تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟

بتن کن و چکش تخریب
  • دقیقه 4
  • 2335
  • 0

به قلم مجید نوری

29 بهمن 1396

بتن کن و چکش تخریب ابزارهایی حرفه ای و کاملا متفاوت هستند که هر یک برای کاربرد خاصی طراحی و ساخته شده‌اند، با این حال گاهی در میان فروشندگان و حتی استادکاران مشاهده می‌شود که این دو ابزار به اشتباه به جای یکدیگر استفاده و پیشنهاد می‌شوند. برای حل این مشکل در ادامه به معرفی این دو ابزار و تفاوت بتن کن با چکش تخریب می پردازیم و به نکاتی در انتخاب آن ها اشاره می کنیم.

معرفی بتن کن و چکش تخریب

چکش تخریب از بزرگترین اعضای خانواده ابزارهای برقی است که به منظور انجام عملیات تخریب طراحی شده است. از ویژگی های بارز چکش‌های تخریب می‌توان به وزن زیاد و قدرت بسیار بالای آنها اشاره نمود؛ این وزن و قدرت در تخریب انواع سطوح غیر فلزی کاربرد دارد و برای تخریب دیوارها، سازه ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. چکش تخریب جزو ابزارهای تخصصی مورد استفاده در مشاغل مرتبط با عملیات ساخت و ساز است.

شرکت‌ها و برندهای مختلف ابزار، تاکنون چکش تخریب‌های گوناگون و متفاوتی طراحی و تولید کرده‌اند که هر یک از آن‌ها برای کاری خاص ساخته شده‌اند. بسیاری از چکش تخریب‌های موجود تنها قابلیت استفاده برای انجام کارهای سبک  را دارند؛ با این حال چکش تخریب‌های سنگینی هم وجود دارند که برای تخریب‌های سنگین و عملیات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای وزن، قدرت و البته قیمت بالاتری هم هستند.

از طرف دیگر بتن کن ها در ظرفیت های گوناگون و برای سوراخکاری یا کنده کاری بتن و دیوار کاربرد دارند و برای تخریب ابزار مناسبی به حساب نمی‌آیند؛ هر چند که تا حدودی قدرت تخریب را هم دارند.

idea (2)اصلی ترین تفاوت بتن کن با چکش ‌تخریب در این است که بتن کن ها بیشتر جهت انجام امور نصب و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که دستگاه های چکش تخریب صرفاً برای تخریب اجسام سخت از قبیل سنگ‌های سخت و آسفالت استفاده می‌شوند.

انواع بتن کن

دریل های بتن کن به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند؛ بتن کن چهار شیار و پنج شیار که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. دریل بتن کن پنج شیار دارای مته گیر است و به سیستم SDS MAX مجهز شده است. این سیستم که قدرت خیلی زیادی دارد، مکمل سیستم اتصال چهارشیار SDS Plus است. دستگاه‌های بتن کن پنج شیار این توانایی را دارند که در حین تخریب و حفاری ضربه‌های بسیار قدرتمند و قوی وارد کنند. لازم است بدانید که اغلب این ابزارآلات دارای سیستم میرایی لرزش (AVS) هستند، ساز و کار این سیستم باعث دفع لرزش می‌شود و از انتقال لرزش ابزار (در حین انجام  عملیات) به کاربر جلوگیری می‌کند. این قابلیت امکان استفاده مداوم از ابزار بدون ایجاد خستگی را تضمین می‌کند. سیستم ابزارگیر این دستگاه‌ها عموماً از نوع شش گوش بوده و به (HEX) معروف‌اند.

سیستم مته گیر SDS MAX تکنولوژی پیشرفته‌ای است که برای سخت‌ترین و سنگین‌ترین عملیات سوراخکاری و کنده کاری طراحی و ساخته شده است. اگر کار شما در زمینه عملیات تخریب و کندن بتن‌های سنگین است، قطعا SDS MAX  بهترین گزینه پیش روی شماست چرا که نسبت به سیستم SDS Plus قدرت بیشتری دارد.

نکات مهم در انتخاب بتن کن و چکش تخریب

در انتخاب محصولات تخصصی مانند بتن کن و چکش تخریب به دنبال ابزارهایی باشید که در کنار توان بالا و امکانات به روز از کیفیت بالا برخوردار بوده و استانداردهای کیفی را هم داشته باشند. همچنین خدمات پس از فروش و سیاست‌های حمایت از مصرف کننده نکاتی هستند که می‌توانند موجب افزایش رضایت شما از خرید ابزار بشوند.

در نهایت خرید ابزار به قیمت آن و میزان هزینه لازم هم بستگی دارد. یکی دیگر از پارامترهای موثر در انتخاب و خرید ابزار، قیمت آن است. از این رو باید همواره توجه داشته باشید که تناسب بین کیفیت و قیمت ابزار مختلف به شکل مناسبی برقرار باشد. اگر از میان بتن کن ها و چکش تخریب‌های موجود در بازار، ابزار مورد نیاز خود را نیافته‌اید و برای انتخاب دستگاه مناسب به راهنمایی بیشتر نیاز دارید با شماره تلفن 61904 تماس بگیرید؛ کارشناسان ما در شرکت رونیکس آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از چکش تخریب

  • توجه به نکات ایمنی در حین استفاده از چکش تخریب ضروری است. باتوجه به اینکه این ابزار از وزن بالایی برخوردار بوده، می بایست فرد استفاده کننده توانایی کنترل و نگهداری آن را داشته باشد.
  •  در هنگام تخریب استفاده از تجهیزات ایمنی مانند عینک، دستکش، ماسک، محافظ گوش و لباس مناسب ضروری است.
  • مراقب باشید که در هنگام تخریب فرد دیگری در آن محیط حضور نداشته باشد.
  • جهت تخریب نقطه مورد نظر سعی کنید کمی زاویه دار باستید تا عملیات تخریب به خوبی انجام شود.
  • در هنگام کار با چکش تخریب می بایست به صورت مداوم و ثابت فشار وارد شود تا این عملیات بدون نقص انجام شود.

نکات ایمنی در هنگام کار با بتن کن

  • با توجه به اینکه کابل دریل بتن کن بلند است، می بایسا در هنگام انجام کار مراقب باشید تا با گیر کردن به دست و پا باعث بروز حوادث نشود.
  • در هنگام کار با بتن کن از عینک مخصوص استفاده نمایید.
  • در زمان استفاده هر دو دسته ابزار را برای تمرکز و کنترل بیشتر نگهدارید.
  • قبل از شروع به کار فیوز برق مورد استفاده را به محافظ برق مجهز کنید. با این کار در هنگام بروز مشکل به سرعتت برق دستگاه قطع خواهد شد و آسیبی به آن وارد نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.