آموزش ساخت زیر مانیتوری چوبی به زبان ساده

آموزش ساخت زیر مانیتوری چوبی به زبان ساده

به قلم نازنین شجاع حیدری

3 خرداد 1401

امروزه اکثر افراد مدت زمان طولانی را جلوی مانیتور به سر می‌برند. نشستن طولانی مدت در وضعیت نادرست می‌تواند به سلامت بدن و ستون فقرات آسیب وارد کند. قرارگیری مانیتور در وضعیت صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورتی که مانیتور در وضعیت مناسبی قرار نگیرد، می‌تواند موجب ایجاد عارضه در  گردن و چشمان شما ‌شود. صفحه مانیتور باید به طور مستقیم روبروی شما و بالاتر از کیبورد قرار داشته باشد و قسمت بالایی آن باید حدود 2 یا 3 سانتی‌متر بالاتر از سطح چشمان شما قرار گیرد.

می‌توان از استندهای آماده برای تنظیم وضعیت صحیح مانیتور استفاده کرد اما ممکن است قیمت این استندها در وضعیت فعلی به صرفه نباشد. از این رو، اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که در طول روز زیاد با مانیتور سر و کار دارید و از کار با چوب و ابزار نیز لذت می‌برید، در این مقاله برای آموزش ساخت استند اموزش ساخت زیر مانیتوری چوبی اشاره خوایم کرد با ما  همراه باشید.

بیشتر بخوانید:نکات دریل کاری فلزات

لوازم مورد نیاز جهت ساخت پایه نگهدارنده‌ مانیتور

اینفوگرافی لوازم مورد نیاز برای ساخت زیرمانیتوری
لوازم مورد نیاز برای ساخت زیر مانیتوری چوبی
  • تخته‌ چوب راش به قطر 2 سانت
  • فارسی‌بُر
  • دریل شارژی با مته خَزینه
  • پیچ 4 سانت
  • سنباده
  • مل و سریش (مقدار؟)
  • چسب چوب
  • رنگ

بیشتر بخوانید : محصولات جدید شارژی رونیکس، در بازار ابزار ایران

اگر فارسی‌بر ندارید و قصد دارید بودجه‌ کمتری به این کار اختصاص دهید، می‌توانید از اره‌ گرد‌بر نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید 5 قطعه چوب به ابعاد: 90*25 (یک قطعه)، 30*25 (یک قطعه) و 30*15 (سه قطعه)، از نجاری تهیه کنید. از قطعات 30*15 سانتی متری برای پایه استفاده می‌شود و به کمک قطعه‌ی 30*25 طبقه‌ای برای قرار دادن کتاب یا کاغذ طراحی می‌کنیم تا شکل زیباتری به زیر مانیتوری شما و نظم بیشتری به میز کارتان ببخشد.

برش آسان و سریع قطعات به وسیله فارسی‌بر

در اولین مرحله اموزش ساخت استند مانیتور ابتدا با استفاده از متر، 90 سانت از چوب را علامت بزنید و سپس به وسیله‌ی فارسی‌بر قطعه چوب را ببرید. سپس همین کار را برای قطعات 30*25 و 30*15 تکرار نمایید.

علامت گذاری چوب برای برش با فارسی‌بر
برش قطعات با فارسی‌بر

توجه داشته باشید که اگر تیغه فارسی‌بر را دقیقاً روی قسمت علامت گذاری شده قرار دهید، قطعه چوب شما از میزان مورد نظرتان کوتاه‌تر خواهد شد. برای جلوگیری از این اشتباه، ابتدا قطعه را کمی بلند‌تر از اندازه‌ی مورد نظر برش داده و سپس بلندی آن را اصلاح کنید.

اگر شما در استفاده از فارسی‌بر مبتدی هستید، مقاله‌ اساس کار با فارسی‌بر می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.

بیشتر بخوانید:رکتیفایر چیست؟ معرفی کاربردها و معایب آن

قطعات چوب مورد نیاز برای ساخت زیرمانیتوری
قطعات مورد نیاز برای ساخت زیر مانیتوری

نصب پایه‌های زیرمانیتوری در4 مرحله

از مهمترین نکات ساخت زیر مانیتوریاز این موضوع است که ابتدا قطعات اضافی چوب‌ها، سه قطعه را روی هم گذاشته و کفی شلف (قطعه 30*25 سانتی متری) را روی آن‌ها قرار دهید. و سپس پایه‌ها ( دو قطعه 30*15) را دو سمت کفی شلف قرار دهید. در ویدیو این سه قطعه کاملا صاف و هم اندازه بودند اما در واقع برای علامت گذاری محل اتصال نیاز به قطعات کاملاً هم اندازه ندارید. فقط کافیست که قطر هر کدام از قطعات با قطر شلف برابر باشد تا ارتفاع به درستی تنظیم شود.با مداد، خط تماس پایه‌ها با شلف را علامت‌گذاری کنید. پس از علامت گذاری، پایه‌ها را به طرف دیگر برگردانید به صورتی که خطوط علامت‌گذاری شده از بیرون مشخص باشند.همچنین به نقل از سایت رویزکالا:

“زیر مانیتوری

زیر مانیتوری یک وسیله کاربردی برای تنظیم زاویه دید مانیتور با چشم کاربر است که دارای انواع مختلف و بیشتر با جنس پلاستیک فشرده تولید می شود ، بعضی از مدل ها قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارند.

