ترفندهای سیم کشی ساختمان

ترفندهای سیم کشی ساختمان

به قلم ایرج زنده ئی زاده

30 خرداد 1397

سیم کشی ساختمان از آن دست مشاغلی است که حرفه ای شدن در آن به تجربه و تلاش وابسته است. اگر سالیان سال تجربه کار در زمینه سیم کشی ساختمان را داشته باشید، احتمالاً باز هم نکاتی هست که می تواند پروژه های برق کشی شما را ساده تر نماید.

در این نوشته با دو استادکار سیم کشی ساختمان به گفتگو پرداخته ایم و از آنها خواسته ایم تجارب خود و روش جدید سیم کشی ساختمان را با ما و شما به اشتراک بگذارند.

1- کلاف کابل بدون پیچ خوردگی

اگر هنگام استفاده از کابل‌های دارای روکش پلاستیکی، کابل‌ها را صاف کرده و سپس از سوراخ دیوار بیرون بکشید، کار راحت‌تری پیش رو خواهید داشت؛ حال اگر کابل از مرکز کلاف کشیده شود، در حین بیرون کشیدن از سوراخ کج خواهد شد، ترفندی که برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود این است که تنها چند حلقه از کلاف (3.5 متر) را باز کنید. کابل‌ها را از مرکز حلقه (سمت چپ) و جوری روی زمین پرتاب کنید که گویا در حال پرتاب طناب گره خورده هستید. سپس در امتداد کابل پیش بروید و آن را (به سمت راست) صاف کنید. استادکارها این روش را به کار میگیرند؛ با این روش کابل‌ها در پوشش پلاستیکی باقی میمانند و عبور آنها از میان دیواره ها نیز راحت تر خواهد بود.

2- منظم کردن جعبه تقسیم

اگر در زمینه سیم کشی ساختمان فعالیت دارید، احتمالاً با این مشکل مواجه شده‌اید که ازدحام سیم‌های موجود در جعبه تقسیم، چرخاندن سوییچ یا خروجی را با مشکل مواجه کرده است. راه حلی که برای رفع این مشکل وجود دارد مرتب کردن سیم ها و چیدن منظم و خاص آن‌ها در جعبه تقسیم است.

بیشتر بخوانید: اره عمودبر و کاربرد آن

منظم کردن جعبه تقسیم

برای مرتب نگه داشتن سیم‌ها مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا همه سیم‌های خالی (بدون برق) را با یک پیگتیل بلند جمع کرده و به هم وصل کنید و با پیگتیل تا پشت جعبه ادامه دهید؛ بعد همین کار را برای سیم‌های نول تکرار کنید. حالا سیم فاز را به طور کامل بپوشانید و در پایین جعبه آن را به جلو و عقب بچرخانید و در نهایت برای اینکه از بقیه دسته‌ها تفکیکش کنید، آن را با یک کلاهک اتصال بپوشانید. با این کار می‌توانید سیم‌ها و جعبه تقسیم را مرتب کنید و دیگر در چرخاندن سوییچ و کارهایی از این قبیل با مشکل خاصی مواجه نشوید.

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

تعریف جعبه تقسیم به نقل از ویکی پدیا:

جعبه تقسیم جایگاهی برای قرارگرفتن اتصالات برقی می‌باشد. سیم‌ها از طریق لوله برق یا کابل به جعبه تقسیم وارد می‌شوند و به وسیله ترمینال‌های موجود در جعبه تقسیم انشعاب گرفته می‌شوند.
در سیم‌کشی ساختمان اغلب لازم است که از سیم‌ها انشعاب گرفته شود. به همین دلیل در مسیر سیم‌ها جعبه‌ای به‌نام جعبه تقسیم قرار داده می‌شود. جعبه تقسیم بر دو نوع جعبه تقسیم روکار و جعبه تقسیم توکار موجود می‌باشد. جعبه تقسیم روکار از جنس کائوچو یا چدن است که در داخل آن چهار استوانهٔ شیاردار قرار دارد. سیم‌ها داخل شیار قرار می‌گیرند و به وسیلهٔ پیچی که روی آن‌ها قرار گرفته محکم می‌شوند. پس از اتصال و انجام کار در جعبه تقسیم را می‌بندند. جعبه تقسیم روی سطح کار (دیوار – تخته) نصب می‌شود. جعبه تقسیم توکار از جنس فلزی یا پلاستیکی ساخته می‌شود. داخل قوطی فلزی را به وسیلهٔ مقوا عایق‌بندی می‌کنند و در داخل کار قرار می‌دهند.”

3- جدا کردن پوشش کابل فیدر زیرزمینی (UF Cable)

کابل‌های فیدر زیرزمینی یک پوشش پلاستیکی دارند که باعث چرخیدن راحت‌تر آن‌ها در زمین (بدون قرار گرفتن در کانال) می‌شود، در صورتی که از کانال برای کابل‌های فیدر زیرزمینی استفاده نمیکنید، باید آن‌ها را در عمق مناسبی قرار دهید تا سیگنال‌های برق به سطح زمین منتقل نشوند. جدا کردن این پوشش بدون کمک گرفتن از ترفندهای استاکاران خبره کار آسانی نخواهد بود. بهتر است کار را با جدا کردن سیم‌های سیاه و سفید از سطح مسی ( و گرفتن و چرخاندن رو به بالای آنها) شروع کنید، به محض شروع متوجه می‌شوید که کار سختی نیست. تا وقتی که به سیم‌های جداگانه نرسیدید آن‌ها را بکشید و از هم جدا کنید، سپس پوشش سیم‌های عایق را با انبردست یا سیم‌چین از یکدیگر جدا کنید، برای جدا کردن روکش کابل‌های سیاه هم همین کار را تکرار کنید و در نهایت روکش نهایی را با چاقو یا قیچی ببرید.

