منگنه کوب دستی رونیکس

دست حین کار با منگنه کوب دستی

به قلم زهرا لاله

23 خرداد 1397

منگنه کوب‌ها به عنوان ابزارهایی اساسی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش بسیار مهمی در کارهای ساختمانی، نجاری و تعمیرات ایفا می‌کنند.

این ابزارها، با سادگی استفاده و قابلیت حمل و نقل آسان خود، مورد توجه متخصصین این مشاغل قرار گرفته‌اند. در این مقاله، به معرفی انواع منگنه کوب می‌پردازیم و طرز کار منگنه کوب دستی را توضیح می‌دهیم.

منگنه کوب دستی چیست؟

منگنه کوب دستگاهی است با کاربردی مشابه ماشین منگنه معمولی، با این تفاوت که برای اتصال اجسام سخت‌تر به یکدیگر همانند دو قطعه چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از موارد استفاده از این وسیله می توان در مبل سازی، نجاری، رویه کوبی و … و همچنین به طرز کار منگنه کوب دستی اشاره کرد.

idea (2)منگنه کوب‌ها با توجه به منبع  انواع مختلفی دارند و به سه دسته اصلی منگنه کوب برقی، منگنه کوب بادی و منگنه کوب دستی تقسیم می شوند.

 در ادامه هر یک از آن‌ها را به شما معرفی کرده و برایتان شرح می‌دهیم.

مجموعه میخکوب و منگنه کوب های رونیکس

انواع منگنه کوب

منگنه کوب‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، که در ادامه هر یک را به شما معرفی می‌کنیم.

منگنه کوب دستی

منگنه کوب دستی

منگنه کوب دستی به علت قدرت فنر پایین‌تر و در پی آن نیاز بیشتری که به قدرت بدنی کاربر دارد، در کارهای نسبتاً سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. خود این وسیله بسته به نوع کاربرد، انواع متفاوتی دارد: منگنه‌کوب دستی معمولی، منگنه کوب دستی چکشی، منگنه کوب دستی کارتن، منگنه کوب دستی کابل و سیم، که در مواردی مثل بسته بندی، کارهای معمولی خانگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منگنه کوب بادی

منگنه کوب بادی

منگنه کوب‌های بادی برای کارهای سنگین و سخت‌تری نسبت به امور معمولی خانه و … استفاده می‌شوند. این ابزارها دارای نیرو و قدرت زیادی هستند و انرژی زیادی را از کاربر سلب نمی‌کنند؛ همچنین به دلیل وزن کمی که دارند، در استفاده‌های طولانی مدت کاربر را دچار خستگی نمی‌کنند و علاوه بر این، به دلیل قابلیت اتصال خشاب‌های متوالی باعث افزایش سرعت عمل کاربر هم می‌شوند. قدرت این دسته از منگنه کوب ها از طریق هوای فشرده شده از کمپرسور باد تامین می شود. این موارد  باعث شده است که از منگنه کوب بادی برای کارهایی مثل نجاری، مبلمان سازی، سقف سازی، چارچوب بندی و … استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین پروفیل برهای بازار ابزار ایران

منگنه کوب برقی

منگنه کوب برقی

منگنه کوب‌های برقی و شارژی از به روز ترین انواع منگنه کوب هستند که کار را برای کاربران این وسیله بسیار راحت‌تر از قبل کرده‌اند. منگنه کوب‌های برقی برخلاف مدل‌های بادی به هیچ تجهیزات جانبی به غیر از یک سیم متصل به پریز خروجی شبکه برق شهری نیاز ندارند. همین مسئله موجب رضایت خاطر بیشتر کاربران شده است، به نحوی که ترجیح می‌دهند در بسیاری از موارد به جای انواع دستی و بادی، از مدل برقی آن استفاده کنند. منگنه‌کوب‌های برقی به دلیل قدرت و سرعت مناسب و همین‌طور جابجایی آسانی که دارند در موارد مختلف و برای کارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: چگونه تیغه‌های قیچی را تیز کنیم؟

اجزای منگنه کوب:

  • محفظه منگنه: در این قسمت سوزن منگنه قرار می گیرند و معمولا از قسمت انتهایی دستگاه به صورت کشویی خارج می شود.
  • اهرم: این اهرم به صورت فشار دهنده عمل می کند و به وسیله یک فنر سوزن های منگنه را به سمت دهانه می فرستد. در این صورت با خروج یک سوزن منگنه سوزن دیگری جایگزین آن می شود.
  • ضامن پیچ تنظیم: این قسمت به کاربر کمک می کند تا مقدار ضربه ای که سوزن ها وارد چوب می شوند را تنظیم کند.
  • اهرم ضربه ای: این اهرم به صورت ضربه زن عمل کرده و با این کار سوزن منگنه را در داخل چوب فرو می کند. این اهرم در منگنه های دستی تحت فشار فنر بوده و در منگنه های بادی تحت فشار هوای فشرده شده از کمپرسور باد است.

