کاربرد و راهنمای خرید اور فرز

به قلم میلاد اسدی

25 اردیبهشت 1397

اور فرز چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ اور فرز نجاری یکی از ابزاری است که در زندگی روزمره امروزی نقش بسیار پررنگی دارد. هرچند عجیب اما این مساله واقعیت دارد؛ از دیرباز تا کنون چوب به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت ابزار و وسایل مورد نیاز زندگی بوده است؛ ماده‌ای که شاید استفاده از آن برای ساخت ابزار، کار راحتی باشد اما صیقل دادن آن به ویژه در انواع طرح‌ها و مدل‌های امروزی بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته و مدرن کار دشواری است. این دستگاه که یکی از آشناترین اسامی ابزار نجاری است که امروز جایگزین مناسبی برای بسیاری از ابزار نجاری دستی به شمار می‌رود. برای انتخاب و اضافه کردن این ابزار نجاری به کارگاه خود نیاز است تا نکات مهم و راهنمای خرید اور فرز را بدانید.

کاربرد اور فرز نجاری

کاربرد و راهنمای خرید اور فرز
کاربرد اور فرز نجاری

اگر بخواهیم کارایی ابزار اور فرز نجاری را به ساده‌ترین شکل ممکن شرح دهیم می‌توانیم به طرح و شیارهای منظم موجود در وسایل چوبی مختلف اشاره کنیم. وسایلی مثل قاب‌های عکس، درهای چوبی، کابینت‌های MDF و هر وسیله دیگری که برای ساخت آن‌ها نیاز به ایجاد طرح‌ها و شیارهای مختلف و متفاوت است. کارآیی این دستگاه از آن لحاظ حائز اهمیت است که می‌تواند برای ایجاد انواع طرح و شیار بر روی سطوح مختلف قطعات استفاده شود؛ بدون اینکه بعد از انجام کار نیازی به سمباده زنی مجدد وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت جالباسی چوبی به روشی آسان و جذاب+ عکس و فیلم

همچنین برای ساخت اتصال دو قطعه چوبی می توان از اور فرز استفاده نمود. حتی ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که جای گرفتن شیشه وسط میز و وجود طرح هایی بر روی پایه های آن با استفاده از چه ابزاری امکان پذیر شده است؟ لازم است بدانید تمام این کارها با اور فرز نجاری قابل اجرا می باشد.

انواع اور فرز

idea (2)اور فرزها بر اساس قدرت و اندازه به سه دسته سنگین، متوسط و سبک تقسیم می شوند.

این دستگاه در سایزها و قدرت‌های متفاوتی عرضه می‌شود که میزان قدرت و سایز آن با هم نسبت مستقیم دارد؛ به این معنا که دستگاه‌های کوچک‌تر قدرت کمتری دارند و دستگاه‌های بزرگ‌تر به خاطر قدرت بیشتری که دارند برای کارهای سنگین‌تر و بزرگ‌تری استفاده می‌شوند. اگر از اور فرز نجاری برای کاربردهای کارگاهی (سایزهای بزرگ‌تر) استفاده می‌شود، کاربر ملزم به استفاده از میز فرز هم می‌باشد در ادامه به راهنما خرید اور فرز و تفاوت اور فرز و فرز مشتی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی

راهنمای خرید اور فرز

بسیاری از افراد به دنبال نکات و راهنمای خرید اور فرز هستند. بنابراین در ادامه این مطلب در رونیگس مگ به فاکتورهای در رابطه با خرید اورفرز اشاره خواهیم کرد:

توان و سرعت اور فرز

به نقل از سایت وودیانو:

“اورفرز وسیله‌ای است که برای فرم دهی و شیارزنی روی سطوح چوبی یا در لبه سطوح چوبی استفاده می شود. برای این منظور از تیغه های گوناگونی که برای این دستگاه ساخته شده استفاده می شود. این دستگاه به صورت دستی و میزی مورد استفاده قرار می گیرد. اور فرز نجاری دارای سرعت گردش بسیار بالایی است و گردش محور آن در اکثر برندها تا 30 هزار دور در دقیقه می رسد. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه های مورد استفاده در صنعت چوب است. در صنایع چوب برای فرم دهی صفحه انواع میز ها و همچنین فرم دادن لبه صندلی ها از دستگاه اور فرز نجاری استفاده می شود. همچنین برای فرم دهی انواع قرنیز ها و تاج های چوبی به دستگاه اورفرز نیاز است.  یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه که امروزه خیلی مورد استقبال قرار گرفته است، کف تراشی سطوح اسلب های چوبی با دستگاه اور فرز نجاری است. علاوه بر این، از این دستگاه برای انواع حکاکی و شیارزنی بر روی سطوح چوبی نیز استفاده می شود. گاهی اوقات به صورت دست آزاد و گاهی با استفاده از شابلون های مختلف می توان  شیارها و فرم هایی را به صورت منحنی یا به صورت خطی ایجاد نمود.”

