مزایای اینورتر جوشکاری چیست؟

مزایای اینورتر جوشکاری
  • دقیقه 6
  • 1511
  • 0

به قلم پریسا سلیمانی

3 اردیبهشت 1397

اینورتر جوشکاری چیست؟ این ابزار نسل جدید دستگاه جوش است و با وجود وزن سبک و کیفیت بالایی که در جوش دارد، در بسیاری از فعالیت های جوشکاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. منبع تغذیه این ابزار قدرت ایجاد جریان بالا برای جوشکاری را فراهم می کند. این دستگاه در قیاس با مدل های قدیمی که ما می شناسیم از مزایای زیادی برخوردار است. در اینورترهای جوشکاری تکنولوژی سیلیکون جایگزین رکتیفایرهای مس / آلومینیوم سنگین دستگاه های جوش سنتی شده است. مزایای اینورتر جوشکاری چیزی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

زمانی که اینورتر جوشکاری برای اولین بار معرفی شد مانند هر فناوری نوظهور مشکلاتی داشت که نمیتوان انکار کرد. اما با گذشت زمان تکنولوژی اینورترها به طور مداوم پیشرفت کرد و امروز به یک فناوری قابل اعتماد و کم هزینه تبدیل شده که مزایای بسیاری دارد. در ادامه این مقاله مزایای اینورتر جوشکاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای اینورتر جوشکاری

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده که مانند یک کیف دستی میتوان آن را به همه جا حمل نمود. در اینورتر جوشکاری از مبدل های بسیار کوچکتر نسبت به دستگاه های جوش قدیمی استفاده شده، به همین علت سبک تر، فشرده تر و در نهایت قابل حمل هستند. این تفاوت امکان استفاده از اینورترها در فضاهای تنگ و باریک را فراهم می آورد که دستگاه های جوش سنتی همواره با آن مشکل داشتند.

علاوه بر این، اینورتر جوشکاری به توان کمتری برای کار احتیاج دارد و می توان با برق خانگی از آن استفاده نمود. نیاز کمتر به جریان الکتریکی این امکان را فراهم میکند که اینورتر جوشکاری را به هر پریز برق عادی وصل نمایید و مشغول کار شوید. در این مدل ها بر خلاف دستگاه های جوش سنتی نیاز به برق سه فاز و صنعتی نخواهید داشت و این مورد یکی دیگر از مزایای اینورتر جوشکاری محسوب می شود.

کار با اینورتر جوشکاری
کاربر در حال کار با اینورتر جوشکاری

checkedمصرف انرژی کمتر به معنی صرفه جویی بیشتر در هزینه های انرژی مصرفی است. همچنین اینورتر جوشکاری به نسبت دستگاه های جوشکاری خیلی بهتر نوسانهای برق را تحمل میکند و البته باعث میشود عملیات جوشکاری سریع تر و بهتری را فراهم مینماید.

از آنجا که اینورتر جوشکاری جریان خروجی منظم دارد، امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد و کاربر میتواند متناسب با قطعه کار و نوع جوشکاری جریان خروجی را تنظیم نماید. به عنوان مثال گاهی در دستگاه های جوش میگ تنظیمات درجه دو قدرت کافی فراهم نمیکند و درجه سه بیش از اندازه است. در چنین جاهایی ارزش اینورتر جوشکاری مشخص میشود.

البته نمیتوان گفت اینورترهای جوشکاری کامل ترین ابزار جوشکاری هستند و برای هر نوع عملیات جوشکاری بهترین گزینه اند. در حقیقت اینورتر جوشکاری به لطف تجهیزات پیشرفته الکترونیکی که دارد می تواند با ولتاژ پایین تری کار کند. این ادعا تا حدی صحیح است که اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند و بنابراین آسیب پذیرتر بوده و عمر مفید کمتری دارند.

از طرف دیگر دستگاه های جوش سنتی ساختار ساده تری دارند، در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد تر هستند. می توان اینگونه گفت که دستگاه های جوش سنتی در طولانی مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند به شرط آنکه وزن، اندازه و ظاهر اهمیتی نداشته باشد. البته انتخاب نوع و مدل ابزار جوشکاری به نوع شغل و عملیات متداول جوشکاری شما نیز وابسته خواهد بود.

با توجه به مزایای اینورتر جوشکاری؛ اگر به دنبال امکانات و ویژگی هایی مثل قابل حمل بودن و امکان کار با برق خانگی برایتان اهمیت دارد و از دید مالی به قضیه نگاه نمیکنید، اینورتر جوشکاری بهترین انتخاب شما خواهد بود. اینورترهای جوشکاری شاید بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نباشند اما مطمئنا یک پیشرفت چشمگیر در جوشکاری و صنایع مرتبط با آن محسوب می شوند.

در حال حاضر فناوری IGBT مدرن ترین تکنولوژی در تولید اینورتر جوشکاری محسوب می شود و بیشتر تولید کنندگان ابزار برقی و برندهای مطرح جهان اینورترهای خود را به آن مجهز نموده اند. استفاده از تکنولوژی IGBT از دیگر مزایای اینورتر جوشکاری می باشد که در ادامه به معرفی این فناوری خواهیم پرداخت.