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

طرز کار منگنه کوب دستی

قبل از استفاده از منگنه کوب، باید نوع سوزن مورد نیاز خود را مشخص کنید. سوزن منگنه‌ها در سایزها و اشکال مختلفی وجود دارند که برای مصارف مختلفی مانند اتصال کاغذ، پارچه، پلاستیک و چوب به کار می‌روند.

پس از انتخاب سوزن مناسب، باید خشاب منگنه کوب را پر کنید. برای این کار، معمولا باید درب خشاب را باز کرده و سوزن ها را داخل آن قرار دهید. دقت کنید که سوزن ها به درستی در خشاب قرار گرفته باشند و خم نشوند.

برخی از منگنه کوب های دستی دارای تنظیم قدرت هستند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا قدرت ضربه منگنه را متناسب با نوع و ضخامت مواد مورد نظر خود تنظیم کنید.

در آخر محل مورد نظر برای اتصال را مشخص کنید. سپس، منگنه کوب را در محل مورد نظر قرار داده و دسته آن را فشار دهید. با فشار دادن دسته، سوزن منگنه از خشاب خارج شده و به داخل مواد فرو می رود.

انواع منگنه کوب رونیکس

با توجه به نیاز و تقاضای بالای این دستگاه، شرکت های مختلفی این ابزار را تولید و وارد بازار کرده اند. شرکت رونیکس نیز در زمینه تولید منگنه کوب هم نیاز و خواسته مشتری را در نظر گرفته و انواع مختلف این ابزار را تولید می‌کند:

  • منگنه کوب دستی رونیکس
  • منگنه کوب بادی رونیکس
  • منگنه کوب برقی رونیکس

منگنه کوب دستی رونیکس

منگنه کوب دستی رونیکس با ویژگی‌های مفیدی ساخته شده است که بتواند به واسطه آن‌ها راحتی کاربران را در حین استفاده از این ابزار فراهم کرده و نیازهای آن‌ها را مرتفع کند.

برای شناخت بیشتر و مرور سریع اطلاعات این محصول می‌توانید مختصر توضیحاتی که درباره این وسیله در زیر برایتان آورده‌ایم را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

منگنه کوب دستی رونیکس مانند بسیاری از ابزار با کیفیت دیگر این شرکت محصول کشور تایوان است که برای ساخت و تولید آن استانداردها و ویژگی‌های خاصی مد نظر قرار گرفته است. این منگنه کوب دستی تحت استاندارد بین المللی GS ساخته شده است؛ استانداردی که گستره وسیعی از محصولات، کالاها و خدمات مختلف را در بر می‌گیرد و راه‌کارهایی را برای بهبود طراحی، تولید و توزیع آن‌ها ارائه می‌دهد.

بدنه این منگنه کوب دستی از جنس استنلس استیل است که در استفاده‌های طولانی مدت و متناوب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در طراحی دسته این ابزار، ویژگی‌های منحصر به فردی در نظر گرفته شده است که موجب کاربری نرم و روان و جلوگیری از خستگی دست کاربر در استفاده‌های طولانی مدت و مداوم می‌شود. از دیگر ویژگی‌های منگنه کوب دستی رونیکس می‌توان به قابلیت تنظیم قدرت و نیروی کوبش سوزن منگنه (با توجه به نوع سوزن و جنس قطعه کار) و همین‌طور تجهیز بودن آن به پیچ تنظیم کننده کنترل قدرت کوبش اشاره کرد. در هنگام استفاده از این منگنه کوب دستی از سوزن‌هایی با ارتفاع 4 الی 14 میلی‌متر می‌توان استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با جوشکاری Co2؛ جوشکاری با گاز محافظ

نکات مهم در خرید بهترین منگنه کوب دستی به نقل از سایت چوبک ابزار:

کاربرد منگنه کوب دستی

قدرت منگنه کوب دستی

قیمت منگنه کوب دستی

منگنه کوب دستی که میخوام بخرم چه سوزن منگنه ای میخوره؟

اکثر منگنه کوب دستی های موجود در بازار ظاهر مشابهی دارند که روی بدنه اون ها حک شده 4 – 14 و همین متن خریدار رو گمراه میکنه. افرادی که منگنه کوب های دستی رو از فروشگاه ها و سایت های متفرقه خریداری میکنند و نمیدونند که چه منگنه ای به دستگاهشون میخوره با ما تماس میگیرن و میگن: روی دستگاه ما نوشته شده 4 – 14 حالا منگنه کوب دستی من از چه سوزن منگنه ای پشتیبانی میکنه؟

