نکات ایمنی در کار با اورفرز

نکات ایمنی در کار با اورفرز

به قلم امید دبیری نژاد

23 آبان 1396

اور فرز نجاری، برای شخصی که اولین بار است آن را می بیند؛ دستگاه ساده ای به نظر می رسد. یک موتور و یک تیغچه، چند کلید و دسته چیز زیادی نیست. اما زمانی که دستگاه روشن شود تفاوت مشخص میشود. قدرت و توان موتور به خوبی مشخص است و البته به شدت پر سر وصدا است.

هر چند اورفرز دستگاه پر کاربرد و نسبتا ارزان قیمتی است اما کار کردن با آن در ابتدا ترسناک است. البته در مدتی کوتاه و با رعایت چند نکته ساده می توان کار با این ابزار را فرا گرفت. در این مطلب نکات ایمنی در کار با اورفرز را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد تا در هنگام کار با این ابزار صدمه ای به خود و همچنین دستگاه وارد نکنید.

نکات ایمنی در کار با اورفرز

همیشه از عینک و گوشی محافظ استفاده کنید

اورفرز ها موتورهای بزرگ یونیورسال دارند و خیلی پر سر و صدا هستند. در محیط هایی با صدای بیش از 85 دسیبل استفاده از گوشی محافظ الزامی است. بیشتر اورفرزها صدایی نزدیک 100 دسیبل تولید می کنند. بنابراین حتی اگر کم سر و صداترین اورفرز بازار را خریده اید استفاده از گوشی محافظ را فراموش نکنید.

warningتوجه داشته باشید در حین کار با اورفرز که براده های چوب در همه جهات پخش می شود، عینک محافظ را فراموش نکنید.

استفاده از ماسک را فراموش نکنید

با توجه به اینکه کار با اور فرز نجاری باعث ایجاد گرد و غبار زیادی می شود، می بایست از ماسک مخصوص استفاده نمایید تا با قرار گیری در معرض گرد و غبار دچار آسیب نشوید. گرد وغبار بیش از حد در هنگام کار باعث ورود به دهان و بینی شما می شود و در صورت عدم قرارگیری ماسک بر روی صورت به مرور زمان دچار مشکلات تنفسی خواهید شد.

از لباس گشاد و اشیاء آویزان استفاده نکنید

پوشیدن لباس های گشاد و اشیاء آویزان می تواند خطر آفرین شود. چرا که ممکن است به قسمت های متحرک اور فرز گیر کند و در نتیجه هم  به دستگاه  و هم به بدن شما آسیب برساند.

برای تعویض تیغچه اورفرز را از برق جدا کنید

هر بار که میخواهید تیغچه را تعویض کنید، دستگاه را از برق جدا نمایید و بعد از نصب تیغچه جدید قبل از اتصال مجدد به پریز از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید. اگر بعد از تعویض تیغچه کلید دستگاه را بزنید و متوجه شوید دستگاه به برق متصل نیست؛ زمانی که دستگاه را به برق وصل نمایید و کلید در حالت روشن باشد؛ احتمالا به خودتان یا محل کارتان آسیب خواهید رساند.

کولت را خوب محکم کنید

از دیگر نکات ایمنی در کار با اورفرز توجه به محکم بستن کولت آن است. در واقع در هنگام تعویض تیغچه باید به چندین نکته توجه کرد. ابتدا گرد و خاک کولت ( قطعه نگه دارنده تیغچه) را به خوبی تمیز نمایید. سپس بدون اینکه تیغچه از کولت خارج شود آن را کمی بالا بکشید و در نهایت هنگام سفت کردن تیغچه، کمی بیشتر به آچار فشار وارد کنید و از محکم شدن آن اطمینان حاصل نمایید.

مراقب دست ها و کابل ها باشید

حین کار معمولا دقت می شود تا دستها از تیغچه دستگاه دور بماند، ولی دور نگه داشتن کابل فراموش می شود. همیشه به کابل ها و موقعیت آن توجه کنید. اگر کابلی سر راه باشد ممکن است لحظه ای حواستان را پرت کند و اتفاق ناگواری رخ دهد. همچنین ممکن است در حین کار کابل به دور گیره و پایه و سایر تجهیزات بپیچد و مزاحم حرکت درست اور فرز شود وکارتان را خراب کند.

دستگاه را تست کنید

هر بار قبل از شروع کار روی قطعه کار اصلی، یک برش آزمایشی بزنید و از صحت عملکرد دستگاه اطمینان حاصل نمایید. به این ترتیب احتمال خراب شدن کارتان کاهش می یابد.

تیغچه را خنک کنید

فراموش نکنید تیغچه حین برش به شدت داغ می شود. اگر چه ممکن است داغ شدن تیغچه خطر جانی نداشته باشد ولی بهتر است برای جلوگیری از هر نوع آسیب، تیغچه را خنک کنید.

قطعه کار را به خوبی ثابت نمایید

در دست گرفتن اور فرز با یک دست و ثابت نگه داشتن قطعه کار با دست دیگر جدا خطرناک است. حتما از گیره برای ثابت نگاه داشتن قطعه کار استفاده کنید و همواره از هر دو دست برای کار با اور فرز استفاده نمایید.

زمانی که تیغچه در تماس با چیزی است اور فرز را روشن نکنید

اگر تیغچه در تماس با قطعه کار و یا هر شیئ دیگری باشد و اور فرز را روشن نمایید، به قطعه کار آسیب خواهد رساند و یا از دستتان در خواهد رفت و می تواند خطرناک باشد. حتی اگر اورفرز به سافت استارت مجهز باشد، خیلی سریع به نهایت سرعت می رسد. در واقع اگر در هنگام روشن شدن دستگاه، تیغه به سطح کار نزدیک باشد در لحظه روشن شدن تیغه ضربه ای محکم به سطح کار وارد می کند. این عمل باعث شده تا نه تنها قطعه کار دچار آسیب شود، بلکه خود تیغه نیز کند شود.

اورفرز را در جهت صحیح هدایت کنید

همواره به جهت حرکت دستگاه توجه داشته باشید و آن را در مسیر درست بر روی قطعه کار هدایت نمایید. حرکت ابزار در جهت اشتباه ممکن است آن را از کنترل خارج نماید و به قطعه کار و یا خودتان آسیب برساند.

سایز تیغچه و دور دستگاه را تنظیم نمایید

هر چه قطعه کار متراکم تر باشد، گشتاور بیشتر و سرعت کمتر لازم است؛ به همین دلیل دستگاه های مدرن امکان تنظیم دور دستگاه را به کاربر می دهند. تیغچه های کوچکتر در سرعت های بالاتر و تیغچه های بزرگتر در سرعت کم بهتر کار می کنند.

در آخر اینکه توجه به نکات ایمنی کار با اورفرز را جدی بگیرید تا نه تنها سلامتی خود را به خطر نیندازید، بلکه از آسیب رسیدن به دستگاه و قطعه کار نیز جلوگیری نمایید. توجه به این نکات می تواند در افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و تعویض به شما کمک کند. همچنین برای خرید این ابزار می توانید مقاله راهنمای خرید اور فرز را مورد مطالعه قرار دهید.

2 پاسخ به “نکات ایمنی در کار با اورفرز”

  1. […] چیزهایی که همه طرفداران کار با چوب باید به آن توجه کنند ایمنی است.  برای اینکه در حین کار با چوب چشمان‌تان را از […]

  2. […] بیشتر بخوانید: نکات ایمنی در کار با اورفرز […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.