آچار و نکاتی که استفاده از این ابزار را راحت تر می کند

به قلم امید دبیری نژاد

14 آبان 1396

بی شک قدرت اهرم یکی از بزرگترین اکتشافات بشر است. استفاده از آچار چرخاندن مهره ای کوچک را با نیرویی فراتر از توان انگشتان فراهم می آورد. برای کاربردهای گوناگون آچارهای متفاوتی ساخته شده است.

آچاررینگی و یار همیشگی اش آچارسرتخت، احتمالا شناخته شده ترین و رایج ترین مدل آچار هستند. به طور کلی آچار ابزاری است که دور مهره را در بر می گیرد. خصوصیات دیگر این ابزار استفاده از نیروی اهرم است. به همین دلیل است که با اعمال کمی فشار بر روی دسته آن به راحتی می توان مهره را باز و بست نمود.

آچارلوله گیر، آچاربکس، آچارفرانسه، آچارچرخ (این مدل اختصاصا برای باز و بست کردن و تعویض چرخ خودرو طراحی شده) و آچارآلن از انواع دیگر این ابزار هستند.

حین کار بر روی خودرو و دوچرخه، تعمیرات روزمره شیر آلات و لوله کشی های ساختمان و یا حتی اتصال چند قطعه مختلف به کمک پیچ و مهره احتمالا به این ابزار نیاز خواهید داشت.

درست مانند استفاده از پیچ گوشتی، انتخاب سایز مناسب برای کار بسیار اهمیت دارد. آچار باید کاملا به دور مهره حلقه شود، طوری که به هیچ وجه لق نزند. به این نکته توجه نمایید که دو سیستم سایز بندی در ابزار تعریف شده است. سیستم متریک و سیستم مبتنی بر اینچ. در سیستم متریک اندازه ها بر حسب میلیمتر هستند. اگر در حال تعمیر یک خودرو امریکایی باشید احتمالا به یک آچار با سایز اینچ نیاز خواهید داشت در حالی که اگر بخواهید یکی از لوازم خانگی را سرهم کنید آچار با سایز میلیمتری را مناسب تر خواهید یافت. البته در ایران به علت رایج بودن سیستم متریک پیچ و مهره ها ،آچار با سایز بندی متریک ساخته می شود.

کار با این ابزارها چندان سخت نیست؛ آچار را دور مهره قرار دهید و به سمت خود بکشید، درست است، به جای هل دادن آن را به سمت خود بکشید. در حین کار اگر مهره فلزی ناگهان ببرد و یا در برود متوجه اهمیت این توصیه خواهید شد. در این شرایط به زمین افتادن ایمن تر از برخورد با لوله و یا هر شیئ فلزی دیگر به نظر می آید.

آچارهای سرتخت معمولا کمی زاویه دار هستند. برای ثبات بیشتر بهتر است سمت زاویه دار را به سمت خود بگیرید (یا به سمتی که می کشید). در مورد آچارفرانسه هم از همین روش استفاده نمایید. فک ثابت آچار را دورتر و فک متحرک را نزدیک تر به جهت کشش نگاه دارید.

نکته حائز اهمیت بعدی زاویه در دست گرفتن آچار است. اگر آچار را با زاویه مناسب در دست بگیرید نیروی اهرم بیشتری ایجاد می نمایید. تا جایی که ممکن است آچار را طوری در دست بگیرید که با بدنتان زاویه 90 درجه ایجاد کند؛ در این حالت کشیدن آچار به سمت خود بیشترین گشتاور را فراهم می آورد. با این روش هم شما انرژی کمتری صرف خواهید کرد و هم آچار دامنه حرکت وسیع تری خواهد داشت.

یک توصیه مناسب هم برای زمانی که مهره ها قفل می شوند داریم. دسته آچار را درون یک تکه لوله فلزی قرار دهید و با استفاده از آن طول دسته را بلندتر کنید. دسته بلندتر به معنی قدرت گشتاور و نیروی اهرم بیشتر است. به عبارت ساده تر با صرف انرژی کمتر می توان کار بیشتری انجام داد.

اگر این روش جواب نداد و مهره حسابی گیر کرده بود؛ رزوه ها را کمی روغن کاری کنید. لازم نیست زیاده روی کنید، همین که رزوه ها چرب باشد کافی است، لازم نیست روغن داخل مهره برود.

یک دیگر از کاربردهای آچار نگه داشتن یک قطعه در جایش است. اگر برای بستن اتصالات از پیچ و مهره استفاده کرده باشید حتما با این مشکل مواجه شده اید؛ مهره را می چرخانید اما به جای سفت شدن، پیچ همراه با مهره می چرخد. در این مورد بهترین راه حل استفاده از یک آچار دیگر است. از یک آچار برای ثابت نگاه داشتن پیچ استفاده کنید و با دیگری مهره را سفت کنید. معمولا پیچ و مهره سایز متفاوتی دارند و با دو سایز آچار متفاوت از یک دست می توانید این کار را انجام دهید.

اگر برای باز و بست مهره، آچار با سایز اشتباه یا حدودی به کار ببرید، احتمالا مهره آسیب خواهد دید و خورده خواهد شد و آچار هم خراب می شود. اگر آچار رینگی یا سر تخت مناسب را در اختیار دارید از آچار فرانسه برای باز کردن مهره استفاده نکنید.

2 پاسخ به “آچار و نکاتی که استفاده از این ابزار را راحت تر می کند”

  1. […] برای مونتاژ و تعمیر هرنوع دوچرخه ای به آن نیاز دارید، آچار آلن چاقویی، شامل آچارهای چهار، پنج و شش میلیمتری است. […]

  2. […] بیشتر بخوانید: آچار و نکاتی که استفاده از این ابزار را راحت تر می کند […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.