آچار بکس بادی، برقی و یا شارژی کدام مناسب ترند؟

آچار بکس بادی

به قلم امید دبیری نژاد

13 آبان 1396

باز کردن پیچی که زنگ زده یا خورده شده واقعا دشوار است. باز و بست کردن پیچ ها در فضاهای تنگ و زوایای بد هم به همان اندازه سخت و زمان بر است؛ خراش پوست، شکستن ابزار و طولانی شدن زمان اجرا مشکلات دیگری هستند که به خاطر پیچ و مهره ها افراد روزانه با آنها دست به گریبان هستند. حتی افراد متخصص مثل تعمیرکاران و لوله کش ها هم این دردسرها را تجربه می کنند.

برای حل این مشکل عوامل مختلفی را باید در نظر داشت ولی اغلب با اعمال نیروی بیشتر پیچ باز می شود. اگر فشار کافی اعمال نشود پیچ به سختی باز میشود یا اصلا باز نمی شود. مشکل دوم که برای حرفه ای ها مهم تر هم به نظر می رسد مدت زمان لازم برای باز کردن و بستن پیچ ها در مکان هایی است که دسترسی به آن ها آسان نیست. به علاوه برای تعمیر کاران در کارهای تکراری مثل باز و بست کردن پیچ های چرخ خودرو و … این هدر رفت زمان می تواند ضرر مالی هم به همراه داشته باشد.

استفاده از آچار بکس تمامی این مشکلات را حل می کند. آچار بکس نسبت به دست انسان توان بیشتری دارد و خیلی سریع تر می تواند پیچ ها را باز و بسته کند، به خصوص پیچ هایی که دسترسی به آنها راحت نیست.

آچار بکس چیست و چطور کار میکند؟

آچار بکس ابزاری است که در باز کردن و بستن پیچ و مهره ها به افزایش سرعت و کاهش نیروی لازم از طرف کاربر کمک می کند. انواع مختلفی از آچار بکس در بازار وجود دارند، اما اکثرا به شیوه یکسانی عمل می نمایند. در این ابزار نیروی گردشی یا گشتاور به کمک نیروی ضربه ای یا انفجاری ایجاد می شود. این نیرو می تواند به وسیله باد، برق یا باتری تامین شود.

نیروی ایجاد شده گشتاور بیشتری نسبت به ابزارهای دستی معمول ایجاد می نماید و گاهی حتی با یک دست می توان پیچ ها را به راحتی باز و بست نمود. به وضوح نیروی لازم از جانب کاربر کمتر می شود و جراحات و خسارت ها را به شدت کاهش می دهد. زمان لازم برای انجام کار هم به همان نسبت کم می شود و در کسب و کارها این موضوع باعث ایجاد سود و ارزش بیشتر می گردد.

کدام نوع آچار بکس مناسب است؟

 هر کدام از انواع آچار بکس، بادی، برقی یا شارژی مزایای خود را دارند. معمولا بکس های بادی توسط حرفه ای ها مثل تعمیرکاران اتوموبیل استفاده می شوند. بکس های بادی متناسب کاربرد در مدل قدرتی یا سرعتی تولید می شوند که آنها را برای استفاده حرفه ای ایده آل می کند. بکس های بادی به هوای فشرده و سرویس دوره ای نیازمندند و چون به کمپرسور هوا متصل هستند امکان جا به جایی چندانی ندارند؛ در نتیجه، برای کاربرد خانگی مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید:جایگزین پیچ گوشتی چه چیزهایی هستند؟

آچار بکس برقی قدرتمند و سریع است، نسبت به آچار بکس بادی سایز کوچکتری دارد و از آنجا که به کابل برق نیاز دارد جا به جایی آن در محیط کار چندان آسان نیست؛ ولی از آنجا که از آچار بکس های بادی و شارژی ارزانتر است گزینه خوبی برای مصارف خانگی به شمار می آید.

در سال های اخیر آچار بکس شارژی وارد بازار شده است. هر چند بکس شارژی گرانتر است ولی می تواند قدرتی معادل بکس بادی تولید نماید بدون اینکه به تجهیزات جانبی نیاز داشته باشد و البته از آنجا که کابل ندارد به راحتی در اماکن مختلف قابل به کارگیری و جا به جایی است. متاسفانه آچار بکس شارژی گران است و البته وزن زیاد باتری ها استفاده طولانی مدت از ابزار را سخت می کند.

شاید در حال حاضر بکس بادی بهترین گزینه برای انتخاب حرفه ای ها باشد ولی به زودی با پیشرفت تکنولوژی آچارهای بکس شارژی با وزن کمتر و قیمت ارزان جای آن ها را خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:انواع ابزارالات نجاری

برای کار با اچاربکس به نقل از سایت متحد پرچ مراحل زیر را دنبال کنید:

“برای استفاده از آچار بکس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • انتخاب آچار
    ابتدا آچار بکس مناسب برای اندازه پیچ یا مهره مورد نظر خود را انتخاب کنید. اندازه آچار بکس باید به اندازه دقیقی با اندازه پیچ یا مهره مطابقت داشته باشد.
  • قرار دادن آچار
    آچار بکس را بر روی سر پیچ یا مهره قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آچار به درستی بر روی مهره قرار گرفته و خوب متصل شده باشد.
  • اعمال گشتاور
    با استفاده از آچار بکس، گشتاور مورد نیاز را به پیچ یا مهره وارد کنید. برای اعمال فشار به پایین، آچار را به طرف شما بچرخانید و برای اعمال فشار به بالا، آچار را به سمت مهره بچرخانید.
  • باز کردن یا بستن
    برای باز کردن یک پیچ یا مهره، آچار را به سمت چپ (معکوس) بچرخانید. برای بستن یک پیچ یا مهره، آچار را به سمت راست بچرخانید.
  • تعویض مهره یا پیچ
    اگر نیاز به تعویض پیچ یا مهره دارید، آچار را از مهره یا پیچ جدا کرده و مهره یا پیچ جدید را درج کنید.
  • انجام کار
    با ادامه چرخش آچار، پیچ یا مهره را باز یا بسته کنید تا کار مورد نظرتان را انجام دهید.
  • تنظیم گشتاور
    در برخی موارد، ممکن است نیاز به تنظیم دقیق گشتاور باشد. برای این کار، از یک سنجه گشتاور یا سیستم مشابه استفاده کنید تا از اعمال گشتاور صحیح اطمینان حاصل کنید.

با اجرای این مراحل، می‌ توانید آچار بکس را به درستی استفاده کرده و پیچ‌ ها و مهره‌ ها را باز و بسته کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که ایمنی شخصی خود را حفظ کرده و از ابزارهای محافظ مانند عینک و دستکش استفاده کنید.”

یک پاسخ به “آچار بکس بادی، برقی و یا شارژی کدام مناسب ترند؟”

  1. […] بیشتر بخوانید: آچار بکس بادی، برقی و یا شارژی کدام مناسب ترند؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.