چطور برق خودرو را به کمک اهم متر تست کنیم

تست برق خودرو با اهم متر

به قلم امید دبیری نژاد

4 آذر 1396

رگلاتورهای ولتاژ معمولا در سیستم برق اتوموبیل ها و سایر تجهیزات برقی کاربرد دارند. آفتامات حداکثر ولتاژ خروجی را محدود میکند و از کم و زیاد شدن آن جلوگیری میکند. کم نور بودن و چشمک زدن چراغ ها و یا خالی شدن باتری از علائم آفتامات خراب هستند. خوشبختانه تنها با کمک یک مولتی متر ( اهم متر ) و پیروی مراحل زیر به سادگی میتوانید از صحت عملکرد آفتامات خودرو خود اطمینان حاصل نمایید.

ابتدا یک اهم متر(با عنوان مولتی متر هم شناخته میشود) تهیه کنید. اهم متر را میتوانید از بیشتر ابزار فروشی ها و فروشگاه های لوازم الکترونیکی خریداری نمایید. این ابزار میتواند ولتاژ  خروجی باتری را بخواند و صحت عملکرد آفتامات خودرو را مشخص کند. مولتی متر ابزار گران قیمتی نیست و با چند ده هزار تومان میتوانید یک مدل از آن را تهیه کنید.

کاپوت خودرو را باز کنید و با کمک جک مخصوص آن را ثابت نموده و در بالاترین حالت نگاه دارید، طوری که بتوانید به خوبی اجزای موتور را ببینید و به قسمت های مختلف دسترسی داشته باشید.

تست باتری خودرو با مولتی متر

انبرهای مولتی متر را به دو سر باتری خودرو متصل نمایید. باتری معمولا در نزدیکی موتور قرار دارد و شبیه به یک جعبه پلاستیکی است. باتری خودرو مانند بیشتر باتری ها دو قطب مثبت و منفی دارد که با نشانگر های + و – مشخص شده اند. سیم سیاه مولتی متر را به قطب منفی و سیم قرمز را به قطب مثبت متصل نمایید.

ممکن است قطب های باتری با درپوش پلاستیکی پوشیده شده باشند. در این صورت درپوش ها را بردارید و سیم ها را به باتری متصل کنید.

بیشتر بخوانید:نکات دریل کاری فلزات

مولتی متر را بر روی نمایش ولتاژ تنظیم کنید. دکمه اهم متر را فشار دهید و یا پیچ تنظیم آن را بچرخانید تا روی حالت اندازه گیری ولتاژ قرار بگیرد. معمولا ولتاژ با علامت V نمایش داده میشود. ممکن است چند خط هم در بالای آن قرار داشته باشد.

اگر نمیدانید کدام تنظیم نشان دهنده ولتاژ در دستگاه شماست، دفترچه راهنمای مولتی متر را مطالعه کنید.

عدد روی صفحه را بخوانید. هنگامی که اتوموبیل خاموش است؛ اگر باتری خودرو سالم باشد؛ باید ولتاژ کمی بیشتر از 12 ولت را داشته باشید. اگر عددی که اهم متر نشان میدهد کمتر از 12 ولت بود، احتمالا باتری ماشین ضعیف شده و احتیاج به تعویض دارد.

آموزش استفاده از مولتی متر

اگر مولتی متر هیچ عددی نمایش نمیدهد، احتمالا سیم ها را درست وصل نکرده اید و یا باتری خالی شده است.

اتوموبیل را پارک کنید. اطمینان حاصل کنید ترمز دستی بالا باشد تا هنگام تست ماشین به جلو و یا عقب حرکت نکند. استارت بزنید و ماشین را روشن کنید و مولتی متر را بخوانید. هنگامی که ماشین درجا کار میکند باید حدود 13.8 ولت خروجی داشته باشید.

اگر خروجی روی 13.8 ولت بود یعنی آلترناتور ماشین به خوبی باتری را شارژ میکند.

بیشتر بخوانید:آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی

از شخصی کمک بگیرید و از او بخواهید زمانی که شما در حال خواندن ولتاژ خروجی با اهم متر هستید، به آرامی گاز دهد و دور موتور را به 1500 یا 2000 دور بالا ببرد. ولتاژ خروجی را بخوانید. در این حالت خروجی باطری باید در حدود 14.5 ولت باشد. اگر خروجی بیشتر باشد احتمالا آفتامات خودرو خراب است. اگر این عدد از 13.8 کمتر باشد، به احتمال زیاد باتری خودرو ضعیف شده و به زودی نیاز به تعویض خواهد داشت.

