شیارزن و کاربرد آن در صنعت ساختمان

شیارزن

به قلم پریسا سلیمانی

11 دی 1400

شیارزن وسیله‌ای از خانواده‌ی ابزار برقی است که دارای قدرت برش و ایجاد شیار در دیوار است. در صنعت ساختمان جهت کارهایی چون برق کشی از این ابزار استفاده می‌شود. ابزار برقی شیارزن علاوه بر این در کارهایی چون کندن مسیر عبور انواع لوله، برش کف و دیوار برای قوطی برق و همچنین جای لوله کاربرد دارد. شیارزن عمل برش را با سرعت و قدرت بالا انجام می‌دهد.

در بازار دو نوع شیار زن دو تیغ و یک تیغ موجود است که از هر کدام از آن‌ها در کار مخصوصی بکار برده می‌شود. از قابلیت‌های شیار زن دو تیغ امکان تنظیم اندازه برش است. این ابزار برقی توانایی جمع آوری گرد و غبار حاصل از ایجاد شیار را نیز دارد. برخی از شیار زن‌ها جهت مشخص نمودن خط برش از نشانگر لیزری برخوردارند.



ویژگی دستگاه

قسمت‌های تشکیل دهنده شیارزن شامل صفحه گرانیت‌بر، گیر بکس، بلبرینگ٬ موتور و کلید ضد غبار است. شیار زن اصل دارای گارد محافظتی از جنس آلومینیوم است که در حین عمل برش ذرات گرد و غبار را بیرون می‌دهد. موتور قدرتمند این ابزار برقی از آرمیچر و بالشتک استاندارد است که توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:برگزاری همایش مدیران فروش منطقه ای برند بین المللی ابزارآلات «رونیکس»

checked برای آنکه دستگاه شیارزن دارای طول عمر بالایی باشد باید قطعات آن ضد غبار باشد. دستگاه در حین کار گرد و خاک ایجاد می‌کند بنابراین جذب این مواد به دستگاه باعث از کار افتادن آن می‌شود.

بدنه‌ی این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربر با گرفتن دسته‌ی دی شکل آن هم قدرت کنترل وسیله را دارد و هم اینکه در اثر کار کردن طولانی مدت خسته نمی‌شود. دستگاه شیارزن رونیکس اصل علاوه بر استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه از دو عدد صفحه گرانیت‌بر رایگان برخوردار است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول رونیکس استارت نرم با دقت فراوان در حین کار است. علاوه بر این محافظت از استارت مجدد و تعویض آسان دیسک از دیگر ویژگی‌های این ابزار برقی است. برای کار با دستگاه شیارزن نیازی به اعمال نیروی کاربر نیست. بلکه تنها با وارد آوردن نیروی ناچیزی دستگاه کار برش را اجرا می‌کند.

قابلیت‌های دستگاه شیارزن

قابلیت‌های دستگاه شیارزن

این دستگاه قابلیت تنظیم پهنا و عمق برش را دارد بنابراین از دقت بالایی برخوردار است. هرچه قدرت موتور و سرعت چرخش تیغه بالا باشد دستگاه از قدرت بالایی برخوردار است. هنگام کار با ابزار برقی به عنوان یک وسیله‌ی برش دهنده باید نکات ایمنی را رعایت کرد. در هنگام کار با این ابزار برقی باید از گارد حفاظتی استفاده کرد. در صنعت ساختمان برای قرارگیری لوله و کابل‌ها در داخل دیوار و یا کف از ابزار برقی شیارزن استفاده می‌شود.

به وسیله‌ی این دستگاه لوله‌ها و کابل‌ها از دید مخفی می‌شوند. قبل از آنکه این دستگاه وارد بازار شود برای انجام کارهای مربوطه از چکش و قلم استفاده می کردند که در این صورت علاوه بر پایین بودن دقت و کیفیت کار باعث ایجاد خسارات فراونی می‌شد. در مورد ایجاد شیار در مواردی مانند دیوار گچی به دلیل عدم سختی بسیار کم امکان روش قدیمی تا حدودی وجود دارد اما برای دیوار و کف‌های سخت باید حتما از شیارزن استفاده کرد.اجزا دستگاه شیارزن به نقل از سایت اسپارد شامل:

“شیارزن ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها امکانات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در نتیجه برخی از اجزا خاص همان مدل هستند و در دیگر مدل ها پیدا نمی شود. اما چند بخش از شیارزن که کارکرد اصلی را در این ابزار بر عهده دارند، در همه انواع شیارزن یافت می شوند و بین تمامی آنها مشترکند. این اجزا عبارتند از:

