مقابله با زنگ زدگی ابزار: نگهداری، محافظت، رفع

به قلم امید دبیری نژاد

25 آبان 1396

آنچه نیاز دارید:

  • فوم کابینت
  • کیسه رطوبت گیر
  • تکه پارچه
  • روغن موتور
  • سرکه
  • فویل آلومینیومی
  • نمک خوراکی
  • جوش شیرین
  • مسواک قدیمی
  • ابر اسکاچ

نگهداری ابزار

ابزار جدید و براق تازه خریداری شده درون بسته بندی فقط به کمی زمان نیاز دارند تا شبیه دوستان قدیمی و زنگ زده درون جعبه ابزار شوند، ولی با کمی نگهداری و مراقبت می توان آنها را همیشه براق و تمیز نگاه داشت، همچنین با کمی مراقبت ابزار بهتر کار می کنند و کارها سریعتر و کم زحمت تر انجام می شوند.

ابزار را در جای خشک نگهداری کنید

ابزار باید در جای خشک و دور از رطوبت نگهداری شوند، جایی مثل کشو ابزار مناسب به نظر می رسد. روی میز کار و یا کف گاراژ مکان مناسبی برای ابزار نیست.

بهترین کاری که می توان برای خشک نگه داشتن کشو ابزار انجام داد؛ قرار دادن فوم کابینت کف کشو ها است. فوم کابینت از تماس ابزار با فلز نمور کف کشو ها جلوگیری می کند.

برای محافظت بیشتر یک کیسه رطوبت گیر درون هر کشو قرار دهید. اگر کیسه رطوبت گیر در دسترس نبود، مواد شیمیایی در بازار هستند که بخاری تولید می کنند که از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری می کند. گازی که این مواد تولید می کنند مثل یک لایه محافظ روی ابزار عمل می کند.

در نهایت اگر بتوانید یک جعبه ابزار چوبی تهیه کنید بهترین مکان برای نگهداری ابزارتان را یافته اید، چرا که چوب رطوبتی که قرار است به ابزار شما آسیب برساند را به خود جذب می کند.

محافظت ابزار

ابزار را روغن کاری کنید

حال که جعبه ابزار آماده شد زمان آن رسیده که ابزار را با روغن محافظت کنید. پاک کردن ابزار با روغن موتور روشی ارزان است که کمک می کند ابزارتان همیشه نو به نظر برسند. می توانید روغن استفاده شده ماشین را به کار ببرید و یا روغن موتور تازه برای این کار بخرید. یک تکه پارچه کهنه را در روغن فرو کنید و سپس ابزارتان را با آن پاک نمایید. سپس با کمک یک پارچه خشک ابزار را تمیز کنید. اسپری هایی هم در بازار موجود است که می توان سطح ابزار را با آن پوشاند. اگرچه این اسپری ها خوب عمل می کنند ولی روغن کاری بهترین گزینه است.

همانطور که میدانید سطح فلز متخلخل است و زنگ زدگی یک فرآیند شیمیایی است که هنگام ورود آب به حفره های فلز اتفاق میافتد. با نگهداری ابزار در جای خشک و پوشاندن سطح آن با لایه روغن، در واقع از نفوذ رطوبت به منافذ ابزار جلوگیری میکنیم.

رفع زنگارها

حال که ابزار جدید محافظت شد، بد نیست به سراغ ابزار قدیمی برویم و کاری کنیم آن ها هم نو به نظر برسند. بسته به تعداد ابزاری که دارید باید زمان صرف تمیز کردن آن ها از زنگ زدگی کنید ولی نتیجه کار قطعا رضایت بخش خواهد بود.

از چند طریق می توان برای برداشتن زنگاره ها اقدام کرد. می توان از مواد شیمیایی زنگ بر که در فروشگاه ها موجود است استفاده نمود. اما اگر به دنبال یک روش خانگی و دوستدار محیط زیست هستید سه روش زیر موثر خواهد بود.

در هر سه روش طبیعی ابزار را باید درون مواد تمیز کننده قرار داد. انتخاب کدام ماده بیشتر به سلیقه خودتان بستگی دارد و تفاوتی در نتیجه نهایی نخواهد داشت.

سرکه

این ماده خانگی کاربردهای فراوانی دارد و از بین بردن زنگ زدگی یکی از آنها است. ابزار را برای چند ساعت تا یک روز کامل در مخلوط سرکه بخوابانید. سپس آن ها را با فویل آلومینیومی خوب بسابید تا کامل تمیز شوند. هرگز برای تمیز کردن ابزار از کاغذ سنباده استفاده نکنید. کاغذ سنباده حفره های بیشتری روی سطح فلز ایجاد می نماید، آن را میخراشد و خراب می کند.

لیمو

اگر از بوی سرکه خوشتان نمیآید، می توانید از لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید. اسید طبیعی موجود در آن ها زنگارها را کاملا می زداید. اگر کمی نمک خوراکی به آن اضافه کنید تا یک ضد زنگ طبیعی به دست آورید، با کمی سائیدن کلیه زنگارها از بین می روند.

جوش شیرین

سومین ماده طبیعی برای از بین بردن زنگار ابزار، زمان بیشتری میبرد. محلولی از آب و جوش شیرین درست کنید. یک مسواک کهنه بردارید و با کمک آن زنگ زدگی ها را از سطح ابزار پاک کنید.

در هر سه روش بالا، می توانید از ابر اسکاچ آشپزخانه برای برداشتن زنگارهای سخت استفاده کنید. بعد از تمیز شدن ابزار، روغن کاری را فراموش نکنید.

کار تمام است؛ حالا تفاوتی میان ابزارهای جدید و قدیمی وجود ندارد، همگی کاملا نو به نظر می رسند.

2 پاسخ به “مقابله با زنگ زدگی ابزار: نگهداری، محافظت، رفع”

  1. […] آشنایی بیشتر با راه های پیشگیری از زنگ زدگی مقاله “مقابله با زنگ زدگی ابزار” را مطالعه […]

  2. […] بیشتر بخوانید: مقابله با زنگ زدگی ابزار: نگهداری، محافظت، رفع […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.