تست برق خودرو به کمک اهم متر

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین دریل‌های شارژی ایرانی

سوکت های آفتامات را تست کنید. اول از همه باید بدانید کدام پین ورودی، کدام خروجی و کدام ارت است. معمولا پین سمت چپ ورودی، سمت راستی خروجی و پین وسط همان اتصال به زمین یا ارت است. باید مشخصات آفتامات را بررسی کنید و ولتاژ خروجی آن را بدانید. معمولا ولتاژ آفتامات ها عددی بین 5 تا 12 ولت متغیر است.

سیم قرمز مولتی متر را به ورودی و سیم مشکی را به پین ارت متصل کنید. با این روش ولتاژ ورودی روی اهم متر نمایش داده میشود. این عدد در حالت نرمال باید 1 یا 2 ولت بالاتر از ولتاژ خروجی آفتامات باشد. اگر عددی نمایش داده نمیشود، احتمالا آفتامات برق را از باتری دریافت نمیکند.

بیشتر بخوانید:معرفی ابزارآلات مجسمه سازی با فلز و کاربرد آن‌ها

حالا سیم سیاه را به خروجی و سیم قرمز را به ارت وصل نمایید؛ در این حالت باید ولتاژ خروجی آفتامات را ببینید. اگر عددی که مولتی متر نشان میدهد کمتر یا بیشتر از ولتاژ اسمی آفتامات باشد؛ به احتمال زیاد، آفتامات خراب شده است.

منبع: WikiHow

اهم متر و مولتی متر تفاوت های زیر و جزئی باهم دارند که خوب است هنگام خرید به آنها توجه کنید. به نقل از سایت کارنامه اهمیت سلامتی برق خودرو به شرح زیر است:

“شاید تصور عمومی این باشد که سوخت و سیستم سوخت‌رسانی در اتومبیل‌ها، مهم‌ترین سیستم برای به حرکت درآوردن یک اتومبیل است. اما باید یادمان باشد که برق باعث اشتعال این سوخت در موتور اتومبیل می‌شود. یا این برق خودرو است که مغز متفکر خودرو یا همان کامپیوتر را به کار می‌اندازد. خودروها به وسیله برق استارت می‌خورند و روشن می‌شوند و امروزه بسیاری از آپشن‌ها و امکانات اتومبیل‌ها لوکس هم با برق کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مراحل و روش های تعویض صفحه فرز

سیستم برق‌ خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

قطعات برقی اتومبیل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ قطعاتی که برق مصرف می‌کنند مثل انژکتور یا کامپیوتر اتومبیل و قطعاتی که نقش تأمین برق خودرو را دارند.

دسته دوم را در اصطلاح سیستم برق‌رسانی اتومبیل می‌گویند که در جدول زیر می‌توانید با قطعات اصلی آن در یک اتومبیل آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:انواع ابزار گچ کاری

قطعاتکارکرد
باتریمنبع برق خودرو است و کار ذخیره‌سازی برق را در این سیستم برعهده دارد.
دینامتولیدکننده برق در اتومبیل است و در حقیقت انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کند تا باتری همیشه پر باقی بماند.
کوئلوظیفه تقویت کردن برق باتری را برای استفاده شمع و ایجاد جرقه برعهده دارد.
دلکوجریان برق ایجاد شده در کوئل را میان شمع‌های اتومبیل توزیع می‌کند و وظیفه قطع و وصل جریان را برعهده دارد.
شمعایجاد جرقه در پیشرانه اتومبیل برای ایجاد احتراق توسط شمع انجام می‌شود.
وایر شمعهمان سیم‌های عایق‌داری هستند که برق را به شمع‌ها می‌رسانند
مدارهای الکتریکیهمان تقسیم‌بندی سیستم برق‌رسانی اتومبیل است که شامل مدارهای اصلی و فرعی می‌شود. مدارهای اصلی شامل مدار جرقه، مدار روشنایی و مدار شارژ است.
آفتاماتبرق دینام برق منظمی نیست و نوسان دارد. آفتامات ولتاژ تولیدی دینام را منظم می‌کند.
فیوزهابرای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم برق‌رسانی خودرو هنگام اتصالی‌ها و افزایش بیش از حد مجاز جریان عبوری استفاده می‌شوند
کنترل‌کننده‌هاوظیفه قطع و وصل جریان برق را در بخش‌های مختلف اتومبیل برعهده دارد
سوکت‌هارابط بین مصرف‌کننده‌های برق در اتومبیل و سیم‌ها هستند

