آموزش ساخت گلدان چوبی بزرگ

آموزش ساخت گلدان چوبی بزرگ

به قلم امید دبیری نژاد

14 آذر 1396

در این مطلب نحوه ساخت گلدان چوبی را فرا خواهید گرفت. تمامی مراحل با ساده ترین شکل ممکن بیان شده اند تا انجام پروژه با هر سطح از دانش و مهارت ممکن باشد. در اموزش ساخت گلدان چوبی از ابزار حرفه ای برای ساخت گلدان استفاده شده است. گلدان ساخته شده را میتوانید با خاک و گیاهان مناسب پر نموده و با توجه به نوع چوب و نوع گیاه، داخل یا بیرون خانه قرار دهید. برای ساخت این گلدان بهتر است از چوب سخت استفاده نمایید.

نکته جالب در ساخت این گلدان چوبی آنست که میتوانید آن را مطابق سلیقه خودتان بسازید. میتوانید از ورق های تمیز و بدون گره چوب استفاده نمایید که به دقت برش خورده اند و یک گلدان قیمتی خلق نمایید و یا تکه های چوب و تخته و الوار را به هم بچسبانید و یک گلدان چند تکه بسازید که برای فضای بیرونی ساختمان کاملا مناسب است.

بیشتر بخوانید:کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟

ابزار ساخت گلدان چوبی

در اموزش ساخت گلدان چوبی به ابزار مختلفی نیاز خواهید داشت. ابزار ساخت گلدان چوبی به شرح زیر است:

  • اره میزی
  • دریل شارژی
  • رنده نجاری
  • اره عمود بر
  • میخ
  • چکش
  • گوه
  • پیچ دستی نجاری
  • کاغذ سنباده 120 و 220
  • روغن گیاهی

همچنین  به نقل از سایت دکوکاف:

“از گلدان چوبی چه استفاده‌ای می‌شود؟ ایجاد تغییر دکوراسیون موجب بهبود روحیه و همچنین زیبایی خانه می‌شود. گاهی برای تغییر دکوراسیون و ایجاد انرژي مثبت در خانه، علاوه بر جا به جایی وسایل، به چیز جدیدی نیاز دارید تا فضاهای خالی خانه‌تان را پر نمایید. در این مطلب به شما یکی از مصنوعات چوبی را معرفی می‌کنیم که می‌تواند در زیبایی بخشی به خانه شما نقش بسزایی داشته باشد.”

انواع گلدان چوبی

بیشتر بخوانید: فرز سنگبری ۳۲۲۰ رونیکس؛ نهایت کیفیت در برش سنگ

طرحی که برای اموزش ساخت گلدان چوبی در نظر گرفته شده، مقداری خطا را هم تحمل می‌کند. برای مثال کلاهک بالایی چند سانتی‌متر بزرگتر از محیط گلدان در نظر گرفته شده تا لبه‌های کار و جای پیچ ها را بپوشاند. این فاصله در صورت لزوم می‌تواند فاصله میان دیواره‌ها را نیز بپوشاند.

تکه های چوب را با طول و عرض مناسب دیواره برش بزنید. اگر از اره میزی استفاده می‌کنید، از راهنما برای برش استفاده کنید تا برش ها دقیق و صاف در بیایند. اگر اره میزی ندارید، ابزار ساخت گلدان چوبی دیگری که می‌توانید استفاده کنید، اره چکشی است. اره چکشی به خوبی از عهده برش‌ها برمیاید.

برش قطعات چوب با اره میزی

برای اطمینان از یکسان بودن هر دیواره، از یک روش ساده استفاده می‌کنیم. سه تکه‌ی هر دیواره که شامل یک تخته صاف و دو تخته لبه دار در طرفین است، کنار هم قرار دهید. بین آنها اسپیسر قرار داده و با کمک پیچ دستی نجاری محکم کنید.

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

نگهداشتن قطعات چوب با پیچ دستی نجاری

گوه ها را کمی کوتاه تر از اندازه تئوری ببرید و از داخل به دیواره پیچ کنید. مقداری فضا برای چسباندن دیواره های مجاور قرار دهید.

قطعه چوب برش داده شده

پیش از آنکه قطعات گلدان را سر هم کنید؛ با کمک رنده نجاری که از مهمترین ابزار ساخت گلدان چوبی به حساب میرود، لبه های هر دیواره را کمی به داخل زاویه دهید. اگر میخواهید گلدان ظاهری زمخت تر داشته باشد، لازم نیست این مرحله را انجام دهید. با کمک گیره تسمه ای، چهار دیواره را کنار هم نگاه دارید، سپس از بالای گلدان شروع کنید و تا پایین تمامی دیواره ها را پیچ نمایید.

