چگونه تیغه‌های قیچی را تیز کنیم؟

به قلم ناصر آقایی

24 آبان 1396

اگر با ابزار مختلف و کارهای فنی سر و کار داشته باشید، فرقی نمی‌کند چه حرفه‌ای داشته باشید و چه شغلی را دنبال کنید، به هر حال با قیچی‌های مختلف سر و کار خواهید داشت. به عنوان مثال قیچی باغبانی، قیچی پی‌وی‌سی بر، قیچی ورق بر و … انواعی از قیچی‌های مختلف صنعتی هستند که برای مشاغل مختلف و با کارایی‌های مختلف تولید می‌کند. اما استفاده مداوم از این قیچی‌ها می‌تواند باعث کند شدن تیغه آنها شود و به مرور زمان کارایی خودشان را از دست بدهند. در این موارد لازم نیست که به فکر جایگزین کردن آنها با قیچی‌های جدید بیفتید و هزینه های اضافی متحمل شوید. اگر قیچی مورد استفاده‌تان کند شد، می‎توانید به راحتی و به سادگی تیغه‌های قیچی را خودتان تیز کنید. راه‌های مفیدی برای این کار وجود دارد که در ادامه مطرح خواهیم کرد.

برای تیز کردن قیچی‌های ساده خانگی که کند شده‌اند، از یک سنگ سمباده استفاده کنید. سنگ سمباده که با عنوان سنگ چاقو تیزکنی هم شناخته می‌شود معمولا از یک سمت زبرتر تشکیل شده‌ است که با کشیدن تیغه و چاقو به روی آن می‌توان لبه‌های آنها را تیز کرد. به سادگی تیغه‌های قیچی را از یکدیگر باز کنید و لبه‌های آن را به نوبت روی سنگ بسابید تا تیز شود. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید و تیغه را در حالی که روی سطح به آرامی فشار می‌دهید از یک سر سنگ سمباده تا سر دیگر آن بکشید. بعد از آنکه چند بار این کار را تکرار کردید. تیغه قیچی را روی سمت نرم‌تر سنگ بکشید تا با استفاده از کاغذ سمباده آن را هموارتر کنید.

اگر تیغه‌های قیچی دارای انحنا هستند، باید هنگام سابیدن آن روی سنگ، تیغه را در جهت انحنا بچرخانید تا کاملا سطح تماس لبه تیغه با سنگ سمباده برقرار باشد.

در صورتی که قیچی تیغه‌های بلندی داشته باشد و اندازه سنگ چاقو تیزکنی شما کوتاه باشد، باید تیغه را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و هر بخش را به صورت جداگانه روی سنگ بسابید تا تمام قسمت‌های لبه تیغه به اندازه کافی تیز شود.

برای تیز کردن قیچی هرس، ابتدا باید تیغه‌ها را از یکدیگر جدا کنید. زیرا قیچی هرس دارای چهار سطح مختلف است که باید تیز شوند. هر کدام از سطوح تیغه‌ها را روی سنگ سمباده بکشید و با کاغذ سمباده بسابید. تا زمانی که مطمئن شدید لبه تیغه‌ها کاملا تیز شده‌اند باید این کار را ادامه دهید.

هنگام تیز کردن قیچی، رعایت این نکته ضروری است که حتما تیغه‌های قیچی را ابتدا روی سطح سخت سمباده بکشید و سپس با سطح نرم سمباده آن را صاف و هموار کنید تا به میزان تیزی مطلوب برسید. اگر این کار به درستی انجام گیرد، بدون آسیب رساندن به تیغه‌ها می‌توانید آنها را به میزان دلخواه خودتان تیز کنید و همچنان مورد استفاده قرار دهید.

اگر این روش‌های تیز کردن قیچی و استفاده از سنگ سمباده برایتان دشوار است و به نظر پیچیده می‌رسد، می‌توانید از دستگاه‌های تیزکننده قیچی استفاده کنید که به صورت دستی کار می‌کنند و به راحتی عمل تیز کردن لبه‌های قیچی را انجام می‌دهند. برای این کار بایستی تیغه قیچی را به راحتی در جای مخصوصی که تعبیه شده است قرار دهید و چند بار آن را به عقب و جلو بکشید تا تیغه‌ها سابیده شوند. این تیزکننده‌ها معمولا برای قیچی‌های معمولی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیچی‌های باغبانی و حرفه‌ای همچنان باید با روش گفته شده در بالا تیز شوند. با این حال در صورتی که تیغه قیچی دارای انحنا باشد می‌توانید هنگام استفاده از تیزکننده دستی، قیچی را در جهت انحنای تیغه بکشید تا به خوبی تیز شود.

یک پاسخ به “چگونه تیغه‌های قیچی را تیز کنیم؟”

  1. […] بیشتر بخوانید: چگونه تیغه‌های قیچی را تیز کنیم؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.