بیشتر بخوانید:چکش تخریب ۲۸۰۲ رونیکس؛ نهایت کیفیت در ساخت ابزار

14 پاسخ به “چطور برق خودرو را به کمک اهم متر تست کنیم”

  1. محمد مجید مرادی گفت:

    سلام وقت بخیر اگر آفتامات خراب شده باشه باید چیکار کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، در اسرع وقت به یک مکانیکی معتبر مراجعه کنید و از تعمیرکار بخواهید نسبت به تعمیر یا تعویض آفتامات دینام اقدام کند.

  2. حمید بی خویش گفت:

    سلام وقتتون بخیر میشه با اهم متر فهمید که آفتامات خرابه یا سالم؟

    • رونیکس گفت:

      سلام همراه گرامی، اگر مشکل الکتریکی داشته باشد، بله؛ اما برای مشکلات مکانیکی نیز باید آفتامات را بررسی کنید.

  3. غلام یاری گفت:

    وقت بخیر
    از کجا بدانیم اهم متر خراب و دقیق نشان نمی دهد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ایراد مولتی متر و اهم متر علائم متفاوتی دارد. برای مثال، ممکن است نوک پراب موجب خطای آن شود؛ باتری خراب باشد و ابزار روشن نشود؛ فیوز اهم متر یا مولتی متر خراب باشد (که در این صورت باید پیچ های دستگاه را باز کنید؛ فیوز را در بیاورید و بررسی کنید)؛ سیم نازک درون فیوز پاره شده باشد و … .

  4. سهیلا راضی گفت:

    سلام
    اکر اهم متر ایراد داشت از کجا بفهمیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ایراد مولتی متر و اهم متر علائم متفاوتی دارد. برای مثال، ممکن است نوک پراب موجب خطای آن شود؛ باتری خراب باشد و ابزار روشن نشود؛ فیوز اهم متر یا مولتی متر خراب باشد (که در این صورت باید پیچ های دستگاه را باز کنید؛ فیوز را در بیاورید و بررسی کنید)؛ سیم نازک درون فیوز پاره شده باشد و … .

  5. رحیم گفت:

    خب من آفتامات رو با اهم متر چک کردم و الان فهمیدم ولتاژش بالا تر از حدیه که باید باشه الان این خطر ناکه باید سریع تر ببرمش تعمیرکار یا خودم میتونم درستش کنم البته من اونقدر ابزار زیادی ندارم که بخوام با ماشین ور برم فکر کنم همون ببرمش تعمیرگاه بهتر باشه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر مهارت کافی یا ابزار مورد نیاز را در اختیار ندارید، در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  6. محمدعلی گفت:

    سلام به همگی دوستان من این راهنمائی چطور برق خودرو را به کمک اهم متر تست کنیم رو خوندم و تست کردم و بگم بهتون که واقعاً روش کاربردی و سودمند یه. من قبلاً هیچی از آفتامات ها و چگونگی تست کردنشون نمی‌دونستم، اما با این آموزش تونستم به راحتی پین‌های ورودی، خروجی و ارت رو تشخیص بدم. تا حالا چندین بار ازش استفاده کردم و هر دفعه هم دقیقاً همون نتیجه ‌‌ای رو گرفتم که تو راهنمائی توضیح داده شده. دمتون گرم

  7. ghaderi گفت:

    ممنونم از تیم رونیکس برای این مقاله ای که برای ما قرار دادین من خودم از اون آدمایی ام که ولم کنین میرم موتور ماشین رو میارم پایین و چک میکنم ببینم مشکلی نداشته باشه از بچگی عاشق ور رفتن با ماشین بودم هرچی بیشتر راجع به ماشین یاد میگیرم دلم می خواد بیشتر یاد بگیرم و این مقاله واقعا مفید بود برام مخصوصا اون ویدئویی که برامون گذاشتید

  8. امیر ثابتی گفت:

    چطور متوجه بشیم که برق خودرو استاندار هستش و به سیم‌کشی آسیب وارد نمیکنه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.