ميخ ها و ميخ كوب های بادی

میخکوب بادی

به قلم حمیدرضا رامخو

18 آذر 1396

چكش و میخ بی تردید شناخته شده ترین چیزها در نجاری و كار با چوب هستند به طوریكه از ابتدا تا كنون همیشه پای ثابت همه امور كاربری در نجاری بوده اند، دلیل عمده آن بحث اتصال در كار با چوب میباشد .

امروزه با پیشرفت روزافزون استفاده از ابزارهای برقی و بادی به جای ابزارهای دستی سنتی در همه صنایع هستیم ، از این جمله میتوان به استفاده از انواع میخ ها و میخ کوب های بادی و همچنین انواع میخ میکخوب های بادی در نجاری و صنعت چوب اشاره كرد.

اصولا انتخاب میخكوب بادی مناسب ارتباط مستقیم با نوع اتصال ، قطعه كار و از همه مهمتر ضخامت میخ مورد استفاده در هر كاربری دارد.

بیشتر بخوانید:آموزش کار با دریل

روزگاری بود كه انواع میخ های سنتی یا اصطلاحا میخ های دست كوبی به وسیله یك چكش دستی انواع اتصالات نحاری را انجام میدادند اما امروز به ندرت از این روش استفاده میشود و همه از میخ های جدید یا میخ های شانه ای استقاده میكنند ، خشاب میخ کوب را پر میكنند و در كمترین زمان ممكن و با بهترین كیفیت اتصال صدها میخ به قطعه كار شلیك میكنند!

اما هنوز یك مورد هست كه در كار نجاری تغییر نكرده است آن هم انتخاب ضخامت میخ نسبت به نوع كاربری میباشد ، میخ ها با لحن گویشی نجاران قدیمی براساس ضخامت تقسیم بندی میشوند :

میخ های سوزنی كه كمترین ضخامت را دارند ، میخ های كبریتی كه ضخامت متوسط دارند و میخ های معمولی كه ضخامت بیشتری دارند ، این قانون و تقسیم بندی امروزه در میخ های میخ کوب های بادی نیز رعایت شده است و این بار با عدد گیج ضخامت كه یك استاندارد از محدوده مجاز سطح مقطع میخ هاست به طوریكه میخ های با گیج ١٨ معادل میخ های سنجاقی ،میخ های با گیج ١٦ معادل میخ های كبریتی و میخ های با گیج ١٤ معادل میخ های معمولی میباشند.

حالا كه با انواع میخ ها آشنا شدیم انتخاب میخ کوب بادی بسیار راحتتر میشود چرا كه برای هر گروه از میخ ها یك گروه خاص از میخ کوب های بادی تولید میشود:

بیشتر بخوانید: سشوار حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد

میخ کوب های بادی اسكا یا سری F

میخ کوب های مناسب برای كار با میخ گیج ١٨ معروف به میخ کوب های بادی اسكا یا سری F قابلیت كوبیدن میخ های نازك با گیج ١٨ از ارتفاع ١٠ میلی متر تا ٥٠ میلیمتر را دارند.برای شناختن این گروه كافیست دنبال عدد ١٨ یا حرف F در نام مدل آن باشید مثلا مدل ١٨٥٠ میخكوبیست كه میخ گیج ١٨ (سنجاقی) با حداكثر ارتفاع ٥٠ میلی متر میكوبد و یا میخ کوب مدل F30 میخكوبیست كه همان میخ اسكا یا سری F با حداكثر ارتفاع ٣٠ میلی كتر را میكوبد.

بیشتر بخوانید: گام به گام با مراحل راه اندازی شوفاژ در زمستان

میخ کوب های بادی تی پو یا سری T

این گروه از میخ کوب ها مناسب كوبیدن میخ های معروف به تی پو و یا سری تی میباشند كه گیج ١٦ بوده و معادل میخ كبریتی سنتی میباشند . جهت انتخاب این میخ کوب ها به عدد١٦ و یا حرف T در مدل آنها توجه كنید مثلا T50ویا ١٦٥٠هر دو مدل میخ کوب های تی پو هستند كه میخ با گیج ضخامت ١٦ و حداكثر ارتفاع ٥٠ را میكوبند.

میخ کوب های بادی تی یا سری CT

این نوع میخ کوب ها قابلیت كوبیدن میخ های با گیج ضخامت ١٤ را دارند كه معادل میخ ها معمولی نجاری هستند، برای انتخاب این گروه هم میتوان دنبال عدد ١٤ یا حروف CT در اسم مدل آنها گشت مثلا CT64و یا ١٤٦٤مفهومش قابلیت كوبیدن میخ با گیج ضخامت ١٤ و حداكثر ارتفاع ٦٤ میباشد.

لازم به ذكر است كه میخ کوب  های بادی ذكر شده در متن فوق پركاربردترین انواع آنها در ایران میباشند در صورتی كه امروزه بیش از یكصد گروه مختلف از انواع میخ کوب ها و منگنه كوب های بادی در دنیا تولید و مورد استفاده قرار میگیرند .

در پایان ذكر این نكته ضروریست كه هنگام خرید انواع میخ کوب های بادی به ارایه نوع گارانتی و سرویس و خدمات پس از فروش شركت ارایه دهنده توجه ویژه نمایید چرا كه این ابزار در كنار كیفیت خوب ،احتیاج به پشتیبانی سرویس و قطعات خوب نیز دارد.