تکنولوژی IGBT چیست؟

تکنولوژی IGBT که مخفف Insulated Gate Bipolar Transistor است، وظیفه افزایش فرکانس را بر عهده دارد. در واقع این تکنولوژی نوعی ترانزیستور دو قطبی به همراه گیت ایزوله شده است که دارای عملکردی در ولتاژ و جریان های زیاد و سرعت سوئیچینگ می باشد. IGBT در ساخت بسیاری از لوازم و ابزارالات همانند یخچال ها، قطارها، خودروهای برقی، دستگاه های جوش و … کاربرد دارد. بنابراین امروزه مورد توجه تولیدکنندگان انواع اینورتر جوشکاری قرار گرفته است.

تکنولوژی IGBT چیست؟
اینورتر جوشکاری که از تکنولوژی IGBT برخوردار است

عملکرد اینورتر جوشکاری

نحوه عملکرد این دستگاه به گونه ای است که برق شهری تک فاز یا سه فاز را دریافت کرده و به جریان DC (جریان مستقیم) تبدیل می کند. پس از آن این جریان به قسمت اینورتری وارد شده و مجددا به جریان متناوب با فرکانس بالا تبدیل می شود. در انتها این جریان بعد از عبور از مبدل های هسته تغییر کرده و مجددا به جریان مستقیم تبدیل می شود. سپس جریانی ایجاد خواهد شد که با حفظ همان فرکانس بالا، ولتاژ و پالس های نامطلوب و بد جریان برق را از بین برده و به جریان بیشتری برای عملیات جوشکاری تبدیل می شود.

در بخش بالا مزایای اینورتر جوشکاری را مورد بررسی قرار دادیم. انواع مختلفی از اینورتر جوشکاری در وبسایت رونیکس موجود هستند که تعدادی از آنها را شما عزیزان می توانید در پایین مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک بر روی یکی از محصولات وارد صفحه مربوط به این ابزار شوید.

لوازم جانبی دستگاه جوش اینورتر

دستگاه اینورتر جوشکاری معمولا به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می شود. انبر الکترود گیر وظیفه نگه داشتن الکترود با شماره های مختلف را داشته و کابل آن نیز وظیفه انتقال جریان به انبر و در نهایت الکترود را بر عهده دارد. بنابراین جهت بهبود کیفیت جوش نیاز به انتقال کامل شدت جریان تولیدی اینورتر جوش است که این وظیفه به عهده کابل رابط و در رابطه مستقیم با کیفیت آن می باشد. در صورتی که کابل دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، احتمال سوختن آن وجود خواهد داشت.

لوازم جانبی دستگاه جوش اینورتر
لوازم جانبی و متعلقات اینورتر جوشکاری

نکات ایمنی استفاده از دستگاه جوش اینورتر

جوشکاری قوس الکتریک در واقع یک مدار برقی با شدت جریان بالا می باشد که در صورت لمس این مدار و قرار گیری در میان آن موجب شوک الکتریکی شدید و حتی مرگ می شود. بنابراین توصیه می شود به این نکته توجه نمایید و به هیچ عنوان مدار را لمس نکنید و از دستکش ایمنی و مناسبی استفاده نمایید.

warningبا توجه به این که اشعه حاصل از ذوب شدن الکترود می تواند باعث آسیب به چشم و به اصطلاح برق زدگی چشم شود و حتی سوختگی پوست را به دنبال داشته باشد؛ لازم است تا در هنگام کار با اینورتر جوش حتما از ماسک و لباس مناسب استفاده شود.

ذوب الکترود به دلیل سوختن لایه محافظ با میزان قابل توجهی دود و گاز همراه است که می تواند در محیط های بسته باعث مشکلات تنفسی گردد. بنابراین لازم است تا محیط جوشکاری از تهویه مناسبی برخوردار باشد. از این نوع جوش در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، استفاده نکنید. همچنین با توجه پرتاب شدن جرقه در هنگام جوشکاری دستگاه را در مجاورت اشیا قابل اشتعال قرار ندهید.

سؤالات متداول

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری چیست؟

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده است.

فناوری IGBT چیست؟

این تکنولوژی وظیفه افزایش فرکانس را بر عهده دارد. در واقع این تکنولوژی نوعی ترانزیستور دو قطبی به همراه گیت ایزوله شده است که دارای عملکردی در ولتاژ و جریان های زیاد و سرعت سوئیچینگ می باشد.

لوازم جانبی اینورتر جوشکاری چیست؟

دستگاه اینورتر جوشکاری معمولا به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می شود.


جمع بندی

در بخش بالا مزایای اینورتر جوشکاری را مورد بررسی قرار دادیم و دانستید که این دستگاه با برخورداری از تکنولوژی های متنوع نسبت به سایر دستگاه های جوش کاربردی تر و مقرون به صرفه تر است. با توجه به کاربرد گسترده اینورتر جوشکاری انواع مختلفی از این دستگاه توسط برندهای مختلفی تولید شده است. رونیکس نمونه های موفقی از این دستگاه جوشکاری را تولید و روانه بازار ابزار کرده است که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این محصولات در وبسایت رونیکس موجود هستند. شما عزیزان تعدادی از آنها را می توانید در پایین مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک بر روی هریک از محصولات وارد صفحه مربوط به این ابزار شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.