انواع ابزارالات نجاری

ابزار نجاری

به قلم زهرا لاله

7 تیر 1397

شغل نجاری یک شغل فیزیکی است که انجام آن منوط به استفاده از ابزار آلات مختلف و انجام کار فیزیکی است. مشاغل مختلفی در جهان از انواع ابزارالات نجاری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در صنایع مبلمان سازی، کابینت سازی، صنایع دستی، دکوراسیون داخلی، منبت کاری، معرق کاری و … استفاده از ابزارهای نجاری مختلفی به چشم می‌خورد. استفاده از این ابزارآلات باعث شده تا سرعت و روند تولید به شدت افزایش پیدا کند و انجام کارها با سرعت بیشتر و انرژی کمتری برای افراد امکان پذیر شود. این ابزارالات را می‌توان در سه دسته کلی و از لحاظ منبع تغذیه تقسیم بندی کرد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
ابزارالات نجاری دستی: وجود این ابزارالات در هر کارگاه نجاری لازم و ضروری است و به راحتی قابل حمل می‌باشند. از میان این ابزارها می توان به پیچ گوشتی، مغار، رنده دستی، چکش، اره دستی، گیره و پیچ دستی اشاره کرد.

ابزارالات نجاری برقی: از پرکاربردترین ابزارها در صنایع چوب، ابزارالات برقی می باشد. بسیاری از مشاغل بسته به نیاز خود از این ابزارها استفاده می کنند. به طور مثال افراد فعال در حوزه مبلمان سازی از ابزارهای متفاوتی نسبت به فعالان در حوزه های هنری استفاده خواهند کرد. اره زنجیری، اره میزی، اره فارسی بر، اره گردبر، دریل، رنده برقی، پیچ گوشتی برقی، اره عمودبر، فرز و اورفرز، سنباده زن و بلوور برقی از ابزارالات برقی پرکاربرد در نجاری هستند.

ابزارالات نجاری بادی: این گروه از ابزارالات که به ابزارهای پنوماتیک نیز معروف هستند، کاربرد فراوانی در مبل سازی، کابینت سازی و سایر مشاغل کار با چوب دارد. از میان این ابزارها می توان به میخکوب بادی، منگنه کوب بادی، دریل بادی، پیچگوشتی بادی و پیستوله بادی اشاره کرد.
بسیاری از افراد علاقه‌مند به حوزه شغلی نجاری، سعی می‌کنند که قبل از ورود به این حیطه کاری لیست جامعی از ابزارالات نجاری تهیه کرده و با بررسی آن‌ها ببینند که اصلاً توانمندی استفاده از این ابزار و فعالیت در حوزه مذکور را دارند یا خیر. رونیکس مگ در ادامه لیست جامعی از انواع ابزارآلات نجاری تهیه کرده است که می‌تواند مورد توجه و استفاده کاربران قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری در چیست؟

با 40 ابزار پرکاربرد نجاری آشنا شوید:

 


چکش میخ کش
در ساده‌ترین حالت، برای بیرون کشیدن میخ و همینطور کوبیدن آن در حین نجاری به یک ابزار دستی ساده نیاز داریم که در عین سادگی بتواند هر دو کار را برای ما انجام بدهد، به همین منظور می‌توان از چکش میخ کش استفاده کرد.
متر اندازه گیری
برای اندازه‌گیری قطعات مختلف چوب به یک ابزار اندازه‌گیری نیاز داریم که با استفاده از آن بتوان قطعات مختلف (با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف) را اندازه‌گیری کرد. به طور معمول برای انجام این کار از یک متر مناسب استفاده می‌شود.
چاقوی نجاری
در برخی موارد ممکن است که برای بریدن یا صاف کردن بخش کوچکی از کار به ابزاری مشابه چاقو احتیاج شود، به همین منظور در میان انواع ابزار آلات نجاری، ابزاری هم تحت عنوان چاقوی نجاری طراحی و ساخته شده است که در چنین شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد خرید فارسی بر


