انواع نازل کارواش خانگی

نازل کارواش خانگی

به قلم ایرج زنده ئی زاده

16 دی 1396

برای انتخاب دستگاه کارواش خانگی توجه به چند نکته ضروری است. مهم ترین این نکات شامل فشار آب ورودی و خروجی، دبی آب و نوع نازل است. با شناخت مناسب این واحدها و توجه به کاربرد دستگاه می توان مناسب ترین دستگاه کارواش خانگی را تهیه نمود. در این مطلب این معیارها را معرفی و بررسی خواهیم نمود.

فشار آب

فشار آب در دستگاه کارواش خانگی با واحد بار نشان داده می شود. که بیانگر میزان  قدرت پاشش آب بر روی سطح است و توان نظافت دستگاه را هنگام از بین بردن لکه ها و آلودگی ها مشخص می کند. میزان فشار خروجی آب با میزان آب ورودی دستگاه و همچنین نوع نازل استفاده شده در دستگاه در ارتباط است؛ بدین صورت که هرچه سایز نازل افزایش یابد فشار خروجی کاهش خواهد یافت و با کاهش سایز نازل فشار آب خروجی زیاد خواهد شد.

برای انتخاب نازل مناسب باید نوع کاربری و جنس سطوح را در نظر گرفت. اگر فشار آب خروجی را در نوک نازل ثابت فرض کنیم، با افزایش فاصله آب تا سطح هدف، فشار آب کاهش خواهد یافت.

دبی آب

دبی آب ، میزان خروج آب در یک دقیقه را بر حسب لیتر مشخص مینماید. در دستگاه کارواش خانگی نیز از همین معیار برای بیان توان خروجی دستگاه استفاده میشود. هرچه دبی دستگاه بیشتر باشد کیفیت شستشوی دستگاه کارواش نیز بیشتر خواهد بود.

لنس و نازل

لنس ابزاری است که کار پاشش آب بوسیله آن صورت می پذیرد. یک گان پیش از لنس قرار دارد که وظیفه قطع و وصل جریان آب را بر عهده دارد. لنس های گوناگونی در بازار موجود است که لنس قابل تنظیم و لنس توربو از رایج ترین آنها است. انتخاب لنس مناسب به کاربرد دستگاه بستگی دارد. نازل در قسمت انتهایی لنس قرار دارد. نازل ها در سایز های مختلف ارائه میگردند و هر یک پاشش آب متفاوتی دارند.

idea (2)زاویه نوک لنس معمولا بین صفر تا ۶۵ درجه قابل تنظیم است که هر زاویه برای انجام عملیات خاصی مناسب است.

انواع نازل کارواش خانگی و کاربرد آن ها

همانطور که اشاره شد انتخاب یک نازل مناسب برای کارواش خانگی بسیار حائز اهمیت است و باعث می شود تا دستگاه عملکرد مطلوب و باکیفیت تری در شستشو داشته باشد. در ادامه این مقاله شما را با انواع نازل کارواش خانگی و کاربرد آن ها آشنا خواهیم کرد تا در انتخاب نازل دچار مشکل نشوید و مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید.

نازل صفر درجه

در پاشش صفر درجه، بیشترین فشار آب بر روی سطح ایجاد میشود و برای از بین بردن لکه های سخت مناسب است. این نازل  کارواش خانگی برای نظافت رسوبات سخت و چسبیده بر بدنه تجهیزات مناسب است و همچنین برای از بین بردن لکه های سخت روی بتن کاربرد دارد. از این نازل برای از بین بردن زنگ زدگی و زنگارها نیز میتوان استفاده نمود.

به علت فشار بالای آب در این حالت استفاده از این نازل میتواند خطرناک باشد و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است خساراتی به همراه داشته باشد. همچنین فشار بالای آب خروجی این نازل میتواند باعث ایجاد خط و خش شود.

نازل ۱۵ درجه

این مدل عریض تر از نازل صفر درجه است و برای نظافت وسایل نقلیه سنگین و تجهیزات بزرگ کاربرد دارد. پاک کردن رسوبات سخت، زنگ زدایی و از بین بردن چربی و کثیفی از سطوح رنگی، سنگی و آهنی از دیگر کاربردهای این نازل است.

نازل ۲۵ درجه

این نازل برای شستشوی سطوح و انتقال کثیفی ها بهترین گزینه است و در نظافت کلی ساختمان، شستشوی ملایم سطوح آهنی، آماده سازی سطوح برای عملیات رنگ پاشی، از بین بردن و شستشوی باکتری ها و رسوبات استخر و نظافت پشت بام و معابر عبور کاربردی است.

نازل ۴۰ درجه

این نازل برای شستشوی محیط های بزرگ در زمان کم بهترین انتخاب می باشد همچنین می توان انواع شستشوی ملایم، شستشوی خودرو، وانت، قایق و وسایل نقلیه دیگر، شستشوی سطوح صاف مانند پشت بام ها، پنجره ها، بالکن و …. را بوسیله این نازل انجام داد.

نازل ۶۵ درجه

از دیگر انواع نازل کارواش خانگی می توان به نازل 65 درجه اشاره کرد. این نازل عریض ترین نازل موجود می باشد و برای شستشوی سطوح به کار می رود و با کمترین قدرت بیشترین سطح را پوشش می دهد؛ شستشوی میله ها، شستن یک منطقه وسیع، شستشو با مواد شیمیایی و جارو با آب برخی از کاربردهای این نازل است.

نازل دوار

بسیاری از افراد بر این باورند که نازل صفر درجه از پرفشارترین انواع نازل است. اما نمونه دیگری از نازل ها به عنوان نازل دوار وجود دارد که از نازل صفر درجه فشار بیشتری ایجاد می کند. در واقع مدل دوار ترکیبی از نازل صفر درجه و 25 درجه است. با استفاده از این نازل لکه ها و کثیفی های قدیمی با فشار متمرکز و دورانی پاک خواهند شد. این قابلیت به دلیل قدرت زیاد و سطح پاشش بالا امکان پذیر شده است.

نازل قابل تنظیم

این مدل قابلیت تنظیم و تبدیل به تمام نازل ها را دارد. همچنین می تواند در کارواش های خانگی و صنعتی استفاده شود. با این وجود می توان تنها با داشتن یک نازل، میزان مقدار فشار خروجی آن را تنظیم کرد تا امکان استفاده از کارواش برای شستشوی تمامی سطوح امکان پذیر شود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.