همه چیز درباره‌ ابزارآلات باغبانی | راهنمای کامل + عکس و فیلم

به قلم زهرا لاله

31 خرداد 1397

با شنیدن کلمه‌ی «باغبانی»، اولین چیزی که به ذهن اکثر ما می‌آید، باغی بزرگ با درختان میوه، فضای سبز و مسئولیت‌های طاقت‌فرسا است. البته، باغبانی مانند مشاغل دیگر، مسئولیت‌های بسیاری با خود به همراه دارد؛ اما این تنها بعد باغبانی نیست! باغبانی در بعدی گسترده‌تر، تاثیر خارق‌العاده‌ای بر رشد اقتصادی دارد. از این رو، توجه به اصول باغبانی حرفه‌ای در مراحل کاشت، داشت، برداشت و کاربرد ابزارآلات مناسب باغبانی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. به این معنا که باغبانی چه حرفه‌ی شما باشد و چه سرگرمی‌ شما، چه در ابعاد باغ باشد، چه به کوچکی یک باغچه، شما به ابزارآلات مخصوص باغبانی احتیاج و متناسب با کاربری مورد نظرتان نیاز دارید! سوالی که باید در ابتدا از خود بپرسید، این است که تا چه اندازه با انواع ابزارآلات باغبانی آشنا هستید؟ آیا اسامی آن‌ها را می‌دانید؟ برای شروع بهتر است کدام‌یک را بخرید؟ لیست ابزار باغبانی شما باید شامل ابزاری باشد که بتوان در تمام مراحل باغبانی از آن‌ها استفاده کرد.

در این مقاله، راهنمای جامعی در مورد انواع ابزارهای ضروری است که باید در لیست ابزار باغبانی خود قرار دهید. با ما همراه باشید!

نگاهی کوتاه به باغبانی و ابزارآلات مناسب آن

باغبانی مراحل مختلفی دارد و هر یک از این مراحل به ابزار مخصوص خود نیاز دارد. کاشت، جابه‌جایی، هرس‌کردن و قلمه‌زدن، آب‌یاری، سم‌پاشی، کود‌دهی و برداشت محصولات، نمونه‌هایی از مراحل مختلف باغبانی هستند. ابزارآلات باغبانی در انواع دستی و برقی تولید می‌شوند. برای نگهداری از گیاهان و محصولات خود به نحو احسن، باید همه‌ی ابزارآلات مورد استفاده در این مراحل را در دسترس داشته باشیم. در بخش زیر، ابزارآلات باغبانی بر حسب نوع کاربرد تقسیم‌بندی شده‌اند:

بیشتر بخوانید: حضور پرقدرت رونیکس در اولین روز نمایشگاه بین‌المللی ابزار اهواز

گروه‌بندی و لیست کامل ابزارآلات ضروری برای باغبانی

گروه‌بندی لوازم و ابزار باغبانی ضرورینام ابزارکاربرد ابزار
لباس باغبانیلباس کارحفظ ایمنی افراد
لباس باغبانیدستکش باغبانیحفظ ایمنی دست و پوست، جلوگیری از بریدگی یا آسیب‌دیدن دست
لباس باغبانیعینک باغبانیحفظ ایمنی چشم در برابر صدمات
لباس باغبانیکلاه باغبانیمحافظت پوست نسبت به آفتاب‌سوختگی
لباس باغبانیکفش و چکمه‌ی باغبانیمحافظت و حفظ ایمنی پای افراد
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکبیل باغبانیجابه‌جاکردن خاک و حفاری  
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکبیلچه باغبانیانتقال خاک به گلدان و کاشت نهال و پیاز
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاککج‌بیل باغبانیکندن علف‌های هرز و یکنواخت‌کردن سطح خاک
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکبیل پاروییحفاری و کندن گودال‌های عمیق، درآوردن ریشه‌ی گیاهان
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاککلوخ‌شکنشخم‌زدن خاک و شکستن سنگ و کلوخ
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکچنگک باغبانیجابه‌جایی و پوک‌کردن خاک
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکشن‌کشجداکردن اجسام سخت و درشت مثل سنگ و قلوه سنگ و … از خاک نرم
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکتیلرعملیات خاک‌ورزی
ابزارهای باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاکوجین‌کن (کولتیواتور)خاک‌ورزی ثانویه و وجین‌کردن بین ردیف‌های کشت
هرس‌کننده‌های باغبانیچاقوی باغبانی (چاقوی قلمه‌زنی)هرس باغچه، کندن خاک، پیوندزدن و قلمه‌زدن انواع گیاهان
هرس‌کننده‌های باغبانیاره‌ باغبانی دستیهرس شاخه‌های درشت‌تر و ضخیم‌تر و جدا کردن شاخه‌های خشک از درختان
هرس‌کننده‌های باغبانیاره‌ باغبانی برقیبریدن شاخه‌های بزرگ و تنه‌ی درختان خشکیده
هرس‌کننده‌های باغبانیداس باغبانیکندن علف‌های هرز
هرس‌کننده‌های باغبانیقیچی باغبانیهرس، بریدن و کوتاه‌کردن شاخه‌ها و برگ‌های نازک
هرس‌کننده‌های باغبانیقیچی هرسهرس و بریدن شاخه‌ها و برگ‌های ضخیم‌تر
هرس‌کننده‌های باغبانیشاخه‌‌زنهرس شاخه‌های درختان و درختچه‌ها
هرس‌کننده‌های باغبانیشمشادزنشکل‌دادن و مرتب‌کردن ظاهر درختچه‌ها و بوته‌ها
هرس‌کننده‌های باغبانیچمن‌زنکوتاه و مرتب‌کردن چمن‌ها
هرس‌کننده‌های باغبانیحاشیه‌زنکندن علف‌های هرز و ایجاد آراستگی در فضای سبز
ابزارهای جمع‌آوری شاخ و برگخزان‌روب (بلوور)روبیدن برگ‌های خشک و زدودن گرد و غبار از سطوح مختلف  
ابزارهای جمع‌آوری شاخ و برگچرخ دستی (فرغون)جابه‌جایی کود، خاک، شاخ و برگ و…
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانپمپ آب کشاورزیتأمین آب برای گیاهان
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانپمپ کف‌کشزدودن ناخالصی از آب
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانآب‌پاش باغبانی (از شلنگ و سر شلنگ و آب‌پاش ساده تا سیستم‌های پیشرفته‌ی آبیاری)آبیاری گیاهان
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانسم‌پاشسم‌پاشی و زدودن انواع آفات از گیاهان
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانالک باغبانیالک مخصوص آفت گندم، انواع غلات و یا ذرت
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانعلف‌تراشاز بین بردن علف‌های هرز
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانمه‌پاشتنظیم رطوبت و خنک‌شدن محیط
ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهانکودپاش و بذرپاشتوزیع و پاشش کود و بذر

