معرفی انواع رایج روکش کابینت آشپزخانه

روکش کابینت آشپزخانه
  • دقیقه 3
  • 1138
  • 0

به قلم حامد ریوندی

3 بهمن 1396

کابینت هم مکانی برای نگهداری ظروف و لوازم آشپزی است و هم به زیبایی آشپزخانه کمک میکند. انتخاب جنس روکش کابینت آشپزخانه انتخاب مهمی است چرا که احتمالا یک بار کابینت آشپزخانه خریداری و نصب میکنید و باید سال ها با آن زندگی کنید.

در این مطلب با انواع روکش های رایج کابینت آشپزخانه و کیفیت، شرایط نگهداری و دوام آنها آشنا می شویم.

کابینت از دو قسمت اصلی تشکیل میشود؛ یکی اسکلت کابینت که از جنس چوب و یا ورق های مصنوعی است و قسمت درب که در معرض دید قرار دارد و قسمت پر اهمیت کابینت محسوب میشود. اصطلاحات رایجی که هنگام خرید کابینت میشنود نام و جنس این قسمت کابینت را مشخص میکنند.

به طور کلی میتوان از لمینت، چوب خالص، روکش چوبی و رنگ برای ساخت درب کابینت استفاده نمود. صفحات لمینت ارزان قیمت هستند و تنوع بیشتری دارند؛ به همین خاطر از تقاضای بیشتری برخوردارند. در ساخت روکش های لمینت ورق های تزئینی به کم دستگاه بر روی ورق های ام دی اف پرس میشوند. در حال حاضر یو وی، اکریلیک، ممبران و لمینت مرسوم ترین روکش های کابینت آشپزخانه هستند.

کابینت لمینت

روکش کابینت آشپزخانه

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله چگونه کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید.

روکش لمینت که استفاده از آن در بیشتر کابینت های امروزی رواج دارد از فشردن و پرس کردن لایه های نازک کاغذ و رزین های پلاستیکی به دست می آید. ساخت لمینیت در کارخانه های بزرگ و با کمک دستگاههای اتوماتیک و با فشار بالا صورت میپذیرد. در نهایت لایه رویی با یک طرح تزئینی و یا رنگ خاص چاپ میشود.

مزایای کابینت لمینت کم نیستند؛ کابینت آشپزخانه لمینت به صورت مات و براق وجود دارد. روکش کابینت از جنس لمینت تنوع طرح و رنگ زیادی دارد و از دوام مناسبی نیز برخوردار است. این ورق ها به نسبت سایر مدل های روکش کابینت آشپزخانه مقاوم تر است و دوام بالاتری نیز دارد و در نهایت لمینت در برابر رطوبت و حرارت مقاوم است و البته نظافت آسانی نیز دارد.

از معایب روکش کابینت آشپزخانه از جنس لمینت میتوان به این نکته اشاره کرد که در طرح های براق به اندازه اکریلیک براق نیست و در نتیجه در براق ترین حالت نیز کمی مات است و کمتر جلب توجه میکند.

کابینت یو وی

روکش کابینت آشپزخانه

روکش ماورائ بنفش یا یو وی اخیرا رواج زیادی در خانه ها یافته است و ظاهری کاملا براق دارد. فرایند ساخت روکش یو وی برای کابینت آشپزخانه شامل 9 لایه پوشش یو وی است که بر روی صفحات مهندسی شده چوبی قرار میگیرند. کل عملیات ساخت چنین روکشی حدود 12 روز زمان میبرد و کار نهایی یک روکش کابینت بدون درز است که تا سالها زیبایی خود را حفظ میکند.

روکش یو وی برای کابینت آشپزخانه در رنگ ها و شفافیت های متنوع ارائه میشود. بسیار با دوام است و در برابر گرما و خط و خش مقاوم است. روکش های از این جنس از تمامی جهت پوشش داده میشوند و در برابر آب نیز مقاوم هستند. اما از آنجا که فرایند تولید روکش های یو وی پیچیده است قیمت زیادی دارد و از روکش های لمینت و ممبران گران تر است.

کابینت اکریلیک

روکش کابینت آشپزخانه

اکریلیک یک روکش خیلی براق غیر سمی است که جلوه خاصی به کابینت میبخشد. روکش اکریلیک در رنگهای متنوع عرضه میشود و ظاهری آینه ای شکل دارد. ورق اکریلیک کاملا براق است و استفاده از اکریلیک برای روکش کابینت آشپزخانه های مدرن مناسب است. گستردگی رنگهای ورق اکریلیک زیاد است و البته برای سالها براق بودن و رنگ خود را حفظ میکنند. روکش های اکریلیک در برابر خط و خش هم مقاوم هستند و در طول زمان آسیب نمیبینند. مشکل اصلی ورق های اکریلیک این است که قیمت بالایی دارند.

کابینت ممبران

روکش کابینت آشپزخانه

ورق های ممبران در دو نوع مات و براق برای روکش کابینت آشپزخانه وجود دارند و به آشپزخانه مدرن ظاهری منحصر به فرد میدهند. در فرآیند تولید این صفحات ورق های پی وی سی بدون چسب و در فشار زیاد روی پانل های ام دی اف چسبانده میشوند. صفحه های ممبران این روزها از استقبال خوبی برخوردارند چرا که هم در آشپزخانه های مدرن و هم در آشپزخانه های سنتی قابل اجرا هستند و تقریبا با هر سبکی به راحتی هماهنگ میشوند.

از مزایای کابینت های ممبران این است که در رنگ ها و طرح های مختلف و در نوع مات و براق موجود هستند، قیمت مناسبی دارند و امکان ابزارکاری دارند که آنها را به انتخابی خوش قیمت برای آشپزخانه های کلاسیک بدل میکند. بدی این ورق ها آن است که با گذشت زمان و استفاده مداوم از بین میروند و البته اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار  داشته باشند رنگ خود را از دست میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.