تفاوت المنت سراميكي و ساير المنت ها

تفاوت المنت سراميكي

به قلم حمیدرضا رامخو

8 مرداد 1395


شاید شما هم هنگام اقدام برای تهیه یک سشوار برقی صنعتی عبارت «المنت سرامیکی» را شنیده باشید اما دقیقا نمی‌دانید که این نوع المنت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر دوست دارید تفاوت المنت سرامیکی با سایر المنت‌ها را بدانید و در کل اطلاعات خود را درباره سشوارهای صنعتی و انتخاب نوع مناسبی از آن‌ها ابزار بالا ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.


سشوار برقی صنعتی، ابزاری است برای تولید گرما  در مصارف صنعتی. با توجه به کاربرد وسیع این ابزار در امور صنعتی، خوب است درباره مهم‌ترین قسمت‌ یک سشوار برقی صنعتی، یعنی المنت به کار رفته در آن اطلاعاتی کسب کنید. برای این منظور ابتدا کمی بیشتر با این ابزار و کاربرد آن آشنا می‌شویم و سپس به معرفی انواع المنت خواهیم پرداخت.کاربرد سشوارهای صنعتییک سشوار برقی به روش‌های مختلفی در کارهای صنعتی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار در مواردی که  نیاز به خشک کردن رطوبت باشد و همچنین برای انجام عملیات مختلفی بر روی سطوح، مانند پخت پوشش پودری و طیف گسترده ای از فرایندهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین سشوارهای صنعتی ابزاری ضروری برای عملیات حرارتی، خصوصا بر روی سطوح فلزی و پلاستیکی هستند.انواع المنت در سشوار برقی صنعتیبرای سشوارهای صنعتی، متناسب با نوع کاربرد آن‌ها انواع مختلفی از المنت‌، در اندازه و اشکال متفاوت وجود دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه شود  و در این مطلب قرار است بیشتر به آن بپردازیم این است که المنت حرارتی یکی از اجزای مهم سشوار برقی است. در واقع اگر یک سشوار برقی صنعتی فاقد المنت حرارتی باشد یا به هر دلیلی المنت آن از کار بیفتد، این ابزار دیگر عملا ناکارآمد خواهد بود. بنابراین نوع المنت به کار رفته در سشوار برقی اهمیت زیادی دارد و در صورتی که قصد تهیه این ابزار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و از اطلاعات مفیدی که در این زمینه ارائه می‌دهیم استفاده کنید.


به طور کلی انواع مختلف المنت‌های حرارتی، هر یک  کاربرد خاص خود را دارند. برای مثال، یک المنت غوطه ور تنها در مواردی استفاده می شود که لازم است یک مایع از طریق غوطه‌ور شدن المنت در آن گرم شود. بنابراین واضح است که چنین المنتی برای استفاده در سشوار صنعتی مناسب نیست

در ادامه با دو نوع از انواع المنت حرارتی به نقل از سایت گروه صنعتی کوبل آشنا میشویم:

انواع المنت حرارتی

در ادامه به برخی از انواع المنت حرارتی می پردازیم که معمولا در صنایع و محیط های دیگر پر مصرف هستند .

المنت فلنجی

المنت حرارتی فلنجی یکی از پرکاربردترین انواع المنت حرارتی است که برای گرم کردن مخازن مختلف مانند مخازن نگه داری آب، نفت، روغن و یا حتی استخر مورد استفاده قرار می گیرد.از آنجا که بخش اصلی این نوع المنت حرارتی فلنج است به آن المنت فلنجی گفته می شود.این نوع المنت ها معمولا به صورت شناور در مایعات مورد استفاده قرار می گیرند اما می توانید آن ها را به بدنه استخر هم بچسبانید.شیوه استفاده و گرمادهی این نوع از المنت ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

در حال مستقیم میله های المنت به طور مستقیم در ارتباط با مایع قرار می گیرند و گرما دهی به صورت مستقیم و در زمان کوتاهی انجام می شود.در حالت دوم که گرما دهی به صورت مستقیم است المنت را داخل یک محفظه حرارتی قرار می دهند تا با مایعی که باید آن را گرم کند تماس مستقیم برقرار نکند.از گرمادهی غیر مستقیم هنگامی استفاده می کنیم که مایعی که المنت حرارتی داخل آن قرار می گیرد بسیار خورنده باشد و قرار گیری مستقیم المنت داخل آن به المنت آسیب برساند.استفاده از المنت فلنجی مزیت های بسیاری مانند کاهش میزان آلودگی، کاهش مصرف انرژی داشته و زمان گرم کردن محیط را نیز بسیار کاهش می دهد.”

المنت حلقه ای

المنت حرارتی حلقه ای یا المنت تسمه ای و المنت کمربندی بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.المنت حلقه ای از یک روکش یا یا دو لایه از جنس ورق استیل ساخته می شود.ضخامت روکش به کار رفته در این نوع المنت حرارتی بین تا میلی متر متغیر است و با توجه به کاربرد و توان گرمایی مورد نیاز از قطرهای متفاوتی استفاده می شود.نحوه انتقال حرارت در المنت حلقه ای به صورت تماسی بوده و در صنایع مختلفی از جمله صنایع تزریق و تولید پلاستیک، صنایع ذوب و تزریق آلمینیوم، صنایع بسته بندی و کابل سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.این المنت ها در مدل های مختلفی از جمله ساده، قابدار، سیم دار، تخت و پیچ دار طراحی و ساخته می شوند.”


بیشتر بخوانید:چرا کولر ماشین باد گرم می‌زند؟

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره‌ ابزارآلات باغبانی | راهنمای کامل + عکس و فیلم


المنت‌های سرامیکی

همان طور که ذکر شد، برخی از انواع المنت‌های به کار رفته در سشوارهای صنعتی  به منظور افزایش مقاومت الکتریکی و ظرفیت تولید گرما، با عایق های سرامیکی پوشیده شده اند. اهمیت و مزیت استفاده از عایق سرامیکی در المنت موجود در سشوار برقی صنعتی این است که در اغلب موارد، المنت سشوار اولین قطعه از سشوار است که خراب شده و از کار می‌افتد. زیرا این جز نسبت به سایر اجزای موجود در سشوار صنعتی مثل شیلنگ و عایق، عمر کوتاه‌تری دارد. استفاده از عایق‌های سرامیکی سبب می‌شود این عمر به حداکثر مقدار ممکن برسد و دیرتر نیاز به تعویض المنت پیدا کنیم.در آخر و به عنوان یک نتیجه‌گیری می‌توان گفت المنت‌های سرامیکی نسبت یه سایر المنت‌ها مزایای زیر را دارند:

  • مقاومت حرارتی بالاتر

  • مقاومت و استحکام مکانیکی بالاتر

  • مقاومت بالاتر در برابر شوک‌های حرارتی.

  • یک پاسخ به “تفاوت المنت سراميكي و ساير المنت ها”

    1. […] بیشتر بخوانید: تفاوت المنت سراميكي و ساير المنت ها […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مقالات مرتبط

    عضویت در خبرنامه :

    برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.