ساخت ماکت ماشین ؛ سریع و حرفه‌ای

ساخت ماکت - رونیکس مگ

به قلم زهرا لاله

30 اردیبهشت 1397

همه ما اوقات فراغت‌مان را با سرگرمی‌های مخصوص به خود می‌گذرانیم، اما در میان این همه انتخاب که برای اوقات فراغت وجود دارد برخی جذاب‌تر و پر طرف‌دارتر از بقیه هستند. ساخت دست‌سازه‌های خلاقانه، تولید وسایل جدید از وسایل قدیمی، ساخت ماکت و دیگر کارهای این چنینی هم طرف‌داران مخصوص به خود را دارند. اما گاهی پیش می‌آید که برای انجام این کارها فقط علاقه وجود دارد و شما هیچ سررشته‌ای از روش انجام کار ندارید، در این مواقع اولین کاری که هر کسی انجام می‌‎دهد جست‌و‌جو در اینترنت است. رونیکس مگ قصد دارد در این مقاله به شما بگوید که چطور و با استفاده از چه وسایلی می‌توانید یک ماکت حرفه ای ماشین بسازید.

ابزار مورد نیاز برای ساخت ماکت ماشین

  • چوب بالسا
  • رنگ فوری اتومبیلی
  • دریل برقی
  • سمباده
  • چسب چوب
  • بتونه چوب
  • استیکر بدنه مشکی مات
  • چرخ ماشین کنترلی!

انتخاب مدل

اولین کاری که باید برای ساخت ماکت ماشین انجام دهید، انتخاب مدل است. هرچند کسی که به دنبال روش ساخت ماکت ماشین می‌گردد قبل از هر چیزی مدل خودرو را مد نظر داشته است.

شروع به کار

یکی از پرکاربردترین متریال برای ساخت انواع ماکت، چوب بالسا است. دلیل انتخاب این جنس چوب، نرم بودن و قابلیت برش راحت و سریع آن است. برای شکل دادن این چوب از ابزار مختلفی می‌توان استفاده کرد، حرفه‌ای ها از وسیله‌ای به اسم بازوی رباتیک استفاده می‌کنند؛ ولی برای غیر حرفه‌ای ها ابزار ساده‌تری هم قابل استفاده است، مثلاً با کمی خلاقیت می‌توان از یک دریل برقی به جای بازوی رباتیک استفاده کرد، با این تفاوت که کنترل آن برای ایجاد طرح بر عهده خودتان است. در صورتی که از دریل یا بازوی رباتیک استفاده می‌کنید باید نصف بدنه را از یک بلوک چوبی و نصف دیگر آن را از یک بلوک چوبی دیگر شکل داده و دربیاورید.

برای برش و شکل دادن چوب از ابزار دیگری مثل اره‌های مخصوص نجاری هم می‌توان استفاده کرد؛ که انتخاب آن بر عهده خود شماست!

تکمیل شکل دهی

بعد از اینکه برجستگی‌ها و تورفتگی‌های بدنه را شکل دادید، دو طرف را با چسب چوب به هم بچسبانید و بعد از محکم شدنش شروع به سمباده کاری کنید. بعد از سمباده کاری اولیه نوبت به بتونه کاری می‌رسد، با بتونه کاری می‌توانید به طرح صاف‌تر و تمیزتری برسید.

رنگ کردن

وقتی که بتونه کاری به پایان رسید باید شروع به رنگ کردن کنید. بهترین نوع رنگی که می‌توان برای این کار استفاده کرد، رنگ فوری خودرو است که بهتر است با استفاده از رنگ پاش و پیستوله مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال در صورت عدم دسترسی به رنگ فوری خودرو یا رنگ پاش، با وجود کیفیت پایینی که دارد می‌توانید از رنگ‌های اسپری هم استفاده کنید، هرچند در این صورت نباید در انتظار رسیدن به یک ماکت حرفه‌ای و عالی باشید.

ساخت چراغ و سپر

در ساخت ماکت خودرو، برای درست کردن چراغ‌ها به استیکر بدنه مشکی مات نیز نیاز دارید؛ چیزی که می‌تواند شبیه‌ترین شکل ممکن به شیشه‌های خودرو را برای‌تان ایجاد کند. با این حال باز هم اگر به این مورد دسترسی ندارید می‌توانید از طلق مشکی یا مواد غیر حرفه‌ای دیگری هم استفاده کنید؛ که البته نتیجه دل چسبی را در پی نخواهند داشت!

برای رنگ آمیزی سپر و قسمت‌های دیگر هم می‌توانید با چسب‌کاری بقیه قسمت‌ها (برای اینکه رنگی نشوند) از رنگ نقره‌ای یا … استفاده کنید.

نصب چرخ‌ها

در آخرین مرحله از ساخت ماکت ماشین، نوبت به نصب چرخ‌ها می‌رسد. برای نصب چرخ‌ها هم باید از دریل برقی استفاده کنید. زیر قطعه را سوراخ کنید و فضایی را برای نصب محور چرخ‌ها تعبیه کنید. می‌توانید چرخ‌ها را از محور جدا کرده و هر یک را در جای خود چسب کنید، اما برای اینکه ماکت ماشین شما حرفه‌ای‌تر و واقعی‌تر به نظر برسد بهتر است چرخ‌ها را روی محور نصب کنید و محور را به بدنه متصل کنید. در این صورت چرخ‌ها قابلیت چرخیدن را هم خواهند داشت.

بنابراین همان‌طور که در این مقاله به مختصرترین شکل ممکن بیان کردیم، می‌توان گفت که ساخت ماکت ماشین با کمترین امکانات هم قابل انجام است. تنها چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد، استفاده از خلاقیت و علاقه‌تان در جهت به پایان رساندن کار است.

2 پاسخ به “ساخت ماکت ماشین ؛ سریع و حرفه‌ای”

  1. محمد گفت:

    سلام
    ببخشید میشه فیلم آموزشش رو بزارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.