جدا کردن کاغذ دیواری قدیمی از دیوار

  • دقیقه 2
  • 1143
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

5 آذر 1396

همان کاغذ دیواری که چند سال پیش زیبا و شیک به نظر میرسید؛ احتمالا امروز قدیمی و از مد افتاده شده و احتمالا به فکر جدا کردن آن از دیوار خانه هستید. کندن کاغذ دیواری در تئوری، خیلی ساده به نظر میرسد. کاغذ را خیس کنید تا چسب نرم شود، سپس کاغذ دیواری را جدا کنید. با اینحال اگر روزی کاغذ دیواری به همین سادگی از دیوار جدا شد، روز شانس شماست.

روشی که بیشتر ما برای جدا کردن کاغذ دیواری به کار میبریم، به کمی آمادگی، تجهیزات ساده و ابزار نیاز دارد. بهتر است کار را با باز کردن کلید و پریزها از روی دیوار شروع کنید؛ مبلمان و اثاثیه را از اتاق خارج کنید یا حداقل در وسط اتاق جمع کنید تا از دیوارها فاصله داشته باشند. شاید بهتر باشد پارچه یا ملحفه ای زیر دیوارها پهن کنید.

روش رایج اسپری کردن آب روی کاغذ به منظور نرم کردن چسب است. مشکل اصلی این است که بیشتر مدل های کاغذ دیواری قابل شستشو هستند و آب را از خود عبور نمیدهند. بنابراین روش پیشنهادی ما ایجاد حفره روی سطح کاغذ است تا قطرات آب بتواند از آن عبور کند و به چسب برسد.

 هر چند میتوانید با کاتر فقط سطح کاغذ دیواری را خط بیاندازید؛ بهتر است برش های عمیق ایجاد کنید تا به سطح گچی دیوار برسید. راه ساده تر آنست که با برس سیمی به آرامی روی سطح کاغذ دیواری ضربه بزنید تا حفره ایجاد شود. ابزارهایی هم وجود دارند که برای سوراخ کردن کاغذ دیواری طراحی شده اند؛ در یک دست جا میشوند و چرخ هایی دندانه دار دارند که با حرکت بر روی سطح کاغذ دیواری آن را سوراخ میکنند. البته پیدا کردن این ابزار کار چندان ساده ای نیست.

حال نوبت آن است که محلول آب گرم و سرکه روی سطح کاغذ دیواری اسپری کرده و با کمک اسفنج کل سطح را مرطوب کنید؛ حدود نیم ساعت دیوار را به حال خود رها کنید. برخی مواد شیمیایی هم در ابزار فروشی ها برای این کار عرضه میشوند. این محلول های شیمیایی کاملا غیر سمی هستند و با آب گرم ترکیب میشوند؛ برخی استاد کاران معتقدند این مواد از محلول آب گرم و سرکه بهتر عمل میکند.

بعد از نیم ساعت به راحتی میتوانید لایه های کاغذ دیواری را از سطح دیوار جدا کنید. زمانی که کار جدا کردن تمام شد هنوز کلی کار برای انجام دادن خواهید داشت. ابتدا باید از شر چسب هایی که به دیوار مانده اند خلاص شوید. ترکیب تری سدیم فسفات (TSP) و آب گرم، چسب ها را از سطح دیوار پاک میکند و سطحی صاف در اختیار شما قرار میدهد. حال دیوار را با آب تمیز دستمال بکشید و کاملا پاک نمایید.

در نهایت باید حفره های دیوار را که با کاتر یا برس سیمی ایجاد شده اند از بین ببرید. اگر حفره ها عمیق نیستند کافیست آنها را با کمی بتونه پر کنید و صاف نمایید؛ یک شب تا صبح صبر کنید تا بتونه کاملا خشک شود، سپس روی آن را خوب سمباده بزنید و دیوار برای رنگ یا کاغذ دیواری جدید آماده است. اگر حفره ها خیلی عمیق هستند، باید قبل از بتونه کاری آن ها را لاک الکل کنید تا رطوبت به سطح خارجی دیوار منتقل نشود. اگر رطوبت به سطح برسد میتواند سبب طبله شدن رنگ دیوار و پوسیدن و کنده شدن آن در طولانی مدت گردد.

کندن کاغذ دیواری قدیمی کار لذت بخشی نیست ولی چندان سخت هم نیست؛ کمی زمان و حوصله نیاز دارد. صبور باشید و به خودتان یادآوری کنید بعد از کندن این کاغذ دیواری های کهنه چه دیوار زیبایی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.