نحوه‌ کار با تراز لیزری

نحوه‌ کار با تراز لیزری

به قلم رونیکس

26 آذر 1394

تراز لیزری یکی از وسیله‌های کاربردی در زمینه فعالیت‌های عمرانی و صنعت ساخت‌ و‌ ساز است. کارایی این وسیله پر کاربرد در سنجش تراز، ایجاد شیب مناسب و عمود کردن سطوح است. در این مقاله به اموزش کار با تراز لیزری میپردازیم.

idea (2)با توجه به اینکه فعالیت‌های عمرانی و ساخت ‌و ‌ساز روز به روز در حال گسترش است، نمی‌توان همانند قبل از ابزارهای معمولی جهت تراز کردن استفاده نمود. چرا که ابزارهای معمولی منجر به بروز خطا و یا کاهش مقاومت در سازه‌ها، دیوار و ستون‌ها می‌شوند. به همین دلیل امروزه از ابزارهای با دقت بالا نظیر تراز لیزری استفاده می‌کنند.

تراز رونیکس یکی از محصولات ابزار دقیق شرکت رونیکس است که زیر نظر‌ سیستم‌های مدیریتی و آخرین تجهیزات اتوماتیک این سازمان تولید شده است. در ادامه این مطلب به نحوه کار با تراز لیزری، مزایا و کاربردهای آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:عوامل موثر در تنظیم آمپر جوشکاری

هدف از ساخت تراز لیزری

تراز دستگاهی پیشرفته، دقیق و باکیفیت است که فاقد هر گونه نخ و سیم بوده و با نور لیزر کار می‌کند. هدف از به کار بردن این ابزار جدید و کارآمد افزایش دقت و سرعت عمل، کاهش خطاها، عدم بروز دوباره کاری و کاهش مصرف مصالح ساختمانی است.

نحوه کار با تراز لیزری

روش کار با تراز لیزری به این صورت است که خط تراز آن با استفاده از نور لیزر در راستای افق و قائم در امتداد نشان لیزری قرار می‌گیرد. در نهایت تراز اتوماتیک به صورت همزمان با پردازش اشعه لیزر در جهت افقی و عمودی انجام می‌‌پذیرد.

نحوه تنظیم تراز لیزری که هنگام کار با تراز لیزری پرتوهایی که از این دستگاه خارج می‌شود به صورت دو خط عمود برهم است. این پرتوها نسبت به هم زاویه ۹۰ درجه تشکیل داده و یکی در راستای عمودی و خط دیگر در راستای افقی قرار می‌گیرد. در واقع نقطه تلاقی دو خط عمودی و افقی موجب ایجاد نقطه‌های شاقولی در برابر دستگاه می‌شود. بدین ترتیب نقطه‌های تشکیل شده دو به دو نسبت به هم عمودند.

بیشتر بخوانید: اسکلت فلزی ساختمانی چگونه مونتاژ می‌شود؟

تراز لیزری رونیکس

این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به تنهایی هر کدام از خطوط افقی یا عمودی را نشان دهد. قابلیت خودترازی این ابزار سبب شده است تا دستگاه بتواند در صورت تراز نبودن محل قرار‌گیری آن‌ها، زاویه معین خود را تراز نماید. اما در صورتی که دستگاه خود تراز نباشد می‌توان با استفاده از تراز حبابی که روی دستگاه موجود است دستگاه را تراز نمود.

در کار با تراز لیزری خود تراز در صورت قادر نبودن به خودترازی و یا تراز نبودن آن، خطوط لیزری به صورت بوق‌های مقطعی یا چشمک زدن، کاربر را از اینکه دستگاه تراز نیست مطلع می‌کنند. قفل پاندول دستگاه نیز در صورتی که کاربر بخواهد غیر از راستای عمودی و افقی در راستاهای دلخواه خطوط عمودی تولید کند قابل استفاده است.

