جایگزین پیچ گوشتی چه چیزهایی هستند؟

پیچگوشتی - جایگزین

به قلم زهرا لاله

9 تیر 1397

شرایطی را تصور کنید که لازم است پیچی را باز کنید یا ببندید ولی پیچ گوشتی در دسترستان نیست، در چنین شرایطی تنها کاری که می‌توانید بکنید پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای پیچگوشتی است. اما بهترین جایگزین پیچگوشتی چیست؟ در این مطلب ابزاری را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند جایگزین مناسبی برای پیچ گوشتی باشند. ابزاری که برای تهیه‌شان نه لازم است از خانه بیرون بروید و نه اینکه از کسی چیزی را قرض بگیرید.

انواع ابزار جایگزین‌ پیچگوشتی برای باز و بسته کردن پیچ‌های چهارسو

settings پیچ‌های چهارسو دارای دو شیار هستند که یکدیگر را قطع می‌کنند، این نوع پیچ‌ها از پر استفاده‌ترین پیچ‌ها هستند و برای باز و بسته کردنشان با روش‌های زیر باید دقت فراوانی به خرج داد، چون ممکن است لبه‌های هریک از این شیارها کج شود یا بشکند و در این صورت دیگر حتی با پیچ گوشتی هم باز نخواهند شد.

پیچ گوشتی تخت

اگر پیچگوشتی تخت دارید می‌توانید آن را در یکی از شیارها جای بدهید و بعد از اینکه مطمئن شدید در جای خود محکم شده است آن را بچرخانید و پیچ را باز کنید، فقط حواستان باشد که پیچ گوشتی از جای خود در نرود و به لبه‌های شیارها آسیب نرساند.

سکه

برای پیچ های بزرگ می‌توانید از یک سکه ظریف استفاده کنید. این راه‌کار فقط برای پیچ های بزرگ جواب می‌دهد.

کارد میوه خوری

راه دیگر استفاده از یک کارد میوه خوری محکم است. اگر پیچ خیلی محکم باشد یا کارد کیفیت پایینی داشته باشد ممکن است کارد خم بشود.

بیشتر بخوانید: ارسال قطعات برای نمایندگان خدمات پس از فروش رونیکس در کمتر از ۲۴ ساعت

اره

سطح صاف اره را درون شیار پیچ قرار دهید، دو طرف اره را با انبردست یا پارچه محکم یا چیزی که از دستتان محافظت کند نگه دارید و پیچ را باز کنید.

مسواک!

ته مسواک یا یک تکه پلاستیکی شبیه آن را آنقدر گرم کنید تا نرم شود، در همان حال که پلاستیک نرم است آن را روی پیچ قرار داده و کمی فشار دهید تا داخل شیارها قرار بگیرند، بعد از سرد و سفت شدن پلاستیک، مسواک را بچرخانید تا پیچ باز شود. توجه داشته باشید که این روش فقط برای پیچ‌های شل مناسب است.

سی دی

اگر پیچ محکم نباشد، می‌توانید با استفاده از یک سی دی بلا استفاده آن را باز کنید، این روش فقط برای پیچ‌هایی مناسب است که خیلی شل بسته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

