استفاده از سشوار حرارتی برای سوزاندن رنگ

سشوار حرارتی
  • دقیقه 3
  • 1432
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

5 آذر 1396

اگر بدانید کجا و چگونه از سشوار حرارتی کمک بگیرید، پروژه ها خیلی ساده تر انجام میشوند و همچنین احتمال آسیب دیدن حین انجام کار کاهش می یابد. در این مطلب چند نکته برای پاک کردن رنگ با کمک سشوار صنعتی آورده ایم.
نکات امنیتی استفاده از سشوار صنعتی
سشوار صنعتی عملکردی مشابه سشوار مو دارد اما میزان و شدت حرارتی که میتواند تولید کند چندان شبیه نیست. برخی مدل ها میتوانند حدود 600 درجه سانتیگراد حرارت تولید کنند. این حرارت میتواند سبب سوختگی شدید پوست شود و چوب، پرده و سایر مواد قابل اشتعال را در کمتر از چند ثانیه مشتعل کند. هیچ وقت سشوار صنعتی را به سمت چیزی که قصد ندارید رنگ آن را ببرید، نگیرید. برای شل و نرم کردن چسب و به خصوص چسب لوله های پولیکا از آن استفاده نکنید.
به هیچ وجه در مجاورت مواد شیمیایی قابل اشتعال مانند تینر، استون و سایر رنگبرهای معدنی و صنعتی از سشوار حرارتی استفاده نکنید. حتما از وجود تهویه مناسب محیط کار اطمینان حاصل نمایید. بهتر است دستکش های مقاوم در برابر حرارت بپوشید. کودکان و حیوانات را از محیط کار خارج کنید. تحت هیچ شرایطی، سشوار صنعتی را روشن و حتی متصل به برق رها نکنید و حتی آن را لحظه ای به صورت روشن روی سطح قرار ندهید.
بهتر است قبل از خاموش کردن دستگاه، به آرامی دمای آن را کم کنید و قبل از خاموش کردن آن را خنک نمایید؛ هرگز سشوار صنعتی را زمانی که هنوز داغ است، رها نکنید.
چه زمانی از سشوار صنعتی استفاده کنیم
استفاده از سشوار حرارتی برای بردن رنگ، روشی سریع است و در مواقعی که امکان انتقال قطعه کار به فضای خارج برای رنگ بری وجود ندارد، بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین اگر یک اتاق پر از اشیا دکوری چوبی و اثاثیه دارید، سشوار صنعتی ابزاری مناسب است.
سشوار صنعتی روی اشیای رنگ شده خیلی خوب عمل میکند. تنها کافیست سشوار را در فاصله حدود 10 سانتیمتری از قطعه کار نگاه دارید. برای تنظیم درجه حرارت و فاصله مناسب در اجسام مختلف، بهتر است به نکاتی که در دفترچه راهنمای محصول ذکر شده است توجه نمایید. دائم سشوار را حرکت دهید و آن را ثابت روی قطعه کار نگاه ندارید؛ این کار میتواند باعث آب شدن یا سوختن قطعه کار شود. میتوانید با یک دست سشوار را نگاه دارید و با دست دیگر به کمک کاردک یا چاقو، مسیر سشوار را دنبال کنید و رنگ ها را بخراشید.
بهتر است پارچه یا ملحفه ای روی زمین پهن کنید تا رنگ هایی که میخراشید روی آن بریزد. رنگ هنگامی که گرم میشود، خیس و چسبناک است؛ وقتی دوباره خنک و سفت میشود، هر جا که افتاده باشد، به آن میچسبد. البته بعضی افراد دوست دارند بعد از کار با کاردک به جان زمین بیافتند و تکه رنگ ها را از روی سطوح بخراشند.
زمانی که در نزدیکی پنجره ها کار میکنید، دقت کنید حرارت سشوار صنعتی میتواند باعث ترک خوردن و شکستن شیشه شود. بهتر است سشوار را دورتر بگیرید و یا درجه حرارت آن را کم کنید.
اگر قرار است در نزدیکی شیارها کار کنید بهتر است یک پیچ گوشتی باریک همراه داشته باشید تا تکه های رنگ را از فضاهای باریک بیرون بکشید. شاید لازم باشد پس از اتمام کار، هنگامی که قطعه کار خنک شد آن را با مواد رنگبر بشویید تا کاملا تمیز شود. هرگز زمانی که مواد قطعه کار به مواد رنگبر آغشته است آن را حرارت ندهید، این کار میتواند موجب آتش سوزی شود.
با رعایت این نکات میتوانید برای اجرای کارهای رنگبری از سشوارصنعتی کمک بگیرید و رنگ ها را بسوزانید.در انتها توضیحاتی از رنگبرها به نقل از سایت پوشش گستر شیمی برای شما اشاره می‌کنیم:

رنگبر ها

رنگ بر ها ترکیبات شیمیایی هستند که به منظور پاک کردن رنگ ها ،رزین ها و پوشش ها به کار می روند.البته این فرایند شیمیایی می تواند با کمک روش های فیزیکی و مکانیکی مثل سنباده زدن یا روش های حرارتی همراه باشد که البته در این روش ها امکان آسیب به زیر آیند به طرز قابل توجهی بالا می رود.
در گذشته استفاده از رنگ بر های پایه سرب استفاده گسترده ای داشت که اخیرا با تحقیقات صورت گرفته متوجه شده ایم  با پراکنش سرب در محیط رنگبری و راه یافتن آن به فاضلاب ، خطرات زیست محیطی فراوانی با توجه به سمی بودن این ماده برای انواع جانداران به وجود آورده و آب های زیر زمینی را به شدت آلوده می کند.

رنگبر قلیایی

انواع مختلفی از رنگبر ها وجود دارد که عمده آن ها شامل رنگ بر های قلیایی و حلالی می شود که شرکت پوشش گستر شیمی با اتکا به دانش و تجربه متخصصان خود انواع این محصول را در سبد محصولات خود قرار داده است که قادر به رنگ بری از انواع رنگ های پودری الکتروستاتیک،رنگ های اکریلیک و پلاستیک ،رنگ های روغنی  آلکیدی و غیره می باشد. این محصولات به صورت مایع و ژلی موجود می باشد.
 رنگ بر های مایع در مواردی که امکان غوطه ور ساختن قطعات وجود دارد،مورد استفاده قرار می گیرد و امکان استفاده چند باره از آن ها وجود دارد.. همچنین برای قطعاتی که سطوح بزرگی داشته و امکان غوطه وری برای آن ها موجود نیست ،رنگبر های ژلی مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی که رنگ بر های شرکت پوشش گستر شیمی را از سایر رنگ بر های موجود در بازار تمییز می دهد،کاهش مخاطرات استفاده برای اپراتور و سهولت استفاده از آن می باشد .”

بیشتر بخوانید:

عرضه اینورترهای جدید رونیکس به بازار ابزار ایران

مصاحبه با رضا رامخو مدیر عامل شرکت رونیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.