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

لباس باغبانی: اولین اولویت، حفاظت و ایمنی کار

در هر زمینه‌ای که مشغول فعالیت هستید، استفاده از لباس مناسب با ایمنی کافی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین اصولی است که باید به آن توجه داشته باشید. برای باغبانی نیز با توجه به نوع کار و میزان فعالیت خود باید از لباس، دستکش، عینک، کلاه، کفش و چکمه‌ی مناسب استفاده کنید.

لباس کار

انتخاب لباس کار مناسب برای کشاورزان و باغ‌داران بسیار مهم است؛ چراکه در شرایط آب و هوایی مختلف در طول سال کار می‌کنند و در معرض نیش حشرات و سایر جانوران موجود در گیاهان قرار دارند. لباس کار باغبانی برحسب جنس، سایز و نوع کاربری انواع مختلفی دارد.

نکات خرید یک لباس کار خوب و ایمن برای باغبانی را به نقل از سایت ایمن کلاسیک بخوانید:

” ملزومات لباس کار باغبانی 

شاید تصور کنید که لباس باغبانی تنها شامل پیراهن و شلوار مخصوصی است که کاربر می‌پوشد. درصورتی‌که پوشاک مخصوص کشاورزان و باغداران اقلام جانبی متعددی دارد. به طور کلی ملزومات لباس کار باغبانی شامل موارد زیر هستند.

۱- پیراهن و شلوار باغبانی

البسه باغبانی اغلب به رنگ سبز و به صورت لباس کار دو تکه یا سرهم تولید می‌شوند. این پوشاک به دلیل جنس پارچه به کار رفته در آن‌ها می‌توانند از بدن شما در برابر خارهای گیاهان و سایر عوامل محیطی محافظت کنند. پارچه شلوار و پیراهن باغبانی از مواد باکیفیت و بادوام تهیه می‌شوند. به‌همین دلیل در مقابل شستشوی مکرر مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

۲- چکمه باغبانی

کفش کار باغبانی، چکمه، یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی است که برای انجام امور کشاورزی و باغبانی به آن نیاز خواهید داشت. هدف از پوشیدن چکمه این است که از پای خود در برابر اجسام تیز و خار و خاشاک محافظت کنید و از تماس پا با آب جلوگیری می‌شود. چکمه باغبانی کمک می‌کند که به هنگام انجام کار از پیچ خوردن پا نیز پیشگیری شود. خرید چکمه باغبانی مناسب اجازه نمی‌دهد که بیماری‌هایی مانند میخچه و عفونت‌های قارچی را تجربه کنید. 

بسته به شرایط کاری، می‌توانید انواع ساق بلند یا ساق کوتاه چکمه باغبانی را خریداری نمایید. مثلاً اگر در دامداری‌ یا استخرهای پرورش ماهی فعالیت دارید، بهتر است چکمه ساق بلند را در لیست خرید خود قرار دهید. این مدل از چکمه‌ها علاوه‌بر این‌که قسمت‌های ساق را می‌پوشانند تا زانوی کاربر نیز بالا می‌آیند. به‌همین دلیل از تمام قسمت‌های پا محافظت می‌کنند. 

یک چکمه باغبانی خوب باید به هنگام استفاده طولانی مدت کاملاً راحت باشد، در ضمن عایق مناسبی در برابر نفوذ آب محسوب شود. دوام بالا و مقاومت در مقابل پارگی نیز از دیگر خصوصیات محصولات باکیفیت هستند.

۳- دستکش باغبانی

بسیاری از کسانی که در حوزه باغداری مشغول به کار هستند، دستانی زبر و زمخت دارند. بنابراین، برای این‌که بتوانید از دستان خود در برابر خار و خاشاک، کودها و سموم شیمیایی محافظت کنید، باید به فکر تهیه یک دستکش کار با کیفیت باشید. برای این‌که بتوانید یک دستکش باغبانی خوب را تهیه نمایید، لازم است ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • دستکشی را بخرید که وزن سبکی داشته باشد.
  • در برابر نفوذ رطوبت مقاومت مطلوبی از خود نشان دهد.
  • ضخامت دستکش باغبانی نباید خیلی زیاد باشد؛ زیرا ضخیم بودن آن باعث می‌شود که نتوانید دستان خود را به چابکی حرکت دهید.
  • متریال به کار رفته در دستکش باغبانی باید در برابر مواد شیمیایی مانند کود، سوراخ شدن، پارگی و سایش مقاوم باشد.
  • طراحی محصول باید ارگونومیک باشد تا از خستگی دست کاربر جلوگیری کند.”

