با رعایت این نکات دریل بتن کن خراب نمیشود

با رعایت این نکات دریل بتن کن خراب نمی‌شود

به قلم مهدی نیکبخت

30 آبان 1396

هرچند اسم دریل بتن کن ابزاری بسیار قدرتمند، مقاوم و آسیب ناپذیر را در ذهن تداعی میکند، در واقعیت دریل های بتن کن هم مانند سایر ابزار آلات ممکن است خراب شوند. با این حال تجربه ما در رونیکس سرویس نشان میدهد؛ در بسیاری موارد علت ضعیف شدن دریل بتن کن بخاطر شرایط کیفی محصول نیست بلکه به خاطر رعایت نکردن برخی نکات در خرید، استفاده و نگهداری از آن است.

در هنگام انتخاب و خرید ابزار مهم ترین عاملی که باید به آن توجه شود، کاربردی است که از آن ابزار انتظار دارید. در مورد دریل های بتن کن توجه به این نکته ضروری است که بیشتر توان و کارایی ابزار بر سوراخکاری تمرکز دارد، هر چند ممکن است توان تخریب کاری های سبک را نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اینورتر جوشکاری چیست؟

دریل بتن کن رونیکس مدل 2726

به عنوان مثال در دریل های بتن کن مدل 2726 و 2727 رونیکس؛ از صد درصد عملکرد ابزار، 95 درصد برای سوراخکاری و تنها پنج درصد برای عملیات تخریب در نظر گرفته شده است. این دو مدل برای استادکارانی که کار تاسیسات انجام میدهند و نیاز چندانی به تخریب کاری ندارند کاملا ایده آل هستند.

از طرف دیگر مدل های 2740 و 2750 رونیکس، دریل های بتن کنی هستند که تا 35 و 45 درصد از توان عملکردشان بر تخریب متمرکز است. از این مدل ها میتوان برای عملیات های تخریب خیلی سبک مانند جدا کردن سنگ نما و یا کاشی و سرامیک دیوار آشپزخانه استفاده نمود.

دریل بتن کن 2750 رونیکس

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مارک پیچ گوشتی

اما اگر به دنبال ابزاری صرفا برای عملیات تخریب هستید، بهتر است یک چکش تخریب خریداری نمایید. چکش تخریب مثل مدل 2806 رونیکس ابزاری سبک است که برای عملیات های تخریب کاری سبک مثل تخریب دیوارهای داخلی و کف ساختمان ها کاملا مناسب است.

برای عملیات بزرگ و تخریب کاری سنگین مانند حفر چاه هم باید از دستگاه های بزرگ چکش تخریب از جمله مدل های2811و2814 و 2818 رونیکس استفاده نمود.

نکته دیگر توجه به سایز مته ابزار است. برای مثل در بتن کن های مدل2726 و 2727  هر چند امکان استفاده از مته تا سایز 26 میلی متر هست ولی برای رسیدن به بهترین عملکرد دستگاه، نهایتا از مته تا سایز 20 استفاده گردد.

برای سوراخکاری های بزرگ بهتر است به کمک مته راهنما ابتدا یک سوراخ کوچکتر روی قطعه کار ایجاد نموده و سپس مته بزرگ را برای ایجاد سوراخ اصلی به کار برید.

دریل بتن کن 2726 رونیکس

علت ضعیف شدن دریل بتن کن

علت ضعیف شدن دریل بتن کن را می‌شود به طور مفصل توضیح داد. در ابتدا باید به استفاده نادرست از ابزار اشاره کنیم. گاهی کاربر بدون توجه به نیاز خود، دستگاهی اشتباه را خریداری می‌کند. این اتفاق در نهایت موجب تضعیف عملکرد و بازدهی ابزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین برند جعبه ابزار

فشار زیاد به دستگاه، بی‌توجهی به سرویس‌های دوره‌ای، نخواندن دفترچه راهنما و استفاده درست از ابزار از دیگر دلایلی است که علت ضعیف شدن دریل بتن کن است.