استفاده از رایانه و تکنولوژی تقریبا جزء عادات روزانه همه افراد می باشد. برخی افراد دارای شغل اینترنتی هستند ،برخی دیگر هم  سرگرم تفریح و بازی  در رایانه  و برخی دیگر  هم مشغول مطالعه و پژوهش می باشند .

انواع زیر مانیتوری و کاربرد آن

استفاده از تکنولوژی در زندگی بسیار مفید و پرکاربرد است ، به طوری که بسیاری از فعالیت ها در کوتاه ترین زمان به صورت اینترنتی انجام می شود و صرفه جویی در زمان  و انرژی را به دنبال دارد .

اما اگر اصول صحیح استفاده از تکنولوژی رعایت نشود ،شیرینی استفاده از دنیای تکنولوژی به بدترین اتفاقات و مشکلات تبدیل می شود ، برای مثال اگر فرم صحیح نشستن رعایت نشود  آسیب های گردنی،کمر و مهره ها  افراد  را تهدید می کند.

یا اگر استاندارد  فاصله مانیتور از چشم ها رعایت نشود آسیب های زیادی بر چشم وارد می شود .

افراد با رعایت نکات ایمنی استفاده از رایانه  می توانند درصد  ابتلا به این مشکلات را به حداقل و حتی به صفر  برسانند و با خیال راحت برای مدت طولانی از دنیای تکنولوژی بهره مند شوند .”

علامت گذاری چوب با مداد
علامت‌گذاری محل های اتصال

سپس، چسب چوب را زیر خطوط علامت‌گذاری شده بزنید و بعد پایه ها را به شلف چسبانده و برای اطمینان از محکم شدن آن‌ها، با استفاده از گیره دستی آن‌ها را دو طرف شلف نگهدارید.

استفاده از چسب چوب برای اتصال قطعات زیرمانیتوری
استفاده از چسب چوب برای اتصال قطعات زیرمانیتوری

پس از خشک شدن چسب چوب، نوبت به سوراخکاری می‌رسد. سوراخ ها باید یک سانتی متر زیر خط علامت‌گذاری شده و با فاصله‌ حدود 4 سانت از لبه ها ایجاد شوند. برای سوراخکاری باید از مته خزینه استفاده کنیم تا پیچ‌ها راحت‌تر جا بروند. خزینه نوعی مته است که برای پنهان کردن جای پیچ و یا سوراخکاری جای پیچ ها از آن استفاده می‌کنند.

دریل با مته خزینه
دریل 8905 رونیکس با مته‌ خزینه

پس از سوراخکاری در محل‌های مناسب، از پیچ‌های 4 سانتی متری برای پیچکاری استفاده می‌کنیم. دریل پیچ‌گوشتی شارژی 8905 رونیکس، می‌تواند انجام تمام این مراحل را برای شما آسانتر کند.

سوراخکاری محل های اتصال چوب با دریل رونیکس
سوراخکاری محل های اتصال چوب با دریل

بیشتر بخوانید: آچارکشی اصولی دوچرخه در ۳ مرحله

حالا طبقه پایینی زیر مانیتوری را که از دو طرف به دو پایه پیچ شده روی میز گذاشته و پایه ی دیگر زیر مانیتوری را کمی دورتر قرار می‌دهیم. سپس قطعه چوب 90*25 سانتی‌متری را روی پایه‌ها قرار می‌دهیم به طوری که پایه‌ها از دو طرف صفحه به اندازه پنج سانت فاصله داشته باشند و روی صفحه‌ی چوبی را علامت گذاری کنید.

استفاده از چسب چوب برای اتصال قطعات
نصب کفی زیر مانیتوری بر روی پایه‌ها

سپس مشابه مراحل قبل پس از چسباندن قطعات با چسب چوب، یک سانتی متر پایین تر از محل علامت گذاری شده و حدود 3 سانتی متر از لبه‌ تخته را با دریل و مته خزینه سوراخ کنید و پس از آن پیچ‌کاری را انجام دهید.

سوراخکاری چوب با دریل
سوراخکاری با دریل

فقط چند کار جزئی تا تکمیل زیرمانیتوری دست ساز شما باقی مانده!

برای پرکردن سوراخ‌های جای پیچ‌ها از بتونه استفاده می‌کنیم. مواد مورد نیاز برای بتونه : مِل، سریش، رنگ چوب، و مقداری آب می‌باشد.

مواد لازم برای بتونه کاری
مواد لازم برای بتونه

مل و سریش را به نسبت یک به شش مخلوط می‌کنیم. مقداری آب اضافه می‌کنیم و سپس دو الی سه قطره از رنگ چوب را به آن اضافه کرده و باهم مخلوط می‌کنیم و بعد با استفاده از کاردک بتونه را روی جای پیچ‌ها می‌مالیم به طوری که حفره‌ها کاملا پر شوند چون ممکن است در صورت کم بودن بتونه، پس از خشک شدن و  انقباض مواد، منافذ کامل پر نشوند.