بیشتر بخوانید: موتور برق مناسب برای باغ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بیشتر بخوانید:عوامل موثر در تنظیم آمپر جوشکاری

تنفگ میکخوب به نقل از سایت دلگرم یک وسیله کاربردی است که انواع آن به شرح زیر است:

انواع میخکوب و کاربرد آنها

  • میخ های شانه ای : میخ هایی که با چسبی مخصوص، به صورت ضعیف و در یک ردیف، به یکدیگر چسبانده میشوند، به طوری که به سادگی قابل جداشدن هستند.
  • میخ اس کا : نام دیگر میخ اس کا (SK) میخ گیج 18 گفته می شود که به شکل شانه ای عرضه می گردد.
  • میخ تی پو : نام دیگر این آن، میخ گیج 16 و به شکل شانه ای وارد بازار می شود.
  • میخ تی ان : با نام دیگر میخ گیج 14 که به شکل شانه ای عرضه می گردد.
  • میخ دو پایه : این نوع میخ شباهت زیادی با میخهای دو پایه برق کارها وحتی منگنه دارد اما خیلی بلند تر و به شکل شانه ای است.
  • میخ پالت : گروهی از میخهای معمولی که مخصوص ماشینهای پالت سازی تهیه می شود و گیجهای گوناگون و شکل ساق قابل تغییر براساس نیاز مشتریان می باشد. برای مثال میخ های ساده یا دنده ای یا مته ای.
  • میخ نواری : این نوع میخ دارای سر گِرد، با مفتولی برای مثال مسی، همچون قطار فشنگ بهم متصل می شوند و این نوارها به صورت دایره مانند، دور یک مرکز، پیچیده شده (چنبره ای شکل) و در خِشاب قرار می گیرند و به شکل نوار عرضه می گردند. این میخ ها به سه شکل نواری دنده ای، نواری ساده، و نواری مته ای وارد بازار می شوند.”

13 پاسخ به “ميخ ها و ميخ كوب های بادی”

  1. محمد حسین غلامی گفت:

    میشه لطفا در مورد تفنگ میخکوب آموزش بیشتر بذارید؟ متشکرم

  2. اختیار نجفی گفت:

    خسته نباشید چه عواملی باعث گیر کردن میخ در دستگاه میشود؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ممکن است سایز میخ با نوع دستگاه متناسب نباشد؛ احتمال دارد فنر میخکوب یا منگنه کوب دستی خراب شده باشد یا تیغه ان گیر کرده باشد. پس از بررسی موارد فوق، اگر مشکل برطرف نشد، به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

  3. اردشیر گفت:

    تفاوت میخ کوب بادی با میخ کوب‌های برقی و شارژی چیست؟ برای شغل قاب سازی کدوم نوع از کدوم برند به درد بخور تره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. تفاوت این سه نوع میخکوب در منبع تغذیه آن‌ها است. انتخاب برند نیز بر عهده مشتری است. اگر در کارگاه خود کمپرسور باد دارید، از میخکوب بادی استفاده کنید. در غیر این صورت، متناسب با حجم کارتان می‌توانید از بین مدل‌های مختلف میخکوب برقی و شارژی بهترین انتخاب را داشته باشید.

  4. سروش شاهی گفت:

    من که نجاری رو به نوعی یه هنر می‌دونم، همیشه دنبال ابزارهایی بودم که بهم کمک کنه کارهامو زیباتر و دقیق‌تر انجام بدم. با میخ‌کوب بادی و میخ‌های جدید ، زندگی من بخشی از این دنیای زیبا و هنری شده. طراحی ارگونومیک میخ‌کوب و دقت فوق‌العاده‌اش تو کارهام خیلی تاثیر گذاشته. دیگه نگران ضربه زدن به انگشت‌هام نیستم و یا اینکه میخ‌ کج شه! میخ‌های کبریتی‌شون هم که واقعا همه‌کاره‌ان. برای هر کی که دلش می‌خواد کیفیت کارشو یه سطح بالاتر ببره، این میخ‌کوب بادی معجزه‌آساس

  5. علی نجفی گفت:

    سلام وقتتون بخیر چطوری فنر میخوب رو عوض کنم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. باید دستگاه را از منبع تغذیه جدا کرده و سپس قسمت‌های محافظ را برای دسترسی به فنر، باز کنید. بعد از تعویض فنر، قسمت‌های محافظ را دوباره ببندید. توصیه می‌کنیم اگر مبتدی هستید، به تکنسین مجرب مراجعه کنید.

  6. هوشن گفت:

    ببخشید این میخکوب های شما ضامن یا حالا یه مکانیزمی برای جلوگیری از شلیک ناخواسته و اتفاقی میخ داره؟ این میتونه از خیلی از حوادث جلوگیری کنه

  7. بردیا گفت:

    ببخشید در صورت خراب شدن این میخکوب ها برای تعمیر یا تعویض قطعاتش میشه به نمایندگی های شما مراجعه کرد دیگه؟ و خب تا چه تایمی پس از خرید این قبیل از مشکلات شامل گارانتی و خدمات پس از فروش میشه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ابزارآلات بادی نجاری رونیکس شامل میخکوب و منگنه‌کوب‌های بادی در طول 12 ماه بدون محدودیت دفعات مراجعه شامل ارائه خدمات گارانتی بدون قید و شرط رونیکس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.