سه نظام دریل و مراحل تعویض آن

سه نظام دریل
  • دقیقه 4
  • 9358
  • 0

به قلم مهدی نیکبخت

20 اسفند 1396

دریل ها با دو نوع سه نظام در بازار عرضه میشوند؛ سه نظام آچارخور و سه نظام اتوماتیک که هر یک ویژگی ها و مزایا و معایب خود را دارند. سه نظام دریل در واقع قسمتی است که با نصب آن بر روی دریل می توان انواع سری و مته های مختلف را روی آن بست. به طور کلی می توان گفت سه نظام رابط بین مته و دریل است. بنابراین میتوان مته هایی با سایزهای مختلف، سری های پیچ گوشتی، انواع بکس و … را بر روی سه نظام نصب کرد. همانطور که گفته شد سه نظام دریل در دو نوع آچاری و اتوماتیک وجود دارد. در دریل هایی که مجهز به سه نظام آچاری هستند برای تعویض مته می بایست از آچاری که درون بسته بندی دریل قرار داده شده استفاده نمایید. معمولا سه نظام های آچاری از قدرت گیرایی بالایی در نگهداری مته برخوردار هستند. در مقابل سه نظام های آچاری سه نظام های اتوماتیک قرار دارند که عملیات تعویض مته به صورت دستی و بدون نیاز به آچار انجام می شود. این مدل از سه نظام ها برای کسانی که سرعت تعویض برایشان اهمیت دارد و در طول کار با انواع مته و سری ها سر و کار دارند، مناسب تر است.

اگر از دریل برای سوراخکاری چوب و کارهای سبک استفاده میکنید، سه نظام اتوماتیک مناسب تر است و لازم نیست تمام مدت برای تعویض مته به دنبال آچار سه نظام بگردید. اما اگر از دریل سه نظام آچاری فعلی خود راضی هستید و از کار با آن لذت میبرید، لازم نیست یک دریل جدید تهیه کنید و میتوانید سه نظام دریل را با یک سه نظام اتوماتیک تعویض نمایید.

مراحل تعویض سه نظام دریل

تعویض سه نظام دریل زمان زیادی نخواهد برد و خودتان میتوانید این کار را انجام دهید. اگر هنوز دفترچه راهنمای دریل را داشته باشید احتمالا نحوه صحیح تعویض سه نظام در آن آمده است. در این نوشته راهنمای تعویض سه نظام دریل را آورده ایم.

مرحله اول – تهیه سه نظام جدید

پیش از هر کاری باید سایز سه نظام دریل قدیمی خود را بدانید. این سایز معمولا روی بدنه دریل چسبانده شده است و حداکثر قطر ابزارگیر دریل را مشخص میکند. اگر سایز سه نظام را نمیدانید مدل دریل را در اینترنت جستجو کنید، با واحد فروش قطعات شرکت سازنده تماس بگیرید و یا خود دریل را به ابزارفروشی و فروشگاه های قطعه ببرید.

توجه داشته باشید علاوه بر سایز سه نظام باید جنس آن را نیز تعیین کنید. سه نظام ها در جنس های مختلف تولید میشوند، سه نظام پلاستیکی، نیمه فلزی و تمام فلزی که هر یک برای کاربرد خاصی مناسب هستند.

مرحله دوم – باز کردن پیچ سه نظام

وقتی سه نظام جدید را تهیه کردید، مطمئن شوید که برقی در ابزار جریان ندارد؛ دریل به برق متصل نباشد و در مدل های شارژی باتری ابزار را جدا کنید. سپس از آچار سه نظام کمک بگیرید و دهانه سه نظام را تا بیشترین حد ممکن باز نمایید؛ این آخرین باری است که به آچار سه نظام نیاز دارید. در قسمت انتهایی سه نظام یک پیچ قرار دارد که سه نظام را به دریل متصل میکند، برای باز کردن سه نظام باید این پیچ را باز کنیم. از یک چراغ قوه کمک بگیرید و مدل و اندازه پیچ را مشخص کنید. با توجه به سایز و مدل پیچ ابزار مناسب برای باز کردن انتخاب کنید. در بعضی مدل ها به جای پیچ گوشتی باید از آچار آلن برای باز کردن این پیچ کمک بگیرید. جدای از مدل احتمالا پیچ سفت و محکم بسته شده و برای باز کردن آن باید کمی از زور بازو کمک بگیرید؛ فقط دقت کنید که باید پیچ را در جهت حرکت عقربه ساعت بچرخانید.

مرحله سوم – جدا کردن سه نظام قدیمی

حالا به قسمت جالب کار میرسیم؛ آچار سه نظام را در شیار مخصوص قرار دهید و دریل را محکم در دست بگیرید؛ به شدت چند ضربه به آچار بزنید تا سه نظام شل شود. اگر دقت داشته باشید این ضربه ها خلاف جهت عقربه های ساعت وارد شوند، این شیوه کاملا استاندارد است و به ابزار آسیب نخواهد رساند. سه نظام هم احتمالا سفت است و برای باز کردن آن باید کمی انرژی خرج کنید تا باز شود. وقتی سه نظام شل شد به سادگی میتوانید آن را چرخانده و از روی دریل جدا نمایید.

مرحله چهارم – نصب سه نظام جدید

سه نظام جدید را روی دریل سوار کرده و ساعت گرد بچرخانید تا سفت شود. دهانه سه نظام را تا آخر باز کنید و پیچ سه نظام قدیمی را دوباره در جای خود محکم نمایید؛ فراموش نکنید پیچ را باید خلاف عقربه ساعت ببندید. مطمئن شوید که پیچ و سه نظام کاملا سفت هستند. یک مته درون سه نظام جدید قرار داده و روی یک تکه چوب به درد نخور کمی سوراخکاری آزمایشی انجام دهید تا مطمئن شوید سه نظام محکم است و لق نمیزند. اگر حین کار لرزش احساس کردید باید پیچ سه نظام را محکم تر کنید. زمانی که سه نظام محکم شود کار تمام است. دریل قدیمی شما حالا به یک سه نظام اتوماتیک جدید مجهز است که کار کردن با آن را ساده میسازد. حالا میتوانید به فکر اجرای پروژه های جدید خودتان باشید.

نتیجه گیری

به طور کلی سه نظام دریل ها در دو نوع آچاری و اتوماتیک تولید می شوند. بسیاری از کاربران برای افزایش سرعت در انجام کارهای خود ترجیح می دهند دریل هایی با سه نظام اتوماتیک تهیه کنند. برای شناخت بهتر دریل ها و انتخاب درست آن ها بهتر است مقاله راهنمای خرید دریل را مورد مطالعه قرار دهید.

warningلازم است بدانید اگر دریل شما مجهز به سه نظام آچاری است، می توانید تنها سه نظام آن را به نوع اتوماتیک تغییر دهید و نیازی به خرید یک دریل جدید نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.