عموما فرزهای نجاری قابلیت تنظیم سرعت ندارند و با توجه به این نکته که هرچه سرعت چرخش تیغه فرز بالاتر باشد کیفیت سطح کار نیز بیشتر می‌شود، این دستگاه‌ها با حداکثر توان و سرعت کار می‌کنند. هرچند قابلیت تنظیم دور در فرزکاری قطعه‌کارهای متفاوت (با میزان سختی متفاوت) امتیاز محسوب می‌شود اما میزان سرعت دستگاه به توان موتور بستگی دارد. سرعت یا تعداد دور در حالت آزاد از پارامترهای اصلی دستگاه است که روی برچسب مشخصات دستگاه (برحسب دور بر دقیقه) حک می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر قابلیت استارت آرام دستگاه است. استارت آرام که به معنای هرچه کمتر کردن میزان لرزش دستگاه در لحظه شروع به کار است جزو امتیازات دستگاه محسوب می‌شود. کارکرد آن به این صورت است که دستگاه در لحظه استارت اولیه با سرعتی کمتر از سرعت نهایی شروع به‌کار می‌کند و تنها با گذشت چند ثانیه به ماکزیمم سرعت خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید:آموزش گام به گام تعویض روغن موتور و فیلتر روغن موتورسیلکت به زبان ساده + عکس و فیلم

صفحه کفی

عموما فرزهای نجاری دارای دو نوع صفحه «متحرک» و «ثابت» هستند. صفحه‌های ثابت با دارا بودن قابلیت نصب بر روی میز کار برای ایجاد انواع شیارها و نر‌و ‌مادگی اتصالات مناسب‌اند و قابلیت طرح زنی در لبه های قطعه کار را دارند، به علاوه در فرزهای نجاری با صفحه های ثابت، کاربر در حین کار کنترل بهتری بر روی دستگاه دارد. این در حالی است که در صفحه های متحرک امکان کنترل کمتری وجود دارد؛ اما در عوض میزان عمق شیار در این مدل قابل تغییر بوده و در محدوده کنترل کاربر است.

همچنین میزان نفوذ ابزار درون قطعه کار (عمق برش) به وسیله پیچ تنظیم روی دستگاه قابل تغییر و تنظیم است. در بعضی موارد نیز دستگاه به‌همراه گونیای مخصوصی ارائه می‌شود که در این صورت برای شیار زنی با فاصله ثابت از لبه هم مناسب است.

ابزار و ابزار گیر

محدودیتی در طرح‌های قابل پیاده‌سازی با این دستگاه وجود ندارد و تا جایی که تخیل اجازه می‌دهد گستردگی و تنوع طرح ابزار وجود دارد. ابزارهایی هم وجود دارد که برای هم‌سطح کردن برآمدگی‌های سطح قطعه کار استفاده می‌شوند. نکته بسیار مهمی که در این مورد وجود دارد تفاوت در سایز ابزار است. سایز ابزار در حقیقت همان ضخامت بدنه تیغه است که باید با سایز ابزار گیر اورفرز هماهنگ باشد؛ لذا قبل از انتخاب ابزار باید از سایز ابزار گیر فرز خود مطلع باشید.

دستگاه‌های قدیمی‌تر دارای ابزار گیر ثابت بوده و قابلیت کار با ابزاری با سایز ثابت را دارند؛ اما در مدل‌های جدید، ابزار گیر قابلیت نصب ابزار در دو یا سه سایز مختلف را دارند.

