چگونه با پیستوله رنگ آمیزی کنیم؟

پیستوله رنگ

به قلم زهرا لاله

12 خرداد 1397

یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های رنگ‌آمیزی (چه برای در و دیوار خانه، چه ماشین و چه ابزار و وسایل دیگر) رنگ‌آمیزی به‌وسیله پیستوله رنگ است. اما کاربر برای استفاده از این ابزار به تخصص و قابلیتی نیاز دارد که باعث می‌شود در حین انجام کار با مشکل خاصی مواجه نشود. مشکلات احتمالی که ممکن است در حین رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ جلو راه‌تان بایستد عبارتند از: پاشیدن رنگ به چشم‌ها، دهان و بینی کاربر که ممکن است آسیب‌های جسمی جدی را در پی داشته باشند، یا عدم کیفیت کار و همینطور دریافت بازخورد و نتیجه نامناسب. برای اطلاع از روش‌های پیش‌گیری از چنین مشکلاتی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مقدمات رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ

رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ به مقدماتی نیاز دارد که موجب افزایش کیفیت رنگ نهایی و همین‌طور افزایش میزان چسبندگی آن می‌شود. در ادامه به تشریح این موارد می‌پردازیم.

انتخاب رنگ و تینر

با وجود اینکه رنگ‌آمیزی چیزهای مختلف با پیستوله رنگ برای رنگ‌های روغنی به مراتب آسان‌تر از بقیه رنگ‌ها است؛ اما برای رنگ‌آمیزی با این دستگاه می‌توان رنگ‌های لاتکس و آکریلیک را هم مورد استفاده قرار داد. اضافه کردن یک تینر مناسب به رنگ، این امکان را ایجاد می‌کند که رنگ‌هایی با غلظت و چسبندگی بیشتر هم بتوانند راحت‌تر از لوله و بقیه قسمت‌ها عبور کرده و به نازل برسند.

آماده‌سازی وسایل یا فضای مورد رنگ‌آمیزی

در اولین مرحله که آماده‌سازی وسایل و فضا است، ابتدایی‌ترین کاری که باید بکنید این است که رنگ و تینر را در جای مناسب خود قرار دهید. بعد از آن باید زمین، مبلمان یا چیزهای دیگری که در محل رنگ‌آمیزی هستند و نمی‌خواهید رنگشان کنید را با پلاستیک، پارچه یا … بپوشانید. در بعضی از موارد باید قسمت‌هایی که نیاز به رنگ‌آمیزی ندارند را هم بپوشانید؛ که انجام این کار با استفاده از چسب و کاغذهای نقاشی، روزنامه یا … امکان‌پذیر است. لزوم انجام این کار از آن جهت است که ممکن است در فضای باز و جاهایی که باد می‌وزد ذرات رنگ به نقاطی دورتر از چیزی که ما انتظار داریم هم بپاشد. به علاوه باید مطمئن باشید که در فضای محل کار، تهویه مناسب هم وجود دارد.

استفاده از ماسک

از ماسک‌های دهان، دستکش و عینک استفاده کنید. با انجام این کار می‌توانید از خطرات احتمالی مانند تنفس ذرات رنگ و تینر یا پاشیدن‌شان در چشم‌هایتان جلوگیری کنید و به علاوه بعد از اتمام کار رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ، هم تمیز بمانید.

آماده سازی سطوح برای رنگ‌آمیزی

سطح یا سطوحی که قصد دارید رنگشان کنید را تمیز کنید، گرد و خاک، روغن، زنگ زدگی، برچسب یا هر چیز دیگری که روی سطوح مورد رنگ‌آمیزی‌تان قرار گرفته‌اند را پاک کنید. در صورت نیاز به شست‌و‌شوی سطوح مورد نظر، برای رنگ‌های روغنی از روان کننده‌های معدنی و برای رنگ‌های آکریلیک یا لاتکس از آب و صابون استفاده کنید.

