انواع اره و کاربردهای آن

انواع اره و کاربردهای آن

به قلم حمید نیکوکار

21 آبان 1396

شاید شما هم دوست داشته باشید که یک شیئ چوبی بسازید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید. معمولاً طراحی اولیه کار چندان سختی نیست، اما انتخاب ابزار مناسب دشوار است. در کارهای چوبی اره یکی از آن ها است. امروزه ده‌ها و شاید صدها نوع از اره‌های مختلف ساخته شده است که برخی از آنها دستی بوده و برخی دیگر برقی هستند، بنابراین انتخاب اره مناسب می‌تواند گام مهمی در شروع پروژه شما باشد.

برخی از اره‌ها برای پروژه‌های خاص طراحی شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر جنبه عمومی داشته و کاربردهای وسیع‌تری دارند. هنگام انتخاب اره توجه داشته باشید که چه انتظاری از آن ابزار دارید و آیا آن ابزار قادر به انجام انتظار شما هست. در ادامه چند نوع اره مختلف که برندهای مطرح تولید می کنند معرفی می‌شود.

اره دستی

به‌احتمال‌زیاد، اولین چیزی که به هنگام شنیدن واژه اره به ذهن شما خطور می‌کند، اره دستی باشد. اره دستی شامل تیغه‌ای با دندانه است که یک دسته چوبی دارد. اره دستی این امکان را می‌دهد تکه ای چوب را به طور مستقیم برش دهید. این نوع از اره به قدرت بیشتری نیاز دارد، اگر به دنبال گزینه دیگری هستید می‌توانید از اره‌های دایره‌ای یا کج استفاده کنید. معروف‌ترین نوع اره‌های دستی شامل اره‌های باغبانی می‌شوند که برای برش شاخه‌های کوچک استفاده می‌شوند.

البته برای برش شاخه‌های بزرگ‌تر و فلزات نمی‌توان از اره‌های دستی معمولی استفاده کرد. اره‌های موتوری باغبانی برای قطع درختان استفاده می‌شوند. این نوع اره دارای موتور بوده و معمولاً به‌صورت بنزینی یا برقی تولید می‌شوند. اره های آهن‌بر از اره‌های دستی هستند که برای برش فلزات استفاده می‌شوند. اره آهن‌بر دارای یک تیغه فلزی دندانه‌دار است که به‌صورت رفت و برگشتی باعث برش نمونه می‌شود.

بیشتر بخوانید:حضور برند رونیکس در نمایشگاه بین‌المللی کانتون چین

اره فارسی بر

اره فارسی بر برای ایجاد برش زاویه‌دار کاربرد دارد و در سه مدل ساده، ترکیبی و کشویی ساخته می شود. این نوع از اره‌ها به‌ صورت شیب‌دار حول یک محور حرکت می کند تا زاویه موردنظر را ایجاد نماید. از اره فارسی بر می توان برای ساخت اشیاء چوبی کوچک که زاویه‌های بسیار کوچک دارند استفاده نمود. به‌طورمعمول فارسی بر برای برش چوب استفاده می‌شود، اما مواد دیگر مانند فلزات غیرآهنی را می‌توان با استفاده از تیغه مناسب برش داد.

اره گرد نجاری

این نوع از اره به‌صورت قابل حمل است که به طور مستقیم برای برش چوب، تخته سه لا و … استفاده می‌شود. اره گرد نجاری می‌تواند برش‌های مستقیم، زاویه‌ای و کج را ایجاد کند. تیغه این نوع اره با سرعت بالا می‌چرخد و چوب را برش می‌دهد. از اره گرد نجاری در ساخت مبلمان و دکوراسیون منزل  و کلیه امور برشی صنایع چوب استفاده می‌شود.

اره گردبر مجهز به تیغ اره  ام دی اف بر  نمونه‌ای دیگر از اره گرد نجاری است که برای برش پنل های MDF استفاده می‌شود. این نوع اره قدرت مانور بالایی دارد و در ساخت کمد، کابینت و کمد دیواری کاربرد دارد.

اره میزی

اره میزی دارای یک تیغه است که می‌تواند برش‌های بلند و تمیز داشته باشد. این نوع اره داری لبه ای است که می‌توان چوب را به آن تکیه داد و با اطمینان بیشتری آن را برش داد. اره میزی را می‌توان برای برش قطعات بزرگ چوب‌ و تبدیل آن به قطعات کوچک‌تر مورد استفاده قرار داد. این نوع اره به‌صورت ثابت عمل می‌کند و به‌عنوان ابزاری ثابت در کارگاه نجاری‌ شناخته می‌شود. ویژگی های اره میزی به نوشته سایت بیتوته شامل:

اره های میزی یا اره دور کن برای برش زدن الوار چوبی، قطعات چوبی MDF و نئوپان عملکرد ویژه ای دارد. اول از همه خوب است بدانید که این ابزار از تیغه هایی با قطرهای مختلفی تولید شده است که با توجه به ضخامت صفحه چوبی متغیر است. از جمله در قطرهای 18 سانتی متر، 20، 23، 25 و 28 سانتی متر. هرچه قطر تیغه دایره ای شکل اره میزی بیشتر باشد قطعا قدرت آن در برش قطعات ضخیم تر بیشتر می شود. 

قدرت موتور دستگاه نیز در قدرت و توانایی بالای آن تاثیر دارد. قدرت این دستگاه بر مبنای اسب بخار محاسبه می شود که اغلب  بین ا و نیم تا 3 اسب بخار هستند. کسانی که تولید کننده اره میزی هستند باید به خوبی بدانند که بین ضخامت تیغه و قدرت موتور تعادل برقرار کنند.

هنگامی که این تعادل بر مبنای قدرت موتور و قطر تیغه برقرار شود حال می توانیم بگوییم هر اره میزی برای برش چه نوع و چه ضخامت چوبی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. “

بیشتر بخوانید:خانواده رونیکس کریسمس ۲۰۲۱ را با هم جشن گرفتند

اره عمودبر

اره عمودبر را می‌توان برای ساخت و برش اشکال سفارشی و پیچیده مورد استفاده قرار داد. اره عمودبر دارای یک تیغه نازک است که با سرعت بالا به عقب و جلو حرکت می‌کند، بنابراین تنها چیزی که شما به ‌عنوان یک نجار انجام می‌دهید حرکت دست با توجه به الگوی مورد نظر است. اره عمودبر، که به‌عنوان اره منبت‌کاری نیز شناخته می‌شود، بسته به نوع تیغه می‌تواند برای برش بر روی فلزات، پلاستیک یا سرامیک، به کار برده شود. از اره عمودبر می‌توان در ساخت انواع مصنوعات چوبی  استفاده نمود.

انواع مختلفی از اره‌های دیگر نیز وجود دارند که کاربرد عمومی ندارند و در کارهای خاص استفاده می‌شوند. به‌ عنوان ‌مثال، اره موئی برای منبت‌کاری و طراحی‌های خیلی ریز استفاده می‌شود و بسیار حساس است.

یک پاسخ به “انواع اره و کاربردهای آن”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.