ساخت درب و پنجره فلزی دریک کارگاه آهنگری

به قلم حمیدرضا رامخو

23 مهر 1396

درب و پنجره به بخشی از ساختمان گفته می‌شود که با باز و بسته شدن خود فضاهای داخلی و خارجی را به هم مرتبط می‌سازند. وظیفه اولیه درب و پنجره‌ها ایجاد امکان دسترسی و حفظ حریم خصوصی است. لازم به ذکر است که نقش آن‌ها در تامین نور فضاهای داخلی بسیار مهم است. به طوریکه با طراحی مناسب آن‌ها می‌توان فضای دلنشینی را ایجاد نمود. اصولا درب و پنجره‌های  فلزی در کار‌گاه‌های آهنگری ساخته شده و در محل پروژه نصب می‌شوند.

به طور کلی کار کردن با آهن و ساختن درب و پنجره‌های فلزی در کارگاه‌ آهنگری امری دشوار است. این امر علاوه بر داشتن مهارت و تجربه نیاز به ابزار‌های حرفه‌ای نیز دارد. از جمله ابزارهای مورد استفاده در این صنعت می‌توان به ابزار جوش، ابزار برش، ابزار سوراخکاری و مترها اشاره نمود. در این میان فرز، اینورتر، دریل و متر از ابزارهای کاربردی در درب و پنجره سازی هستند.  شرکت رونیکس با سال‌ها تجربه و تعاملات سازنده خود با دیگر کشورها، این ابزار‌ها را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله به چگونگی استفاده از این ابزارها جهت تولید درب و پنجره‌های فلزی می‌پردازیم.

فرز آهنگری رونیکس

در ساخت درب و پنجره فلزی، آهن در ابعاد دقیق بریده می‌شود و بعد در مرحله جوشکاری به هم متصل می‌شود. فرز آهنگری دستگاهی است شامل یک دسته و یک صفحه گرد چرخان که به منظور برش و پرداخت فلزات به کار می‌رود. میزان چرخش این فرز ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه در حالت آزاد است. قطر سنگ مورد استفاده در این دستگاه ۱۸۰ میلیمتر است.

فرز‌ها جزء ابزارهای برشی خطرناک برای کاربر محسوب می‌شوند. به همین دلیل رعایت دقیق نکات ایمنی کار با این ابزار در کارگاه درب و پنجره ‌سازی دارای اهمیت زیادی است. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • قبل از شروع به کارباید از بسته شدن کامل تیغه فرز و تیز و سالم بودن آن اطمینان حاصل نمود.
  • بستن تیغه باید توسط افراد مجرب و با رعایت اصول ایمنی انجام شود.
    در زمان کار، برای جلوگیری از برخورد فرز با دست کاربر باید فاصله کار از تیغه به اندازه کافی باشد.
  • چنانچه مهره محور صفحه فرز محکم شده باشد، برای باز کردن آن نباید از نیروی گردنده خود ماشین استفاده نمود، بلکه بایستی پس از توقف کامل ماشین با وسایل مخصوص آن را باز کرد.
  • سرعت و بار را محاسبه و تنظیم نمود و بار باید در جعت کس گردش تیغه فرز قرار بگیرد.
  • جهت جمع آوری پلیسه، پس از خاموش کردن دستگاه از برس مخصوص استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس گشاد در هنگام کار خودداری کنید.
  • جهت جلوگیری از آسیب چشم از عینک مخصوص استفاده نمایید.
  • نصب حفاظ مناسب بر روی تیغه دستگاه الزامی است.

اینورتر جوشکاری

در تولید درب و پنجره‌های فلزی برای اتصال قطعات مختلف آهن به یکدیگر عمل جوشکاری صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر برای افزایش دقت در این کار از اینورتر‌های جوشکاری به جای دستگا‌های جوش قدیمی استفاده شده است. اینورتر‌های رونیکس بسیار سبک‌تر و کم حجم‌تر از دستگا‌های جوش قدیمی هستند. جریان خروجی این دستگاه از نوع جریان متناوب و یا ای‌سی است. این جریان خروجی باعث تشکیل قوس الکتریکی یکنواخت و پایدارتر در اینورترها می‌شود.  در نتیجه می‌توان با طول قوس‌های الکتریکی کوتاه تر و میزان آمپرهای کم‌تر نیز به راحتی با این دستگاه‌ها جوشکاری نمود.

دریل‌

در ساختن درب و پنجره فلزی برای انجام برخی از اتصالات از پیچ استفاده می‌شود. برای این کار باید با استفاده از دریل مناسب، سوراخکاری را با دقت بالایی انجام داد. دریل‌ها از اجزای مختلفی از قبیل کلید روشن و خاموش، کلید تنظیم سرعت چرخش، کلید فعال و غیر فعال کردن حالت چکشی، کلید قفل برای روشن نگه داشتن دریل، کلید تعویض جهت چرخش، عمق سنج برای تنظیم پیمایش مته در سطح مورد نظر و دسته نگهدارنده تشکیل می‌شود. دریل‌های تولیدی رونیکس علاوه بر کیفیت و طراحی زیبا، برای انجام کارهای پرفشار مناسب هستند.

متر

ابزار دیگر مورد استفاده در ساخت درب و پنجره فلزی متر است. این وسیله با سایز کم خود اصلی‌ترین نقش را در این صنعت بر عهده دارد. در این صنعت برای اندازه‌گیری دقیق از متر‌های فلزی استفاده می‌کنند. متر فلزی مدل RH-9031 و RH-9076 ساخت رونیکس مجهز به بدنه فلزی ضد ضربه با روکش کروم و چاپ دو طرفه شما را در اندازه‌گیری هرچه دقیق‌تر یاری می‌نماید.

2 پاسخ به “ساخت درب و پنجره فلزی دریک کارگاه آهنگری”

  1. […] بیشتر بخوانید: ساخت درب و پنجره فلزی دریک کارگاه آهنگری […]

  2. […] بیشتر بخوانید: ساخت درب و پنجره فلزی دریک کارگاه آهنگری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.