راهنمای خرید اره زنجیری

  • دقیقه 3
  • 1422
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

29 آبان 1396

اگر قصد خرید اره زنجیری را دارید و نمیدانید از کجا شروع کنید؛ درست آمده اید. در این مطلب هر اطلاعاتی که برای خرید اره مناسب لازم دارید در اختیارتان قرار خواهیم داد.

خرید اره زنجیری برای غیر حرفه ای ها و تازه کاران دلهره آور به نظر می رسد و اگر قصد دارید اطلاعات لازم را با کمک اینترنت به دست آورید، خواهید فهمید که ویژگی ها و خصوصیات بسیاری در انتخاب اره زنجیری باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک راهنمای خرید ساده ولی کامل در مورد اره زنجیری متناسب با نیاز کاربران تهیه کنیم.

مهم ترین عواملی که در خرید اره زنجیری باید به آن توجه داشت، نیازها، بودجه و شرایط فیزیکی کاربر است. خرید اره زنجیری بر حسب سلیقه و یا حدس و گمان ممکن نیست. نکات مهمی برای انتخاب وجود دارد و باید هنگام انتخاب اره زنجیری تمامی آن ها را در نظر گرفت.

اره زنجیری ابزار قدرتمندی است که برای برش چوب کاربرد دارد و شناخت نیازهای کاربر اولین مرحله در فرآیند خرید است. قصد داریم ابتدا نیازها را مشخص کنیم و با یک بینش اولیه از اره زنجیری، خرید آن را آسان تر نماییم.

اره زنجیری چیست و چه کاربردی دارد؟

اره زنجیری ابزاری بسیار قدرتمند و حرفه ای برای برش درختان است.  اره با کمک یک موتور کار می کند. موتور توان دستگاه را تامین میکند، و ساطور فلزی با کمک کلاچ گریز از مرکز، زنجیری را که در اطراف آن به صورت نواری قرار  دارد، با سرعت بالا حرکت می دهد. زمانی که زنجیر متحرک با چوب در تماس قرار میگیرد، دندانه های تیز آن به سطح چوب کشیده میشوند و چوب را میبرند.

با توجه به کاربرد اره، از محافظ زنجیر خبری نیست و به همین دلیل اره زنجیری یکی از خطرناک ترین ابزارهای جهان است.

در اره بنزینی معمولا از موتور دو زمانه استفاده میشود؛ مانند آنچه در موتور سیکلت ها، موتور برق و موتورهای چهار چرخ ساحلی استفاده میشود. علت سر و صدای زیاد اره بنزینی نیز همین است و برای جلوگیری از آسیب به شنوایی حین کار، باید از گوشی محافظ استفاده نمود.

اره زنجیری کاربرد گسترده ای دارد و توسط اشخاص مختلف استفاده میشود. باغدارها، باغبانان، آتش نشانان، نجارها، هنرمندان مجسمه ساز و برخی کاربران عادی از اره زنجیری استفاده می کنند.

سوالاتی که پیش از خرید اره زنجیری باید از خود بپرسید

کاربرد اصلی اره زنجیری برای شما چیست؟

اگر اره را برای رسیدگی به درخت های حیاط خانه میخرید و قصد دارید تنها چند مرتبه در سال برای برش های سبک از آن استفاده کنید، یک اره برقی (موتور الکتریکی) برای کارتان مناسب است. از طرف دیگر اگر اره ای برای برش درخت های با تنه متوسط یا کار با چوب میخواهید، باید یک اره بنزینی با  موتور حداقل 45 سی سی تهیه کنید.

چقدر در کار با اره زنجیری تجربه دارید؟

اگر برای اولین بار است که اره زنجیری می خرید و هیچ تجربه ای در کار با آن ندارید؛ بهتر است کوچکترین اره بازار که با نیازهایتان همخوانی دارد را انتخاب نمایید. برای مبتدی ها اره هایی با سایز ساطور کمتر از 45 سانتیمتر توصیه میشود. این انتخاب کاملا به نیاز شما بستگی دارد. ممکن است یک تیغه 30 سانتی متری هم از عهده نیازهای شما برآید. نکته اینجاست که کار با اره های زنجیری بزرگ بسیار خطرناک است و تیغه های بالای 50 سانتی متر فقط برای استادکاران حرفه ای مناسب هستند.

قرار است چه نوع درختی را برش دهید؟ چوب سخت یا نرم؟

برای برش درختانی مثل افرا، توس، راش و بلوط که چوب سخت دارند به یک اره بنزینی قدرتمند نیاز خواهید داشت. نوع درختانی که قصد دارید ببرید در انتخاب اره مناسب تاثیر خواهد داشت.

هر چند وقت یکبار از اره استفاده میکنید؟

اگر تنها چند مرتبه در سال اره زنجیری به کارتان می آید، بهتر است یک اره برقی انتخاب کنید تا نگران نگهداری از آن نباشید. اره موتوری بنزینی به مراقبت بیشتری نیاز دارد و البته برای کار حرفه ای و دائم مناسب هستند.

در چه مکانی کار برش را انجام میدهید؟

اگر زمین یا باغ بزرگی دارید و یا قصد دارید در جنگل کار کنید؛ باید یک اره بنزینی خریداری کنید. اره های برقی به علت دارا بودن کابل محدودیت جا به جایی دارند.

ضخامت چوبی که برش میزنید چقدر است؟

با توجه به مشخصات محصول و سایز تیغه حداکثر قطر برش اره مشخص میشود. نیاز خود را در نظر بگیرید و اره مناسب را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.