4- ایجاد شبکه سیمی

اگر در هنگام وارد کردن سیم در لوله برق از یک وسیله کمکی استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که سیم و ابزار کمکی‌ در مسیر گیر کنند. برای اجتناب از چنین مشکلی می توانید از گیره قلاب‌دار کمک بگیرید. برای این کار حدود بیست سانتی‌متر از سیم را لخت کنید، سپس آن را به قلاب گیر داده و بعد سیم را درون روکش برگردانید و در آخر آن را با چسب محکم کنید.

5- علامت گذاری سیم‌هایی که باید به هم وصل شوند

تفکیک کردن سیم‌هایی که باید به یکدیگر متصل شوند بسیاری از مشکلات احتمالی را حل خواهید کرد. تشخیص اینکه کدام سیم باید به سیم دیگر وصل شود خیلی سخت‌تر از پیدا کردن مسیر عبور سیم‌های برق از میان دیوار است. برای این کار می‌توانید سیم‌هایی که باید به هم وصل شوند را با ماژیک علامت (علامت یکسان) بزنید و یا لیبل گذاری نمایید. روش دیگر استفاده از کلاهک است.

بیشتر بخوانید:عوامل موثر در تنظیم آمپر جوشکاری

6- قبل از لمس کردن سیم‌ها، آن‌ها را تست کنید

قبل از کار کردن با سیم‌ها یا لمس کردنشان حتماً با کمک فازمتر یا تستر ولتاژ سیم‌های فاز و نول را مشخص کنید. البته قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که فازمتر یا ولت‌متر سالم است. برای این کار می توانید یک پریز یا سیم برق دار را امتحان کنید.

قبل از لمس کردن سیم‌ها، آن‌ها را تست کنید

7- یک سیم فاز و چند کلید در سیم کشی ساختمان

جعبه برقی با سه کلید، حتی بدون وجود سیم هم به اندازه کافی شلوغ است، بنابراین هنگام اتصال سیم‌ها بهتر است سعی کنیم کمترین ازدحام را به‌ وجود آوریم. به جای اینکه برای اتصال سیم فاز به هر سوییچ از پیگتیل‌های جداگانه استفاده کنید، می توانید از یک سیم بلند کمک بگیرید. سه بخش از سیم را (محل اتصال سیم به کلیدها) با فواصل مناسب لخت کنید و به نحوی که کشیده نشود آن را به کلیدها متصل نمایید. توجه کنید سیم را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت به دور پیچ‌ها بچرخانید تا هنگام بستن پیچ از آن جدا نشوند.

8- ابتدا پوشش کابل را لخت کنید

اینکه سیم را با روکش در جعبه قرار دهید و بعد برای لخت و خم کردن آن تلاش کنید کار سختی است، بنابراین به جای اینکه آن را با فشار و زور توی جعبه جای دهید، پیشنهاد میکنیم با علامت‌گذاری صحیح سیم و جدا کردن روکش آن قسمت، بدون فشار کابل را در جعبه قرار دهید. احتمالا با این روش کار ساده تر خواهد بود.

امیدواریم این ترفندهای سیم کشی ساختمان مفید بوده باشند و بتوانند در انجام سریع تر و البته ساده تر کارها به شما کمک کنند. اگر شما هم از روش یا ترفند خاصی در سیم کشی ساختمان کمک میگیرید در قسمت دیدگاه های این مطلب آن را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد خرید فارسی بر

9 پاسخ به “ترفندهای سیم کشی ساختمان”

  1. ناشناس گفت:

    دست شما درد نکنه مفید بود

  2. یاسر ارم گفت:

    چرا در بعضی موارد سیم ها ذوب میشن و بهم میچسبن؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام؛ جریان‌کشی بیش از حد از سیم و انتخاب سیم و کابل با ظرفیت کمتر از حد مورد نیاز باعث می‌شود که لاک و عایق سیم آب شود و نهایتاً سیم‌های فاز و نول به همدیگر بچسبند.

  3. محسن گفت:

    سلام ببخشید امکانش هست که یه نوشته هم درباره انواع سیم های مختلف رو برام یه توضیح بدین چون هم رنگ بندی سیم ها با هم متفاوته هم قطر و جنس سیم ها برای کاربرد های مختلف با هم دیگه متفاوته و لازمه که بیشتر باهاشون آشنا بشیم تا یه وقت موقع کار به مشکل نخوریم

  4. سینا گفت:

    برای سیم کشی یه ساختمان اگر لازم به تخریب بخشی از دیوار باشه باید از چه ابزاری برای این کار استفاده کنیم میدونم که دریل رو معرفی کردین ولی حس میکنم دریل ممکنه تا کابل برق رو سوراخ کنه و خطر برق گرفتگی یا یه همچین چیزی باشه دوست دارم از یه ابزار دیگه ای استفاده کنم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. بعد از خارج‌کردن جعبه تقسیم و تمام اتصالات می‌توانید از دریل چکشی، بتن کن، چکش تخریب و … استفاده کنید تا خطر برق‌گرفتگی شما را تهدید نکند.

  5. شاهین گفت:

    سلام برای سیم کشی ساختمان لازمه که برق ساختمون رو قطع کنم و خب از ابزار های برقی نمیشه استفاده کرد دیگه تو این شرایط باید چیکار کنیم؟ آیا استفاده از ابزار برقی یا بادی قدرت این ابزار های برقی رو داره یا نه چون خیلی از کار ها رو دیگه نمیشه به صورت دستی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.