۴- کلاه باغبانی

یکی دیگر از اقلام لباس کار باغبانی کلاه‌های مخصوص است. استفاده از این ابزار به ویژه در مناطقی که تابش نور آفتاب شدید است، اهمیت بسیار زیادی دارد. یک کلاه باغبانی خوب باید ضمن سبک بودن به راحتی روی سر قرار بگیرد؛ علاوه‌برآن مقاومت بالایی در مقابل اشعه آفتاب داشته باشد. یکی از پرطرفدارترین مدل‌های کلاه باغبانی نوع حصیری است که به دلیل وزن سبک کاربرد بالایی دارد. پرورش دهندگان زنبور عسل نیز بهتر است که از کلاه‌های ویژه که دارای بخش‌های محافظ سر و صورت برای جلوگیری از نیش زدن حشره هستند، استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: ادای احترام به بزرگان بازار ابزار خوزستان، هدف رونیکس از حضور در نمایشگاه؛ مصاحبه با محمدرضا رامخو، مدیرعامل رونیکس

دستکش باغبانی

قبل از انجام هر کاری در باغ یا باغچه‌ی خود، از دستکش مخصوص باغبانی استفاده کنید. ممکن است پوست شما هنگام کار با گیاهان یا خاک و مواد شیمیایی از قبیل سم و کود، نسبت مواد مختلفی واکنش دهد و شاید حتی نمی‌دانستید که به آن‌ها حساسیت داشتید. اگر برای واکنش‌های حساسیت‌زا آمادگی نداشته باشید، ممکن است دچار مشکلات شدید پوستی شوید. بنابراین، اگر پوست حساسی دارید، باید حواستان باشد که در هنگام هرس گیاهان حتماً از دستکش استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است پوست دست‌هایتان با شاخ و برگ درختان یا خارهای آن‌ها برخورد کرده و دچار آسیب‌دیدگی شود.

هنگام کار با انواع قیچی و اره‌ی باغبانی نیز با استفاده از دستکش باغبانی از بریدن و خراشیده‌شدن دستانتان و یا هر آسیب احتمالی دیگر جلوگیری کنید.

عینک باغبانی

عینک باغبانی همانند دستکش باغبانی از شما در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. هنگام سم‌پاشی، استفاده از انواع اره، کوددهی به گیاهان، هرس‌کردن آن‌ها و یا حتی جداکردن شاخه‌ها و برگ‌های خشک درختان، ممکن است ذرات شیمیایی سمی یا ذرات ریز خشک چوب وارد چشمان شما شده و به آن‌ها آسیب بزند. از این رو، استفاده از عینک باغبانی، هنگام کار در باغ یا باغچه از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلاه باغبانی

کلاه باغبانی زیر آفتاب شدید و فصل گرم تابستان محافظ خوبی برای پوستتان خواهد بود. هنگام خرید کلاه باغبانی به مواردی مانند سایز و جنس مناسب کلاه و حاشیه‌ی کافی در لبه‌ی آن برای محافظت از آفتاب‌سوختگی دقت داشته باشید.

چکمه و کفش باغبانی

هنگام کار در باغ و باغچه یا زمین، از چکمه یا کفش‌های مناسبی استفاده کنید تا از پاهای شما را در مقابل بارندگی، گزش حشرات و … محافظت کنند.

نکته:
یکی از مراحل نگهداری از گیاهان، سم‌پاشی و کوددهی است. چه در این مراحل، از مواد  شیمیایی استفاده می‌کنید، چه مواد طبیعی، بهتر است از ماسک‌های فیلتردار در کنار لباس باغبانی پوشیده، عینک و دستکش استفاده کنید.
بسیاری از مواد درون سموم و کودهای شیمیایی یا زیستی و گازها و بخارات این مواد، به ریه‌های شما آسیب می‌رسانند. بهتر است تا حد امکان، زمان کمی را در مجاورت این مواد صرف کنید و در هنگام کار با این مواد، از لباس پوشیده، عینک و دستکش استفاده کنید.

ابزار باغبانی مناسب برای کندن و زیر و رو کردن خاک

ابزارهای کندن و زیرو رو کردن خاک
ابزارهای کندن و زیرو رو کردن خاک

کندن و شخم‌زدن خاک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای باغبانی و کشاورزی انجام دهید. برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

بیل باغبانی

بیل، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای مجموعه ابزارآلات باغبانی است که برای حفاری و جابه‌جایی خاک باغچه استفاده می‌شود. در واقع، می‌توان گفت که هر جایی باغچه یا باغی باشد، وجود بیل نیز ضروری است. از انواع اندازه‌ها و مدل‌های مختلف بیل، برای حفاری و جابه‌جایی خاک، کود و … استفاده می‌شود. بیل‌های معمولی عموماً وزن زیادی دارند؛ اما برخی از بیل‌ها نیز از موادی با وزن کمتر ساخته شده‌اند و با وجود وزن کم، کیفیت بالایی هم دارند.

