معرفی برخی ویژگی های اره موتوری بنزینی

به قلم امید دبیری نژاد

29 آبان 1396

اگر برای خرید اره بنزینی سری به بازار بزنید؛ متوجه خواهید شد که تولیدکنندگان از کلمات مختلفی برای بیان ویژگی های محصول خود استفاده میکنند. در این مطلب ویژگی های رایج اره های موتوری بنزینی که تقریبا بین تمامی برندها مشترک هستند را معرفی میکنیم.

سیستم ضد لرزش

این سیستم ارتعاشات اره را تضعیف می کند و به کاربر امکان می دهد راحت تر و مدت طولانی تری به کار با اره موتوری بپردازد. کار کردن طولانی با اره هایی که فاقد این ویژگی هستند میتواند باعث بی حس شدن دست ها و در طولانی مدت منجر به سندرم ارتعاش دست (HAVS) شود.

سیستم استارت سریع

با کمک این سیستم به نیرو و تلاش کمتری برای راه اندازی اره موتوری نیاز خواهید داشت.

سیستم روغن کاری اتوماتیک زنجیر

این سیستم با روغن کاری دائم و اتوماتیک زنجیر اره بنزینی برشی ایمن تر و موثرتر را تضمین میکند.

ترمز زنجیر

در اره های بنزینی، دست جلویی به عنوان ترمز موتور عمل میکند و اگر اره به عقب برگردد، آن را در کسری از ثانیه متوقف می نماید. اگر چه این سیستم به اندازه کافی ایمن است ولی با توجه به سرعت 3000 دور در دقیقه ای اره بنزینی، برخی مدل ها به همراه ترمز غیر مستقیم ارائه میشوند. این سیستم به وسیله سنسور گردش اره را تشخیص میدهد، وارد عمل شده و به صورت اتوماتیک زنجیر را متوقف مینماید.

تعمیر بدون ابزار

این سیستم به استادکار امکان میدهد بدون نیاز به ابزار خاص، ارتعاش زنجیر را تنظیم کند، آن را شل یا سفت نماید و در صورت لزوم آن را تعویض نماید.

صدا خفه کن

برخی مدل ها برای کاهش صدای حاصل از کارکرد دستگاه به صدا خفه کن مجهز هستند. در این مدل ها معمولا سیستمی وجود دارد که احتراق را کنترل میکند و جرقه زدن ها را کنترل میکند.

سیستم تمیز کننده هوای ورود

با کمک این روش هوای ورودی به فیلتر تمیز میشود و عمر فیلتر هوای دستگاه افزایش می یابد.

کیف مقاوم

معمولا مدل های سبک تر و کوچکتر به همراه کیفی ارائه میشوند تا راحت تر جا به جا شوند و از اره محافظت بیشتری صورت گیرد.

سپر دندانه

به چرخش بهتر اره بنزینی و ثبات آن در حین برش کمک میکند.

 قفل دریچه گاز

این سیستم از جرقه زدن و استارت ناگهانی اره موتوری جلوگیری میکند. در این مدل ها برای روشن کردن دستگاه کاربر باید دکمه ای را فشار داده و نگاه دارد.

کنترل توقف

در برخی مدل ها با کمک این سیستم دکمه ای تعبیه شده که به کمک آن میتوان اره را به سرعت متوقف نمود.

محافظ دست راست

این تکنولوژی برای محافظت از انگشتان دست استادکار در صورت پاره شدن زنجیر یا شکستن تیغه طراحی شده است.

پمپ روغن قابل تنظیم

در مدل های مجهز به این سیستم میتوان میزان روغن لازم برای زنجیر را تنظیم نمود تا روغن کاری به صورت بهینه صورت پذیرد و از هدر رفت روغن جلوگیری شود.

قطع کننده خودکار مدار

این سیستم طوری طراحی شده که اگر از اره بیش از توانش استفاده شود آن را خاموش میکند تا از آسیب به قطعات داخلی جلوگیری شود.

برخی ویژگی های دیگر

اگر چه ویژگی هایی که در بالا ذکر شد هر یک فوایدی دارند اما معمولا تمامی آنها در یک محصول وجود ندارند و از طرفی هر یک هزینه ای مازاد برایتان خواهند داشت. بهتر است در انتخاب اره زنجیری بنزینی، به خصوصیات کلی تر و البته جامع تری توجه نمایید.

ارگونومی و طراحی ساختار

اینکه یک اره موتوری چقدر در دست راحت است و در دست داشتن آن چه حسی به شما میدهد یکی از مهم ترین نکته هاست. آیا از توازن لازم برخوردار است؟ اره بنزینی مناسب که به درستی طراحی شده باشد، تفاوت فاحشی در میزان و کیفیت کار انجام شده خواهد گذاشت، پس از این نکته به سادگی عبور نکنید.

همچنین قرارگرفتن موتور دستگاه در راستای تیغه میتواند از استهلاک دستگاه به شدت بکاهد ،چرا که با توجه به ساختار داخلی الکترونیکی و مکانیکی و انتقال نیرو در یک راستا میزان اثربخشی عملکرد دستگاه بالاتر و عمر مفید ان بیشتر خواهد شد،بنابراین طراحی اره موتوری میتواند بسیار مهم باشد.

وزن

وزن مناسب اره بنزینی (برای شما) چقدر است؟ اره زنجیری شاید در نگاه اول و با در دست گرفتن درون فروشگاه سبک به نظر برسد ولی بعد از 20 دقیقه کار با آن هم همین احساس را خواهید داشت؟ محدودیت های خود را در نظر بگیرید.

نگهداری

آیا از شرایط نگهداری اره بنزینی که انتخاب کردید اطلاع دارید؟ دسترسی به فیلتر هوا و سیستم تحریق آن آسان است؟ سفت و تنظیم کردن زنجیر چگونه است؟ تعویض زنجیر و یا تیغه توسط خودتان ممکن است؟

اگر پاسخ این سوالات را در جستجوی اره بنزینی یافتید، آن را انتخاب کنید. باقی ویژگی ها با توجه به بودجه و نیاز شما میتوانند به عنوان امکانات جانبی در نظر گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.