رطوبت سنج چوب
برای انجام برخی از کارها بر روی چوب، لازم است که کاربر از میزان رطوبت قطعه کار مطلع باشد. برای کشف میزان رطوبت چوب از دستگاهی به نام رطوبت سنج چوب استفاده می‌شود.
مغار و مته دستی
برای پیاده سازی برخی از طرح‌ها بر روی چوب، استفاده از ابزارآلات برقی پاسخ‌گو نیست وباید دست به دامان ابزار دستی از جمله مغار و مته دستی شد.
انواع سمبه
انواع سمبه از دیگر ابزار دستی برای پیاده کردن طرح‌های مختلف بر روی قطعه کار هستند.
تراز نجاری
برای بررسی صاف و تراز بودن قطعه کار لازم است که از ابزار تراز استفاده شود، تراز نجاری برای پاسخ دادن به همین نیاز طراحی و ساخته شده است.
پیچ‌گوشتی
برای باز و بسته کردن پیچ‌ها باید از پیچ گوشتی استفاده کرد.
زاویه یاب و نقاله
زاویه یاب و نقاله ابزارهای هستند که برای تعیین زوایای مختلف و اندازه‌گیری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گونیای نجاری
برای بررسی عمود بودن زوایای مختلف باید از گونیای نجاری استفاده کرد.
رنده دستی
رنده دستی نجاری ابزاری است که برای صیقل کردن سطوح مختلف کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کولیس (قطرسنج)
برای اندازه‌گیری قطر قطعات مختلف، ابزار مخصوصی تحت عنوان کولیس وجود دارد که مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.
گیره نجاری
یکی از نکات مهم در حین کار نجاری این است قطعه کار محکم در جای خود قرار بگیرد و تکان نخورد، به همین منظور می‌توان از گیره نجاری استفاده کرد.
جیگ و فیکسچر
جیگ و فیکسچر دو مورد از ابزارالات نجاری هستند که برای سوراخ‌کاری دقیق و هدایت‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اره دستی
اره‌های دستی برای برش دستی قطعات مختلف کار استفاده می‌شوند.
فلزیاب
جالب است بدانید که فلزیاب‌ها در نجاری هم استفاده می‌شوند، از موارد استفاده آن‌ها می‌توان به یافتن تکه‌های میخ و پیچ‌هایی اشاره کرد که در چوب یا قطعه کار جا مانده‌اند.
اره مویی
برای برش‌های ریز و ظریف می‌توان از ابزار ظریفی تحت عنوان اره مویی استفاده کرد.
میز کار
برای نصب گیره‌ها، اره‌ها و … و همینطور پیش بردن بهتر کار لازم است که از میز کار استفاده کنیم.
تابلو ابزارالات نجاری
تابلو ابزارالات نجاری ، ابزاری است که برای ترتیب دادن و دسترسی راحت‌تر به ابزار مختلف نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مکنده خاک اره
در حین کار با چوب و برش‌های گسترده نیاز است که براده‌های چوب را جمع کنیم تا بتوانیم ادامه کار را هم با کیفیت خوب و مطلوبی انجام دهیم، به همین منظور باید از ابزار مکنده خاک اره استفاده کرد.
دستگاه سنگ زنی و تراشکاری
در نجاری از دستگاه سنگ‌زنی برای بریدن و حالت دادن به لبه‌های قطعه کار استفاده می‌شود.
اره میزی
این نوع اره‌ها برای بریدن قطعات بزرگ اما دارای ضخامت محدود مناسب‌اند. با حرکت دادن چوب بر روی میز و به سمت تیغه برش این اره‌ها می‌توان قسمت‌های مورد نظر را برید.
اره گرد
اره گرد یکی از اره‌های مورد استفاده در نجاری است که در مواقع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی نیاز به ایجاد برشی داریم که با استفاده از اره میزی امکان‌پذیر نیست و به جای آن باید از این ابزارالات نجاری استفاده کرد.
اره عمود بر
از این اره در مواقعی استفاده می‌شود که لازم است قطعه یا قطعاتی را به صورت عمودی برش بزنیم.

