شلنگ ها را مرتب بررسی نمایید تا مطمئن شوید کاملا محکم در جای خود قرار دارند. شاید لازم باشد شلنگ ها را هر چند وقت یک مرتبه تعویض نمایید؛ وجود سوراخ یا ترک خوردگی روی شلنگ نشانه آن است که زمان تعویض شلنگ فرا رسیده است. در صورتی که بررسی های لازم انجام نشود و شلنگ دچار آسیب و ترک خوردگی باشد، نشتی و افت فشار هوا در زمان انتقال هوای فشرده شده رخ خواهد داد.

آبکشی مخازن

برخی ابزارآلات بادی با مخازن هوا کار میکنند. این مخازن در حین استفاده رطوبت جذب میکنند. در برخی مدل ها شیر هایی برای خروج رطوبت در نظر گرفته شده است. اگر مخزن هوا چنین شیری داشت از آن استفاده نموده و مخزن را خشک کنید؛ در غیر این صورت هر چند وقت یک بار مخزن را از کمپرسور هوا جدا کرده و آن را به صورت دستی آبکشی و خشک نمایید تا رطوبتی در آن باقی نماند.

بررسی فیلترهای هوا به طور منظم

اگر ابزارآلات بادی شما فیلتر هوا دارند، باید آن ها را به طور مرتب تعویض نمایید. بعد از مدتی استفاده از ابزار، فیلتر هوا را بررسی کنید و اگر لازم بود آن ها را تعویض نمایید. نصب مرتب فیلتر هوای جدید کمک میکند ابزار همیشه در بهینه ترین حالت خود کار کند.

ابزارهای بادی نقش پر رنگی در محیط های صنعتی دارند، بنابراین اگر از ابزارآلات بادی استفاده میکنید باید دائم و منظم از آن نگهداری کنید. ابزار بادی که درست نگهداری شوند کارها را بهتر انجام میدهند و البته عمر مفید بیشتری نیز دارند. با توجه به این موارد پیشنهاد می کنیم در هنگام کار نکات نگهداری ابزار بادی را جدی بگیرید تا برای مدت ها این ابزارالات را در کنار خود داشته باشید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.