به علاوه به نقل از سایت تکنوسان سایز بندی مته ها به صورت زیر است:

“مته به قطعه ای فلزی گفته می شود که مورد اصلی کاربرد آن سوراخکاری بر روی سطوح مختلف می باشد و از تنوع بسیار زیادی برخوردار می باشد و از انواع مختلف آن می توان برای به وجود آوردن سوراخ بر روی سطوح مختلف بهره گرفت. مته ها اغلب دارای نوک تیزی هستند و برای آنکه بتوانید اقدام به سوراخ کردن سطوح گوناگون با استفاده از مته کنید از دستگاه‌های مختلفی نظیر دریل استفاده می شود.

با قرار دادن مته در سر دریل و چرخیدن آن سوراخ ایجاد می شود. سوراخ هایی که به وسیله مته ایجاد می‌ شوند دارای سری شبیه به مخروط و شکل استوانه ای هستند و سوراخ کردن آنها در امتداد محور طولی صورت می گیرد. کار برش هم به وسیله لبه های تیزی که در نوک مته وجود دارد انجام می شود و براده های حاصل از این کار از شکاف حلزونی شکل به صورت مدون خارج می گردند.

مته ها امروزه در بخش های مختلف مورد نیاز هستند و موارد کاربرد آنها در مصارف خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی می باشد. از جمله اصلی‌ترین متعلقات دریل می‌ توان به مته اشاره نمود و در اصل دریل بدون داشتن مته یک وسیله بی کاربرد می گردد. انتخاب مته می بایست به تناسب نوع حفره مدنظر و جنس سطح انجام شود.”

بیشتر بخوانید: کیف BMC چیست و چه کاربردی دارد؟

حین کار با دریل بتن کن حدودا هر 10 دقیقه دستگاه را خاموش کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه به آن استراحت بدهید. موتور محرک دریل های بتن کن آرمیچری است و در کاربری طولانی مدت داغ میشود؛ این امر میتواند به قطعات داخلی دریل آسیب برساند.

اگر قصد دارید ابزاری که تهیه میکنید را به مدت طولانی و با بالاترین بازدهی به کار برید؛ همانگونه که در زمان خرید و حین استفاده از ابزار توجه لازم مبذول میدارید باید به نگهداری از آن هم اهمیت بدهید. به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید به دریل بتن کن روغن یا گریس اضافه شود. سرویس کاری و رسیدگی به دستگاه را به افراد متخصص بسپارید؛ معمولا پس از هر 110 تا 120 ساعت کار باید دریل بتن کن را برای سرویس دوره ای به نمایندگی ارجاع دهید.سرویس های دوره ای شامل تعویض گریس و شستشوی کامل به همراه تعویض کلیه اورینگ ها و پکینگهای مهم میباشند که نقش بسیار مهمی دراثربخشی دستگاه و عمر طولانی تر آن را دارند.

با رعایت این نکات ساده عمر مفید و کارایی دریل های بتن کن به طرز قابل ملاحظه ای افزایش میابد و نیازی به تعمیر نخواهد داشت. با این حال در صورت هرگونه خرابی ابزار، رونیکس سرویس با خدمات گسترده در سطح کشور ابزار شما را در کمتر از 72 ساعت تعمیر و تحویل مینماید.

15 پاسخ به “با رعایت این نکات دریل بتن کن خراب نمیشود”

  1. حامد گفت:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من یه دریل 2726 دارم ک استفاده زیادی ازش نکردم یعنی در طول مدت یکسالی ک این دریل رو دارم شاید دو ساعت کار نکرده ولی هر بار میخوام ازش استفاده کنم میبینم بالای دریل روغن ریخته. میخواستم ببینم این اتفاق طبیعیه یا باید کار خاصی انجام بدم ک این اتفاق نیوفته؟