بیشتر بخوانید: مراحل اجرای سقف عرشه فولادی؛ از نصب ورق تا بتن ریزی

بیشتر بخوانید:روش صحیح آب بندی موتورسیکلت


سمباده لرزان
به منظور تمیزکاری و براده برداری سطوح چوبی از سمباده لرزان استفاده می‌شود.
فارسی بر
برای ایجاد زوایای 45 درجه (فارسی بری) باید از دستگاه فارسی بر استفاده کرد.
اور فرز
اورفرز ابزاری برای برش و صیقل دادن قطعات چوبی است که در نجاری کاربرد فراوانی دارد. معمولاً با استفاده از این وسیله بر روی چوب‌ها شیارها و طرح‌های منظمی ایجاد می‌کنند.

اره نواری
برای برش‌های طولی و همینطور بریدن قوس، فاق و زبانه، تبدیل کنده‌های چوب به الوار و … به ابزاری نیاز است که بتواند با ظرافت کامل کار برش را انجام دهد، اره نواری ابزاری است که این کار را به خوبی انجام می‌دهد.
روتر نجاری
با استفاده از روتر نجاری می‌توان لبه‌های قطعات کار را شکل داد.
رنده برقی
صاف کردن سطوح چوبی و پیوسته کردن ناهمواری‌های آن کار سختی است که با استفاده از رنده برقی خیلی راحت و آسان انجام می‌شود.
بادپاش
باد خروجی کمپرسور باد، از طریق یک نازل تفنگی شکل به اسم بادپاش به بیرون می‌وزد. از کاربردهای بادپاش در نجاری می‌توان به پاک‌سازی محل برش و قطعه کار اشاره کرد.
منگنه کوب
گاهی در نجاری لازم است که قطعات را با بست‌های سبکی مثل منگنه به هم وصل کنیم، در چنین مواقعی می‌توان از منگنه کوب کمک گرفت. منگنه کوب بدون اینکه انرژی زیادی از شما بگیرد، سوزن‌های منگنه را با فشار زیادی به قطعه کار می‌کوبد و قطعات را محکم به یکدیگر وصل می‌کند.
میخ کوب
کوبیدن میخ علاوه بر اینکه کار طاقت‌فرسایی است، به خاطر لزوم سریع، صاف و دقیق کوبیده شدنش، کار سختی هم می‌باشد. برای انجام راحت‌تر این کار می‌توان از وسیله میخ کوب استفاده کرد.
پمپ باد
پمپ باد وظیفه تولید و تأمین باد ابزارآلات بادی را بر عهده دارد. یکی از این ابزارآلات که در بالا هم به آن اشاره کردیم بادپاش است.
دریل ستونی
این نوع دریل دارای یک پایه بوده و کاربر برای استفاده از آن نیازی به حمل و نقل ندارد، به عبارتی در این مدل دریل برعکس مدل‌های دیگر؛ دریل ثابت است و کاربر فقط قطعات چوب را جابه‌جا می‌کند.
گیره F شکل و گیره تسمه‌ای
با استفاده از این گیره‌ها می‌توان قطعات کار را محکم در جای خود نگه داشت و بر روی آن‌ها کار (از برش تا ایجاد طرح و …) کرد.
پیچ گوشتی برقی
با استفاده از پیچ گوشتی برقی می‌توان خیلی سریع‌تر از همیشه پیچ‌ها را باز و بسته کرد.
لبه گیر
با استفاده از لبه گیر می‌توان لبه‌های قطعه کار را شکل داد.
کتابچه راهنما
با استفاده از یک کتابچه راهنمای نجاری می‌توانید طبق اصول و گام به گام پیش بروید و در هر جایی از کار که به مشکل برخوردید مشکلتان را برطرف کنید.
دریل برقی
پرکاربردترین ابزار برقی در بین انواع ابزارالات نجاری دریل برقی است. دریل ابزار نام آشنایی است که برای سوراخ‌کاری نقاط مختلف قطعه کار استفاده می‌شود. جالب است بدانید در قدیم از دریل های دستی برای سوراخ کاری چوب استفاده می کردند. امروزه نیز برای برخی کارهای هنری و در مکان هایی که دسترسی به برق دشوار است، دریل دستی کاربرد دارد. اما اکنون با پیشرفته تر شدن ابزارآلات، دریل های برقی جایگزین دریل های دستی شدند.