کد 4 – 14 نوشته شده روی دستگاه منگنه کوب دستی به چه معناست؟

کد 4 – 14 روی منگنه کوب دستی به معنی حداقل و حداکثر ارتفاع پایه منگنه ای که به دستگاهتون میخوره هست و میگه دستگاه شما از منگنه با ارتفاع پایه 4 میلیمتر الی 14 میلیمتر پشتیبانی میکنه ولی نگفته که این منگنه باید با چه قطر و چه ضخامتی باشه.”

11 پاسخ به “منگنه کوب دستی رونیکس”

  1. سپیده صنایی گفت:

    منگنه کوب برقی بهتر از دستی نیست؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، از منگنه‌کوب دستی به علت قدرت فنر پایین‌تر و نیاز بیشتر به قدرت بدنی کاربر، بیشتر در کارهای سبک استفاده می‌شود. قطعا منگنه‌کوب برقی قدرت و سرعت بیشتری نسبت به منگنه‌کوب دستی دارد و برای کارهای سنگین‌تر یا مونتاژهای پرتیراژ مناسب‌تر است.

  2. امیر فریدونی گفت:

    چطوری رد کردن منگنه کوب رو درست کنم زود به زود رد میکنه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. توصیه می‌کنیم برای تعمیر یا سرویس دستگاه، به جای دستکاری ابزار، به مرکز خدمات پس از فروش یا تعمیر آن مراجعه کنید.

  3. آرمین راد گفت:

    سلام عرض شد تو مقاله نوشتین برای استفاده از مگنه بادی باید با کمپرسور باد مخزن هوای مگنه رو پر کنیم خب ما الان تو کارگاه کمپرسور باد نداریم البته تا الان لازم هم نداشتیم الان می خوام برای کارگاه سه تا مگنه بادی بخرم برای پرکردن کپسول هوای این سه تا چه کمپرسور بادی با چه حجم مخزنی لازم داریم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. شما می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید و در مورد انتخاب کمپرسور هوای مناسب، از کارشناسان راهنمایی بخواهید. همچنین می‌توانید به صفحه کمپرسورهای باد رونیکس مراجعه کنید و با مقایسه مشخصات مدل‌های مختلف این دستگاه، بهترین گزینه را متناسب با کاربرد مورد نظرتان انتخاب کنید. لینک صفحه کمپرسور باد در سایت رونیکس:
      https://www.ronix.ir/pneumatic-tools/compressors/

  4. Sobhan گفت:

    سلام بهترین سوزن مگنه برای کدوم برنده بعد اکه سوزن مگنه ای که تو دستگاه میزاریم ضخامتش کمتر از استاندارد دستگاه باشه بازم دستگاه کار میکنه یا براش مشکلی پیش میاد؟ آهان راستی دیدم بعضی وقتا سوزن مگنه تو دستگاه گیر میکنه چرا این اتفاق می فته باید چیکار کنیم تا در بیاد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. شما باید از منگنه مخصوص هر دستگاه استفاده کنید تا بعداً دچار مشکلات این‌چنینی نشوید. برندهای سوزن منگنه مانند آلفا، صفا و … در بازار ایران موجود هستند. همراه گرامی سلام. شما باید از منگنه مخصوص هر دستگاه استفاده کنید تا بعداً دچار مشکلات این‌چنینی نشوید. برندهای سوزن منگنه مانند آلفا، صفا و … در بازار ایران موجود هستند.

  5. نادری گفت:

    با یه جور عشق خاصی می‌تونم بگم که منگنه کوب رونیکس عالیه! تو کارگاه چوبم همیشه باهاش کار می‌کنم و تا حالا هیچ وقت منو ناامید نکرده. وزن کم و قدرت بالاش کار رو عسل می‌کنه، اصلا انگار بازوهام قوی‌تر شدن! راستی اینکه نیازی نیست دائم چوبا رو بذارم زمین و منگنه بزنم دیگه، چیزیه که واقعا قدرشو میدونم. راحتی استفاده و سرعت بالای کار رو که حسابی ازش خوشم اومده هیچ کار سختی دیگه وجود نداره با این منگنه کوب دستی! مرسی ممنون

  6. کیاوش محمدی گفت:

    سلام برای کارگاه چوب بری یک منگنه کوب نیاز دارم کدوم مدل رو تهیه کنم بهتره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.