به علاوه کاربران می‌توانند هنگام کار با تراز لیزری این دستگاه را بر روی دیواره‌های فلزی و یا سطوح غیر فلزی نصب کنند. همچنین این دستگاه قابلیت نصب بر روی پایه دوربین‌های عکاسی، فیلمبرداری و مهندسی را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

بیشتر بخوانید:نکات دریل کاری فلزات

موارد استفاده‌ تراز لیزری

بیشترین کاربرد و کار با تراز لیزری در معماری داخلی و خارجی ساختمان و کلیه فعالیت‌های عمرانی است. در قسمت داخلی ساختمان نیز می‌توان به نصب کاشی و سرامیک برای کف و دیوار، نصب کابینت و سرویس‌ بهداشتی‌ اشاره نمود. همچنین اتصال و تراز کردن انواع مختلفی از قاب و ستون، نصب کاغذ دیواری و شابلون، اتصالات مربوط به کلید و پریز‌ها، تراز بودن در و پنجره‌ها در هنگام نصب و… از دیگر کاربردهای این ابزار در طراحی داخلی هستند.

قابلیت‌های کاربردی ترازهای لیزری رونیکس

  • برخورداری از خودتراز اتوماتیک
  • دقت و سرعت عمل بالا در حین کار
  • قابلیت نصب بر روی پایه دوربین‌های مهندسی، فیلمبرداری و عکاسی
  • دقت عمل بالا در هنگام کار بوسیله دیودهای لیزری با کارآیی بالا و حداکثر شفافیت
  • به همراه داشتن کیف حمل ضد ضربه
کااربرد تراز لیزری رونیکس

نکات مهم خرید تراز لیزری

هنگام انتخاب و خرید تراز حتما به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم توجه داشته باشید…

  • ترازی را انتخاب کنید که دارای قابلیت خودترازی باشد.
  • توجه کنید که محصول انتخابی شما مجهز به رابط آهنربایی قوی باشد.
  • برخورداری از سیستم هشدار دهنده صوتی و نوری از دیگر ویژگی‌های مهمی است که هنگام انتخاب ابزار مناسب خود باید در نظر داشته باشید.
  • ترازی را انتخاب کنید که قابلیت استقرار بر روی سطوح مختلف را داشته باشد.
  • به منظور اجرای محورهای مختلف هنگام کار با تراز لیزری، محصولی را انتخاب کنید که بتوان از آن در حالت غیر تراز نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: انتخاب اره برقی مناسب

بهترین برندهای تراز لیزری به نقل از سایت ابزار اوکسین:

10 مدل تراز لیزری پرطرفدار بازار با قیمت مناسب

  • تراز لیزری سه‌ بعدی (360 درجه ریموت دار) پالاس PALAS مدل PL3D. …
  • تراز لیزری نور سبز هیوندای مدل SMART 100-G. …
  • تراز لیزری دو خط رونیکس مدل RH-۹۵۰۴ …
  • تراز لیزری دو خط رونیکس مدل RH-۹۵۰۱ …
  • تراز لیزری نور سبز آنکور مدل LG۲ …
  • تراز لیزری دیوالت مدل DW۰۸۲۲-XJ. …
  • تراز لیزری دیوالت مدل DW۰۸۸K-B۵”

22 پاسخ به “نحوه‌ کار با تراز لیزری”

  1. حسین گفت:

    سلام
    این خطوط عمودی روی زمین هم قابل اجراست ؟! یا فقط روی دیوار؟
    یعنی امکانش هست که به سمت زمین تنظیم کرد و خطوط عمودی رو روی زمین دید؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی؛ شما می‌توانید با تنظیم تراز نسبت به سطح مورد نظر (دیوار، کف یا سقف)، انواع خطوط عمودی، افقی و اریب را مشخص کنید.

  2. جلیل شهنازی گفت:

    سلام
    برای استفاده‌ در مکان با نور زیاد هم کارایی داری؟

  3. عباس گفت:

    طرز کار با نشانگر خطوط تراز لیزری چگونه است

    • رونیکس گفت:

      برای کار با تراز لیزری، آن را در حد چشمی در حالت تراز قرار دهید. دستگاه قابلیت خودترازی دارد و با قطع‌شدن صدای بوق متوجه می‌شوید که دستگاه تراز است. توصیه می‌کنیم ویدئوی موجود در مقاله را تماشا کنید.

