با یک چکش معمولی چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

به قلم حمید نیکوکار

24 آبان 1396

از هر کسی در مورد کارایی چکش سوال کنید، احتمالا پیش از هر چیز به کوبیدن میخ با استفاده از چکش اشاره خواهد کرد. اما چکش‌های معمولی ابزاری هستند که می‌توانند کارایی متفاوت و متعدد داشته باشند. علاوه بر کوبیدن میخ، از چکش‌ها می‌توان برای تخریب، ضربه زدن، اندازه‌گیری، خم کردن، حفاری و … استفاده کرد. البته تمام این عملکردها به جنس و نوع ساخت این وسیله نیز وابسته است. به عنوان مثال چکشی که با دسته فایبرگلاس ضد لغزش و ضربه‌گیر ساخته شده است و دارای سر فولادی فورج و پولیش شده می‌باشد و از طراحی ارگونومیک برخوردار است، مطمئنا کارایی بسیار بالایی برایتان خواهد داشت.

جدا کردن و شکستن تکه‌های چوبی

بخش چنگالی و شاخ‌دار چکش‌ها می‌توانند به عنوان یک تبر کوچک مورد استفاده قرار بگیرند و با لبه تیزی که دارند، بلوک‌های چوبی و تخته‌های بزرگ را به تکه‌های کوچک تبدیل کنند. اگر می‌خواهید یک تکه چوب را در راستای برش طبیعی‌اش تکه کنید، بخش چنگالی را با ضربه‌ای درون بافت چوب فرو کنید و به صورت اهرمی آن را جدا نمایید. این کار ممکن است در هنگام باغبانی و نجاری بسیار برایتان مفید واقع شود.

اندازه‌گیری طول

سعی کنید اندازه ثابت چکش خودتان را با یک عدد نوار متر اندازه‌گیری کنید و ابعاد دقیق آن را بدانید. به این ترتیب می‌توانید از طول و عرض چکش خودتان به عنوان یک واحد طول استفاده کنید و اندازه گیری‌های خودتان را به سرعت و به صورت تقریبی با چکشتان انجام دهید.

ابزاری برای تخریب

چکش‌های معمولی ابزار بسیار خوبی برای تخریب هم به شمار می‌آیند. با بخش تخت این چکش‌ها می‌توانید تا جایی که قادر هستید با قدرت به سطوح مختلف ضربه بزنید و در عین حال با بخش چنگالی و شاخ‌دار چکش‌ها بخش‌های شکسته یا دارای درز را بشکافید و جدا نمایید.

ابزاری برای فشردن پمپ های پیستونی

در مواقع ضروری ممکن است برای استفاده از وسایلی همچون چسب‌هایی که دارای پمپ پیستونی هستند دچار مشکل شوید یا شاید بخواهید استفاده بهینه‌تری پیش از تمام شدنشان داشته باشید. برای این منظور می‌توانید دسته چکشتان را پشت پیستون قرار دهید و با استفاده از فشاری که وارد می‌کنید نیروی قوی تری‌ برای حرکت پیستون ایجاد نمایید.

وسیله‌ای برای نجات جانتان

موقعیتی را تصور کنید که روی سقف شیب‌داری مشغول تعمیر و کار کردن هستید. ناگهان احساس می‌کنید در حین سر خوردن هستید و ممکن است تعادلتان را از دست بدهید. مطمئن باشید در اکثر مواقع داشتن یک چکش معمولی می‌تواند جانتان را درچنین شرایطی نجات دهد و با قلاب کردن آن، از سقوطتان پیشگیری کند. اگر فکر می‌کنید چنین موقعیتی بیش از اندازه خیالی و اغراق شده به نظر می‌رسد سخت در اشتباه هستید. افراد بسیاری توانسته‌اند تنها با یک چکش جان خودشان را نجات دهند.

اهرمی برای صاف کردن تیغه‌ها

در حین کار کردن با اره یا مته و وسایل دیگری که از تیغه‌ها استفاده می‌کنند ممکن است جسم سختی مانع کارتان شود و با خم کردن تیغه ابزارتان، در کارتان خللی ایجاد نماید. در این مواقع بخش چنگالی چکش باز هم به دردتان خواهد خورد و با استفاده اهرمی از چکش می‌توانید این تیغه‌ها را مجددا صاف کنید و کارتان را با کمترین وقفه ادامه دهید.

حفر کردن زمین‌های نرم

در بسیاری از موارد ممکن است نیاز به حفر چاله‌های کوچک و ایجاد حفره در خاک داشته باشید. در عین حال این حفره‌ها ممکن است به اندازه‌ای کوچک باشند که نیاز به کلنگ یا بیل برای حفر زمین نداشته باشید. در این مواقع هم می‌توانید از چکشتان برای نرم کردن سطح خاک و کندن زمین استفاده کنید.

یخ شکن

در صورتی که در مناطق سرد زندگی می‌کنید و زمستان‌های سردی را می‌گذرانید، حتما کار کردن در هوای سرد و روی سطوح یخ زده را تجربه کرده‌اید. گاهی اوقات لایه‌های یخ به اندازه‌ای ضخامت خواهند داشت که شکستن آنها چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. باز هم چکش شما می‌تواند نقش یک ناجی را برایتان بازی کند و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی به سطوح یخ‌زده ضربه بزنید و یخ‌ها را بشکنید.

اگر بخواهیم در مورد تمام کاربردهایی که یک چکش معمولی می‌تواند داشته باشد صحبت کنیم، شاید باید در فکر تهیه لیست بلند بالایی از عملکردهای مختلف چکش‌ها باشیم. اما در اینجا تنها به ذکر چند نمونه از این موارد اشاره کردیم و مابقی را به ذهن خلاق خودتان واگذار می‌کنیم.

یک پاسخ به “با یک چکش معمولی چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟”

  1. […] بیشتر بخوانید: با یک چکش معمولی چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.