بیلچه‌ باغبانی

چه باغبان باشید، چه عاشق گل‌کاری در باغچه‌تان باشید و چه گلخانه داشته باشید، در هر صورت به بیلچه نیاز دارید. با استفاده از این ابزار می‌توانید خاک را زیر و رو کنید؛ گودال بکنید یا شاخه و برگ‌های تیغ‌داری را که روی خاک هستند، جابه‌جا کنید. با این اوصاف، بیلچه در صدر لیست ابزارآلات باغبانی قرار می‌گیرد و هر کسی که در این حوزه فعال است به آن نیاز دارد. از دیگر کاربردهای بیلچه می‌توان به جابه‌جا کردن خاک گلدان، کاشت بذر، کاشت نهال، از بین بردن علف‌های هرز و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که از بیلچه برای حفاری‌های کوچکی استفاده می‌شود که نمی‌توان از بیل برای انجام آن‌ها استفاده کرد. نکته‌ی مهمی که درباره بیلچه وجود دارد این است که باید دسته‌هایی با رنگ روشن داشته باشند تا به راحتی بتوان آن‌ها را در میان باغچه (خاک و شاخ و برگ) تشخیص داد.

بیشتر بخوانید:انواع ابزار گچ کاری

کج‌بیل باغبانی

کج‌بیل، ابزاری با دسته‌ی بلند و اغلب چوبی است. کج‌بیل‌ها به دو دسته‌ی پهن و باریک تقسیم می‌شوند و هر کدام نیز کاربرد خاص خود را دارند.

کج بیل پهن در انتهای دسته‌ی خود تکه‌ی فلزی پهنی دارد. از این نوع ابزار بیشتر برای جمع‌آوری یا کنارزدن خاک استفاده می‌شود. کج بیل باریک در انتهای دسته‌ی خود تکه‌ی فلزی چنگک مانندی دارد. این ابزار بیشتر برای بیرون‌کشیدن علف‌های هرز و نرم‌کردن خاک استفاده می‌شود.

بیل پارویی

گاهی اوقات لازم است که به دلیل کمبود فضا یا دلایل دیگر، از بیل دیگری استفاده کنیم. بیل پارویی که تیغه‌ی آن به صورت مربع‌شکل ساخته شده است، برای حفاری و کندن گودال‌های عمیق (و نیز برای درآوردن ریشه‌ی گیاهان بدون آسیب‌رسیدن به آن‌ها) مناسب است.

کلوخ شکن

کشاورزان برای شخم‌زدن و شکستن کلوخ در زمین‌های خود از تیلر، کولیواتور و یا ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌کنند؛ اما اگر باغ یا باغچه‌ی شما کوچک‌تر باشد و خرید چنین ابزارآلاتی برای شما امکان‌پذیر نباشد، از چه ابزاری استفاده می‌کنید؟

کلوخ‌ شکن ابزاری نسبتاً سبک، با دسته‌ای بلند و سری چنگک‌مانند فلزی است که برای شخم‌زدن زمین‌ها و اراضی کوچک‌تر بسیار کارآمد و مناسب است. کلوخ شکن علاوه بر شخم‌زدن، برای خردکردن تکه‌های سخت‌تر خاک و یکسان‌سازی سختی خاک نیز کاربرد دارد.

چنگک باغبانی

چنگک باغبانی، ابزاری کوچک با دندانه‌های متعدد است. از این ابزار برای جابه‌جایی و به اصطلاح پوک‌کردن خاک استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان از چنگک باغبانی برای از بین بردن و بیرون‌کشیدن ریشه‌های علف هرز استفاده کرد. چنگک چنگالی که ساختاری مشابه چنگال دارد، با چنگک‌های بلندش این امکان را به کاربر می‌دهد که خاک را تا عمق ۳۰ سانتی‌متر زیر و رو کند.

شن‌کش

شن‌کش یا چنگک برگ جمع کن از ابزارهای ضروری برای تمامی کسانی است که خانه‌هایشان حیاط یا باغ دارد. شن‌کش‌ها برای جمع‌کردن برگ‌ها، شخم‌زدن خاک، تمیزکردن باغچه و پخش‌کردن مالچ، شکستن کلوخ و جداسازی قسمت‌های نرم و مناسب خاک از قسمت‌های سخت و دارای سنگ و کلوخ و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیلر

تیلر نوعی تراکتور کوچک با دسته‌ای شبیه دسته‌ی موتور سیکلت است و از آن در باغات و زمین‌های کشاورزی برای کاشت، داشت، برداشت گیاهان و به طور کلی، عملیات خاک‌ورزی استفاده می‌شود.

وجین‌کن (کولتیواتور)

وجین‌کن یا کولتیواتور موتور ضعیف‌تری نسبت به تیلر دارد و از آن برای خاک‌ورزی ثانویه و وجین‌کردن بین ردیف‌های کشت استفاده می‌شود.

هرس‌کننده‌های باغبانی

ابزارهای هرس باغبانی به دو گروه دستی و موتوری تقسیم‌بندی می‌شوند. قیچی هرس، قیچی باغبانی، چاقوی باغبانی، اره باغبانی، شاخه‌زن، شمشادزن و … نمونه‌هایی از مهم‌ترین هرس‌کننده‌های باغبانی هستند.