با کمک این لیست جامع می‌توانید مجموعه کاملی از ابزارالات نجاری را بررسی کنید و خود را محک بزنید که آیا آدم نجاری هستید یا خیر.ابزارالات نجاری روز به روز پیشرفته تر شدند و اکثر ابزارهای دستی جای خود را به ابزارالات برقی دادند. از این رو دستگاه هایی با کارایی سریع و کیفیت بالاتری وارد بازار شدند و تنها با در دست گرفتن آن ها، خود ابزار کار را در کمترین زمان ممکن پیش می برد.
اگر قصد دارید به عنوان یک فرد تازه کار این شغل را شروع کنید و یا به دنبال گسترش کارگاه نجاری تان می‌باشید، نیاز است با بررسی لیست بالا ابزارالات نجاری مورد نیاز خود را تهیه کرده و با بررسی مشخصات و قیمت آن ها بهترین گزینه ها را متناسب با نوع کاربری و بودجه خود انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:بررسی بهترین مینی فرزهای بازار ابزار ایران

نکاتی که در انتخاب چاقوی حکاکی روی چوب باید در نظر بگیرید به نقل از سایت نوبلی:

“قبل از اینکه انتخاب های خود را برای چاقوی حکاکی روی چوب فهرست کنیم، برای شما ضروری است که بدانید هنگام انتخاب ابزار حکاکی چه نکاتی را باید در نظر بگیرید. این ملاحظات ممکن است برای حکاکی های متخصص واضح باشد. با این حال، بیشتر مبتدیان با این ملاحظات آشنا نیستند. بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا ملاحظات کلیدی هنگام خرید ابزار حکاکی وجود دارد:

گرفتن: دستگیره یکی از مهم ترین مواردی است که در انتخاب چاقوی منبت کاری باید به آن توجه کنید. این به این دلیل است که هنگام کنده کاری یک تکه چوب ساعت ها روی آن کار می کنید. بنابراین ضروری است که چاقویی با دسته راحت انتخاب کنید تا مطمئن شوید که دستانتان هنگام نگه داشتن چاقو خسته نمی شوند. 

به طور کلی، اکثر چاقوهای حکاکی با کیفیت بالا دارای دسته های چوبی هستند زیرا بهترین چسبندگی را دارند. بنابراین هنگام انتخاب چاقوی حکاکی باید حتما به دنبال دسته های چوبی و دستگیره ارگونومیک باشید. 

تیغه: چوب ماده ای سخت است و برای بریدن و تراشیدن آن به تیغه ای با کیفیت و تیز نیاز دارد. علاوه بر چقرمگی، تیغه باید به راحتی تیز شود. بنابراین تیغه ایده‌آل از فولاد سخت شده ساخته می‌شود و لبه‌ای کوتاه و در عین حال تیز خواهد داشت. 

نوک تیز بودن تیغه نیز برای افزودن جزئیات جزئی به حکاکی ها اهمیت زیادی دارد. بنابراین هنگام خرید چاقوی حکاکی باید به دنبال نوک تیز بودن تیغه باشید.”

17 پاسخ به “انواع ابزارالات نجاری”

  1. علی نهاوندی گفت:

    عرض ادب ابزارالات نجاری برقی جنس خیلی خوب از کجا میتونیم بخریم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، جهت خرید ابزارآلات نجاری برقی رونیکس و سایر برندهای برتر ابزار می‌توانید به ابزارفروشی‌های معتبر در سراسر کشور مراجعه کنید.