زیر سازی با رنگ آستری

یکی از مراحل مقدماتی برای رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ، زیرسازی است. برای انجام این کار باید سطح مورد نظر را با اولین لایه رنگ (رنگ آستری) بپوشانید. بعد از خشک شدن رنگ آستری باید ناصافی‌های احتمالی موجود را با سمباده و کاردک برطرف کنید و بعد از آن یکی از وقت‌گیرترین بخش‌های رنگ‌آمیزی یعنی لکه‌گیری را شروع کنید.

آماده‌سازی کمپرسور

بعد از انجام مقدمات کار، نوبت به شروع کار با پیستوله رنگ می‌رسد. با وجود اینکه استفاده از این وسیله کار سختی نیست اما باید نکاتی را درباره‌اش بدانیم و رعایت کنیم.

تنظیم فشار

قبل از اینکه از پیستوله استفاده کنید، باید میزان فشار آن را تنظیم کنید. کمپرسور یا همان پیستوله رنگ باید یک رگولاتور داشته باشد که با استفاده از آن بتوانید میزان فشار پاشیدن رنگ را تنظیم کنید و بتوانید به بهترین شکل ممکن رنگ مورد نظرتان را اسپری کنید. میزان فشار رگولاتور را در بازه 12 الی 25 پوند بر اینچ مربع تنظیم کنید، برای اطلاع از روش‌های تنظیم دقیق‌تر می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

اتصال سوپاپ هوا

سوپاپ هوا را متصل کنید و مطمئن باشید که محکم در جای خود قرار گرفته است، در صورت نیاز می‌توانید از نوار تفلون یا … استفاده کنید. اگر از تجهیزاتی با اتصال سریع استفاده کنید احتمال محکم شدنش خیلی کم است.

آماده‌سازی پیستوله رنگ

مقدار کمی از تینر رنگ را درون مخزن بریزید تا مسیر ورودی به لوله باز شود. دریچه اندازه گیری مایع ورودی را کمی باز کنید. زیر نازل یک ظرف بگذارید و ماشه را فشار دهید، معمولاً چند ثانیه طول می‌کشد که تینر از نازل بیرون بیاید، یعنی ابتدا کمی هوا خارج می‌شود و سپس رنگ با فشار خیلی کمی بیرون می‌آید. اگر این اتفاق نیفتاد باید قطعات را جدا کنید و علت به‌وجود آمدن این مشکل را برطرف کنید.

مخزن را خالی کنید

برای خالی کردن مخزن می‌توانید از یک قیف استفاده کنید و تینر یا روان کننده‌های معدنی را به ظرفشان برگردانید. توجه داشته باشید که به علت اشتعال‌زا بودن تینر و حلال‌های دیگر باید آن‌ها را در ظرف اصلی خودشان نگهداری کنید.

رنگ‌آمیزی با پیستوله رنگ

در این بخش از کار، باید رنگ‌آمیزی را شروع کنیم که شامل مراحل مختلفی است و در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم:

ترکیب رنگی

میزان رنگ مورد نظر را ترکیب کنید و مقداری از آن را که برای رنگ‌آمیزی احتیاج دارید در یک ظرف جداگانه و تمیز بریزید. اگر فرآیند رنگ‌آمیزی طول کشید قسمت‌هایی از رنگ که سفت شده‌اند را با اسفنج یا فیلتر رنگ جدا کنید، این تکه‌های سفت شده رنگ می‌توانند مسیر لوله و نازل پیستوله رنگ را مسدود کنند.

رقیق کردن رنگ

رنگ را با تینر مناسب رقیق کنید. نسبت دقیق رنگ و تینر به نوع رنگ و تینری که استفاده می‌کنید، نوع نازل و پیستوله بستگی دارد؛ اما در کل میزان غلظت مناسب برای رنگ چیزی حدود 15 الی 20% است.

پر کردن مخزن رنگ

حدود 2/3 مخزن رنگ را پر کنید و سپس آن را روی پیستوله ببندید. مطمئن شوید که مخزن را محکم وصل کرده‌اید و وسط کار به طور ناگهانی از پیستوله جدا نمی‌شود.