توجه:
هرس‌کردن شاخه‌های بزرگ و سنگین درختانی مانند درخت زیتون و … کاری تخصصی است و هرکسی نمی‌تواند به تنهایی آن را انجام دهد.
اگر شاخه‌ی درختان بزرگ باغ یا باغچه‌تان بیش از حد رشد کرده‌اند و باعث آسیب به خانه‌های مجاور شده‌اند، قبل از اقدام به هر کاری، با افراد متخصص تماس بگیرید و از آن‌ها برای هرس این نوع درختان کمک بگیرید.

چاقوی باغبانی (چاقوی قلمه زنی)

چاقوی باغبانی (چاقوی قلمه‌زنی)
چاقوی باغبانی (چاقوی قلمه‌زنی)

چاقوی باغبانی یا چاقوی قلمه زنی، یکی از ابزارآلات پرکاربرد باغبانی است.  بسیاری از باغبانان ترجیح می‌دهند به جای استفاده از قیچی باغبانی، از چاقوی باغبانی استفاده کنند. چاقوی باغبانی یکی از ابزارآلات باغبانی چندکاره است که به علت سهولت حمل و نقل و همین‌طور مقاوم‌بودنش، بسیاری از افراد آن را در لیست ابزارآلات باغبانی اصلی خود قرار می‌دهند و از آن به جای بیلچه، قیچی، شاخه‌زن و … نیز  استفاده می‌کنند. این ابزار برای انجام کارهای متعددی از قبیل پیوندزدن، کندن خاک، وجین‌کردن و قلمه‌زدن مناسب است.

بیشتر بخوانید: متر دستی و بررسی انواع آنها

اره باغبانی دستی

اره باغبانی دستی
اره باغبانی دستی

در باغبانی بسته به شرایط موجود، از انواع اره‌های دستی استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین آن‌ها، اره‌ی باغبانی است که از دسته و تیغه‌ای بلند ساخته شده است. تیغه‌ی این اره، دارای دندانه‌‎های نسبتا درشتی‌ است که این ابزار را برای بریدن شاخه‌های کوچک و سبک و خشک درختان مناسب می‌سازد. این اره دارای دو طراحی تیغه‌ی خم و مستقیم است که با توجه به نوع استفاده، هر کدام کاربرد منحصر به خود را دارند.

اگر شاخه‌های درختانی که قصد هرس آن‌ها را دارید خیلی ضخیم هستند، باید به‌جای شاخه‌زن از اره باغبانی استفاده کنید. اره‌ باغبانی به شما کمک می‌کند که حتی درختان تنومند و دارای شاخه‌های ضخیم را هم هرس کنید.

از اره کمانی برای کار با چوب استفاده می‌شود. اره‌ کمانی دارای تیغه‌ی نسبتاً ظریف‌تری است. به همین دلیل، استفاده از اره‌ کمانی در کارهای سنگین‌تر باغبانی توصیه نمی‌شود. اما می‌توان از آن برای بریدن و هرس‌کردن شاخه‌های نازک‌تر درختان استفاده کرد.

اگر می‌خواهید تعداد ابزارآلات باغبانی‌تان را کاهش دهید، می‌توانید برخی از کارها را با یک ابزار عمومی‌تر انجام دهید، مثلاً شاخه‌زن را از لیست ابزارآلات خود حذف کنید و همه‌ی شاخه‌ها را فقط با اره ببرید؛ یا اینکه به جای چند بیل، فقط یکی را انتخاب و استفاده کنید. البته گزینه دیگری هم وجود دارد؛ به جای چند چنگک، یکی از آن‌ها را متناسب با نیازتان انتخاب و تهیه کنید.

اره برقی باغبانی

اره زنجیری برقی
اره زنجیری برقی

گاهی اوقات، ممکن است هنگام هرس‌کردن درختان بزرگ با شاخه‌های ضخیم، سخت و سنگین روبه‌رو شوید. در این مواقع، اره‌های معمولی باغبانی، دیگر به کارتان نمی‌آیند. از این رو، باید از اره‌های سریع‌تر با قدرت بیشتر مانند اره برقی استفاده کنید.

اره زنجیری در دو نوع بنزینی و برقی تولید می‌شود و برای قطع درختان خشک، هرس‌کردن شاخ و برگ درختان و کاربردهای این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داس باغبانی

داس باغبانی
داس باغبانی

در قدیم از داس‌های کوچک و دستی برای کندن علف‌های هرز استفاده می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، داس‌های موتوری یا علف‌زن‌های بنزینی در کشاورزی و باغبانی اهمیت زیادی دارند.

قیچی باغبانی

قیچی باغبانی
قیچی باغبانی

قیچی باغبانی یکی دیگر از ابزارهای مهم در لیست ابزارآلات باغبانی است که برای هرس‌کردن شاخ و برگ گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان انواع شاخه‌های نازک و ضخیم را با استفاده از قیچی باغبانی به راحتی هرس کرد. هم‌چنین، برای جداکردن برگ‌های خشکیده یا پوسیده‌ی گیاهان، بدون آسیب‌رسیدن به ساقه و تنه‌ی آن‌ها، از قیچی باغبانی استفاده می‌کنند.

 انبر باغبانی نیز شبیه قیچی است و برای آویزان‌کردن گل‎ و گیاه به داربست‌ها بدون آسیب‌رساندن به ساقه‌ی آن‌ها کاربرد دارد. در کنار انبر و قیچی باغبانی، از نخ سبک نیز برای ایجاد مسیر خاص برای گیاهان رونده و بستن آن‌ها استفاده می‌شود.