قسمت پایینی گلدان چوبی

حالا گلدان را به طرفین بچرخانید و تمامی گوشه ها را میخ کاری نمایید. برای این کار می‌توانید از میخکوب بادی رونیکس استفاده کنید. دقت کنید میخ ها وارد دیواره مجاور نشوند. گیره و پیچ ها را باز کنید. مفاصل را با چسب کاری کنید، گلدان را مجددا سر هم کنید و پیچ ها را دوباره ببندید، حالا کوبیدن میخ ها را کامل کنید. از میخران کمک بگیرید و میخ ها را به نرمی در چوب فرو کنید، طوری که سر میخ ها کمی درون چوب فرو رود و دیده نشود.

بیشتر بخوانید:انواع ابزار گچ کاری

حالا باید کلاهک را بسازید. چوب ها را برش دهید و ال ها را به هم متصل کنید، با گیره چهار گوشه را مانند یک قاب کنار هم نگاه دارید. سوراخ راهنما ایجاد کنید و سعی کنید سوراخ ها تا حد ممکن از قسمت هایی که قرار است زاویه دارند شود، دور بماند. قطعه های ال شکل را چسب کاری نموده و با میخ محکم کنید. حالا باید قطعات ال شکل را فارسی بر کنید تا بتوان آنها را کنار هم قرار داد. زاویه ها را چسب بزنید، در کنار هم قرار دهید و با دوباره کلاهک را سر هم کنید.

قسمت بالای گلدان چوبی

حالا با رنده نجاری خیلی نرم لبه های بالایی کار را بتراشید تا کاملا تراز و یکدست شود. کلاهک را سوار کنید. سوراخ های راهنما را ایجاد کنید. کلاهک را بردارید، سطح داخلی آن را چسب کاری نموده و دوباره روی کار سوار کنید. حالا با کمک میخ کلاهک را روی کار محکم کنید. بعد از اینکه چسب ها خشک شدند، کل گلدان چوبی را با سنباده ۱۲۰ و سپس سنباده ۲۲۰ پرداخت نمایید.

گلدان چوبی بزرگ نهایی

بیشتر بخوانید:معرفی ابزارآلات مجسمه سازی با فلز و کاربرد آن‌ها

سخن آخر

در این نوشتار رونیکس، اموزش ساخت گلدان چوبی را به زبانی ساده عنوان کردیم. اگر از افرادی هستید که به کار با چوب علاقه‌مندید و دوست دارید که وسایل خانه خود را با دستان خودتان بسازید، لذت ساخت گلدان چوبی را از دست ندهید. برای این کار در کنار ابزار ساخت گلدان چوبی تنها به کمی ذوق هنری نیاز دارید. در این نوشتار نحوه ساخت گلدان چوبی بزرگ را آموزش دادیم. اما ظاهر گلدان چوبی می‌تواند بسته به علاقه شما کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال، در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه ساخت گلدان چوبی تزئینی را مشاهده کنید.

9 پاسخ به “آموزش ساخت گلدان چوبی بزرگ”

  1. حسین گفت:

    اطلاعات جامعی در مورد ساخت گلدان چوبی دادین ممنون

  2. داوود حبیبی گفت:

    چطور از گلدان چوبی در مقابل رطوبت محافظت کنیم؟

  3. حمزه زمانپور گفت:

    چطوری داخل گلدان چوبی رو در مقابل رطوبت عایق کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. با استفاده از چندین روش می‌توانید گلدان و ظروف چوبی را ضد آب کنید. برای مثال، استفاده از پرایمر ضد آب، رزین‌های اپوکسی، محلول‌های آبگریز چوب و مواد نانوی چرب انتخاب خوبی برای شما هستند.

  4. Asal گفت:

    سلام وقتتون بخیر من اره میزی و اره عمود بر ندارم ولی بقیه ابزار رو دارم برای ساخت گلدان چوبی بزرگ به روشی که تو این مقاله توضیح داد برای این دوتا ابزاری که گفتم ندارم از چه اره ای به عنوان جایگزین میتونم استفاده کنم که هم هزینه زیادی رو دستم نذاره هم کارمو راه بندازه

  5. Iman Cheshmeh گفت:

    آقا خسته نباشید من یه جا اشتباه کردم میخ رو بد زدم بعد که فهمیدم کشیدمش بیرون ولی الان جاش مونده و سوراخه و خب دیگه دلمم نمیاد از اول شروع کنم یه بار دیگه بسازم راهی هست که بشه این اشتباه رو درست کنم؟ تو فکر خودم بود با چسب چوب پر کنم سوراخو ولی خب میترسم بعدا مشکل ایجاد شه باز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.