بتونه کاری زیرمانیتوری
بتونه کاری زیر مانیتوری

بعد از خشک شدن بتونه، باید با استفاده از سنباده سطح چوب را  صاف کنیم به طوری که پستی و بلندی نداشته باشد. در این ویدیو از  سنباده‌ برقی 6406 رونیکس که از کاربردی‌ترین ابزار ساخت زیر مانیتوری است برای صاف کردن سطح چوب استفاده شده است.

باده زدن استند مانیتور چوبی
سنباده زدن زیر مانیتوری

حالا نوبت به آخرین مرحله‌ یعنی رنگ کردن می‌رسد. رنگ مورد علاقه‌ خود را انتخاب کرده و با دقت تمام سطوح زیرمانیتوری را رنگ بزنید.

سخن آخر

امروزه ساخت وسایل چوبی و DIY  در خانه طرفداران زیادی دارد.‎ گرچه می‌توان بسیاری از وسایل را به صورت آماده تهیه کرد اما ساختن وسایل چوبی در خانه علاوه بر مقرون به صرفه بودن، لذت خلق کردن را برای شما به ارمغان آورده و همچنین می‌توانند به منبع در آمد مناسبی بدل شوند. برای آموزش های بیشتر به مجله‌رونیکس مراجعه فرمایید.

با دیدن ویدیو “ساخت زیرمانیتوری چوبی”  تمامی مراحل ساخت را بصورت تصویری تماشا کنید:

 

14 پاسخ به “آموزش ساخت زیر مانیتوری چوبی به زبان ساده”

  1. حسین گفت:

    سلام آموزش بسیار عالی بود یه سوال داشتم فاصله طبقه از پایین به بالا چقده بود

  2. […] ساخت جالباسی چوبی به روشی آسان و جذاب+ عکس و فیلم» «آموزش کامل حفره‌کاری و حکاکی روی گلدان چوبی […]

  3. […] بخوانید:«دودی کردن شیشه خودرو با سشوار صنعتی» «آموزش قدم به قدم […]

  4. […] بیشتر بخوانید:آموزش ساخت زیر مانیتوری چوبی به زبان ساده […]

  5. هادی گفت:

    بهترین اندازه استند چقدره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، اندازه‌های استاندارد استند در مقاله ذکر شده است؛ ضمن اینکه اندازه استند به ابعاد مانیتور شما نیز بستگی دارد.

  6. […] بیشتر بخوانید:« اره گردبر ۴۳۱۸ رونیکس؛ نهایت کیفیت در قدرت و دقت »« می… […]

  7. […] بخوانید:«نحوه بازدید و تعویض شمع خودرو»«دودی کردن شیشه خودرو با سشوار […]

  8. فرهود جامع گفت:

    سلام
    سنباده برقی 6406 برای سمباده کردن فلز بهتر است یا نه؟

  9. Hooman گفت:

    مرسی آموزش خیلی کامل بود اینطور بود که اگه وسط کار به یه مشکلی میخوردم یا میومدم می خوندم این تیکه رو دوباره و عکساش رو میدیدم یا اگه لازم بود دوباره ویدئو رو پلی میکردم میزدم اونجاش که کارم گیره نکته رو می فهمیدم بر می گشتم سر کارم ساختش تقریبا یه عصر تا غروب ازم زمان گرفت و چون ذوق ساختنش رو داشتم اونقدرم خسته نشدم مرسی بابت توضیخاتتون

  10. Danial گفت:

    من خودم یه مدت زیادی دنبال یه زیر مانیتوری بودم ولی خب اونایی که تو فروشگاه ها بود یا قیمتاش عجیب غریب گرون بود یا اگه ارزون بود اون کیفیتی که باید رو نداشت ولی فکر ساختنش به سرم نزده بود چون فکر میکردم باید خیلی سخت باشه ولی وقتی این آموزش شما رو دیدم به نظرم اونقدرم سخت نیومد و واقعا هم کار خیلی سختی نبود یکم حوصله میخواست فقط اینی که من ساختم هم با کیفیته هم اندازه اش هم فضا هایی که براش گذاشتم همونایی بود که لازم داشتم تازه هزینه اش هم برام خیلی گرون نشد

  11. Abbas گفت:

    سلام من واقعا عاشق کار با چوبم در این حد که یه اتاق از خونم رو کردم کارگاه و توش گه گاه برای دل خودم وسایل چوبی میسازم از همین زیر مانیتوری چوبی گرفته تا عروسک های چوبی جدیدا دلم می خواد مجسمه سازی هم امتحان کنم دوست دارم یه سری مجسمه های چوبی بسازم حالا یا میذارم تو خونه خودم یا به این و اون هدیه اش میدم لطفا یه آموزشم برای ساخت مجسمه های چوبی بذارید مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.