اره نواری | راهنمای انتخاب

اره نواری - رونیکس مگ
  • دقیقه 3
  • 1416
  • 0

به قلم زهرا لاله

31 خرداد 1397

اره نواری نوعی اره پر کاربرد در صنایع مختلف است که دو شکل عمودی و افقی دارد. این اره کار برش را به روش برش سرد انجام می‌دهد و برای قطعاتی با اندازه‌ها و جنس‌های مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله مواردی را شرح داده‌ایم که کاربر را در انتخاب یک اره نواری مناسب راهنمایی می‌کنند.

برای داشتن یک انتخاب مناسب راهکارهای خوبی وجود دارد، یکی از این راهکارها بررسی نیاز قبل از انتخاب است؛ به این صورت که قبل از اقدام به انتخاب از خودتان سوالاتی می‌پرسید و سپس پاسخ‌ها را با شرایط گزینه‌های پیش رو مقایسه می‌کنید. این روش در بیشتر مواقع نتیجه خوبی دارد و منجر به یک انتخاب صحیح می‌شود. در ادامه به ذکر مواردی پرداخته‌ایم که دید شما را به ابزار مورد نیازتان بازتر می‌کنند.

اره نواری را برای بریدن چه نوع موادی می‌خواهم؟

برای بریدن مواد مختلف باید از تکنیک‌های برشی متفاوتی استفاده کرد؛ مثلاً برای بریدن آلومینیوم به تیغه‌ای با سرعت بالا نیاز داریم، در صورتی که برای بسیاری از مواد دیگر اینگونه نیست. گاهی لازم است که به منظور برش بهتر، تنظیم سرعت حرکت تیغه به دست کاربر باشد؛ از این لحاظ که با تنظیم سرعت در بخش‌های مختلف، می‌توان برش بهتر و تمیزتری داشت. بیشتر اره‌هایی که امروزه تولید می‌شوند با دور موتور متغیر و قابل تنظیم ارائه می‌شوند تا کاربر بتواند سرعت برش را متناسب با نوع و اندازه مواد مورد نظرش تنظیم کند؛ این در حالی است که اره‌های مختلف بسته به نوع کاربرد و مواد مورد برش با هم متفاوت‌اند. با این اوصاف کاربر باید قبل از خریدن اره نواری به نوع کار و همینطور موادی که قصد بریدنشان را دارد توجه کند؛ سپس با توجه به نوع کار و مواد مورد نظرتان، اره مناسب خود را انتخاب نماید.

اره نواری برش فلزات

برای بریدن فلزات با اره نواری بهتر است که جنس تیغه مورد استفاده، بی متال یا فولاد کربن باشد. تیغه‌های فولاد کربن معمولاً نسبت به تیغه‌های بی متال قیمت پایین‌تری دارند و اگر سرعت حرکت آن‌ها کمتر از 101 سانتی‌متر بر ثانیه باشد می‌توانند تجربه برش نسبتاً ملایمی را به کاربر بدهند. در سرعت بالا باید از خنک کننده استفاده کرد.

اگر کاربر ترجیح بدهد که به ازای پرداخت پول بیشتر، تیغه‌ای با طول عمر طولانی‌تر داشته باشد، باید از تیغه بی متال استفاده کند. این تیغه‌ها با جوشکاری پرتو الکترونی یک نوار از جنس کاربید بر روی فولادی با میزان مقاومت بالاتر ساخته می‌شوند. تیغه‌های بی متال می‌توانند طول عمری تا ده برابر بیشتر از تیغه‌های فولاد کربنی داشته باشند و فلزات به مراتب سخت‌تری را هم ببرند.

اره نواری چوب

بهترین انتخاب برای کسانی که با چوب سر و کار دارند تیغ اره فولاد کربنی است. در کل بهتر است که برای کار با چوب از تیغه‌های نازک‌تری استفاده شود تا خاک اره کمتری تولید شود و کاربر برش تمیزتری را تجربه کند. تیغ اره کاربید می‌تواند بهترین انتخاب برای بریدن ورق و روکش باشد. برای اطلاع از شرایط استفاده تیغ اره می‌توان به برگه راهنمای آن مراجعه کرد.

اندازه مواد و قطعاتی که قصد بریدنشان را دارم چقدر است؟

اندازه قطعه کار از این لحاظ حائز اهمیت است که تیغه‌های مختلف برای اندازه‌ها و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. طول، عرض و تعداد دندانه‌های تیغه تأثیر مستقیمی بر سرعت و کیفیت برش مواد مختلف (با جنس‌ها و اندازه‌های مختلف) دارند.

آیا قابلیت برش گروهی برایم مهم است؟

در برخی از کارهای تولیدی، برش از بخش‌های اصلی روند تولید محصول به حساب می‌آید. یکی از چیزهایی که می‌تواند سرعت تولید در این گونه کارها را افزایش دهد، برش گروهی است؛ به این صورت که تعدادی از قطعات با هم بسته بندی می‌شوند و زیر اره می‌روند. اگر کاربر به قابلیت برش چندتایی نیاز داشته باشد باید در هنگام خرید، این قابلیت را نیز به فاکتورهای اره نواری مناسب خود اضافه کند.

آیا اره نواری به دردم می‌خورد؟

در نهایت برای اینکه کاربر مطمئن شود این اره به دردش می‌خورد یا خیر؛ باید به مزایا و معایب استفاده از این ابزار و همینطور قابلیت‌هایش توجه کند و آن‌ها را با انتظاراتش از دستگاه مورد نظر مقایسه کند.

مزایای استفاده از اره نواری

استفاده از اره نواری به کاربر این امکان را می‌دهد که برای بریدن قطعه کار، نیازی به جابه‎جایی مداوم قطعات و اره نداشته باشد.

مزیت دوم استفاده از این نوع اره، امکان برش آزاد (بریدن شکل‌ها و طرح‌های مختلف) است؛ به این معنا که کاربر می‌تواند به راحتی قطعه کار را به شکل‌های قوس‌دار، گرد و … ببرد و با تغییر عرض تیغه، منحنی‌های باریک‌تری را برش بزند.

معایب اره نواری

  • محدودیت برش‌کاری
  • محدودیت حرکتی

حرف آخر

در نهایت می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از ابزارآلات مورد بررسی و همینطور انتظاراتی که از ابزار مورد نظرتان دارید و سپس مقایسه آن‌ها با یکدیگر، ابزار مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.