مراحل و روش های تعویض صفحه فرز

مراحل و روش های تعویض صفحه فرز

به قلم امید دبیری نژاد

27 آبان 1396

چه مشغول سایش فلز باشید و چه برش سرامیک؛ یک دستگاه فرز، به کارتان خواهد آمد. فرز یکی از ابزارالات بسیار کاربردی در صنعت است که جهت برش و ساییدن سطوح مختلف از آن استفاده می شود. دستگاه های فرز انواع مختلفی دارند و بسته به کاری که قصد انجام آن را دارید نیز از صفحات مختلفی استفاده می شود. البته کار کردن با آن نیز چندان سخت نیست.  

گاهی اوقات ممکن است صفحه برش یا همان دیسک صفحه فرز بر اثر استفاده نادرست و یا گذشت زمان دچار خرابی و آسیب شود. در این صورت باید یک دیسک جدید تهیه کرد و به تعویض صفحه فرز مشغول شوید. هر چند تعویض صفحه ساب و برش دستگاه فرز به کمی دانش نیاز دارد ولی کار سختی نیست و تنها چند دقیقه زمان خواهد گرفت. بنابراین مطالعه این مقاله را به خصوص برای افراد مبتدی پیشنهاد می کنیم تا بتوانند در کمتر از چند دقیقه تعویض صفحه فرز را انجام دهند.

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض صفحه فرز چیست؟
آچار دستگاه، پیچ گوشتی، چکش، انبردست، دستکش و صفحه فرز جدید

ساده ترین روش تعویض صفحه فرز چیست؟
استفاده از آچارسنگ است که همراه با دستگاه ارائه می شود.

جهت چرخش صفحه فرز در هنگام تعویض کدام سمت است؟
می‌بایست پیچ گوشتی را در خلاف جهت چرخش صفحه بچرخانید. اگر موفق به شل کردن مهره نشدید، می توانید از ضربات آرام چکش بر روی پیچ گوشتی کمک بگیرید تا مهره رفته رفته شل شود.

وسایل مورد نیاز جهت تعویض صفحه فرز

  • آچار دستگاه
  • پیچ گوشتی
  • چکش
  • انبر قفلی
  • انبردست
  • صفحه فرز نو
  • دستکش ایمنی

بسته به ابزاری که در اختیار دارید، روش های مختلفی برای تعویض صفحه فرز وجود دارد. ساده ترین روش استفاده از آچارسنگ است که کارخانه همراه دستگاه ارائه می کند. اما، اگر دستگاه فرز دست دوم خریده باشید و یا آچارها را گم کرده باشید، راه های دیگری برای تعویض صفحه سنگ دستگاه بدون استفاده از آچار سنگ وجود دارد.

مرحله اول – برق دستگاه را قطع کنید

توجه داشته باشید خاموش نکردن دستگاه ممکن است منجر به صدمات جانی شود. قبل از انجام مراحل بعد، از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب ناشی از روشن شدن اتفاقی دستگاه، حتما برق دستگاه را کاملا قطع نمایید. در مدل های برقی؛ مطمئن شوید کابل دستگاه از پریز برق جدا شود.

مرحله دوم – باز کردن صفحه فرز

بازکردن صفحه با کمک آچار سنگ

هنگامی که یک دستگاه فرز جدید میخرید، به همراه آن دو آچار متفاوت ارائه میشود. یکی از آچارها شبیه آچار معمولی است، دومی بیشتر شبیه چنگک دو سر است. چنگک ها را بین صفحه و دستگاه، درون دو سوراخی که روی مهره تعبیه شده است قرار دهید.

از آچار برای ثابت نگاه داشتن مهره زیر صفحه کمک بگیرید. همانطور که با کمک آچار مانع از چرخیدن صفحه می شوید، آچار سنگ چنگک مانند را در خلاف جهت چرخش صفحه؛ که معمولا با فلش در پایین مشخص شده است؛ بچرخانید.

ممکن است دکمه ای در کنار دستگاه برای ثابت نگاه داشتن صفحه طراحی شده باشد. تا زمانی که صفحه کاملا از روی فرز جدا شود دکمه را رها نکید.

باز کردن صفحه فرز با کمک سایر ابزارها

با کمک انبر قفلی مهره زیر دستگاه را ثابت نگاه دارید. از انبر قفلی برای جلوگیری از چرخش صفحه سنگ استفاده نمایید. حال به جای آچار سنگ چنگک مانند، پیچ گوشتی را درون یکی از سوراخ های مهره؛ که بین صفحه سنگ و موتور قرار دارد؛ فرو کنید.

جهت چرخش صفحه فرز

از موارد با اهمیت در هنگام تعویض صفحه فرز با پیچ گوشتی جهت چرخش صفحه یا دیسک فرز است. هنگامی که تعویض صفحه فرز را با ابزاری همانند پیچ گوشتی انجام دهید می بایست پیچ گوشتی را در خلاف جهت چرخش صفحه بچرخانید. اگر موفق به شل کردن مهره نشدید، می توانید از ضربات آرام چکش بر روی پیچ گوشتی کمک بگیرید تا مهره رفته رفته شل شود.