    • ضمن عرض سلام و تشکر از کامنت شما؛ لازم است کارشناسان مربوطه دستگاه بتن‌کن شما را چک کنند. در هر شهری که هستید، می‌توانید با شماره تلفن 0216497 “صدای مشتری” تماس حاصل کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

  2. محمد علی زاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر. تو متن گفتین که برای تخریب بهتره از چکش تخریب استفاده کنیم. میخوام بدونم تفاوت اصلی دریل بتنی با چکش تخریب تو چیه؟ از نظر قدرت و توان منظورمه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، ضمن تشکر از کامنت شما؛ چکش تخریب، ابزار تخصصی برای تخریب مصالح ساختمانی است. اصلی‌ترین تفاوت بتن‌کن با چکش ‌تخریب این است که بتن کن بیشتر برای نصب و تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت سوراخکاری هم دارد؛ اما چکش تخریب فقط برای تخریب اجسام سخت مانند سنگ‌های سخت و آسفالت استفاده می‌شود.

  3. Erfan گفت:

    سلام من یه دریل بتن کن رونیکس مدل 2710 گرفتم ولی نمیدونم چرا چهارشیارش کج میچرخه مشکلش چیه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. تلرانس هندسی در قسمت ابزارگیر بتن‌کن، موجب عدم هم‌مرکزی ابزارگیر با محور دورانی می‌شود. باید محور شفت و قسمت ابزارگیر هم‌مرکز و کالیبره شوند. لطفاً با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید. از کارشناسان ما راهنمایی بخواهید و ابزار خود را به نزدیک‌ترین مرکز خدمات پس از فروش به محل سکونت خود ببرید تا تکنسین‌های مجرب آن را کالیبره کنند.

  4. رضا دانش فر گفت:

    سلام وقت بخر من هیلتی یا پیکور 2814l خریدم هنوز استفاده نکردم ولی از داخلش قسمت مته روغن نشت میکنه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. می‌توانید شماره تلفن خود را کامنت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. همچنین، می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید و از کارشناسان بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

  5. محسن گفت:

    سلام به همه من یه پیمانکارم و تجربه زیادی تو کار با ابزارآلات دارم. دریل بتن کن رونیکس رو برای یه پروژه خاص خریدم و باید بگم که از خریدم خیلی خوشحالم. نکاتی که تو دفترچه راهنما آورده بودند رو دقیق رعایت کردم و نتیجه‌اش شد یه کار بی‌نقص. حتی تو کارهای تخریب کوچک هم عملکرد خوبی داشت. فقط یه نکته، حواستون باشه که مته رو درست انتخاب کنید و هر از چند گاهی بهش سرویس بدید تا همیشه مثل روز اول کار کنه.

  6. صادق گفت:

    چرا دریل بتن کن من صدای غیرعادی تولید می‌کند؟ یه جوریه که انگار داره بهش خیلی فشار می آد

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. توصیه می‌کنیم به مراکز خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه خود مراجعه کنید تا تعمیرکاران پس از عیب‌یابی، مشکل را برطرف کنند.

  7. حسن رشیدی گفت:

    سلام ببخشید من میخوام چنتا دریل بتن کن برای کار تخریب بخرم. میخواستم بدونم کدوم مدل بهتره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. جهت انتخاب انواع بتن کن رونیکس می‌توانید به صفحه بتن کن‌های این سایت به آدرس https://www.ronix.ir/power-tools/rotary-demolition-hammers/rotary-hammers/ مراجعه کنید. همچنین جهت دریافت راهنمای خرید می‌توانید با واحد امور مشتریان به شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید. در ضمن، برای تخریب‌های تخصصی‌تر پیشنهاد می‌کنیم چکش تخریب را انتخاب کنید.

  8. علی وحدانی گفت:

    سلام وقت خوش
    علت داغ کردن زود به زود دریل وخاموش شدنش چیه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. موتورهای آرمیچری پس از کارکشیدن طولانی از دستگاه، داغ می‌کنند. بنابراین در فواصل زمانی منظم به دستگاه استراحت دهید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.