قیچی هرس

قیچی هرس
قیچی هرس

قیچی هرس، یکی از انواع قیچی‌های باغبانی است که برای هرس‌کردن شاخه‌های نسبتاً ضخیم‌تر گیاهان استفاده می‌شود.

قیچی هرس نسبت به قیچی باغبانی، توانایی کار با شاخه‌هایی با ضخامت بیشتر را دارد.

شاخه‌زن

شاخه‌زن
شاخه‌زن

اگر گیاهان باغچه‌تان درخت و درختچه‌هایی با شاخه‌های ضخیم هستند، بهترین وسیله برای هرس‌کردن و کوتاه‌کردن شاخ و برگ اضافه‌‌ی آن‌ها، شاخه‌زن است. شاخه‌‌زن ابزاری مشابه با قیچی باغبانی است که با دسته‌های بلند و اهرمی که دارد، به شما امکان می‌دهد که شاخه‌های ضخیم را سریع‌تر و راحت‌تر از همیشه هرس کنید.

کاربرد شاخه‌زن با قیچی باغبانی و قیچی هرس تفاوت چندانی ندارد؛ اما با توجه به دسته‌ی بلند این ابزار، می‌توان حدس زد که از شاخه‌زن بیشتر برای هرس شاخه‌های دور از دسترس درختان و درختچه‌ها استفاده می‌شود.

نکته:
هنگام هرس‌کردن شاخه‌ی درختان با شاخه‌زن، از ایستادن زیر درخت و شاخه‌ی مورد نظر اجتناب کنید.

شمشادزن

شمشادزن
شمشادزن

شمشادزن، ابزاری با دسته‌ای بلند، شبیه شاخه‌زن است که تیغه‌ای صاف و شبیه قیچی دارد. از شاخه‌زن برای شکل‌دادن و آراستن درختچه‌ها، شمشادها و بوته‌ها استفاده می‌شود.

چمن‌زن

چمن‌زن
چمن‌زن

آراستگی و مرتب‌بودن محیط سبز باغ، نه تنها در سلامت گیاهان شما تاثیر می‌گذارد، بلکه محیط را برای میهمانی‌های خانوادگی کوچک، بازی کودکان و … آماده و ایمن می‌کند. به همین دلیل، اگر در باغ یا حیاط خود چمن و فضای سبز دارید، بهتر است چمن‌زن نیز در دسترس داشته باشید.

حاشیه‌زن

حاشیه زن
حاشیه زن

حاشیه‌زن نیز مانند چمن‌زن برای آراسته نگه‌داشتن محیط باغ یا حیاط به کار می‌رود؛ با این تفاوت که محدودیت‌های چمن‌زن را ندارد. اکثر چمن‌زن‌ها، توانایی نزدیک‌شدن به حاشیه‌ی فضای سبز را ندارند؛ اما یکی از خصوصیات حاشیه‌زن همان‌طور که از نامش پیدا است، توانایی نزدیک‌شدن به حاشیه‌ها و مرتب‌سازی آن‌ها است. حاشیه‌زن‌ها به دو نوع حاشیه‌زن بنزینی پشتی و حاشیه‌زن بنزینی چرخ‌دار تقسیم می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این ابزار کاربردی می‌توانید به مقاله‌ی زیر در مجله‌ی رونیکس مراجعه کنید.

نحوه خرید و انتخاب حاشیه زن

  بیشتر بدانید: «قبل از خرید اره زنجیری به این ۴ نکته توجه کنید»

ابزارهای جمع‌آوری شاخ و برگ

در تمام فصول سال و به خصوص پاییز، ریزش مداوم برگ درختان و گلبرگ‌های خشکیده، آراستگی فضای سبز باغ یا حیاط را از بین می‌برد. برای جمع‌آوری شاخ و برگ‌های اضافی از ابزارهای خاصی استفاده می‌شود.

خزان‌روب (بلوور)

خزان‌روب (بلوور)
خزان‌روب (بلوور)

خزان‌روب یا بلوور، ابزاری است که با خارج‌کردن هوا با فشار، به شما کمک می‌کند تا این برگ‌ها را جمع‌آوری کرده و حیاط و باغ خود را مرتب کنید.

نکته:
از برگ‌ها و گلبرگ‌ها و دیگر قسمت‌های خشک یا نیمه‌خشک و پوسیده‌ی گیاهان (اگر به آفت مبتلا نباشند)، می‌توان به عنوان کود طبیعی برای همان گیاهان استفاده کرد.

چرخ دستی (فرغون)

چرخ دستی (فرغون)
چرخ دستی (فرغون)

اگر جزو آن دسته افراد خوشبختی هستید که حیاط خانه‌شان بزرگ است و در آن یک باغچه‌ی بزرگ دارند، حتماً باید یک چرخ دستی یا فرغون برای باغبانی هم داشته باشید که با استفاده از آن بتوانید خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از همیشه شاخ و برگ، خاک، کود، گلدان‌ها و ابزار مختلف دیگر را جابه‌جا کنید.

ابزارهای مخصوص نگهداری و مراقبت از گیاهان

برای نگهداری از گیاهان بعد از مرحله‌ی کاشت باید به مواردی مانند کوددهی مناسب، انتخاب روش آبیاری صحیح، مبارزه با آفات و علف هرز توجه کنید. در ادامه، ابزارآلات مخصوص مراقبت و نگهداری از گیاهان را مختصراً معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

پمپ آب کشاورزی

پمپ آب
پمپ آب

در زمین‌های بزرگ‌تر مانند باغ یا حیاط‌های بزرگ، برای آبیاری به موقع و مستمر گیاهان، از پمپ آب استفاده می‌کنند.