  2. کامران گفت:

    برای کار سالم و تمیز نگه داشتن ابزار نجاری چه کار هایی باید انجام بدیم؟ در برابر مشکلاتی مثل زنگ زدن ابراز یا شکستن یا خراب شدنشون باید چه کارایی برای پیشگیری انجام بدم؟ کاش بشه تو یه مقاله جدا نحوه کار و استفاده از این ابزار رو توضیح بدین تا ابزارمون زود خراب نشن

  3. ابراهیم محمدی راد گفت:

    اول از همه بگم، من اصلاً نجار حرفه‌ای نیستم، ولی تو این حوزه هنری کار می‌کنم و باید بگم این ابزارالات نجاری به من کمک کردن تا خلاقیت‌هامو به راحتی اجرا کنم. گاهی فقط با یک اره دستی ساده می‌تونم تصویری زیبا روی چوب بیافرینم. یا مثلاً وقتی دارم یک اثر هنری می‌سازم، اورفرز برقی کمکم می‌کنه تا جزئیات رو به خوبی پردازش کنم. این ابزارها واقعاً قابل اعتماد و بادوام هستن و راستش رو بخواهید به نظر من این همون چیزیه که هر هنرمند نیاز داره. از کیفیت و دوامشون مطمئنم و خیلی خوشحالم که تونستم تو کارم این ابزارها رو به کار بگیرم. حتی اگه شما هم مثل من تو این حرفه تازه‌کارید، پیشنهاد می‌کنم شروع کنید با این سری ابزار، چون واقعاً کار استفاده ازشون لذت‌بخشه مرسی از سایت خوبتون

  4. Bahman گفت:

    سلام خسته نباشید من قصد دارم یه کارگاه نجاری کوچیک بزنم و اگر خدا بخواد کم کم توسعه بدم کارمو الان برای یه کارگاه کوچیک با 4 نفر نیروی کار به چه ابزاری و با چه تعدادی نیاز دارم؟ می خوام یه آمار حداقلی داشته باشم میدونم ابزارالات زیادی برای نجاری وجود داره ولی خب من که الان بودجه خریدشو ندارم پس می شه لطف کنید ابزار الات ضروری برای شروع کار رو بهم معرفی کنید اگر کسی از دوستان در این زمینه تجربیاتی داره که در اختیار من بزاره ممنون میشم

  5. اصغر میری گفت:

    سلام اره عمود برم زمان برش لرزش زیادی پیدا کرده و صفحه رو اینطور که باید صاف برش بده نمیبره تیغه رو هم عوض کردم ولی مشکلم حل نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. دستگاه را مطابق دفترچه راهنما تنظیم کنید. اگر مشکل برطرف نشد، به مراکز خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه خود مراجعه کنید. اگر عمودبر شما رونیکس است، جهت اطلاع از نزدیک‌ترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرالت به محل سکونت خود، با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید.

  6. سینا گفت:

    اره نواری فقط به صورت دستی وجود داره یا مدل ثابت و یا رومیزی این دستگاه هم هست؟ امکانش هست مدل های مختلف این نوع اره رو ببینم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اره نواری در انواع عمودی، افقی، اره نواری مخصوص برش فلز، اره نواری مخصوص برش گوشت، اره نواری مخصوص چوب، بنچ تاپ و … تولید و عرضه می‌شوند. در حال حاضر، رونیکس اره نواری تولید نمی‌کند.

  7. مهدیار گفت:

    برای بریدن تنه درخت به کنده های کوچیک تر از چه ابزار ثابتی میشه استفاده کرد که هم قدرت کافی رو داشته باشه هم کار رو با سرعت خوبی انجام بده؟

  8. علی گفت:

    میخکوب چه مدل هایی داره برای کار های سبک نجاری کدوم مدل از این دستگاه تولید میشه؟

  9. نیما گفت:

    میخکوب چه مدل هایی داره برای کار های سبک نجاری کدوم مدل از این دستگاه تولید میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.