چگونه در هوای سرد ماشین را روشن کنیم

روشن نشدن خودرو در هوای سرد

به قلم حمیدرضا رامخو

28 بهمن 1396

در فصل زمستان و هوای سرد روشن نشدن اتومبیل یکی از مشکلاتی است که ممکن است پیش بیاید و کل روزتان را خراب کند. بهترین راه حل این است که بدانید چرا موتور اتومبیل سر ناسازگاری دارد و البته روش های مقابله با روشن نشدن خودرو در هوای سرد را نیز فرا بگیرید.

علل روشن نشدن خودرو در هوای سرد

روشن نشدن خودرو در هوای سرد

ماشین ها رابطه خوبی با هوای سرد ندارند. باتری، روغن و سوخت هیچ یک در فصل سرما خوب عمل نمیکنند. سوخت در هوای سرد دیرتر تبخیر شده و در نتیجه دیرتر مشتعل می شود، به همین علت استارت اولیه به درستی صورت نمیگیرد. روغن موتور ساختاری شبیه به عسل دارد و با سرد شدن هوا غلیظ تر می شود و موتور باید توان بیشتری برای به جریان در آوردن آن صرف نماید. در نهایت باتری اتومبیل برای تولید الکترون و کارکردن صحیح نیازمند برخی واکنشهای شیمیایی است که در هوای سرد کندتر انجام می پذیرند. این عوامل در کنار هم صبح زمستانی شما را خراب خواهند کرد.
اگر شما هم با مشکل روشن نشدن خودرو در هوای سرد مواجه هستید نکات زیر ممکن است برای حل مشکل مفید باشد؛ مراحلی که در صورت روشن نشدن خودرو می توانید انجام دهید.

مرحله اول – همه چیز را خاموش کنید

باتری خودرو میزان توان مشخصی دارد و اگر تمامی وسایل برقی خودرو هم زمان کار کنند در زمان استارت زدن توان باتری کاهش می یابد. چراغ های بیرونی و داخل خودرو، برف پاک کن، بخاری، رادیو و هر وسیله برقی دیگر داخل اتومبیل را خاموش کنید تا تمام توان باتری برای روشن کردن خودرو به کار گرفته شود.

مرحله دوم – گرم کردن باتری

گرم کن باتری وسیله ای است که برای گرم نگاه داشتن باتری اتومبیل به خصوص خودروهای سنگین در هوای خیلی سرد استفاده می شود. اگر یک گرم کن باتری داشته باشید و برای چند دقیقه آن را روی باتری قرار دهید به احتمال زیاد مشکل روشن نشدن خودرو در هوای سرد رفع خواهد شد. اگر به چنین ابزاری دسترسی ندارید، چند مرتبه سوئیچ را باز و بست کنید، این کار کمک میکند باتری کمی گرم شود و احتمالا بهتر استارت بخورد.

مرحله سوم – استارت زدن

سوئیچ را بچرخانید و استارت بزنید. اگر ماشین روشن نشد سوئیچ را ببندید، چند دقیقه صبر کنید و مجددا امتحان کنید. اگر پشت سر هم و در فواصل کوتاه استارت بزنید احتمالا باتری به صورت کامل خالی خواهد شد و عمل نخواهد کرد، علاوه بر این تجمیع سوخت در مخزن احتراق باعث خفه شدن موتور می شود.

مرحله چهارم – باتری به باتری

اگر با انجام مراحل قبلی خودرو روشن نشد، باید از روش باتری به باتری استفاده کنید. برای این کار به یک خودرو سالم که به درستی روشن می شود و یک ست کابل باتری نیاز دارید. ماشین ها را به هم نزدیک کنید به نحوی که کاپوت اتومبیل ها نزدیک به هم قرار بگیرد. هر دو خودرو را خاموش کرده و باتری ها را به کمک کابل به یکدیگر متصل نمایید. دقت داشته باشید قطب همسان باتری ها را به هم وصل کنید. قطب مثبت و منفی با علامت روی باتری ها مشخص هستند. پس از اتصال صحیح باتری ها ماشین سالم را استارت زده و روشن کنید و پس از آن سعی کنید ماشین خود را استارت بزنید تا روشن شود. پس از اینکه ماشین روشن شد چند دقیقه آرام گاز بدهید تا موتور گرم شود و سوخت و روغن به دمای مناسب برای عملکرد مناسب برسند. کابل را جدا کنید و دقت داشته باشید که دستتان با سر باتری ها و قسمت فلزی برخورد نکند.

راهکارهایی برای محافظت خودرو در فصل سرما

فصل زمستان طولانی است و احتمالا دوست ندارید هر روز با مشکل روشن نشدن خودرو در هوای سرد دست و پنجه نرم کنید. با انجام برخی کارها می توانید تا حد زیادی از این مشکلات اجتناب کنید.

بررسی دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنمای اتومبیل را مطالعه کنید و مطمئن شوید که از روغن موتور مناسب استفاده میکنید، همان روغن موتوری که شرکت سازنده پیشنهاد کرده است. روغن موتور نامناسب در طولانی مدت به موتور خودرو آسیب جدی وارد میکند و احتمال روشن نشدن خودرو در هوای سرد را نیز افزایش میدهد.

پارک کردن در جای گرم

اگر بتوانید در پارکینگ گرم جای مناسبی برای ماشین دست و پا کنید که احتمالا مشکلی نخواهید داشت اما اگر چنین امکانی ندارید بهتر است خودرو را نزدیک به یک دیوار، درخت بزرگ و یا هر جایی که عبور جریان سرد را از کاپوت خودرو مشکل می سازد پارک کنید.

تعویض باتری

عمر مفید باتری اتومبیل حدود سه سال است. اگرچه بعد از سه سال ممکن است باتری خودرو همچنان کار کند اما توان اصلی خود را نخواهد داشت و به احتمال زیاد در زمستان دردسرهای مختلفی ایجاد خواهد نمود. در بازه های زمانی مختلف باتری خودرو را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید تا با مشکل روشن نشدن خودرو در هوای سرد مواجه نشوید.

2 پاسخ به “چگونه در هوای سرد ماشین را روشن کنیم”

  1. سعید گفت:

    درود ماشینم پیکان وانت
    وقتی میزنم دنده 3 ی گاز ک میدم خلاص میشه مشکل از چی؟
    ممنون

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر به یک مکانیکی معتبر مراجعه کنید تا تکنسین ماشین شما را بررسی و عیب‌یابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.