پمپ کف‌کش

پمپ کفکش
پمپ کفکش

پمپ کف‌کش یکی از پرکاربردترین پمپ‌ها در امور باغبانی و کشاورزی است. وظیفه‌ی این ابزار، خارج‌کردن گل و لای و شن و آب‌های آلوده از چاه آب است.

آب‌پاش باغبانی

آ‌ب‌پاش باغبانی، شلنگ و سر شلنگ (سر آبپاش)
آ‌ب‌پاش باغبانی، شلنگ و سر شلنگ (سر آبپاش)

برای آبیاری هر فضای سبزی، از فضای کوچک باغچه‌ی خانگی تا باغ‌ها و مزارع بزرگ، به آب‌پاش نیاز دارید. آب‌پاش در انواع مختلف و به صورت آب‌پاش دستی، شلنگ و سر شلنگ (سر آب‌پاش) تا آب‌پاش‌های سیستم‌های پیچیده‌ و بزرگ و با جنس آلومینیومی، پلی‌مری، برنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأمین آب گیاهان باید به نحوی باشد که هم گیاهان سیراب شوند و هم آب هدر نرود. استفاده از شلنگ‌های معمولی می‌تواند کاربر را از این هدف دور کند؛ اما امروزه اکثر باغبانان و فعالان این حوزه، شلنگ و نازل را به جای شلنگ معمولی در لیست ابزارآلات باغبانی جای داده‌اند.

می‌توانید با استفاده از این ابزار، گیاهان خود را راحت‌تر و بهتر آبیاری کنید. هر یک از حالت‌های مشخص‌شده روی سر شلنگ یا سر آب‌پاش نیز نوع کاربرد خاص خود را دارد.

سم‌پاش

سم‌پاش
سم‌پاش

اگر تا به حال تجربه‌ی پرورش گیاهان را داشته‌اید، حتما متوجه شده‌اید که هر گیاه بسته به نوع، محیط و شرایط زندگی، هر از چند گاهی نیاز به سم‌پاشی دارد. سم‌پاش ابزاری ضروری برای هر باغ و باغچه‌ای است و انواع مختلفی دارد.

الک باغبانی

الک باغبانی
الک باغبانی

الک باغبانی ابزاری تخصصی برای جداسازی آفت از گندم، انواع غلات و یا ذرت است. اگر در باغ یا باغچه‌ی خود غلات می‌کارید، الک باغبانی به کارتان خواهد آمد.

علف‌تراش

علف‌تراش رونیکس
علف‌تراش رونیکس

علف‌های هرز از اصلی‌ترین دشمنان باغچه‌ها هستند؛ به گونه‌ای که در صورت ریشه‌کن نشدن، می‌توانند به راحتی گیاهان و باغچه‌ی شما را نابود کنند، اما مسأله‌ این است که ریشه‌کنی علف‌های هرز کار سختی است. می‌توان برای از بین بردن راحت‌تر این علف‌ها، از وسیله‌ای به نام علف‌تراش استفاده کرد که صرفاً برای از بین بردن علف‌های هرز طراحی و ساخته شده‌اند.

مه‌پاش

مه‌پاش
مه‌پاش

سیستم‌های مه‌پاش یا فوگر، با نام‌های مه‌ساز یا اسپری خنک‌کننده نیز شناخته می‌شوند. در این سیستم‌ها آب از نازل‌های باریکی با فشار خارج شده و بعد از تبخیر، موجب تنظیم رطوبت و خنک‌شدن محیط می‌شود.  سیستم‌های مه‌پاش به دو دسته‌ی کم‌فشار و پرفشار تقسیم‌بندی می‌شوند.

کودپاش و بذرپاش

کودپاش و بذرپاش
کودپاش و بذرپاش

انواع کودپاش و بذرپاش از تجهیزات پرکاربرد کشاورزی و باغبانی هستند و توزیع و پاشش کود و بذر را در داخل زمین کنترل می‌کنند. این تجهیزات با توجه به ابعاد زمین در انواع دستی، چرخ‌دار، پشتی و تراکتوری تولید می‌شوند.