تنظیم فاصله پیستوله رنگ

سر پاشنده پیستوله رنگ را در فاصله 12.5 الی 25.4 سانتی‌متر از سطح مورد نظر تنظیم کنید. اگر قبلاً از این دستگاه استفاده نکرده‌اید، تمرین کنید که بتوانید تفنگ پیستوله را در جهت‌های چپ و راست یا بالا و پایین موازی با سطح به خوبی تکان دهید و بتوانید آن را کنترل کنید.

فشار دادن ماشه برای پاشیدن رنگ

ماشه را فشار دهید و آن را آنقدر تکان دهید (کم و زیاد کنید) تا به جایی برسید که قطراتی مازاد بر چیزی که نیاز دارید بیرون نریزد. بهترین کار برای تست اسپری این است که اول مقوا، قطعه چوب یا هر وسیله دیگری که نیاز ندارید را رنگ‌آمیزی کنید.

همه جا را رنگ کنید

در هنگام رنگ‌آمیزی توجه داشته باشید که تمام نقاط سطح مورد نظر را رنگ کنید، لبه‌ها، کناره‌ها و … .

مخزن رنگ را پر کنید

مادامی که در حال رنگ‌آمیزی هستید حواستان را جمع کنید که مخزن خالی نشود، به طور مداوم آن را چک کنید و قبل از اینکه مخزن خالی شود آن را پر کنید. اگر بین دفعات رنگ‌آمیزی وقفه ایجاد می‌شود هر بار که رنگ‌آمیزی‌تان به پایان رسید مخزن را خالی کنید، درون آن تینر بریزید و تینر را اسپری کنید تا خروجی دستگاه تمیز شود و رنگ در آن رسوب نکند.

صبر کنید که رنگ خشک شود

بعد از اینکه رنگ‌آمیزی تمام شد صبر کنید که رنگ خشک شود. وقتی که رنگ خشک شد لایه‌های دوم و سوم رنگ‌آمیزی را هم انجام دهید.

تمیزکاری

  • به عنوان مرحله آخر باید بعد از اتمام کار، تمیزکاری را شروع کنید.
  • رنگ‌های باقی مانده را دور بریزید. اگر مقداری رنگ و تینر دست نخورده دارید می‌توانید آن‌ها را به قوطی اصلی برگردانده و در دفعات بعدی از آن‌ها استفاده کنید، در غیر این صورت؛ یعنی مواقعی که رنگ‌ها ترکیب شده‌اند باید اضافه رنگ‌ها را دور بریزید.
  • قطعات و بخش‌های مختلف پیستوله را با تینر تمیز کنید. یک چهارم مخزن را با تینر پر کنید و اسپری کردن تینر را تا جایی ادامه دهید که تینر تمیز از دستگاه خارج شود، در واقع با انجام این کار در استفاده‌های بعدی با توده‌های رنگ رسوب کرده مواجه نخواهید شد.
  • به محض خشک شدن رنگ، باید چسب و کاغذهایی که در قسمت‌های مختلف سطح نصب کرده‌اید را از آن‌ها جدا کنید. اگر چسب‌ها به مدت طولانی روی سطوح باقی بمانند جدا کردنشان سخت‌تر خواهد شد.

6 پاسخ به “چگونه با پیستوله رنگ آمیزی کنیم؟”

  1. arda932932bil گفت:

    عالی بود ممنون از شما

  2. مجیدطاهری گفت:

    دقیق و کامل و خیلی واضح توضیح دادید.ممنون از شما

  3. طاها گفت:

    آیا استفاده از رنگ پلی اورتان مرور زمان باعث خراب شدن پیستوله میشود؟
    بخاطری تینر قوی است که خشک می‌شود؟
    یا کدوم دلیل دیگری دارد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، برای اجرای رنگ پلی اورتان می‌توانید از پیستوله استفاده کنید؛ اما نکته مهم این است که استفاده از تینر فوری یا بنزین به علت خاصیت خورندگی باعث آسیب به دستگاه می‌شود.

  4. مهرداد گفت:

    دستتون درد نکنه برای گرداوریش خیلی زحمت کشیدی اما نحوه پاشیدن رنگ صدفی باپیستوله رونفرمودید و اینکه آیاآب بایدقاطیش کردیاچیزدیگه رنگهای صدفی آزین طیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.