تعویض و یا جاگذاری ابزار درون ابزار گیر دستگاه از طریق یک یا دو پیچ تنظیم کننده انجام می‌شود که آچار مخصوص تنظیم آن، به همراه دستگاه ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:انواع ابزار گچ کاری

نکات ایمنی در کار با اور فرز

در حین استفاده از ابزار اور فرز علاوه بر به کار بستن نکات ایمنی عمومی موجود پیرامون استفاده از وسایل برقی، باید قبل از شروع به‌کار، از نبودن میخ یا منگنه‌های فلزی درون قطعه کار اطمینان حاصل کرد؛ چراکه وجود منگنه یا میخ فلزی درون قطعه کار ممکن است به ابزار یا حتی خود دستگاه آسیب بزند. با وجود اینکه برروی اکثر فرزهای نجاری به منظور پرتاب نشدن خرده چوب‌های تراشیده شده، یک طلق پلاستیکی وجود دارد اما بهتر است در هنگام کار از عینک ایمنی هم استفاده شود.

استفاده از گوشی محاظ نکته دیگری است که در هنگام کار با اور فرز باید مورد توجه قرار بگیرد. در ضمن این نکته را به خاطر داشته باشید که در هنگامی که دستگاه روی قطعه کار است، به هیچ عنوان آن را روشن نکنید. این کار باعث آسیب به قطعه کار شما می شود. در صورت اطالاعات بیشتر در مورد نکات ایمنی کار با اور فرز می توانید اینجا را کلیک کرده و مقاله آن را به صورت جامع در رونیکس مگ مورد مطالعه قرار دهید.

جمع بندی

چه جزء نجاران حرفه ای باشید و چه جزء افراد علاقمند به حرفه نجاری، از ابزارهای کاربردی و پر استفاده در کار با چوب و کارگاه های نجاری اور فرزها هستند. این ابزار با توجه به اینکه استفاده فراوانی دارد، توسط برندهای مختلفی در جهان تولید و وارد بازار شده است. برند رونیکس یکی از تولیدکنندگان با سابقه در زمینه ابزارالات مختلف در صنعت نجاری، آهنگری، باغبانی و کشاورزی، جوشکاری و … است.

فرزها نیز از ابزارالات نجاری تولید شده توسط این برند هستند که شما همراهان عزیز می توانید چند نمونه از آن ها را در پایین مشاهده نمایید تا در صورت تمایل و برای بررسی اطلاعات آن بر روی محصول کلیک نمایید.

 

11 پاسخ به “کاربرد و راهنمای خرید اور فرز”

  1. مهدی گفت:

    اور فرز خیلی کاربردیه

  2. امید فاضل زاده گفت:

    خرید اور فرز عمده میخوام شما دارین؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

  3. راحیم پیوندی گفت:

    سلام
    می شه از اورفرزبرای گود کردن وایجاد شیار در نجاری استفاد کرد؟

  4. علی جاهد گفت:

    ممکنه از اور فرز در جهت ایجاد شیار و گود کردن وشکل دادن به لبه های چوب استفاده کرد؟

  5. نیما گفت:

    سلام تا حالا پیش اومده تیغه اور فرز بشکنه و شلیک شه من همش این ترس رو دارم یهو که بد با دستگاه کار کنم تیغه بشکنه بزنه دل و رودم رو جر بده و از اونجایی که من شب کارم و کسی جز من نیست احتمالا به درمونگاهم نمیرسم اصلا لطفا بگین چه نکات ایمنی رو موقع کار باهاش باید رعایت کنم که یه وقت این اتفاق نیفته

  6. کیارش محبی گفت:

    من واقعا راضی ام از خرید اورفرز جدا خیلی کار باهاش راحت تر شده هم روون تره هم کار سریع تر پیش میره هم کمتر خسته میشم خوبیش اینه وزن اور فرز های رونیکس اون قدر زیاد نیست و طراحیشم ارگونومیکه که باعث میشه دست خیلی کمتر خسته برشه

  7. آرتا گفت:

    ببخشید بهترین برند صفحه های اور فرز کدومه برا همون کار با چوب دیگه من با صفحات بی کیفیت هم کار کردم و خب واقعا داستان داره هی وسط کار داستان میشه و وقت الکی از آدم میگیره تازه عصابتم خورد می کنه یعنی من بمیرم صفحه بی کیفیت مخصوصا این صفحه های درجه 3 چینی رو نمیخرم که اصلا به ارزون بودن الکیش نمی ارزه به خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.