انواع پیچ گوشتی

به قلم شاهین روزآبادی

2 آذر 1396

پیچ ها در تجهیزات مختلفی به چشم می خورند و برای محکم کردن و اتصال قطعات فلزی، چوبی و … به کار می روند.

برای باز و بسته کردن این پیچ ها از پیچگوشتی استفاده می شود که با انتقال نیرو به پیچ، عمل باز یا بسته کردن صورت می گیرد.

پیچ گوشتی ها امروزه بسیار متنوع هستند و در انواع پیچگوشتی های دستی و برقی دیده می شوند.

پیچ گوشتی های دستی معمولی از دو قسمت میله و دسته تشکیل شده اند که یک سر میله به دسته متصل است و سر دیگر آن بر روی پیچ قرار می گیرد و بسته به انواع پیچ هایی که در بازار است شکل انتهایی میله پیچگوشتی نیز متفاوت است. چهارسو، دو سو، خورشیدی، مربع، ستاره ای، شش بر و … از انواع پیچ گوشتی ها هستند.

پیچگوشتی های دستی در چندین مدل به بازار عرضه شده اند:

  • پیچگوشتی معمولی
  • پیچگوشتی ضربه خور
  • پیچگوشتی ساعتی
  • نوک پیچگوشتی

این پیچ گوشتی ها هر یک دارای ویژگی های مختص به خود هستند، میله و نوک پیچ گوشتی باید از مواد و آلیاژهای بسیار مقاوم ساخته شده و سختی کاری شده باشند.

پیچگوشتی های دستی دارای نوک آهنربایی، پیچ ها را به خود جذب کرده و در بستن پیچ های ریز، سرعت و دقت کار را افزایش می دهد.

پیچ گوشتی معمولی برای باز و بسته کردن پیچ هایی که نیروی کمی می خواهد کاربرد دارد.

پیچگوشتی های ضربه خور زمانی کاربرد دارند که پیچ ها برای باز یا بسته شدن نیاز به نیروی بیشتری داشته باشند و پیچ گوشتی های معمولی قادر به انتقال این میزان نیرو نباشند. مدل های ضربه خور برای تحمل فشار و ضربه زیاد، دارای دسته و میله با مقاومت بالاتری هستند. جنس دسته های پیچ گوشتی ضربه خور معمولا از PVC با مقاومت بالا است.

پیچگوشتی های ساعتی معمولا شامل 6 پیچگوشتی تمام استیل در سری های دو سو و چهار سو هستند. این نوع پیچگوشتی ها برای باز و بسته کردن پیچ های بسیار ریز استفاده می شوند.

برخی مدل ها بدون دسته هستند و در واقع به عنوان نوک پیچ گوشتی  به پیچ گوشتی های برقی و یا شارژی متصل می شوند.

در این مدل نوک پیچگوشتی ها برای بالا بردن مقاومت، میتوان  از آلیاژ تیتانیوم استفاده کرد تا مقاوت پیچشی نوک پیچ گوشتی بیشتر و استهلاک آن کمتر شود.

فاز متر نیز نوع دیگری از پیچ گوشتی دستی است که برای کار با برق و دستگاههای برقی استفاده می شود. دسته فازمتر در برابر جریان برق عایق است و افزون بر باز و بسته کردن پیچ، مصارف دیگری نیز دارد.

اما نوع دیگری از پیچگوشتی ها هستند که با برق کار می کنند و شما نیازی نیست نیروی زیادی وارد کنید. این پیچ گوشتی های برقی شبیه دریل هستند که به جای سوراخ کردن دیوار و کار سوراخکاری، باز و بسته کردن پیچ ها را انجام می دهند و به جای استفاده از مته ازنوک پیچ گوشتی استفاده می کنند.

پیچگوشتی برقی، بادی و شارژی از محصولات هستند که همگی در مشاغل کاربرد دارند.

مزیت اصلی این پیچگوشتی ها، ایجاد سهولت در باز و بسته کردن پیچ ها است. زمانی که تعداد زیادی پیچ را باید باز و بسته کرد، این پیچگوشتی ها، کارایی خود را نشان می دهند.

برخی از این پیچگوشتی ها چراغ LED نیز دارند که برای مکان های کم نور مناسب هستند.

دریل /پیچ گوشتی های شارژی برای کار از باتری استفاده می کنند و اگر می خواهید یک دریل شارژی داشته باشید که همزمان کار سوراخکاری و باز و بسته کردن پیچ را با آن انجام دهید، این ابزار گزینه مناسبی است.

توجه کنید برای باز و بسته کردن پیچ، از پیچگوشتی مناسب استفاده کنید. پیچگوشتی نامناسب فشار زیادی به پیچ وارد می کند و موجب سایش و تغییر شکل نوک ابزار و پیچ می شود.

یک پاسخ به “انواع پیچ گوشتی”

  1. […] دارند به شما این اجازه را می‌دهند که نیروی چرخش سر پیچ گوشتی را تنظیم و کنترل کنید. اگر قصد دارید از پیچ گوشتی شارژی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.