آموزش تراز کردن شلف چوبی روی دیوار

آموزش تراز کردن شلف
  • دقیقه 4
  • 1817
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

18 آذر 1396

نصب شلف روی دیوار کار خیلی پیچیده ای نیست. چند قلّاب دیوار کوب تهیه کنید، آنها را به دیوار پیچ کنید، قفسه چوبی را نصب کنید و کار تمام است. اما اگر همین چند مرحله ساده را به درستی انجام ندهید، هر بار که به دیوار و طاقچه نصب شده نگاه میکنید، حسابی اذیت خواهید شد. هنگام نصب طاقچه های دیوار کوب، هیچ راه میان بری و جود ندارد.

ابزارهای مورد نیاز:

  • تخته مناسب
  • کاغذ سنباده
  • پیچ
  • دریل
  • پیچ گوشتی
  • مته
  • رولپلاک
  • تراز
  • چکش

بهتر است قبل از شروع کار بدانید که شلف قرار است چه کاری انجام دهد و چه شکلی به نظر برسد. به عنوان مثال اگر قرار است از طاقچه چوبی به عنوان کتابخانه استفاده نمایید، باید اتصال دیوار و پایه ها آنقدر قوی در نظر گرفته شود که بتواند وزن کتاب ها را تحمل نماید. بنابراین نصب شلف کتاب روی دیوار گچی کار عاقلانه ای نیست؛ چرا که دیوار گچی تحمل چنان وزنی را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ابزارآلات کاربردی

برای نصب شلف روی دیوار چند شیوه متفاوت وجود دارد. در روش اول یک تکه چوب به صورت افقی روی دیوار نصب میشود و سپس قفسه روی آن تکه چوب محکم میشود. این روش هر چند خیلی ظریف نیست، ولی کاملا کاربردی است.

روش دوم؛ خرید قلاب دیوار کوب است. امروزه این قلاب ها در شکل، سایز، جنس و قیمت های مختلف در بازار ارائه میشوند. در این روش نحوه اتصال به دیوار بسته به شکل و تعداد سوراخهای قلاب دارد.

در این مطلب شیوه اول را پیش خواهیم گرفت، چرا که با این روش تمام نکات درباره تراز بودن قفسه بیان میشود. تمام نکاتی که در مورد اندازه گیری، برش کاری و استفاده از تراز باید بدانید. اگر این روش را خوب یاد بگیرید، نصب شلف از روش دوم خیلی ساده خواهد بود.

تراز کردن شلف چوبی

دیوار را علامت گذاری کنید

محل قرار گیری شلف روی دیوار را مشخص نموده؛ با کمک تراز دستی یا تراز لیزری خط آن را روی دیوار علامت گذاری کنید.

اندازه گیری و برش چوب

طول شلف را روی الوار علامت گذاری نموده، و با کمک اره برش بزنید. لبه ها را خوب سنباده کاری کنید.

سوراخ های راهنما را ایجاد کنید

اگر طول شلف خیلی زیاد نباشد. پنج سوراخ برای محکم کردن شلف به دیوار کفایت میکند. با کمک دریل و مته الماسه این سوراخ ها را روی چوب ایجاد نمایید.

یک سوراخ دقیقا در نقطه میانی طول چوب، سوراخی با فاصله 10 سانتی متر از هر لبه و در نهایت بین سوراخ میانی و سوراخ لبه یک سوراخ با فاصله برابر از طرفین ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید:ابزارآلات نجاری مدرن

نصب شلف چوبی

تخته نگهدارنده را به دیوار محکم کنید

تخته را روی دیوار و خط علامت گذاری شده قرار دهید، طوری که لبه پایینی تخته با خطی که روی دیوار علامت گذاری شده، کاملا مماس شود. با کمک مداد نقطه سوراخ میانی را روی دیوار علامت بزنید. حال با کمک دریل، دیوار  را سوراخ نمایید. سایز مته به سایز رولپلاکی که استفاده میکنید بستگی دارد. سایز 8 برای چنین کاری ایده آل به نظر میاید. رولپلاک را در سوراخ دیوار فرو نمایید؛ با کمک چکش رولپلاک را کاملا درون سوراخ قرار دهید. با پیچ تخته را از نقطه میانی به دیوار بچسبانید؛ پیچ را خیلی محکم نکنید. از تراز بودن تخته اطمینان حاصل کنید.

زمانی که تخته کاملا تراز شد، 4 نقطه بعدی را روی دیوار علامت بزنید. تخته را از دیوار جدا کنید؛ سوراخ ها را با همان مته قبلی ایجاد کنید. رولپلاک ها  را در جای خود قرار داده و مجددا تخته را به دیوار پیچ کنید. حالا تخته کاملا صاف و محکم به دیوار چسبیده است.

شلف را روی تخته سوار کنید

از آنجا که طول تخته و شلف را متناسب با هم در نظر گرفته بودیم، حالا تنها کاری که باید انجام شود سوار کردن شلف روی تخته است. در این مرحله باید دقت کنید پیچ های جدید روی پیچ های قبلی که تخته را به دیوار محکم نموده اند، قرار نگیرد. بهتر است از همان تعداد پیچ استفاده کنید.

سوراخ ها را علامت زده و ایجاد نمایید. بهتر است در این مرحله، از مته خزینه استفاده کنید تا پیچ ها از سطح شلف بیرون نزند. شلف را با پیچ روی تخته محکم کنید. کار تمام است؛ حال یک شلف چوبی دارید که کاملا صاف و تراز روی دیوار نصب شده و تا مدت ها زیبایی بخش منزل یا محل کار شما خواهد بود.در انتها کاربرد های شلف چوبی را به نقل از سایت وود دی برای شما بازگو میکنیم:

“شلف چوبی به عنوان یک طاقچه یا قفسه در جاهای مختلفی از خانه مورد استفاده قرار می گیرد. این شلف ها در مدل های مختلف به عنوان شلف زمینی، دیواری، شلف مخصوص تلویزیون و غیره تولید می شود. شلف در اتاق پذیرایی به عنوان محلی برای نگهداری دکور، گلدان، قاب عکس یا کاربری های دیگر استفاده می شود. از طرفی دیگر شلف در آشپزخانه به عنوان قفسه ای برای نگهداری ظروف یا دکوری های خاص شناخته می شود.

امروزه شلف چوبی به عنوان جایگزین مناسب برای میز تلویزیون مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. اگر خانه ای دارید که به راحتی می توانید چیدمانی متناسب با سلیقه خود را در آن اعمال کنید، استفاده از شلف ها را فراموش نکنید. اهمیت شلف ها در خانه های کوچک تر بیشتر دیده می شود. چرا که با استفاده از شلف ها صرفه جویی زیادی در فضای خانه می شود.

یکی دیگر از کاربردهای مهم شلف چوبی، صرفه جویی در هزینه هاست. گاهی به جای یک کمد یا ویترین می توان از شلف های مناسب برای قرار دادن دکور استفاده کرد. می توانید به جای هزینه کردن برای کمد کتابخانه، از شلف های مخصوص برای نگهداری کتاب هایتان استفاده کنید. اگر همواره در آشپزخانه با کمبود فضا برای ظروف مواجه هستید، پیشنهاد تیم ووددی شلف چوبی آشپزخانه و کابینت است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.