نکات مهم در انتخاب ابزارآلات باغبانی| چگونه یک ابزار باغبانی خوب انتخاب کنیم؟

  • می‌دانیم که محیط باغ، باغچه و حیاط، درصد رطوبت بالایی دارد. بنابراین هنگام انتخاب ابزارآلات باغبانی، به جنس فلز مورد استفاده در ابزار دقت کنید. بعضی فلزات در برابر اکسیدشدن و زنگ‌زدن مقاوم‌ترند.
  • طراحی بدنه و دسته‌ی ابزارآلات باغبانی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه اکثر این ابزارآلات تیغه‌های تیزی دارند (هم ابزار برقی و هم دستی) و اگر ابزار را به خوبی در دست نگاه نداشته باشید، دسته‌ی ابزار شل شده باشد یا از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، ممکن است کنترل ابزار را از دست بدهید و آسیب ببینید.
  • به جنس پلاستیک مورد استفاده در ابزار دقت کنید. باغبانی به صبر زیادی احتیاج دارد؛ یعنی گاهی ممکن است شما ساعت‌ها زیر آفتاب کار کنید. اگر جنس پلاستیک روکش ابزار شما مناسب نباشد، به سرعت زیر گرما و نور آفتاب، ذوب می‌شود و تغییر شکل می‌دهد.
  • توجه به سایز و ابعاد مناسب ابزار نیز از مهمترین نکاتی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. برای اینکه ابزارآلات باغبانی بهتری داشته باشید، باید سایز آن‌ها را مد نظر قرار داده و ابزاری با اندازه مناسب بخرید. بیشتر ابزارآلات باغبانی به دسته‌هایی کوتاه نیاز دارند تا در حین استفاده احساس راحتی بیشتری به کاربر دست بدهد و دسته‌ی ابزار با مچ او درگیر نشود.
  • وزن و ساختار مناسب ابزار نیز حائز اهمیت هستند. از آنجایی که باغبانی و کشاورزی از آن دسته فعالیت‌هایی هستند که ممکن است مدت زمان زیادی شما را سرگرم کنند، بهتر است در حد امکان از ابزاهایی با وزن کم و ساختار ارگونومیک استفاده کنید تا در هنگام کار با آن‌ها احساس خستگی به شما دست ندهد و فشار کمتری به بدن شما وارد کند.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که در باغبانی و کشاورزی مدرن اهمیت به‌سزایی دارد، استفاده از ژنراتورها است. در صورت قطع برق و نبود ژنراتور بنزینی مناسب، ابزارآلات برقی باغبانی، دیگر قابل استفاده نیستند و در عملیات کشاورزی و باغبانی اختلال ایجاد می‌شود. هم‌چنین، از ژنراتورها در بخش‌هایی از زمین کشاورزی و باغ استفاده می‌شود که امکان دسترسی به برق در آن‌ها وجود ندارد.

نکات نگهداری از ابزارآلات باغبانی

در بخش بالا با انواع ابزارآلات باغبانی کاربردی و ضروری آشنا شدید. حال، به چند نکته در مورد نحوه‌ی مراقبت و نگهداری از این ابزارها اشاره می‌کنیم.

  1. در هنگام خرید بهتر است تا حد ممکن ابزارآلات مرغوب را انتخاب کنید.
  2. بعد از استفاده از ابزارآلات، به خوبی آن‌ها را تمیز کنید.
  3. بخش‌های متحرک ابزارآلات را روغن‌کاری نمایید.
  4. قبل از شروع به کار، تیغه و لبه‌ی ابزار را بررسی کرده و در صورت لزوم تیزشان کنید.
  5. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، آن‌ها را به دور از رطوبت قرار دهید.

رونیکس: یکی از بهترین تولیدکنندگان ابزارآلات باغبانی

رونیکس، با بیش از ۲۰۰۰ نوع ابزار، تولیدکننده‌ی خانواده‌ی بزرگی از انواع ابزارآلات در زمینه‌ها و مشاغل مختلف است.

می‌توانید بسیاری از ابزارآلات ضروری لیست ابزار باغبانی را در وبسایت رونیکس پیدا کنید. کیفیت این ابزار در کنار قیمت منصفانه و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا به هنگام انتخاب ابزارآلات باغبانی انتخاب بهتری داشته باشید!

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات به وبسایت رونیکس و برای خواندن مقالات بیشتر به مجله‌ رونیکس مراجعه کنید. لطفاً نظرات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید!

12 پاسخ به “همه چیز درباره‌ ابزارآلات باغبانی | راهنمای کامل + عکس و فیلم”

  1. الهام قدوسی گفت:

    سلام لطفا در مورد کارکرد ابزارالات باغبانی، انواع ابزارالات باغبانی و معرفی ابزارآلات باغبانی متنوع بیشتر برامون آموزش بذارین ممنونم

  2. خسرو کوشا گفت:

    برای از بین بردن علفهای هرز کنار گوشه که از علف تراش نمی توان استفاده کرد چه باید بکنیم ؟

  3. پرستو گفت:

    لباس باغبانی را می‌ شه با ماشین لباسشویی شست خرابش نمی کنه ماشین؟ بعد نرم کننده بزنم یا نه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ممکن است ماشین لباسشویی آسیب ببیند؛ چراکه اگر لباس‌ها حاوی خاک، ذرات رس و مواد شیمیایی کود یا سم باشند، مواد شیمیایی و خاک می‌تواند به ماشین لباسشویی آسیب رسانده و عملکرد آن را متوقف کنند. به همین دلیل جهت جلوگیری از خرابی ماشین لباسشویی، بهتر است لباس‌های باغبانی را جداگانه بشویید و از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. همچنین، انتخاب نرم‌کننده با توجه به نیاز خودتان و وضعیت لباس‌های باغبانی‌تان بستگی دارد.

  4. آزاده گفت:

    چرا معمولا رنگ لباسای باغبانی سبزه؟ اصلا جنس این لباسا از چیه بیشتر

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. رنگ لباس باغبانی دو تکه معمولا سبز و زرد بوده و از جنسی مقاوم به نفوذ رطوبت، خار و … تولید می‌شود.

  5. سهراب گفت:

    فرق بیل باغبانی دسته بلند و دسته کوتاه چیه دقیقا؟ الان برا یه گلخونه جفتش لازمه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. از بیل دسته بلند برای جابه‌جایی و حمل بارهای سنگین‌تر استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم هر دو نوع را تهیه کنید.

  6. فرزین خانمرادی گفت:

    سلام قربان برای هرس کردن شاخه های ضخیم درخت تبر خوبه یا اره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.