باز کردن صفحه بدون استفاده از ابزار

با کف دستان به صفحه سنگ در خلاف جهت چرخش نیرو وارد کنید. تکرار این کار باعث شل شدن مهره خواهد شد و می توانید با کمک انگشتان مهره را باز نموده و صفحه سنگ را جدا کنید.

اگر موفق نشدید باید به کمک انبردست صفحه سنگ را بشکنید و تکه تکه جدا کنید تا دسترسی بهتری به مهره زیر و روی دستگاه ایجاد شود.که البته این آخرین راه است و توصیه نمیشود.

مرحله سوم – نصب صفحه سنگ جدید

صفحه سنگ برش یا ساب جدید را به همان شکل صفحه سنگ قدیمی روی دستگاه سوار کنید. خیلی مهم است که از صفحه سنگ با کیفیت و متناسب با دستگاه استفاده نمایید. اگر مطمئن نیستید که چه صفحه سنگی مناسب است، صفحه سنگ قدیمی را با خود به ابزار فروشی ببرید و با کمک فروشنده، سنگی  مطابق با آن خریداری نمایید.

در نهایت، با نیروی دست، صفحه سنگ را خلاف جهتی که قبلا هنگام باز کردن سنگ قدیمی حرکت داده بودید، بچرخانید تا کاملا سفت شود. در این حالت باید دستگاه فرز را روشن نمایید و به خوبی کار کند. اگر صفحه سنگ برش یا ساب شما نیاز به تعویض دارد حال می توانید به سادگی این کار را انجام دهید.

جمع بندی

اکنون که با مراحل و روش های تعویض صفحه فرز آشنا شدید، بهتر است با رعایت نکات ایمنی اقدام به تعویص صفحه سنگ دستگاه خود نمایید. همچنین می توانید انواع صفحه های برش مانند گرانیت بر و سرامیک بر را در وبسایت رونیکس مشاهده نمایید و با مطالعه مشخصات آن ها و در دست داشتن اطلاعات کافی به تهیه انواع صفحه برش بپردازید.

9 پاسخ به “مراحل و روش های تعویض صفحه فرز”

  1. محمدحسین بیات گفت:

    سلام
    مهره فرز قفل شده نمیشه صفحه رو عوض کنم لطفا راهنمایی بفرمائید چکار کنم
    سپاس ازشما

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، شما می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید و در این مورد از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

  2. صابر مدبری گفت:

    مممنون میشم جواب بدید. بنده مینی فرز رونیکس گرفتم. صفحه به طرفی میچرخه که مهره رو باز میکنم. ایا این باعث نمیشه مهره صفحه رو ول کنه و در بره. ???

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، صفحه فرز باید راست‌گرد یا در جهت عقربه‌های ساعت بچرخد تا دستگاه درست کار کند. بنابراین، هنگام تعویض صفحه فرز با پیچ گوشتی باید به این موضوع توجه کنید. برای انجام این کار، لازم است پیچ گوشتی را بر خلاف جهت چرخش صفحه بچرخانید. اگر در حین کار مشکلی پیش آمد می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید و از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید.

  3. […] بخوانید:مراحل و روش های تعویض صفحه فرزبا چه ابزاری سرامیک را برش […]

  4. ناشناس گفت:

    درود به شما دوست عزیز ک پاسخگوی مردم هستید
    حدود دو هفته پیش مینی فرزی رو خریدم و بعد دو روز بدون اینکه استفاده کنم به مشکل خوردم اینکه دستگاه روشن میشد و صفحه هم میچرخید ولی صفحه رو نزدیک جسم مورد نظر میبردیم صفحه دیگه نمیچرخید ولی دستگاه همچنان روشن بود نمایندگی ک با افتخار گفت ک ما زرنگیم و مردم رو گول میزنیم چون اون وارانتی ک دستگاه رو تعویض میکنه نه گارانتی دستگاه تازه خریده شده رو میگه بزار تعمیر کنم بعد بیا بگیر ک من دستگاه رو تحویل ندادم و گفتم اگه قرار به تعمییر بود میرفتم دسته دوم میخریدم نه نو الان تکلیف من چی میشه با پول داده و یه دستگاه مافنگی لطفا راهنمایم کنید🙏🙏

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی با سلام و تشکر از کامنت و اطلاع‌رسانی شما؛ لطفاً شماره تماس خود را کامنت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت. در ضمن، می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

  5. […] بیشتر بخوانید: مراحل و روش های تعویض صفحه فرز […]

  6. […] مجموع، برای تنظیم جهت صحیح چرخیدن صفحه فرز، لازم است مراحل و روش‌های تعویض صفحه فرز با دقت زیادی انجام […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.