اسکلت فلزی ساختمانی چگونه مونتاژ می‌شود؟

اسکلت فلزی ساختمان

به قلم حمیدرضا رامخو

23 مهر 1396

اسکلت فلزی ساختمان از جنس فولاد است. این اسکلت‌ها از ستون‌های عمودی و تیرهای افقی شکل که به صورت اضلاع مربعی و یا مستطیلی به هم متصل شده‌اند، ایجاد گردیده‌اند. این تیرها و ستون ها، وظیفهٔ پایدار نگه داشتن  طبقات، سقف‌ها و دیوارهایی را که به اسکلت فلزی ساختمان متصل هستند را برعهده دارد. اسکلت فلزی این ساختمان‌ها به دو روش پیچ و مهره‌ای و جوشی  مونتاژ می‌شود که در چند سال گذشته اتصالات پیچ و مهره‌ای طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است. به طوریکه امروزه استفاده از این نوع سازه  به عنوان پایه و اساس در اتصالات شناخته شده است.شرکت رونیکس با سال‌ها تجربه و تعاملات سازنده خود با دیگر کشورها، انواع ابزار آلات برشی، سوراخکاری، ابزار های بادی و ابزارهای برقی را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله به بررسی ابزارهای رونیکس مناسب با مونتاژ اسکلت‌های فلزی می‌پردازیم.

مونتاژ اسکلت فلزی ساختمانی  به روش جوشی

جوشکاری فرایندی است که در آن دو قطعه فلز به وسیله حرارت به یکدیگر جوش می‌خورند تا یک اتصال حاصل شود. رسیدن به اتصال جوشی مناسب نیاز به یک روند سازمان یافته از طراحی تا بازرسی را دارد. در این میان استفاده از ابزارهای جوشکاری مناسب و با کیفیت نقش به سزایی دارد. شرکت رونیکس برای رفع این نیاز انواع  ابزار آلات جوش و برش را با بهترین کیفیت و ایمنی بالا در اختیار شما کاربران قرار می‌دهد. در این میان می‌توان به سری اینورترها، پرفیل‌برها و همچنین فرز آهنگری رونیکس اشاره نمود.

اینورتر جوشکاری

در اسکلت‌ فلزی ساختمان برای رسیدن به حداکثر مقاومت سازه در مقابل نیرو‌های وارده عمل جوشکاری باید با دقت بسیار بالایی انجام شود. در سال‌های اخیر برای افزایش دقت در این کار از اینورتر‌های جوشکاری به جای دستگا‌های جوش قدیمی استفاده شده است. اینورتر‌های رونیکس بسیار سبک‌تر و کم حجم‌تر از دستگا‌های جوش قدیمی هستند به طوریکه به راحتی قابل حمل و مناسب کار در ارتفاع هستند. جریان خروجی این دستگاه از نوع جریان متناوب و یا ای سی می‌باشد. این جریان خروجی باعث تشکیل قوس الکتریکی یکنواخت و پایدارتر در اینورترها می‌شود در نتیجه می‌توان با طول قوس‌های الکتریکی کوتاه تر و میزان آمپرهای کم‌تر نیز به راحتی با این دستگاه‌ها جوشکاری نمود.

فرز آهنگری رونیکس

فرز آهنگری دستگاهی است شامل یک دسته و یک صفحه گرد چرخان که به منظور برش و پرداخت فلزات به کار می‌رود. میزان چرخش این فرز ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه در حالت آزاد است. قطر سنگ مورد استفاده در این دستگاه ۱۸۰ میلیمتر است. تنها مدلی که در این دسته جای می‌گیرد، ۳۲۱۰ رونیکس است که علاوه بر توان بالا دارای عملکرد مناسب در شرایط کاری فشرده است.

فرز سوپر آهنگری 3210

مونتاژ اسکلت فلزی به روش پیچ و مهره‌ای

در گذشته سازه‌های اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ای  فقط شامل ساخت سوله‌هاي صنعتی و مجتمع‌هاي عظیم پتروشیمی و سازه‌هاي مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می‌شد. اما امروزه کاربرد آن در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری با رشد چشمگیري روبرو بوده است. از مهمترین عوامل استفاده از این روش عدم نیاز به جوشکاری است که باعث افزایش سرعت کار می‌گردد. همچنین اسکلت‌های فلزی جوشی در محوطه پروژه به هم متصل می‌شوند. در روش جوشی علاوه بر نیاز به فضای مناسب، مشکل محدودیت در فراهم کردن برق نیز وجود دارد. از این گذشته لزوم استفاده از دستگاه‌هاي جوش مدرن با قدرت نفوذ بالا و…. در بسیاری از موارد دشوار است و اتصال‌های حاصل فاقد کیفیت و خارج از استاندارد هستند.

مونتاژ پیچ و مهره‌ای به 2 روش اتصالات اتکایی و اتصالات اصطکاکی صورت می‌گیرد. در این روش‌ها میزان سفتی پیچ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.  به‌طوریکه استفاده از ابزاری به نام ترک‌متر برای ایجاد پیش تنیدگی، الزام اتصال گیردار اصطکاکی است. ترک‌مترها ابزارهایی برای بستن پیچ‌ها هستند که دارای مانیتور کوچکی برای نشان دادن عدد هستند. عدد معيني از تُرك یک پيچ در حقيقت مناسب‌ترين گشتاوري است كه با اعمال آن قطعات متصل شده توسط آن پيچ بهترين بازدهي را ارائه می‌دهد.

با وجود اینکه ترک‌متر‌های مورد استفاده در اسکلت‌های فلزی نوعی خاصی از ترک‌مترها هستند اما شرکت رونیکس برای امور روزمره نیز دقت بالایی را در نظر دارد به‌طوریکه بر روی پیچ‌گوشتی‌های تولیدی خود نیز ترک‌متر تعبیه نموده است.

پیچ‌گوشتی برقی‌های ترک‌متردار رونیکس با موتور پر قدرت و گیربکس‌ صنعتی حرفه‌ای انجام کلیه امور روزانه را به امری ساده تبدیل نموده است. این پیچ‌گوشتی‌ها قابلیت تنظیم در گشتاورد‌های متفاوت را دارند. بدنه آن‌ها در مقابل  ضربات احتمالی حین کار مانند سقوط از ارتفاع مقاوم هستند. طراحی ارگونومیک این پیچ‌گوشتی‌ها باعث کاهش خستگی و کنترل آسان آن می‌گردد.

2 پاسخ به “اسکلت فلزی ساختمانی چگونه مونتاژ می‌شود؟”

  1. […] بیشتر بخوانید: اسکلت فلزی ساختمانی چگونه مونتاژ می‌شود؟ […]

  2. […] بیشتر بخوانید: اسکلت فلزی ساختمانی چگونه مونتاژ می‌شود؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.