  4. قربان فرخی گفت:

    آیا شرایط کاری وجود دارد که لیزر قرمز بهتر از لیزر سبز باشد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. استفاده از تراز لیزری قرمز برای مصارف عمومی و محدوده‌های کوچک‌تر مناسب‌تر است. همچنین قیمت کمتری نسبت به تراز لیزری سبز دارد.

  5. مجید تابان گفت:

    درود بر شما
    چگونه میتوان از گارانتی دستگاه اطمینان حاصل کرد

    و اینکه پس از ثابت ماندن دستگاه…چرا خط تراز همچنان نوسان دارد و ثابت نیست؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. تمام ابزارآلات رونیکس با گارانتی رونیکس سرویس به بازار عرضه می‌شوند. در خصوص نوسان هم احتمالاً دستگاه درست تنظیم یا خودتراز نشده است.

  6. […] بیشتر بخوانید:نحوه‌ کار با تراز لیزری […]

  7. رضا بانی گفت:

    سلام ببخشید تو محیط کار معمولا گرد و خاک و حالت مه گرفتی داره و خب می خوام بدونم که این گرد و غباری که روی هوا پخش میشه تو عملکرد این دستگاه مشکلی ایجاد نمی کنه نمیگم از کار میندازتش ولی ممکنه باعث شه دقتش با خطا مواجه شه و نشه روش حساب کرد

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. تراز لیزری، ابزاری پیشرفته و باکیفیت، با دقت و حساسیت فوق‌العاده بالا است که برای کار در پروژه‌های ساختمانی طراحی و تولید شده است.

  8. ایرج گفت:

    به نظرم کار با تراز لیزی خیلی خوبه اصلا یادم نمیاد قبل از اینکه این وسیله رو بخرم کارم چطوری پیش میرفت این دستگاه تقریبا خطایی نداره و هم افقی هم عمودی هم اوریب میتونه سطح رو تراز کنه و کار باهاش به مراتب راحت تر از خط کش مهندسی و شاغول و ترازه

  9. بردیا گفت:

    برای تنظیم پایه و کار به این دستگاه به یه متخصص نیاز داریم یا کار باهاش اونقدری سخت نیست که خودمون نتونیم کار باهاش رو یاد بگیریم چون میترسم یه جاهایی رو اشتباه کار کنم محاسبات کار و صاف و صوفیش درست در نیاد آخر کار همه چی خراب بشه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. می‌توانید دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای محصول را بخوانید و مراحل تنظیم دستگاه را بادقت انجام دهید تا از کار خود بهترین نتیجه را بگیرید.

  10. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید صدای دستگاه من غیر فعال است باید چه کار کنم تا فعال شود ؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. هنگامی که دستگاه بیش از حد مجاز، از تراز خارج باشد، خطوط لیزری به حالت چشمک‌زن تبدیل می‌شوند و بوق اخطار نیز به صدا در می‌آید. اگر دستگاه را درست تنظیم کنید، صدایی نمی‌شنوید. اگر هم دستگاه تراز نیست، طبق دفترچه راهنما عمل کنید و در صورت عدم رفع مشکل، به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یا تعمیرات دستگاه مراجعه کنید.

  11. سبحان گفت:

    سلام من دستگاه رو به تازگی خریدم اما صداش قعطه باید بر فعال کردنش چه کار کنم ؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. هنگامی که دستگاه بیش از حد مجاز، از تراز خارج باشد، خطوط لیزری به حالت چشمک‌زن تبدیل می‌شوند و بوق اخطار نیز به صدا در می‌آید. اگر دستگاه را درست تنظیم کنید، صدایی نمی‌شنوید. اگر هم دستگاه تراز نیست، طبق دفترچه راهنما عمل کنید و در صورت عدم رفع مشکل، به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یا تعمیرات دستگاه مراجعه کنید.

  12. ناشناس گفت:

    سلام برای استفاده در کارخانه جهت نصب ماشین آلات و ریل جرثقیل و اموری از این دست کدام مدل را پیشنهاد دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.