  • موتورهای الکتریکی
  • بلبرینگ
  • گیربکس
  • صفحه گرانیت‌بر
  • دسته D شکل
  • کلید ضد غبار
  • یک یا دو تیغه

نکته: اینکه گفته می شود شیارزن دو تیغه یا تک تیغه است، به مکانیزم کارکرد آن بستگی دارد. تفاوت این دو مکانیزم این است که شیارزن های دو تیغ قابلیت تنظیم ابعاد برش را دارند و کاربر می تواند برش ها را در اندازه و ابعاد دلخواه ایجاد کنند. در حالی که شیارزن های یک تیغ این قابلیت را ندارند. خیلی از شیارزن ها برای آنکه دقت ایجاد شیار درون دیوار بیشتری داشته باشند، لیزر هم دارند. حتی برخی از شیارزن های دو تیغه و تک تیغه از قابلیت جمع آوری گرد و خاک حین انجام فرایند نیز برخوردارند.”

idea (2) دستگاه‌های شیارزن جهت جمع آوری گرد و خاک به یک خروجی مکنده مجهز هستند. در این صورت در پایان کار با محیط کثیف مواجه نخواهید بود.

شیارزن رونیکس

نکات مهم در خرید شیارزن

  • از مهم ترین نکاتی که لازم است در هنگام خرید این دستگاه مورد توجه قرار گیرد، توان و قدرت آن است. هر چه  قدرت دستگاه بالاتر باشد، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.
  • دومین موردی که از اهمیت بالایی در هنگام تهیه این دستگاه برخوردار می باشد، سرعت آن است. سرعت دستگاه باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند به راحتی از آن استفاه نماید.
  • اکثر شیارزن ها به محفظه ضد گرد و غبار مجهز شده اند. برخورداری از این محفظه از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری می کند و طول عمر آن را بالا می برد.
  • سایز و ابعاد شیارزن تأثیر مستقیمی در قطر صفحه برش دستگاه دارد. صفحات برش 125 و 150 میلی متری بسیار رایج و پرکاربرد هستند و از آن ها برای کارهای ساختمانی استفاده می شود. بزرگترین سایز این صفحات برش به قطر 230 میلی متر می باشد.
  • طراحی ارگونومیک و استاندارد یکی دیگر از مهم ترین نکات در خرید هر دستگاهی محسوب می شود. یک شیارزن باید مطابق با استانداردهای جهانی طراحی شود و از ساختاری ارگونومیک به خصوص در قسمت دسته برخوردار باشد تا کاربر به راحتی از آن استفاده نماید.

بیشتر بخوانید:سمپاش دستی | از انواع تا ایمنی


سؤالات متداول

1- شیارزن چیست؟

وسیله‌ای از خانواده‌ی ابزار برقی است که دارای قدرت برش و ایجاد شیار در دیوار است.

2- دستگاه شیارزن چه قابلیت هایی دارد؟

قابلیت تنظیم پهنا و عمق برش را دارد بنابراین از دقت بالایی برخوردار است.

3- شیارزن از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قسمت‌های تشکیل دهنده شیارزن شامل صفحه گرانیت‌بر، گیر بکس، بلبرینگ٬ موتور و کلید ضد غبار است.


جمع بندی

اکنون که با شیارزن و ویژگی های آن آشنا شدید، باید بگوییم که در حال حاضر با توجه به نیاز کاربران شرکت های داخلی و خارجی بسیاری این محصول را طراحی و تولید کرده اند. از محبوب ترین برندهای تولیدکننده این محصول می توان به دیوالت، ماکیتا، رونیکس، کرون و … اشاره کرد. شما می توانید انواع شیارزن رونیکس را در وبسایت رسمی این شرکت و در دسته بندی فرز برقی مشاهده نمایید.

7 پاسخ به “شیارزن و کاربرد آن در صنعت ساختمان”

  1. حسین طائبی گفت:

    دستگاهی بسیار کاربردی است

  2. […] بیشتر بخوانید:شیارزن و کاربرد آن در صنعت ساختمان […]

  3. امیررضا لطفی گفت:

    شیارزن رو میشه ازت سایتتون تهیه کرد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، برای خرید شیارزن و سایر ابزار آلات رونیکس می‌توانید به ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس حاصل کنید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

  4. مهران گفت:

    آیا بعدر تعویض صفحه و ۱ تیغه کردن دستگاه امکان استفاده از شیار بر به عنوان اره دیسکی هست ؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، هر ابزاری با کاربری مشخص ساخته شده است. به شما توصیه نمی‌کنیم که ساختار و کاربری دستگاه را تغییر دهید.

  5. علی صابری گفت:

    سلام ایا میتوان جهت چرخش را تغییر داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.