انواع ابزار جایگزین‌ پیچگوشتی برای باز کردن پیچ‌های تخت

پیچ‌های تخت تنها یک شیار دارند، بنابراین برای باز کردنشان به ابزارهایی شبیه همان ابزارهای مورد نیاز برای باز کردن پیچ‌های چهارسو احتیاج داریم. با این اوصاف روش‌های باز کردن پیچ‌های تخت با ابزاری به جای پیچگوشتی عبارتند از:باز کردن پیچ با استفاده از سکه
باز کردن پیچ با استفاده از کارد میوه خوری
باز کردن پیچ با استفاده از انبردست
اما این‌ها فقط روش‌های مشترک بین پیچ‌های تخت و چهارسو بودند و روش‌هایی هم هستند که تنها برای باز کردن پیچ‌های تخت به کار می‌آیند. روش‌هایی مثل:
استفاده از کارت‌های محکم پلاستیکی؛ مثل کارت بانکی کارت اتوبوس و مترو، کارت ویزیت‌های محکم و …
انتهای تیوپ خمیر دندان یا کرم‌های تیوپی
جایگزین‌های پیچگوشتی برای باز کردن پیچ‌های کوچک
بازکردن پیچ‌های کوچک برعکس چیزی که به نظر می‌رسد کار سختی است. برای باز کردن این نوع پیچ‌ها باید از پیچ گوشتی های کوچک مخصوص استفاده کرد، بنابراین برای انتخاب یک جایگزین پیچگوشتی مناسب هم باید دقت بیشتری به خرج داد.

بیشتر بخوانید: رونیکس، بزرگ‌ترین بانک قطعات ابزار ایران

برای باز کردن پیچ‌های کوچک می‌توان از ابزار زیر استفاده کرد:

  • چاقوی تیز
  • نوک یکی از لبه‌های قیچی (قیچی کوچک)
  • سر یکی از لبه‌های موچین
  • گوشه تیز یک کارت محکم پلاستیکی نازک
  • گوشه تیز خط‌کش فلزی نازک
    در هر صورت بهتر است همواره روشی را انتخاب کنید که استفاده از آن به شما یا ابزارتان آسیبی وارد نکند، پس اگر احساس کردید استفاده از هریک از روش‌های فوق می‌تواند برایتان خطرآفرین باشد، از انجام دادنش صرف نظر کنید و به دنبال یک پیچ گوشتی در جعبه ابزار خود بگردید. در ادامه به نمونه ای از پیچ گوشتی های رونیکس اشاره خواهیم کرد.

    1. پیچ گوشتی تکی رونیکس مدل RH-2863: این ابزار دستی رونیکس از دسته ای پلاستیکی و سری چهارسو از جنس کروم-وانادیوم برخوردار بوده و طول آن 25 سانتی متر است.
    2. ست 7 عددی پیچ گوشتی رونیکس مدل RH-2701: این ست مجهز به 4 عدد پیچ گوشتی دوسو و 3 عدد پیچ گوشتی چهارسو بوده که از ابعاد مختلفی برخوردار هستند و کاربرد فراوانی در کارگاه و منزل خواهند داشت.
    3. ست پیچ گوشتی 7 عددی رونیکس مدل RH-2906: این ست از 3 عدد پیچ گوشتی با سری دوسو و 4 عدد پیچ گوشتی چهارسو تشکیل شده است. نوک هر کدام از میله های قابلیت آهنربایی داشته و کاربری آسانی را فراهم می کند.
    4. پیچ گوشتی تکی رونیکس مدل RH-2767: این ابزار دارای دسته ای ارگونومیک و مجهز محل آویز است. سری این ابزار دوسو بوده و از قابلیت آهنربایی برخوردار است.
    انواع دیگری از پیچ گوشتی در وبسایت رونیکس موجود هستند که تعدادی از آنها را شما عزیزان می توانید در پایین مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک بر روی یکی از محصولات وارد صفحه مربوط به این ابزار شوید .

همچنین برای باز کردن پیچ های هرز رفته و زنگ زده می توانید از روش های زیر به نقل از سایت دیا پیچ استفاده کنید:

بیشتر بخوانید: انواع سیم چین

باز کردن پیچ هرز

اگر دچار هرزه شدن، زنگ زدگی، شکستگی و یا مشکلاتی از این قبیل در اتصالات پیچ و مهره خود شده‌اید نیازی به نگرانی نیست. چرا که با چند راهکار ساده می‌توان اقدام به رفع زنگ زدگی پیچ و مهره یا باز کردن پیچ‌هایی با مشکلات مذکور کرد. البته نباید فراموش کرد که قبل از اینکه وارد چنین مرحله‌ای از کار شوید بهتر است از وقوع این اتفاق‌های جلوگیری کرد. چرا که تعویض و بازکردن پیچ هرز می‌تواند از لحاظ زمانی و اقتصادی شما را  دچار مشکل کند.

روش های باز کردن پیچ هرز شده

همان طور که گفته شد با برخی راهکارهای کلیدی می‌توان باز کردن و بستن پیچ هرز را انجام داد. در زیر به چند مورد از روش‌های موثر و آسان برای این منظور پرداخته‌ایم:

  • استفاده از کش پول

 با قرار دادن کش پول دور سطح پیچ و بالا کشیدن پیچ همزمان با باز کردن آن به کمک پیچ گوشتی

محصولات بیشتر: پیچ استاد بولت

  • استفاده از چسب قوی

این روش در صورتی که سطح پیچ گشاد شده باشد توصیه می‌شود. به این صورت که چسب را درون سطح پیچ ریخته و پیچ گوشتی را بر روی آن بگذارید و محکم به سمت بیرون بکشید.

محصولات بیشتر: پیچ خودکار

  • استفاده از یک تکه لاتکس

یک تکه لاتکس مانند بادکنک می‌تواند به عنوان پیچ هرز باز کن عمل کند. به این صورت که در پیچ‌های ریز هرزه شده لاتکس را سر پیچ گوشتی قرار داده و اقدام به چرخاندن آن کنید.

  • استفاده از مایع ضد رسوب یا سرکه

از آنجایی که زنگ‌زدگی یکی از مشکلات شایع در پیچ‌ها و مهره‌ها است سوال چگونه مهره زنگ زده را باز کنیم نیز بیشتر ذهن افراد را درگیر می‌کند. استفاده از مایع ضد رسوب یا سرکه تا حد زیادی می‌تواند زنگ زدگی را از بین برده و در باز کردن این قبیل از پیچ‌ها کمک بکند.

  • استفاده از سوهان

در مواردی که به طور کلی سرپیچ خورده شده باشد استفاده از سوهان توصیه می‌شود. به این صورت که گل پیچ را به شکل مربع در آورده و با انبر پیچ را بیرون بکشید.”

بیشتر بخوانید:کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟

5 پاسخ به “جایگزین پیچ گوشتی چه چیزهایی هستند؟”

  1. مرجان نورالهی گفت:

    میگم استفاده از کارد خطرناک نیست؟ یهو نوکش بشکنه بپره تو چشم ادم خیلی بده

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، روش گفته شده تنها برای زمانی است که امکان دسترسی به پیچ‌گوشتی نداشتید و درگیر کار ضروری بودید. در زمان کار با ابزار مانند کارد، رعایت نکات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در زمان کار با این ابزار از دستکش، عینک و لباس ایمنی استفاده کنید.

  2. باقر خاکپور گفت:

    سلام
    برای کارهای خانگی کدام مدل از پیچ گوشتی شارژی برند رونیکس راپیشنهاد می کنید؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. کاربردهای خانگی هم با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، برای تعمیر قطعات ظریف الکترونیکی در منزل نیاز به پیچ گوشتی دارید یا بستن پیچ کابینت؟ ابتدا نوع کاربرد مورد نظر خود را مشخص کنید. بعد از آن می‌توانید به صفحه انواع پیچ گوشتی شارژی رونیکس نگاهی بیندازید. آدرس صفحه:
      https://www.ronix.ir/cordless-tools/cordless-screwdrivers/

  3. سعید گفت:

    راستش رو بخواین اولش فکر می‌کردم این ایده‌های جایگزین برای پیچ گوشتی یه جور شوخیه اما وقتی تو خونه تنها بودم و پیچ گوشتی پیدا نمی‌کردمو مجبور شدم از نوک قیچی استفاده کنم و اون لحظه بود که فهمیدم این راه حل ‌ها واقعاً جواب می‌دن ولی خب بهترین گزینه همون پیچگوشتیه همیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.